De Renault Rafale E-TECH Plug-In hybride (SUV): de complete gids voor Nederland

Renault Rafale Plug-In hybride
Price: € 55.290
Type of electric vehicle: Plug-In Hybride (PHEV)
Body type: SUV
Battery size: 22 kWh
Electric range (WLTP): 105 km
Tailpipe emissions: 12-15g (CO2/km)

Overzicht


Groupe Renault (Renault Groep/ Renault S.A.) is een toonaangevende speler in de wereldwijde automobielsector. Het bedrijf werd opgericht in 1899 en heeft in de loop van zijn geschiedenis uiteenlopende voertuigen geproduceerd, waaronder: vrachtwagens, tractoren, bussen en zelfs tanks! Renault maakt sinds 1999 deel uit van de wereldwijde Renault-Nissan-Mitsubishi Alliantie (voorheen Renault-Nissan Alliantie). Het samenwerkingsverband maakt het de op twee na grootste autogroep ter wereld, na Volkswagen en Toyota.

Het hoofdkantoor van Renault staat in Frankrijk en de Franse staat heeft een belang van 15% in het bedrijf. Het bedrijf produceert op een aantal wereldwijde locaties, waaronder: Roemenië, Marokko, Türkiye, Spanje, Zuid-Korea, Argentinië en anderen! Renault is ook betrokken bij de autosport, zowel Formule 1 als Formule E. Renault biedt zowel batterij-elektrische voertuigen (BEV’s) als plug-in hybride elektrische voertuigen (PHEV’s) voor personenauto’s en commerciële elektrische voertuigen. Het portfolio omvat:

  • Volledig elektrische Renault TWIZY
  • Volledig elektrische Renault ZOE E-TECH
  • Volledig elektrische Renault ZOE Van E-TECH
  • Volledig elektrische Renault Mégane E-TECH
  • Volledig elektrische Renault Scenic E-TECH
  • Volledig elektrische Renault 5 E-TECH
  • Volledig elektrische Renault Kangoo E-TECH
  • Volledig elektrische Renault Master E-TECH
  • Renault Rafale E-TECH Plug-In hybride
  • Renault Captur E-TECH Plug-In hybride
  • Renault Mégane E-TECH Plug-In hybride
  • Renault Mégane Sport Tourer E-TECH Plug-In hybride


Elektrische auto’s: De basis


Voor degenen die nog niet bekend zijn met elektrisch rijden zonder uitstoot, raden we aan de volgende artikelen te lezen:


Schrijf je in voor de e-zoomed Electric Living nieuwsbrief

De Renault Rafale E-TECH Plug-In hybride SUV


Voor degenen die graag willen overstappen op elektrische voertuigen (EV’s), maar niet kunnen kiezen tussen een volledig elektrische auto (puur elektrische auto) of een plug-in hybride elektrische auto, raden wij bij e-zoomed aan om voor een volledig elektrische auto te kiezen.

De beschikbaarheid van puur elektrische auto’s in alle segmenten en budgetten is uitstekend en biedt stijl, technologie, veelzijdigheid, praktisch nut, plezier en meer dan voldoende werkelijke elektrische actieradius zonder uitlaatgassen. Hoewel er veel redenen zijn om een batterij-elektrisch voertuig (BEV) te verkiezen boven een plug-in hybride elektrisch voertuig (PHEV), zijn de twee belangrijkste: lagere eigendomskosten over de hele levensduur en een lagere milieu-impact over de hele levensduur.

In tegenstelling tot wat meestal wordt gesuggereerd, zijn BEV’s, ook bekend als volledig elektrische auto’s/ puur elektrische auto’s, goedkoper om te bezitten, te gebruiken, op te laden (bijvullen) en te onderhouden tijdens de levensduur van het voertuig, in vergelijking met plug-in hybride elektrische voertuigen (PHEV’s) en conventionele benzine- en dieselauto’s met verbrandingsmotor (ICE). In schril contrast hiermee hebben conventionele benzine- en dieselauto’s de hoogste eigendomskosten van alle voertuigen.

Bovendien hebben BEV’s op basis van hun levenscyclus veel lagere emissies dan PHEV’s of conventionele benzine- en dieselvoertuigen. De levenscyclusemissies van BEV’s zijn potentieel 50% lager in vergelijking met een conventioneel benzine- of dieselvoertuig! En vergeet niet dat een BEV geen uitlaat heeft, dus geen uitlaatemissies (waardoor de lokale luchtkwaliteit verbetert). Het bezit van een BEV is dus zowel goed voor het milieu als voor de portemonnee!

Natuurlijk, voor degenen die nog steeds graag een plug-in elektrische auto willen, is de keuze en beschikbaarheid de afgelopen jaren ook aanzienlijk toegenomen, met PHEV’s die in de praktijk een elektrisch bereik zonder uitlaatgassen kunnen leveren. De vroegere generatie PHEV’s had een kleine (minder dan 10 kWh) EV-batterij aan boord, met een werkelijke actieradius van minder dan 30 km. Hoewel het elektrische bereik (105 km) voor de Renault Rafale EV een verbetering is ten opzichte van de eerdere PHEV’s, bieden sommige PHEV’s van de nieuwste generatie een bereik tot 160 km op één lading.

De Renault Rafale E-TECH PHEV heeft een 22 kWh (400V Lithium-ion) EV-batterij aan boord met een geclaimd WLTP-bereik tot 105 km. Als je de actieradius aanpast aan de werkelijke rijomstandigheden, kom je uit op een elektrische actieradius zonder uitlaatgassen die dichter bij de 90 km ligt. Ter vergelijking: een volledig elektrische auto kan een actieradius tot 500 km op één lading leveren, zo niet meer! Het is de moeite waard om op te merken dat de meeste dagelijkse ritten over korte afstanden gaan (minder dan 30 km), bijvoorbeeld naar de plaatselijke kruidenier, de sportschool, schoolbezoek enz. Daarom is een actieradius van 90 km zeker meer dan voldoende!

Om de voordelen van het rijden met een plug-in hybride elektrische auto te benutten, is het noodzakelijk dat de elektrische modus/het elektrische bereik wordt benut. Een PHEV bezitten en niet in de elektrische modus rijden, is vergelijkbaar met rijden in een conventionele auto met verbrandingsmotor (ICE).

De Rafale coupé-SUV biedt geen mogelijkheid tot gelijkstroom opladen, maar dat is niet verwonderlijk gezien de grootte van de EV-batterij aan boord. De EV heeft een AC-lader van 7,2 kW aan boord. De EV kan worden opgeladen van 0%-100% in 2 uur en 55 minuten via een speciale slimme residentiële EV-lader. We moedigen het gebruik van een slimme EV-lader aan die geschikt is voor zonne-energie, zoals myenergi zappi, samen met een PV-systeem en een energieopslagsysteem op locatie.

Het is de beste manier om de kosten van het rijden met een elektrische auto verder te verlagen en de uitstootvoetafdruk van het voertuig tijdens de levenscyclus verder te verkleinen. Natuurlijk kunnen zonne-energie en batterijopslag ook uw huis van stroom voorzien en de energierekening van het huishouden en de uitstootvoetafdruk verder verlagen!

De Renault Rafale PHEV crossover SUV met vierwielaandrijving (AWD) heeft een driecilinder 1,2-liter turbobenzinemotor met een maximaal vermogen van 300 pk en een koppel van 230 Nm + 205 Nm (niet cumulatief). De PHEV haalt 0-100 km/u in 6,4 seconden. De topsnelheid van de EV is 180 km/u. De fabrikant claimt een brandstofverbruik tot 0,5 L/100 km. Om ook maar in de buurt te komen van dit geclaimde verbruik moet de PHEV natuurlijk veel in de e-stand worden gereden!

Als de e-SUV voornamelijk op de benzinemotor wordt gereden, kun je een lager brandstofverbruik verwachten. De PHEV heeft 4 rijmodi (eco, comfort, sport en persoonlijk). Om de elektrische actieradius te maximaliseren, is de eco-modus het beste!

De coupé PHEV is verkrijgbaar in twee uitvoeringen: esprit Alpine en atelier Alpine. De fabrikant levert standaard het volgende: 12,3-inch informatiedisplay voor de bestuurder, 9,3-inch head-up display, 12-inch OpenR Link-scherm Arkamys 6-luidsprekers audio met DAB en ingebouwde Google, draadloze telefoonlader, noodremassistent, dodehoekwaarschuwing, afstandswaarschuwing, waarschuwing voor het onbedoeld verlaten van de rijstrook, geluid voor voetgangers (1 tot 19 mph), waarschuwing voor kruisend verkeer/voetganger achter, attentiewaarschuwing voor de bestuurder en nog veel meer! De Rafale PHEV heeft een vijfsterren NCAP-beoordeling gekregen.

De hogere uitvoering (atelier Alpine) omvat ook standaard: intelligente voorspellende variabele demping, elektrisch bedienbare handsfree achterklepopening, handsfree parkeren, 360° 3D camera rondom en Solarbay opacifying panoramic sunroof. De vijfdeurs PHEV met vijf zitplaatsen heeft geen kofferbak, maar daar is natuurlijk een goede reden voor: in een puur elektrische auto zit de kofferbak van een verbrandingsmotor. In een PHEV is een kofferbak niet mogelijk. De vijfpersoons Rafale biedt een ruim (beenruimte/hoofdruimte) en praktisch interieur met een bagageruimte van 539 liter. Het interieur is ook van goede kwaliteit!

De PHEV is ontwikkeld op basis van het Renault-Nissan CMF-CD platform. De e-auto ontleent zijn naam aan het C.460 Rafale-vliegtuig dat in 1934 werd geïntroduceerd. Interessant genoeg wordt de naam ook gebruikt door de nieuwste generatie straaljagers, de Dassault Rafale. De Rafale PHEV (D-segment) is 4,71 m lang en 1,61 m hoog. De EV heeft een aantrekkelijke vormgeving! Ter vergelijking: de volledig elektrische Polestar 4 SUV is 4,84 m lang en 1,53 m hoog. De Polestar 4 heeft ook een coupé daklijn!

Kortom, elektrisch rijden is goed voor het milieu en de portemonnee!


PROS CONS
Aantrekkelijke coupé exterieurstylingElektrisch bereik zonder uitlaatgassen niet zo goed als bij sommige van de nieuwste PHEV’s
Praktische elektrische actieradius voor dagelijkse behoeften / aandrijving op alle wielen (AWD)Interieurkwaliteit niet zo eersteklas
Fatsoenlijk niveau van technologie/apparatuur aan boordBeperkt zicht naar achteren

Galerij


De Renault Rafale E-TECH Plug-In hybride SUV (krediet: Renault)


In een oogopslag
Type EV:Plug-In Hybride (PHEV)
Lichaamstype:SUV
Motor:Benzine-Elektrisch
Beschikbaar in Nederland:Ja

Varianten (2 Opties)
Renault Rafale E-TECH esprit Alpine (vanaf € 55.290)
Renault Rafale E-TECH atelier Alpine (vanaf € 59.790)

EV-batterij en emissies
Type EV-batterij:Lithium-ion
Batterijcapaciteit EV:Beschikbaar in één batterijformaat: 22 kWh (166 kg)
Opladen:DC opladen niet beschikbaar. AC-lader aan boord: 7,2 kW AC (0%-100%: 2 uur 20 minuten)
Laadpoort:Type 2
Type EV-kabel:Type 2
Uitlaatemissies:12-15g (CO2/km)
Garantie op EV-batterijen:8 jaar of 160.000 km

Gemiddelde kosten van residentieel opladen
Netto capaciteit batterij: 8,8 kWh€ 2,94
Netto capaciteit batterij: 12,0 kWh€ 4,02
Netto capaciteit batterij: 14,10 kWh€ 4,72
Netto capaciteit batterij: 18,8 kWh€ 6,29
Netto capaciteit batterij: 22,29 kWh€ 7,46
Netto capaciteit batterij: 25,4 kWh€ 8,50
Netto capaciteit batterij: 31,2 kWh€ 10,45
Netto capaciteit batterij: 38,2 kWh€ 12,79
  • Opmerking 1: De gemiddelde kosten van residentiële elektriciteit in Nederland variëren afhankelijk van de regio, de leverancier en het type energie dat wordt gebruikt. Een gemiddelde voor Nederland is 33,50 cent/kWh.
  • Opmerking 2: Niet alle EV-fabrikanten stellen gegevens beschikbaar over de netto EV-batterijcapaciteit en in een aantal gevallen wordt bij de geadverteerde EV-batterijcapaciteit niet vermeld of het om bruto- of nettocapaciteit gaat. Over het algemeen ligt de bruikbare EV-batterijcapaciteit tussen 85% en 95% van de bruto beschikbare capaciteit.

Oplaadtijden (Overzicht)
Langzaam opladen AC (3 kW – 3,6 kW):6 – 12 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen AC (7 kW – 22 kW):3 – 8 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen AC (43 kW):0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen DC (50 kW+):0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
  • Note 1: SoC: state of charge

Afmetingen
Hoogte (mm):1613
Breedte (mm):1866
Lengte (mm):4710
Wielbasis (mm):2738
Cirkel draaien (m):10,4
Bagageruimte (L):539
Frunk (L):n.v.t

E-Tech 4×4 300hp plug-in hybrid
Batterijcapaciteit EV:22 kWh
Puur elektrisch fornuis (WLTP):105 km
Elektrisch energieverbruik (kWh/100km):n.v.t.
Brandstofverbruik (l/100 km):0,5
Opladen:DC opladen niet beschikbaar. AC-lader aan boord: 7,2 kW AC (0%-100%: 2 uur 20 minuten)
Topsnelheid:180 km/h
0-100 km/h:6,4 seconden
Aandrijving:Vierwielaandrijving (AWD)
Elektrische motor (kW):220
Maximaal vermogen (PS):300
Koppel (Nm):230 + 205 (niet cumulatief)
Transmissie:Automatisch
Zetels:5
Deuren:5
Gewicht (kg):1.934 – 1.980
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/ (kg):1.500/ 750
Kleuren:10
NCAP veiligheidswaardering:5/5

Hoewel e-zoomed zich naar alle redelijkheid inspant om nauwkeurige en actuele informatie te verstrekken, is een deel van de verstrekte informatie afkomstig van derden en niet onafhankelijk door e-zoomed geverifieerd. Hoewel de informatie van derden betrouwbaar wordt geacht, geeft e-zoomed geen enkele expliciete of impliciete garantie met betrekking tot de nauwkeurigheid, geschiktheid, volledigheid, wettigheid, betrouwbaarheid of bruikbaarheid van de informatie. Deze disclaimer is van toepassing op zowel afzonderlijk als gezamenlijk gebruik van deze informatie.


Aanbevolen artikelen



Aanbevolen producten



Author

Ashvin Suri

Ashvin is sinds 2006 betrokken bij de sectoren hernieuwbare energie, energie-efficiëntie en infrastructuur. Hij heeft een passie voor de overgang naar een koolstofarme economie en elektrisch vervoer. Ashvin begon zijn carrière in 1994 bij Amerikaanse investeringsbanken in New York. Na zijn MBA aan de London Business School (1996-1998) werkte hij verder in investment banking bij Flemings (Londen) en JPMorgan (Londen). Zijn functies omvatten advies op het gebied van bedrijfsfinanciering, fusies en overnames en het aantrekken van kapitaal. Hij was betrokken bij verschillende industriële sectoren, waaronder engineering, lucht- en ruimtevaart, olie & gas, luchthavens en de auto-industrie in Azië en Europa. In 2010 was hij medeoprichter van een ontwikkelingsplatform voor zonne-energie, voor grootschalige grond- en dakzonne-energieprojecten in het Verenigd Koninkrijk, Italië, Duitsland en Frankrijk. Hij heeft ook geadviseerd over verschillende duurzame energieprojecten (wind- en zonne-energie) op nutsschaal in samenwerking met internationale institutionele investeerders en onafhankelijke energieproducenten (IPP's) in de duurzame energiesector. Hij heeft ook geadviseerd in belangrijke internationale markten zoals India, waaronder het adviseren van grootschalige industriële en automotive groepen in India. Ashvin heeft ook geadviseerd bij Indian Energy, een IPP gesteund door Guggenheim (een fonds van US$ 165 miljard). Hij heeft ook een in Singapore gevestigde groep van US$ 2 miljard geadviseerd. Ashvin heeft ook gewerkt in de vastgoed- en infrastructuursector, onder andere samen met de Matrix Group (een vastgoedgroep met een waarde van US$ 4 miljard in het Verenigd Koninkrijk) om een van de eerste institutionele vastgoedfondsen voor de Indiase vastgoedmarkt te lanceren. Het fonds werd met succes gelanceerd met aanzienlijke institutionele steun van de Britse/Europese markten. Hij heeft ook geadviseerd over waterinfrastructuur, onder andere aan een Zweeds bedrijf voor schone technologie in de watersector. Hij is ook betrokken geweest bij een aantal startende ondernemingen.

Producten voor elektrisch rijden kopen

Aanmelden voor e-zoomed nieuws en aanbiedingen

Deze site maakt gebruik van technische cookies om een optimale en snelle navigatie te garanderen en van analysecookies om statistieken op te stellen.
U kunt het Cookiebeleid raadplegen om meer inzicht te krijgen of om het gebruik van alle of sommige cookies te blokkeren via de Cookie-instellingen.
Door te kiezen voor Accepteren geeft u toestemming voor het gebruik van bovengenoemde cookies.

Privacy Settings saved!
Privacy Settings

When you visit any web site, it may store or retrieve information on your browser, mostly in the form of cookies. Control your personal Cookie Services here.

These cookies are necessary for the website to function and cannot be switched off in our systems.

In order to use this website we use the following technically required cookies
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

We use Google Tag Manager to monitor our traffic and to help us AB test new features.

Decline all Services
Accept all Services
0
    0
    Your Cart
    Your cart is emptyReturn to Shop