Laden van voertuig naar lading (V2L): De complete gids voor Nederland

V2L


Elektrische auto’s: De basis


Voor degenen die nog niet bekend zijn met elektrisch rijden zonder uitstoot, raden we aan de volgende artikelen te lezen:


Schrijf je in voor de e-zoomed Electric Living nieuwsbrief

Inleiding


Hoewel de primaire rol van een elektrisch voertuig (EV) transport is, is het nu duidelijk dat een elektrisch voertuig voor veel meer gebruikt zal worden dan alleen rijden, gezien de voordelen van de hoogspanningsbatterij aan boord van een EV. Een gebied dat zich snel ontwikkelt met de nieuwste puur elektrische auto’s is bidirectioneel opladen, en in het bijzonder Vehicle-to-Grid (V2G), Vehicle-to-Load (V2L), Vehicle-to-Home (V2H) en Vehicle-to-Vehicle (V2V). Bidirectioneel opladen maakt een elektriciteitsstroom in twee richtingen mogelijk.

Hoewel elk van de bovenstaande opties overeenkomsten heeft, is elke optie anders qua werking en vereisten. Dit artikel is een inleidend artikel over V2L (Vehicle-to-load) met betrekking tot elektrische auto’s. V2L-functionaliteit bevindt zich nog in een vroeg stadium in elektrische voertuigen, met slechts een paar elektrische personenauto’s en commerciële elektrische voertuigen (bijv. elektrische bestelwagens) die deze functionaliteit bevatten. Naarmate de markt voor elektrisch rijden verder volwassen wordt, zal deze functionaliteit echter steeds meer ingang vinden.

Uit onze ervaring met autobezit van de afgelopen decennia blijkt duidelijk dat voertuigen het grootste deel van de tijd geparkeerd staan. Volgens sommige schattingen staan auto’s zelfs 95% van de tijd geparkeerd. Anders gezegd, auto’s bewegen slechts 5% van de tijd. Conventionele benzine- en dieselauto’s met verbrandingsmotor (ICE) boden geen mogelijkheid om de ‘geparkeerde tijd’ te benutten. Elektrische auto’s, waaronder batterij-elektrische auto’s (BEV’s) en plug-in hybride elektrische auto’s (PHEV’s), kunnen echter worden benut om de gebruiker te laten profiteren van de ‘geparkeerde tijd’, maar ook van de ‘rijdende tijd’.

Voor degenen die nog nooit elektrisch hebben gereden: zowel BEV’s als PHEV’s hebben een EV-batterij aan boord met opgeslagen energie voor de aandrijving van het voertuig. BEV’s, ook wel puur elektrische auto’s genoemd, rijden alleen op elektrische energie, terwijl PHEV’s een verbrandingsmotor combineren met een ingebouwde EV-batterij en elektromotor.

Over het algemeen heeft een BEV een veel grotere EV-batterij aan boord dan een PHEV. Sommige van de recent geïntroduceerde puur elektrische auto’s hebben een EV-batterij die groter is dan 100 kWh. Een lange weg sinds de introductie van de eerste generatie volledig elektrische Nissan Leaf meer dan tien jaar geleden.

Meer recentelijk hebben autofabrikanten zoals Hyundai de V2L-technologie toegepast in hun platforms. Hyundai introduceerde de V2L-technologie voor het eerst op zijn speciale platform voor elektrische voertuigen, E-GMP (Electric Global Modular Platform). We verwachten dat andere OEM’s dit voorbeeld zullen volgen en V2L ook standaard zullen opnemen in nieuwe elektrische auto’s.


Overzicht: Voertuig-naar-lading (V2L)/ Vehicle-to-Load (V2L)


Vehicle-to-Load (V2L)
V2L (Vehicle-to-Load) stopcontact

V2L: Overzicht
Wat is V2L (Vehicle-to-Load) opladen?V2L opladen is een bidirectionele functionaliteit waarmee een elektrisch voertuig (EV) de ingebouwde hoogspanningsbatterij van de EV kan gebruiken om apparaten/toestellen op te laden of van stroom te voorzien. Het wordt soms ook Vehicle-to-Device (V2D) genoemd. Afhankelijk van het type apparaat dat moet worden opgeladen of gebruikt, kan V2L worden gebruikt terwijl de EV in beweging is of geparkeerd staat. Een laptop kan bijvoorbeeld worden opgeladen of gebruikt wanneer een EV geparkeerd of in beweging is, terwijl een grasmaaier alleen kan worden opgeladen of gebruikt wanneer de EV geparkeerd staat. V2L is een minder ingewikkelde technologie in vergelijking met V2G, waarvoor interactie met het elektriciteitsnet nodig is. V2L werkt niet rechtstreeks samen met de netwerkinfrastructuur. V2L kan niet worden gebruikt om je huis of kantoor van stroom te voorzien.
Wat zijn de voordelen van V2L opladen?V2L opladen biedt een aantal voordelen. Enkele daarvan zijn: gemak en financiële besparingen. V2L biedt voordelen, zoals het gebruik van een elektrische bestelwagen als mobiel kantoor om je laptop, smartphone of elektrisch gereedschap op te laden en van stroom te voorzien. Het kan ook worden gebruikt voor het opladen of van stroom voorzien van apparaten of toestellen voor vrijetijdsactiviteiten, zoals kamperen. Naast het van stroom voorzien van apparaten kan de EV ook gebruikt worden om geld te besparen door energie te gebruiken die opgeslagen is in de EV tijdens goedkopere tariefperiodes (meestal ‘s nachts opladen van EV’s) of door elektriciteit te gebruiken die opgewekt is uit zonne- of windenergie ter plaatse. Naarmate de prijsinflatie van netstroom blijft stijgen, zal het potentieel om geld te besparen alleen maar toenemen. Houd er natuurlijk wel rekening mee dat deze besparingen nog steeds beperkt zijn, omdat V2L niet wordt gebruikt om het hele huis van stroom te voorzien, maar slechts een paar apparaten en toestellen.
Welke speciale apparatuur/connector/adapter is vereist voor V2L?De energie die is opgeslagen in de EV-batterij is gelijkstroom (DC) en moet eerst worden omgezet naar wisselstroom (AC) voor V2L-functionaliteit. Deze DC naar AC conversie is ingebouwd in de EV. Het V2L vermogen wordt gemeten in Ampère (A) of Kilowatt (kW) en varieert meestal van 10A tot 15A of 2,4 kW tot 3,6 kW. Sommige EV’s zoals de Ford F-150 bieden echter tot 9,6 kW. EV’s bieden over het algemeen een van de twee, of beide voor V2L opladen: een stopcontact/contactdoos aan boord (in het voertuig)/ en een V2L adapter (voertuig-naar-laadconnector) die gebruikt kan worden met de laadpoort van de EV. Voor degenen die de laadpoort gebruiken voor V2L, is het het beste om de adapter rechtstreeks bij de fabrikant te kopen.
Welk type apparaten of toestellen kan V2L opladen?Enkele voorbeelden: smartphones, laptops, elektrisch gereedschap, kampeeruitrusting, waterkokers, magnetrons, koffiezetapparaten, e-bikes, e-scooters en nog veel meer!
Wat zijn de beperkingen van Vehicle-to-Load opladen?De eerste is natuurlijk de hoeveelheid energie die beschikbaar is om apparaten of externe apparaten op te laden of van stroom te voorzien. De beschikbare energie is afhankelijk van de laadstatus (SoC) van de hoogspanningsbatterij van de EV. Als de SoC 20% of minder is, is V2L-werking niet mogelijk. Kortom, een opgeladen EV-batterij is een must voor V2L-werking. Andere beperkende factoren zijn: het vermogen dat het apparaat of de apparatuur nodig heeft. De Hyundai IONIQ 5 kan bijvoorbeeld AC-vermogen leveren tot 3,6 kW (15 Ampère). Daarom zijn apparaten die meer stroom verbruiken niet geschikt voor V2L gebruik.
Veiligheidstips voor V2L opladenNet als bij het gebruik van een stopcontact thuis of op kantoor, moeten veiligheidsmaatregelen in acht worden genomen voor een veilige werking van V2L. Enkele veiligheidstips van gezond verstand zijn: gebruik de V2L nooit met natte handen, laat de V2L externe adapter niet nat worden, gebruik hem niet in de regen, laat geen elektrische apparaten onbeheerd achter, haal de V2L adapter niet uit elkaar, gebruik hem niet als er een vreemde substantie in de V2L adapter of V2L contactdoos zit. Het bovenstaande zijn slechts enkele tips voor veiligheid en gevaren. Wij bij e-zoomed raden u aan de EV handleiding in detail te lezen voordat u begint met V2L gebruik.
Hoeveel apparaten kunnen tegelijkertijd worden opgeladen of van stroom worden voorzien met V2L?In theorie kunnen meerdere apparaten tegelijkertijd worden gebruikt via een multistekkerdoos. Het wordt echter aanbevolen om slechts één apparaat tegelijk te gebruiken om het risico op elektrische overbelasting te vermijden. Bovendien wordt een stekkerbord met meerdere stekkers niet aanbevolen. In plaats daarvan wordt aanbevolen om het apparaat rechtstreeks op de V2L externe adapter of het V2L stopcontact in de cabine aan te sluiten.
Kan ik een verlengsnoer gebruiken met de V2L adapter?Over het algemeen wordt het gebruik van een verlengsnoer afgeraden. Steek zoals hierboven beschreven het apparaat altijd rechtstreeks in de V2L externe adapter of in het V2L stopcontact in de cabine.

Elektrische auto’s met V2L


Vehicle-to-Load IONIQ 5
Voertuig-naar-lading IONIQ 5 (krediet: Hyundai)

Hoewel we verwachten dat de V2L-functionaliteit (Vehicle-to-load) in de toekomst steeds algemener zal worden, bieden de volgende elektrische voertuigen (EV’s) momenteel V2L-laadfunctionaliteit.


Elektrisch voertuig met V2LType elektrisch voertuig
MG 4 EVBatterij-elektrisch voertuig (BEV)
MG ZS EVBatterij-elektrisch voertuig (BEV)
MG5 EVBatterij-elektrisch voertuig (BEV)
Kia EV6Batterij-elektrisch voertuig (BEV)
Hyundai IONIQ 5Batterij-elektrisch voertuig (BEV)
Ford F-150 LightningBatterij-elektrisch voertuig (BEV)
Genesis GV60Batterij-elektrisch voertuig (BEV)
Genesis GV70Batterij-elektrisch voertuig (BEV)
Genesis G80Batterij-elektrisch voertuig (BEV)
Ford E-TransitBatterij-elektrisch voertuig (BEV)

Hoewel e-zoomed zich naar alle redelijkheid inspant om nauwkeurige en actuele informatie te verstrekken, is een deel van de verstrekte informatie afkomstig van derden en niet onafhankelijk door e-zoomed geverifieerd. Hoewel de informatie van derden betrouwbaar wordt geacht, geeft e-zoomed geen enkele expliciete of impliciete garantie met betrekking tot de nauwkeurigheid, geschiktheid, volledigheid, wettigheid, betrouwbaarheid of bruikbaarheid van de informatie. Deze disclaimer is van toepassing op zowel afzonderlijk als gezamenlijk gebruik van deze informatie.


Aanbevolen artikelen



Aanbevolen producten



Author

Ashvin Suri

Ashvin is sinds 2006 betrokken bij de sectoren hernieuwbare energie, energie-efficiëntie en infrastructuur. Hij heeft een passie voor de overgang naar een koolstofarme economie en elektrisch vervoer. Ashvin begon zijn carrière in 1994 bij Amerikaanse investeringsbanken in New York. Na zijn MBA aan de London Business School (1996-1998) werkte hij verder in investment banking bij Flemings (Londen) en JPMorgan (Londen). Zijn functies omvatten advies op het gebied van bedrijfsfinanciering, fusies en overnames en het aantrekken van kapitaal. Hij was betrokken bij verschillende industriële sectoren, waaronder engineering, lucht- en ruimtevaart, olie & gas, luchthavens en de auto-industrie in Azië en Europa. In 2010 was hij medeoprichter van een ontwikkelingsplatform voor zonne-energie, voor grootschalige grond- en dakzonne-energieprojecten in het Verenigd Koninkrijk, Italië, Duitsland en Frankrijk. Hij heeft ook geadviseerd over verschillende duurzame energieprojecten (wind- en zonne-energie) op nutsschaal in samenwerking met internationale institutionele investeerders en onafhankelijke energieproducenten (IPP's) in de duurzame energiesector. Hij heeft ook geadviseerd in belangrijke internationale markten zoals India, waaronder het adviseren van grootschalige industriële en automotive groepen in India. Ashvin heeft ook geadviseerd bij Indian Energy, een IPP gesteund door Guggenheim (een fonds van US$ 165 miljard). Hij heeft ook een in Singapore gevestigde groep van US$ 2 miljard geadviseerd. Ashvin heeft ook gewerkt in de vastgoed- en infrastructuursector, onder andere samen met de Matrix Group (een vastgoedgroep met een waarde van US$ 4 miljard in het Verenigd Koninkrijk) om een van de eerste institutionele vastgoedfondsen voor de Indiase vastgoedmarkt te lanceren. Het fonds werd met succes gelanceerd met aanzienlijke institutionele steun van de Britse/Europese markten. Hij heeft ook geadviseerd over waterinfrastructuur, onder andere aan een Zweeds bedrijf voor schone technologie in de watersector. Hij is ook betrokken geweest bij een aantal startende ondernemingen.

Producten voor elektrisch rijden kopen

Aanmelden voor e-zoomed nieuws en aanbiedingen

Deze site maakt gebruik van technische cookies om een optimale en snelle navigatie te garanderen en van analysecookies om statistieken op te stellen.
U kunt het Cookiebeleid raadplegen om meer inzicht te krijgen of om het gebruik van alle of sommige cookies te blokkeren via de Cookie-instellingen.
Door te kiezen voor Accepteren geeft u toestemming voor het gebruik van bovengenoemde cookies.

Privacy Settings saved!
Privacy Settings

When you visit any web site, it may store or retrieve information on your browser, mostly in the form of cookies. Control your personal Cookie Services here.

These cookies are necessary for the website to function and cannot be switched off in our systems.

In order to use this website we use the following technically required cookies
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

We use Google Tag Manager to monitor our traffic and to help us AB test new features.

Decline all Services
Accept all Services