Luchtvervuiling: De complete gids voor Nederland

Luchtvervuiling

De e-zoomed FAQ-serie: korte antwoorden op relevante vragen over het rijden in een elektrische auto! Als je een vraag hebt, stuur dan een e-mail naar shop-nl@ezoomed.com!



Elektrische auto’s: De basis


Voor degenen die nog niet bekend zijn met elektrisch rijden zonder uitstoot, raden we aan de volgende artikelen te lezen:


Schrijf je in voor de e-zoomed Electric Living nieuwsbrief

Luchtverontreiniging: De basis


Elektrische auto’s bieden een aantal voordelen, waaronder het verbeteren van de lokale luchtkwaliteit. Hoewel een aantal bronnen bijdraagt aan luchtvervuiling, is transport een belangrijke oorzaak van de verslechterende luchtkwaliteit. Geschat wordt dat het wegvervoer tot 30% bijdraagt.

Andere bronnen van luchtvervuiling zijn: elektriciteitscentrales (elektriciteitsopwekking), olieraffinaderijen, fabrieken, houtkachels, luchtvaart, scheepvaart en nog veel meer! Natuurlijk kunnen natuurlijke gebeurtenissen, zoals een vulkaanuitbarsting, de vervuiling verhogen, maar daar hebben we geen controle over. Door de mens veroorzaakte vervuiling kunnen we wel onder controle houden.

Verontreinigende stoffen worden ingedeeld in primaire en secundaire verontreinigingen. Verontreinigende stoffen die rechtstreeks in onze atmosfeer worden uitgestoten zijn primaire verontreinigende stoffen, terwijl secundaire verontreinigende stoffen in de atmosfeer worden gevormd via chemische reacties. De belangrijkste primaire verontreinigende stoffen zijn:


Primaire verontreinigende stoffen:
Zwevende deeltjes (PM)
Zwarte koolstof (BC)
Zwaveloxiden (SO2)
Stikstofoxide (NOX)
Ammoniak (NH3)
Koolmonoxide (CO)
Methaan (CH4)

Meer dan 40% van de uitstoot van stikstofoxiden is het gevolg van emissies door wegvervoer. Tot 40% van de primaire PM 2,5-uitstoot is ook het gevolg van transport. Zwevende deeltjes (PM) is alles in de lucht wat geen gas is. Door de mens gemaakte vervuiling, zoals rook en stof van auto-uitlaten, remmen en banden, zijn voorbeelden van PM. Zwevende deeltjes worden geclassificeerd op basis van grootte. PM 2,5 is minder dan 2,5um (micrometer) en is het belangrijkste type PM dat wordt gereguleerd. PM verhoogt het risico voor een individu aanzienlijk, omdat PM door het lichaam kunnen worden getransporteerd en invloed kunnen hebben op de longen, het hart, de hersenen en andere organen.

De verslechterende luchtkwaliteit is geen probleem dat alleen Ierland aangaat. Het is een wereldwijd probleem, aangezien landen overal ter wereld de toenemende gezondheidsrisico’s bestrijden die samenhangen met hogere verontreinigingsniveaus. Luchtkwaliteit is ook geen onderwerp dat alleen speelt in grote stadscentra. Het is net zo relevant voor kleinere steden en dorpen. Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) leefde in 2019 99% van de wereldbevolking in gebieden waar niet werd voldaan aan de WHO-richtlijnen voor luchtkwaliteit.

Volgens het Europees Milieuagentschap “resulteerde blootstelling aan concentraties fijn stof boven het richtniveau van de Wereldgezondheidsorganisatie van 2021 in 2020 in 238.000 vroegtijdige sterfgevallen in de EU-27. Luchtvervuiling veroorzaakt ook morbiditeit, waarbij mensen leven met een ziekte – wat zowel persoonlijk leed als aanzienlijke kosten voor de gezondheidszorg met zich meebrengt”. Luchtvervuiling veroorzaakt ook morbiditeit, waarbij mensen leven met een ziekte – wat zowel persoonlijk leed als aanzienlijke kosten voor de gezondheidszorg met zich meebrengt”.

Het is waar dat tijdens de eerste Covid-crisis de luchtkwaliteit was verbeterd, maar nu het leven weer relatief normaal is, is de luchtvervuiling gestegen tot niveaus van voor de pandemie. Luchtvervuiling verhoogt het risico op hartaandoeningen, longkanker, astma en andere chronische en acute aandoeningen van de luchtwegen. Hoewel iedereen de gevolgen ondervindt van de verslechterende luchtkwaliteit, lopen de kwetsbaren, zoals jonge kinderen en bejaarden, het meeste risico!

Volgens de IQAir ranglijsten zijn de top 5 meest vervuilde landen ter wereld Bangladesh, Tsjaad, Pakistan, Tadzjikistan en India. Deze landen hadden een gemiddelde AQI van meer dan 150.

Het is waar dat we de uitstoot van transport niet tot nul kunnen reduceren, maar we kunnen allemaal ‘ons steentje bijdragen’ aan het verminderen van uitlaatgassen. Elektrisch rijden biedt ons een echte en directe oplossing om de luchtkwaliteit te verbeteren.

Zowel plug-in hybride elektrische voertuigen (PHEV’s) als batterij-elektrische voertuigen (BEV’s) helpen de luchtvervuiling te verminderen. Als een PHEV in de e-stand rijdt, is de uitlaatemissie nul en BEV’s, ook wel puur elektrische auto’s genoemd, hebben geen uitlaatemissie. In feite hebben BEV’s niet eens een uitlaatpijp, vandaar de uitdrukking emissievrije elektrische auto.

Bovendien zorgen zuiver elektrische auto’s ook voor minder vervuiling door remmen, omdat EV’s gebruik maken van regeneratief remmen. In vergelijking daarmee gebruiken conventionele benzine- en dieselauto’s schijfremmen, die meer deeltjesvervuiling uitstoten.

Wij bij e-zoomed moedigen eigenaars van elektrische auto’s aan om hun EV op te laden met groene stroom. De meeste elektrische auto’s worden thuis en ‘s nachts opgeladen, wanneer de elektriciteitsprijzen het laagst zijn. Door ter plaatse zonne-energie te installeren, kunnen eigenaars van elektrische auto’s geld besparen en ook echt ‘van bron-tot-wiel’ zero-tailpipe emissie elektrisch rijden bereiken. Voor EV-rijders die geen toegang hebben tot hernieuwbare energieopwekking op locatie, raden we aan om groene stroom te betrekken van een groene energieleverancier.


Beste manieren om luchtvervuiling te verminderen: Top tips
Meer gebruik van het openbaar vervoer, zoals treinen en bussen, vooral voor kortere reizen.
Neem een ‘actieve levensstijl’ aan: wandelen, fietsen enz. Een actieve levensstijl biedt veel voordelen voor de gezondheid.
Gebruik een autodeelprogramma in plaats van een eigen auto. De meeste voertuigen staan meer dan 80% van de tijd geparkeerd.
Probeer waar mogelijk te carpoolen voor het dagelijkse woon-werkverkeer, de schoolloop enz.
Migreren naar elektrisch rijden, in het bijzonder BEV’s met nulemissie.
Als je in een PHEV rijdt, zorg er dan voor dat de ingebouwde EV-batterij opgeladen blijft en rijd zo vaak mogelijk in de ‘elektrische modus‘.
Gebruik groene energie om je huis van stroom te voorzien. We moedigen de installatie van zonne- of windenergie op locatie aan (voor zowel woningen als bedrijven).
Als je geen hernieuwbare energieopwekking op locatie kunt installeren, neem dan stroom af van je huis via een groene energieleverancier.
Laat voertuigen met een verbrandingsmotor (ICE) niet stationair draaien. Zet de motor uit als het voertuig stilstaat.

Hoewel e-zoomed zich naar alle redelijkheid inspant om nauwkeurige en actuele informatie te verstrekken, is een deel van de verstrekte informatie afkomstig van derden en niet onafhankelijk door e-zoomed geverifieerd. Hoewel de informatie van derden betrouwbaar wordt geacht, geeft e-zoomed geen enkele expliciete of impliciete garantie met betrekking tot de nauwkeurigheid, geschiktheid, volledigheid, wettigheid, betrouwbaarheid of bruikbaarheid van de informatie. Deze disclaimer is van toepassing op zowel afzonderlijk als gezamenlijk gebruik van deze informatie.


Aanbevolen artikelen



Aanbevolen producten



Author

Ashvin Suri

Ashvin is sinds 2006 betrokken bij de sectoren hernieuwbare energie, energie-efficiëntie en infrastructuur. Hij heeft een passie voor de overgang naar een koolstofarme economie en elektrisch vervoer. Ashvin begon zijn carrière in 1994 bij Amerikaanse investeringsbanken in New York. Na zijn MBA aan de London Business School (1996-1998) werkte hij verder in investment banking bij Flemings (Londen) en JPMorgan (Londen). Zijn functies omvatten advies op het gebied van bedrijfsfinanciering, fusies en overnames en het aantrekken van kapitaal. Hij was betrokken bij verschillende industriële sectoren, waaronder engineering, lucht- en ruimtevaart, olie & gas, luchthavens en de auto-industrie in Azië en Europa. In 2010 was hij medeoprichter van een ontwikkelingsplatform voor zonne-energie, voor grootschalige grond- en dakzonne-energieprojecten in het Verenigd Koninkrijk, Italië, Duitsland en Frankrijk. Hij heeft ook geadviseerd over verschillende duurzame energieprojecten (wind- en zonne-energie) op nutsschaal in samenwerking met internationale institutionele investeerders en onafhankelijke energieproducenten (IPP's) in de duurzame energiesector. Hij heeft ook geadviseerd in belangrijke internationale markten zoals India, waaronder het adviseren van grootschalige industriële en automotive groepen in India. Ashvin heeft ook geadviseerd bij Indian Energy, een IPP gesteund door Guggenheim (een fonds van US$ 165 miljard). Hij heeft ook een in Singapore gevestigde groep van US$ 2 miljard geadviseerd. Ashvin heeft ook gewerkt in de vastgoed- en infrastructuursector, onder andere samen met de Matrix Group (een vastgoedgroep met een waarde van US$ 4 miljard in het Verenigd Koninkrijk) om een van de eerste institutionele vastgoedfondsen voor de Indiase vastgoedmarkt te lanceren. Het fonds werd met succes gelanceerd met aanzienlijke institutionele steun van de Britse/Europese markten. Hij heeft ook geadviseerd over waterinfrastructuur, onder andere aan een Zweeds bedrijf voor schone technologie in de watersector. Hij is ook betrokken geweest bij een aantal startende ondernemingen.

Producten voor elektrisch rijden kopen

Aanmelden voor e-zoomed nieuws en aanbiedingen

Deze site maakt gebruik van technische cookies om een optimale en snelle navigatie te garanderen en van analysecookies om statistieken op te stellen.
U kunt het Cookiebeleid raadplegen om meer inzicht te krijgen of om het gebruik van alle of sommige cookies te blokkeren via de Cookie-instellingen.
Door te kiezen voor Accepteren geeft u toestemming voor het gebruik van bovengenoemde cookies.

Privacy Settings saved!
Privacy Settings

When you visit any web site, it may store or retrieve information on your browser, mostly in the form of cookies. Control your personal Cookie Services here.

These cookies are necessary for the website to function and cannot be switched off in our systems.

In order to use this website we use the following technically required cookies
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

We use Google Tag Manager to monitor our traffic and to help us AB test new features.

Decline all Services
Accept all Services