Wat is regeneratief remmen?: De complete gids voor Nederland

Kia EV9

De e-zoomed FAQ-serie: korte antwoorden op relevante vragen over het rijden in een elektrische auto! Als je een vraag hebt, stuur dan een e-mail naar shop-nl@ezoomed.com!



Elektrische auto’s: De basis


Voor degenen die nog niet bekend zijn met elektrisch rijden zonder uitstoot, raden we aan de volgende artikelen te lezen:


Schrijf je in voor de e-zoomed Electric Living nieuwsbrief

Wat is regeneratief remmen in elektrische auto’s?


Twee woorden duiken snel op in het verhaal van transport, niet alleen in Europa, maar in een aantal wereldwijde markten: elektrisch en efficiëntie! Nu elektrisch rijden gemeengoed wordt, blijven autofabrikanten manieren ontwikkelen om de efficiëntie van een elektrisch voertuig (EV) te verhogen, zowel plug-in hybride elektrische voertuigen (PHEV’s) als batterij-elektrische voertuigen (BEV’s).

De meeste, zo niet alle, recent geïntroduceerde elektrische voertuigen bevatten regeneratief remmen om het puur elektrische bereik van de elektrische auto te vergroten. Wat is regeneratief remmen in een EV? En hoe werkt het? In het algemeen verspilt of verliest een bewegend voertuig, waaronder een verbrandingsmotor (ICE) of een elektrisch voertuig, energie, in het bijzonder bij het remmen.

Remmen werkt door gebruik te maken van wrijving. Wanneer het rempedaal wordt ingetrapt om het voertuig af te remmen, drukken de remklauwen op hun beurt op de remschijven waardoor wrijving ontstaat om de wielen af te remmen. Dit proces creëert ook kinetische energie.

Regeneratief remmen, ook bekend als regeneratief remmen, is een proces waarbij de verspilde energie van een voertuig wordt opgevangen en opnieuw wordt gebruikt (gerecycled). In het geval van elektrisch rijden wordt de ‘opgevangen’ energie hergebruikt om het puur elektrische bereik van de EV te vergroten. In het geval van conventionele benzine- en dieselvoertuigen wordt de opgevangen energie hergebruikt om de kleine boordbatterij op te laden, die op zijn beurt wordt gebruikt om de hulpsystemen van het ICE-voertuig van energie te voorzien.

Bij regeneratief remmen wordt de opgevangen kinetische energie omgezet in chemische energie voor opslag in een hoogspanningsbatterij in de EV. In het algemeen is de kinetische energie in een bewegend voertuig een product van de massa en de snelheid. Een zwaardere en snellere elektrische auto (ceteris paribus) zal meer kinetische energie hebben. Als deze energie niet wordt opgevangen, gaat ze als ‘warmte’ verloren in de atmosfeer. In oudere auto’s wordt tijdens het remmen alle energie verspild.

Bij elektrische auto’s wordt de ingebouwde elektromotor gebruikt om de auto voort te bewegen, d.w.z. om de wielen aan te drijven. Elektromotoren werken in twee richtingen, vooruit en achteruit. De voorwaartse beweging beweegt de wielen. In het geval van regeneratief remmen wordt de ingebouwde elektromotor ‘omgekeerd in richting’ om de ingebouwde EV-batterij op te laden met de opgevangen kinetische energie (d.w.z. hij genereert elektrische energie die naar de EV-batterij gaat). In een elektrische auto die regeneratief remt, kun je het ‘regeneratieve effect’ voelen wanneer je je voet van het gaspedaal haalt terwijl de EV zichzelf afremt/versnelt.

De ‘efficiëntie’ van regeneratief remmen varieert afhankelijk van een aantal factoren, waaronder het type plug-in elektrisch voertuig, de rijmodus, het rijprofiel, de weg enz. In de meeste gevallen kan regeneratief remmen echter tussen 60% en 80% van de kinetische energie benutten die tijdens het remmen wordt verplaatst.

Elektrische auto’s bieden meestal een aantal regeneratieve remprofielen om aan de behoeften van de gebruiker te voldoen. In het algemeen geldt: hoe ‘agressiever’ het regeneratieve remprofiel in een EV, hoe groter de opgevangen kinetische energie, hoe beter de efficiëntie van de EV, d.w.z. hoe groter de zuiver elektrische actieradius. In de volledig elektrische Nissan Leaf bijvoorbeeld, is de e-Pedal rijmodus een ‘één-pedaal’ systeem, d.w.z. bij lagere snelheden vereist de kracht van het regeneratief remmen niet het gebruik van een rempedaal.

Met betrekking tot het vergroten van de actieradius moet worden opgemerkt dat regeneratief remmen niet zal resulteren in een significante vergroting van de actieradius van de EV. Het helpt zeker, maar op marginale niveaus. In plaats daarvan vermindert regeneratief remmen de inefficiëntie van constant remmen. Regen heeft ook andere voordelen, zoals minder slijtage van de remonderdelen van de auto. Voor stadsritten, waarbij vaker moet worden op- en afgeremd, wordt het voordeel van regenereren het meest benut.

Kia EV6 electric
De volledig elektrische Kia EV6 bevat slim regeneratief remmen (krediet: Kia)

Regeneratief remmen wordt toegepast in alle soorten elektrische voertuigen, niet alleen in elektrische gezinswagens. Het snel opkomende segment van commerciële puur elektrische bestelwagens maakt ook gebruik van regeneratief remmen om de efficiëntie van het voertuig te verbeteren. Regeneratief remmen wordt ook gebruikt in volledig hybride en mild hybride voertuigen (d.w.z. zelfopladende hybride voertuigen die niet worden opgeladen via een externe bron, zoals plug-in elektrische auto’s).


Hoewel e-zoomed zich naar alle redelijkheid inspant om nauwkeurige en actuele informatie te verstrekken, is een deel van de verstrekte informatie afkomstig van derden en niet onafhankelijk door e-zoomed geverifieerd. Hoewel de informatie van derden betrouwbaar wordt geacht, geeft e-zoomed geen enkele expliciete of impliciete garantie met betrekking tot de nauwkeurigheid, geschiktheid, volledigheid, wettigheid, betrouwbaarheid of bruikbaarheid van de informatie. Deze disclaimer is van toepassing op zowel afzonderlijk als gezamenlijk gebruik van deze informatie.


Aanbevolen artikelen



Aanbevolen producten



Author

Ashvin Suri

Ashvin is sinds 2006 betrokken bij de sectoren hernieuwbare energie, energie-efficiëntie en infrastructuur. Hij heeft een passie voor de overgang naar een koolstofarme economie en elektrisch vervoer. Ashvin begon zijn carrière in 1994 bij Amerikaanse investeringsbanken in New York. Na zijn MBA aan de London Business School (1996-1998) werkte hij verder in investment banking bij Flemings (Londen) en JPMorgan (Londen). Zijn functies omvatten advies op het gebied van bedrijfsfinanciering, fusies en overnames en het aantrekken van kapitaal. Hij was betrokken bij verschillende industriële sectoren, waaronder engineering, lucht- en ruimtevaart, olie & gas, luchthavens en de auto-industrie in Azië en Europa. In 2010 was hij medeoprichter van een ontwikkelingsplatform voor zonne-energie, voor grootschalige grond- en dakzonne-energieprojecten in het Verenigd Koninkrijk, Italië, Duitsland en Frankrijk. Hij heeft ook geadviseerd over verschillende duurzame energieprojecten (wind- en zonne-energie) op nutsschaal in samenwerking met internationale institutionele investeerders en onafhankelijke energieproducenten (IPP's) in de duurzame energiesector. Hij heeft ook geadviseerd in belangrijke internationale markten zoals India, waaronder het adviseren van grootschalige industriële en automotive groepen in India. Ashvin heeft ook geadviseerd bij Indian Energy, een IPP gesteund door Guggenheim (een fonds van US$ 165 miljard). Hij heeft ook een in Singapore gevestigde groep van US$ 2 miljard geadviseerd. Ashvin heeft ook gewerkt in de vastgoed- en infrastructuursector, onder andere samen met de Matrix Group (een vastgoedgroep met een waarde van US$ 4 miljard in het Verenigd Koninkrijk) om een van de eerste institutionele vastgoedfondsen voor de Indiase vastgoedmarkt te lanceren. Het fonds werd met succes gelanceerd met aanzienlijke institutionele steun van de Britse/Europese markten. Hij heeft ook geadviseerd over waterinfrastructuur, onder andere aan een Zweeds bedrijf voor schone technologie in de watersector. Hij is ook betrokken geweest bij een aantal startende ondernemingen.

Producten voor elektrisch rijden kopen

Aanmelden voor e-zoomed nieuws en aanbiedingen

Deze site maakt gebruik van technische cookies om een optimale en snelle navigatie te garanderen en van analysecookies om statistieken op te stellen.
U kunt het Cookiebeleid raadplegen om meer inzicht te krijgen of om het gebruik van alle of sommige cookies te blokkeren via de Cookie-instellingen.
Door te kiezen voor Accepteren geeft u toestemming voor het gebruik van bovengenoemde cookies.

Privacy Settings saved!
Privacy Settings

When you visit any web site, it may store or retrieve information on your browser, mostly in the form of cookies. Control your personal Cookie Services here.

These cookies are necessary for the website to function and cannot be switched off in our systems.

In order to use this website we use the following technically required cookies
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

We use Google Tag Manager to monitor our traffic and to help us AB test new features.

Decline all Services
Accept all Services