Wat is een slimme laadpaal? Slim opladen voor elektrische voertuigen: De complete gids voor Nederland

slimme laadpaal


Elektrische auto’s: De basis


Voor degenen die nog niet bekend zijn met elektrisch rijden zonder uitstoot, raden we aan de volgende artikelen te lezen:


Schrijf je in voor de e-zoomed Electric Living nieuwsbrief

Wat is een slimme laadpaal?


Samen met de snelle ontwikkeling van elektrische voertuigen (EV’s) hebben we ook een aanzienlijke vooruitgang gezien in de ontwikkeling van EV-laders. Zowel residentiële als publieke EV-laadstations hebben een lange weg afgelegd sinds de introductie van de eerste generatie moderne elektrische auto’s, zoals de volledig elektrische Nissan Leaf in 2010.

Voor de vroege gebruikers van elektrisch rijden was het opladen van een elektrische auto met een eenvoudige ‘domme/slimme’ draagbare lader de norm. Deze EV-laders hadden niet de mogelijkheid om te ‘communiceren’ of gegevens te delen, waardoor de functionaliteit en werking aanzienlijk werden beperkt. Ga een decennium verder: residentiële en publieke EV-laadstations konden niet meer van elkaar verschillen!

Met de nieuwste generatie residentiële EV-laders is het mogelijk om in twee richtingen te laden, ook wel bekend als Vehicle-to-Grid (V2G) laden. Wallbox, de fabrikant van laadstations in Spanje, lanceerde de Wallbox Quasar, de eerste bidirectionele lader voor elektrische auto’s voor de residentiële markt. De Pulsar V2G-lader communiceert met het nationale elektriciteitsnet, zodat een ingebouwde EV-batterij kan worden gebruikt als een residentiële batterijopslagunit, niet alleen om het huis van stroom te voorzien, maar ook om te exporteren naar het elektriciteitsnet in tijden van grote vraag.

Er zijn verschillende niveaus van slimme EV-laders of slim opladen. Op het meest basale niveau geeft een slimme EV-lader de gebruiker een zekere mate van controle en functionaliteit, via een mobiele app of via de elektrische auto. Een slimme EV-lader is in staat om ‘slim te laden’, d.w.z. dat de oplader van de elektrische auto in staat is om te ‘communiceren’ via WiFi (internet), bluetooth of een SIM-kaart. De EV-lader kan gegevens verzenden en ontvangen tussen de elektrische auto en de EV-lader.

Een slimme lader maakt het ook mogelijk om vitale gegevens tijdens het opladen te delen met een aantal belanghebbenden, zoals de gebruiker, de laadoperator, het elektriciteitsnet en de energieleverancier. Voor belanghebbenden, zoals het National Grid, zijn de inzichten die worden opgedaan tijdens EV-laadsessies van vitaal belang voor de prestaties en stabiliteit van de netwerkinfrastructuur op de lange termijn.

De overgang naar elektrisch rijden zal een aanzienlijke impact hebben op het nationale elektriciteitsnet, onder andere op de stabiliteit van het net tijdens de piekvraag. Hoewel elektrische auto’s op elk moment kunnen worden opgeladen, is het gebruikelijker dat EV’s ‘s nachts worden opgeladen, wanneer de elektriciteitsprijzen lager zijn. Aangezien het huidige marktaandeel van elektrische auto’s nog steeds minder dan 25% is, is het probleem minder kritiek dan wanneer batterij-elektrische voertuigen (BEV’s) de overgrote meerderheid van de auto’s op onze wegen uitmaken.

Het National Grid moet vraag en aanbod zorgvuldig beheren, zodat een continue en stabiele stroomvoorziening de norm is. Het beheer van het aanbod van elektriciteitsopwekking is al een complexe taak voor het net, gezien de energiemix van Nederland en de variabiliteit van het opwekkingsprofiel.

Hernieuwbare energie bijvoorbeeld, zoals windenergie, is weliswaar zeer nuttig, maar biedt geen stabiel opwekkingsprofiel. Hoewel windpatronen kunnen worden voorspeld, hangt de daadwerkelijke opwekking van windenergie af van de werkelijke windomstandigheden ter plaatse op de betreffende dag. Windopwekking verandert niet alleen van dag tot dag, maar ook van uur tot uur. Hoewel zonne-energie stabieler is, blijft ze variabel. Het komt er dus op neer dat beheer aan de aanbodzijde cruciaal is voor de stabiliteit van het elektriciteitsnet, en slim opladen is van vitaal belang om dit doel te bereiken.

Met een slimme EV-lader kunnen gebruikers het opladen op afstand monitoren, beheren en controleren. Hoewel slim opladen een aantal voordelen biedt, zijn de twee belangrijkste: optimalisering van het energieverbruik en kostenefficiëntie.

Slimme laders optimaliseren de laadsessie en beheren de lading op een veilige manier. Een slimme EV-lader controleert het elektriciteitsverbruik en past de laadsessie aan op basis van de beschikbare energie (dynamische belastingsbalancering). Slim laden maakt ook het verdelen van de belasting mogelijk voor locaties met meerdere EV-laadstations. Voor dergelijke EV-laadbestemmingen kan een operator kiezen hoe hij de beschikbare energiecapaciteit het best verdeelt over alle actieve EV-laders. Voor de meeste openbare oplaadpunten en oplaadpunten op de werkplek is load balancing essentieel voor een stabiele werking. Maar het is ook even belangrijk voor semi-publieke laadbestemmingen, zoals appartementsblokken die EV-laadinfrastructuur delen.


EV home charger
myenergi zappi slimme EV-laders (krediet: zappi)

Andere voordelen van slimme laders zijn: firmware-updates op afstand via het internet, verbeterde beveiliging en integratie met hernieuwbare energie en batterijopslag. Het is de moeite waard om op te merken dat niet alle slimme EV-laders compatibel zijn met hernieuwbare energie (zonne- of windenergie), maar we kunnen verwachten dat dit in de nabije toekomst op grotere schaal beschikbaar zal worden.

Met slimme EV-laders kan de gebruiker beslissen over het tijdstip en de duur van een specifieke laadsessie. Bijvoorbeeld opladen wanneer de elektriciteitstarieven het laagst zijn. Kortom, een slimme EV-lader maakt slim energiebeheer mogelijk.


EV-oplaadprotocol: Open Charge Alliance (OCA) ?


Voor EV-consumenten die zich verdiepen in nieuwe technologie, heb je misschien al kennisgemaakt met het Open Charge Point Protocol (OCPP). Meestal wordt dit vermeld in de datasheet van de fabrikant van het laadstation. Dus wat is OCPP? En waarom is het belangrijk? Zoals bij alle nieuwe technologieën, evolueert de standaardisatie van protocollen naarmate de technologie of de industrie volwassener wordt. De EV-laadsector is niet anders, in die zin dat voor een succesvolle ontwikkeling van de technologie en de markt op lange termijn een wereldwijde protocolstandaard essentieel is.

De OCA is een alliantie van fabrikanten van oplaadhardware voor elektrische auto’s, softwareleveranciers, exploitanten van oplaadnetwerken en dienstverleners. De missie van de OCA is ‘het bevorderen van de wereldwijde ontwikkeling, toepassing en naleving van communicatieprotocollen in de EV-oplaadinfrastructuur en gerelateerde standaarden door middel van samenwerking, onderwijs, testen en certificering’. De belangrijkste doelstellingen van de OCA zijn: ontwikkeling van het Open Charge Point Protocol (OCPP) en het Open Smart Charging Protocol (OSCP).

Hoewel het niet verplicht is voor deelnemers uit de industrie om de OCPP-protocollen te gebruiken, is het hard op weg om het de-facto protocol te worden. De OCA alliantie werd gelanceerd in 2009 (OCPP 1.5) en heeft sindsdien het protocol verder ontwikkeld. Veel van de nieuwste generatie EV-laadpunten bevatten het OCPP 1.6 protocol. De nieuwste versie is het OCPP 2.01 laadpaalprotocol. OCPP 2.01 bevat alles wat OCPP 1.6 te bieden heeft en nog veel meer: extra beveiliging, nieuwe smart charging functionaliteiten, verbeterde transactieafhandeling, verbeterd apparaatbeheer en nog veel meer.


Hoewel e-zoomed zich naar alle redelijkheid inspant om nauwkeurige en actuele informatie te verstrekken, is een deel van de verstrekte informatie afkomstig van derden en niet onafhankelijk door e-zoomed geverifieerd. Hoewel de informatie van derden betrouwbaar wordt geacht, geeft e-zoomed geen enkele expliciete of impliciete garantie met betrekking tot de nauwkeurigheid, geschiktheid, volledigheid, wettigheid, betrouwbaarheid of bruikbaarheid van de informatie. Deze disclaimer is van toepassing op zowel afzonderlijk als gezamenlijk gebruik van deze informatie.


Aanbevolen artikelen



Aanbevolen producten



Author

Ashvin Suri

Ashvin is sinds 2006 betrokken bij de sectoren hernieuwbare energie, energie-efficiëntie en infrastructuur. Hij heeft een passie voor de overgang naar een koolstofarme economie en elektrisch vervoer. Ashvin begon zijn carrière in 1994 bij Amerikaanse investeringsbanken in New York. Na zijn MBA aan de London Business School (1996-1998) werkte hij verder in investment banking bij Flemings (Londen) en JPMorgan (Londen). Zijn functies omvatten advies op het gebied van bedrijfsfinanciering, fusies en overnames en het aantrekken van kapitaal. Hij was betrokken bij verschillende industriële sectoren, waaronder engineering, lucht- en ruimtevaart, olie & gas, luchthavens en de auto-industrie in Azië en Europa. In 2010 was hij medeoprichter van een ontwikkelingsplatform voor zonne-energie, voor grootschalige grond- en dakzonne-energieprojecten in het Verenigd Koninkrijk, Italië, Duitsland en Frankrijk. Hij heeft ook geadviseerd over verschillende duurzame energieprojecten (wind- en zonne-energie) op nutsschaal in samenwerking met internationale institutionele investeerders en onafhankelijke energieproducenten (IPP's) in de duurzame energiesector. Hij heeft ook geadviseerd in belangrijke internationale markten zoals India, waaronder het adviseren van grootschalige industriële en automotive groepen in India. Ashvin heeft ook geadviseerd bij Indian Energy, een IPP gesteund door Guggenheim (een fonds van US$ 165 miljard). Hij heeft ook een in Singapore gevestigde groep van US$ 2 miljard geadviseerd. Ashvin heeft ook gewerkt in de vastgoed- en infrastructuursector, onder andere samen met de Matrix Group (een vastgoedgroep met een waarde van US$ 4 miljard in het Verenigd Koninkrijk) om een van de eerste institutionele vastgoedfondsen voor de Indiase vastgoedmarkt te lanceren. Het fonds werd met succes gelanceerd met aanzienlijke institutionele steun van de Britse/Europese markten. Hij heeft ook geadviseerd over waterinfrastructuur, onder andere aan een Zweeds bedrijf voor schone technologie in de watersector. Hij is ook betrokken geweest bij een aantal startende ondernemingen.

Producten voor elektrisch rijden kopen

Aanmelden voor e-zoomed nieuws en aanbiedingen

Deze site maakt gebruik van technische cookies om een optimale en snelle navigatie te garanderen en van analysecookies om statistieken op te stellen.
U kunt het Cookiebeleid raadplegen om meer inzicht te krijgen of om het gebruik van alle of sommige cookies te blokkeren via de Cookie-instellingen.
Door te kiezen voor Accepteren geeft u toestemming voor het gebruik van bovengenoemde cookies.

Privacy Settings saved!
Privacy Settings

When you visit any web site, it may store or retrieve information on your browser, mostly in the form of cookies. Control your personal Cookie Services here.

These cookies are necessary for the website to function and cannot be switched off in our systems.

In order to use this website we use the following technically required cookies
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

We use Google Tag Manager to monitor our traffic and to help us AB test new features.

Decline all Services
Accept all Services