Elektrische auto’s: De basis
Voor degenen die nog niet bekend zijn met elektrisch rijden zonder uitstoot, raden we aan de volgende artikelen te lezen:
Schrijf je in voor de e-zoomed Electric Living nieuwsbrief
Jargon doorbreken!
Wij bij e-zoomed begrijpen dat voor velen van jullie die nieuw zijn in de wereld van elektrische voertuigen (EV’s), de terminologie ontmoedigend kan zijn. Daarom hebben we een top 20 samengesteld van jargons die gebruikt worden in de snel evoluerende sector van elektrisch rijden.
EV Woordenlijst: | |
---|---|
AFV’s (Voertuigen op alternatieve brandstoffen): | Wat is een voertuig met alternatieve brandstof? Een voertuig dat op een alternatieve brandstof rijdt, is een voertuig dat aangedreven wordt door een alternatieve brandstof voor traditionele verbrandingsmotoren op benzine of diesel. AFV’s gebruiken een veelheid aan brandstofbronnen, van batterijen tot waterstof, maar ook zonne-energie, biodiesel en vloeibaar aardgas. De Jaguar I-PACE is een voorbeeld van een AFV, omdat hij wordt aangedreven door een oplaadbare EV-batterij aan boord en geen benzine of diesel gebruikt. |
AC/DC (wisselstroom/gelijkstroom): | Wat is wisselstroom/gelijkstroom? AC en DC beschrijven het type ‘stroom’ in een circuit. Simpel gezegd gebruiken de meeste huishoudelijke apparaten, zoals de waterkoker, broodrooster en televisie, wisselstroom, terwijl de batterijen voor afstandsbedieningen, zaklampen enz. gelijkstroom gebruiken. In feite is alle stroom die door het elektriciteitsnet aan een woning of gebouw wordt geleverd wisselstroom. Daarom gebruikt een elektrische auto die thuis wordt opgeladen wisselstroom. Wisselstroom is een stroomvorm uitgevonden door Nicholas Tesla die zijn bewegingsrichting binnen het circuit constant omkeert door met regelmatige tussenpozen van magnitude en polariteit (tussen positief en negatief) te wisselen. Dergelijke stroom kan gemakkelijk worden omgezet van een hogere spanning naar een lagere spanning. Het belangrijkste verschil tussen AC en DC is dat DC slechts in één richting stroomt. |
BEV (batterij-elektrisch voertuig): | Wat is een batterij-elektrisch voertuig? Ook wel een ‘puur elektrische auto’, ‘enkel elektrisch voertuig’, ‘volledig elektrisch voertuig’, ‘volledig elektrische auto’, ‘100% elektrische auto’ genoemd, is een elektrisch voertuig (EV) dat geen verbrandingsmotor (ICE), brandstoftank of uitlaat heeft. Ja, je leest het goed. Deze milieuvriendelijke elektrische voertuigen stoten geen uitlaatgassen uit en rijden alleen op een oplaadbare EV-batterij aan boord, gekoppeld aan een volledig elektrische aandrijflijn (elektromotor). De ingebouwde EV-batterij wordt opgeladen via een extern stopcontact, meestal via een speciaal EV-oplaadstation. Voor het thuis opladen van elektrische auto’s is een voorbeeld van een EV-lader de myenergi zappi smart EV charger. De volledig elektrische Mercedes-Benz EQS SUV en de best verkochte Tesla Model 3 zijn goede voorbeelden van een BEV. Als je geen uitlaatpijp ziet, is het een puur elektrische auto! Sommige BEV’s kunnen een actieradius bereiken van meer dan 600 km op één lading, maar de meeste BEV’s hebben een actieradius tussen 300 en 500 km. |
DoD (Depth-Of-Charge): | Wat is laaddiepte? De laaddiepte van een batterij is het ontladingsniveau van een batterij. Tijdens het rijden met een EV wordt de batterij ontladen. De DoD geeft aan hoeveel procent van de capaciteit van een batterij is ontladen. Omgekeerd is een State-of-Charge (SOC) het percentage van de capaciteit dat nog beschikbaar is in een batterij. Als je 25% van de capaciteit van je EV-batterij gebruikt, dan is de DoD 25% en de SOC 75%. Het wordt aanbevolen om de batterij van een elektrische auto niet volledig te ontladen, omdat dit de levensduur van de batterij verkort. Autofabrikanten publiceren aanbevolen DoD-niveaus voor het opladen, maar een oplaadbereik tussen 20% en 80% is ideaal. |
Levensduur van EV-batterijen: | Wat is de levensduur van een EV-batterij? Net als benzine- en dieselmotoren hebben ook accu’s voor elektrische auto’s een eindige levensduur. Hoewel de batterijtechnologie voor EV’s de afgelopen jaren een lange weg heeft afgelegd, is degradatie van de batterij onvermijdelijk. Net zoals normale slijtage het geval is bij een voertuig met verbrandingsmotor (ICE). Momenteel bieden de meeste EV-fabrikanten een garantie tot 8 jaar of 160.000 km. Sommige autofabrikanten bieden echter een nog langere EV-batterijgarantie. Een voorbeeld is de Japanse autofabrikant Toyota. Het bedrijf biedt 10 jaar garantie op de batterij van de volledig elektrische Toyota bZ4X SUV. In de meeste gevallen bedraagt deze garantie tot 70% van de oorspronkelijke capaciteit van de EV-batterij. De levensduur van de batterij wordt beïnvloed door een aantal factoren, die op hun beurt de elektrische prestaties van de batterij beïnvloeden, waaronder het bereik dat de elektrische auto kan afleggen. De meest gebruikte batterijen in elektrische auto’s zijn lithium-ion batterijen. |
Geaard: | Gebruikers van elektrische apparatuur worden beschermd tegen elektrische schokken door een proces dat aarding wordt genoemd. Als er een fout optreedt in het elektrische systeem, kan een gebruiker een elektrische schok krijgen, omdat de elektriciteit een deel van het lichaam gebruikt om zich te verplaatsen. Aarding beschermt de gebruiker door te zorgen dat de foutstroom de aarde bereikt. De gebruikelijke huishoudelijke 3-polige stekker heeft bijvoorbeeld één draad die met de aarde verbonden is. Aarding beschermt elektrische apparaten ook tegen spanningspieken enz. |
EV (Elektrisch Voertuig): | Wat is een elektrisch voertuig? Een EV is elk voertuig dat ‘elektriciteit’ of een ‘elektromotor’ gebruikt om het voertuig aan te drijven. Een EV is een voertuig dat voornamelijk aangedreven wordt door een elektrische motor. De elektrische motor haalt zijn vermogen uit een oplaadbare EV-batterij aan boord. Met andere woorden, EV’s zijn minder afhankelijk van benzine of diesel als brandstof, en in het geval van puur elektrische auto’s (BEV’s), helemaal niet afhankelijk. EV omvat alle soorten elektrische voertuigen, waaronder: batterij-elektrische voertuigen (BEV’s), plug-in hybride elektrische voertuigen (PHEV’s), elektrische voertuigen met groot bereik (E-REV’s) en brandstofcel elektrische voertuigen (FCEV’s). |
E-REV’s (elektrische voertuigen met groot bereik): | Wat is een E-REV? Elektrisch aangedreven voertuigen met een groter bereik zitten tussen een 100% puur elektrische auto (BEV) en een plug-in hybride (PHEV) in. Een E-REV staat dichter bij een BEV wat betreft de manier waarop de wielen worden aangedreven. In een E-REV worden de wielen altijd aangedreven door een batterijpakket en een elektromotor. Een E-REV heeft een kleine verbrandingsmotor, die alleen wordt gebruikt om de accu op te laden als die leeg is. Het komt er dus op neer dat een E-REV de afstandsangst helpt verminderen. E-REV’s kunnen tot 125 mijl puur elektrisch rijden en stoten meestal minder dan 20 g/km uit. Als het bereik van BEV’s echter steeds verder toeneemt, wordt het extra voordeel van een E-REV overbodig. De BMW i3 range extender is een goed voorbeeld van een E-REV. |
FCEV’s (Fuel Cell Electric Vehicles): | Wat is een FCEV? Brandstofcel elektrische voertuigen, ook bekend als waterstof brandstofcel voertuigen, is een type EV. Deze voertuigen gebruiken waterstof om elektriciteit te produceren en hoeven niet te worden opgeladen (zoals BEV’s). Zolang er waterstof in het voertuig zit, wordt er elektriciteit geproduceerd om het voertuig van energie te voorzien. Een FCEV wordt geclassificeerd als een ultra-lage emissievoertuig (ULEV), omdat het voertuig geen uitlaatgassen uitstoot. De enige uitstoot van de uitlaat is waterdamp. FCEV’s hebben een kleine accu aan boord. Waterstof is een chemisch element dat meestal gebonden is aan andere elementen. Bijvoorbeeld H2O (water). De brandstofcellen in een FCEV zetten chemische energie om in elektrische energie. De Hyundai ix35 Fuel Cell is een voorbeeld van een FCEV. |
Frunk: | Wat is een kofferbak? Hoewel de term “kofferbak” niet nieuw is, wordt hij steeds vaker gebruikt met de ontwikkeling van elektrische voertuigen (EV’s). Een kofferbak is een opbergruimte/compartiment/koffer aan de voorkant van een voertuig, in plaats van aan de achterkant. In het geval van zuiver elektrische auto’s is er ruimte voor een koffer, aangezien deze voertuigen geen interne verbrandingsmotor (ICE) aan boord hebben. Het is de moeite waard om op te merken dat een kofferbak meestal veel kleiner is dan een kofferbak en bij EV’s een goede ruimte is om de EV-kabel op te bergen. |
HEV’s (hybride elektrische voertuigen): | Wat is een HEV? Of je het nu weet of niet, je hebt wel eens in een hybride elektrisch voertuig gezeten. Als je ooit gebruik hebt gemaakt van Uber, is de kans groot dat je vervoer de alomtegenwoordige Toyota Prius was, een toonaangevend voorbeeld van een HEV. HEV’s, soms ook conventionele hybrides of traditionele hybrides genoemd, zijn voertuigen met een lagere uitstoot die een traditionele verbrandingsmotor (ICE) combineren met een kleine elektrische accu aan boord. Het voertuig gebruikt regeneratief remmen om kinetische energie op te vangen, wat resulteert in een hogere zuinigheid en minder uitstoot. |
ICE (Interne Verbrandingsmotor): | Een ICE is een motor die brandstoffen, zoals benzine of diesel, samen met lucht gebruikt om een verbranding tot stand te brengen. Bij het verbrandingsproces in de verbrandingskamer van de motor komt energie vrij die wordt gebruikt om beweging te creëren. De uitzettende hete gassen veroorzaken beweging door in contact te komen met zuigers en rotors. ICE komt voor in alle vormen van transport, ook in het wegvervoer. Voertuigen met verbrandingsmotoren stoten uitlaatgassen uit en de verkoop van nieuwe ICE-auto’s wordt vanaf 2030 op een aantal markten verboden. |
Mild Hybride Elektrische Voertuigen (MHEV’s): | Wat is een MHEV? Mild hybrides maken gebruik van zowel een verbrandingsmotor (ICE) als een elektromotor. Deze auto’s worden ook wel ‘zelfopladende hybrides’ genoemd. Het voertuig maakt gebruik van regeneratief remmen (herwonnen elektrische energie) om de brandstofefficiëntie te verbeteren en de uitlaatemissies (CO2 g/km) te verminderen. Milde hybrides kunnen echter niet worden opgeladen door een externe energiebron, zoals een EV-lader. |
NEDC actieradius: | De New European Driving Cycle, ontworpen in de jaren 1980, werd geïntroduceerd om het brandstofverbruik en de uitstoot van personenauto’s te meten. De NEDC is echter bekritiseerd voor het rapporteren van onrealistische cijfers, samengesteld via onrealistische omstandigheden in een laboratoriumomgeving. Gegevens die via dergelijke tests worden vrijgegeven zijn onder andere brandstofverbruik in de stad, brandstofverbruik buiten de stad, algeheel brandstofverbruik en CO2-uitstoot. |
Rijden met één pedaal: | Wat is rijden met één pedaal? Bij rijden met één pedaal vertraagt of stopt de EV wanneer het pedaal wordt losgelaten. De functionaliteit met één pedaal vermindert de noodzaak om het rempedaal te gebruiken om snelheid te verminderen of te stoppen. Natuurlijk is het rempedaal nog steeds de beste manier om een voertuig op zijn plaats te houden bij een volledige stop. |
Plug-in hybride elektrisch voertuig (PHEV): | Wat is een PHEV? Net als een MHEV is een plug-in hybride elektrisch voertuig (PHEV) gericht op het verhogen van de brandstofefficiëntie en het verminderen van uitlaatgassen. Er is echter veel verschil tussen een PHEV en een MHEV. Een PHEV heeft een krachtigere elektromotor en een grotere EV-batterij aan boord. In een PHEV worden de elektromotor en de ingebouwde EV-batterij ook gebruikt om het elektrische voertuig aan te drijven. Bovendien wordt de batterij van een PHEV opgeladen met behulp van een externe stroombron, zoals een speciale EV-lader. |
Regeneratief remmen: | Rijden vereist altijd remmen. Op dichtbevolkte wegen neemt de frequentie en intensiteit van het remmen echter toe. Ja, het resulteert in langere ritten, maar het vermindert ook de efficiëntie van het voertuig. Regeneratief remmen is het opvangen van energie die anders verloren zou gaan tijdens het remmen. Volgens de regels van de natuurkunde kan energie niet worden vernietigd, maar wordt het eenvoudigweg overgedragen van de ene toestand naar de andere. Hetzelfde principe is van toepassing op remmen. De kinetische energie die een auto voortstuwt, wordt meestal verplaatst of verspild als warmte. Regeneratief remmen vangt deze kinetische energie op die op zijn beurt een accu aan boord oplaadt, waardoor zowel de efficiëntie als de actieradius toenemen. Auto’s zoals de Toyota Prius, Jaguar I-PACE en Tesla Model 3 maken gebruik van regeneratief remmen. |
Koppel: | Koppel is een belangrijke factor bij het bepalen van de acceleratie van een voertuig en wordt gedefinieerd als de rotatiesnelheid van de motor. Koppel wordt meestal gedefinieerd als de kracht die nodig is om een voorwerp te verdraaien. Bijvoorbeeld een moersleutel die wordt gebruikt. Hoe zwaarder een auto, hoe belangrijker de rol van het koppel, d.w.z. het voertuig heeft meer rotatiekracht nodig om sneller te accelereren. |
WLTP (wereldwijd geharmoniseerde testprocedure voor lichte voertuigen): | In een poging om de kwaliteit van realistische gegevens van autofabrikanten over zuinigheid, actieradius en CO2-uitstoot verder te verbeteren, heeft Europa de eerste fase van het WLTP-programma geïmplementeerd. De testprocedures onder WLTP zullen resulteren in een kleinere actieradius voor elektrische auto’s die onder andere eerdere testregimes zijn uitgebracht. De WLTP wordt gezien als een aanzienlijke verbetering ten opzichte van de NEDC-test (New European Driving Cycle) die in de jaren tachtig werd ontwikkeld en gebaseerd was op theoretisch rijden. De WLTP is ontwikkeld met als doel een wereldwijde standaard te worden, zodat auto’s gemakkelijk vergeleken kunnen worden tussen verschillende regio’s. |
ZEV’s (Zero-Emission Vehicles): | Een emissieloos voertuig is een voertuig dat geen schadelijke uitlaatgassen uitstoot. Accu-elektrische voertuigen, zoals de Tesla model X en S, zijn voorbeelden van elektrische auto’s die emissievrij zijn. Natuurlijk stoten alle benzine- en dieselauto’s aanzienlijke vervuilende stoffen uit die schadelijk zijn voor de gezondheid en het milieu. Zero-emissie voertuigen omvatten ook andere vormen van wegtransport zoals elektrische bestelwagens, e-bikes, e-scooters etc. |
Hoewel e-zoomed zich naar alle redelijkheid inspant om nauwkeurige en actuele informatie te verstrekken, is een deel van de verstrekte informatie afkomstig van derden en niet onafhankelijk door e-zoomed geverifieerd. Hoewel de informatie van derden betrouwbaar wordt geacht, geeft e-zoomed geen enkele expliciete of impliciete garantie met betrekking tot de nauwkeurigheid, geschiktheid, volledigheid, wettigheid, betrouwbaarheid of bruikbaarheid van de informatie. Deze disclaimer is van toepassing op zowel afzonderlijk als gezamenlijk gebruik van deze informatie.