Wat is gelijkstroom opladen? Wat is het verschil tussen AC en DC EV opladen?

gelijkstroom opladen

De e-zoomed FAQ-serie: korte antwoorden op relevante vragen over het rijden in een elektrische auto! Als je een vraag hebt, stuur dan een e-mail naar shop-nl@ezoomed.com!



Elektrische auto’s: De basis


Voor degenen die nog niet bekend zijn met elektrisch rijden zonder uitstoot, raden we aan de volgende artikelen te lezen:


Schrijf je in voor de e-zoomed Electric Living nieuwsbrief

Wat is gelijkstroom opladen?


Het is waar dat de meeste elektrische auto’s thuis worden opgeladen, meestal ‘s nachts, via een speciale AC (wisselstroom) EV-lader. Over het algemeen gebruiken we geen DC (gelijkstroom) EV-laders om thuis op te laden. Voor openbaar opladen gebruiken we echter zowel AC als DC EV-opladers, maar met een grotere nadruk op DC-laders voor elektrische auto’s.

Eén van de belangrijkste redenen voor de voorkeur van DC EV laders, voor openbaar EV opladen, is dat DC EV laders snellere laadsnelheden bieden. Met andere woorden, een ingebouwde EV-batterij kan sneller opgeladen worden met een gelijkstroomlader voor elektrische auto’s in vergelijking met een AC EV-lader. Er zijn een aantal redenen voor de hogere laadsnelheden van DC EV laders. Maar één van de belangrijkste factoren is de locatie van de ‘converter’ die wisselstroom omzet in gelijkstroom die opgeslagen wordt in de ingebouwde EV-batterij. De stroom van het elektriciteitsnet is altijd wisselstroom.

Wanneer je een residentiële EV-lader zoals myenergi zappi gebruikt, wordt de stroom omgezet van wisselstroom naar gelijkstroom om opgeslagen te worden in de EV-batterij. Elektrische auto’s hebben een ‘omvormer’, meestal een ‘boordlader’ genoemd, om wisselstroom om te zetten in gelijkstroom wanneer de elektrische auto aan het opladen is. EV-opladers voor wisselstroom hebben geen convertor. De omvormer bevindt zich altijd in de elektrische auto. Afhankelijk van het type elektrisch voertuig (EV), kan de AC-boordlader variëren tussen enkelfasig en driefasig.

Hoewel de meeste recente batterij-elektrische voertuigen (BEV’s) een enkelfasige AC-lader aan boord hebben (7,4 kW AC), bieden veel voertuigen ook een driefasige AC-lader aan boord (tot 22 kW AC). Daarentegen hebben plug-in hybride elektrische voertuigen (PHEV’s) meestal tussen 3,6 kW AC en 7,4 kW AC lader aan boord. Dit is niet verrassend, gezien de kleinere EV-batterij in een PHEV.

Voor woningen die gevoed worden door een enkelfasige stroomvoorziening, zal zelfs als de elektrische auto een driefasige (22 kW) boordlader heeft, deze beperkt zijn tot enkelfasig EV-laden. Omgekeerd, als het gebouw gevoed wordt door een 3-fasige voeding en de ingebouwde AC-lader beperkt is tot enkelfasig, zal de EV alleen enkelfasig kunnen opladen. De meeste commerciële gebouwen worden gevoed door een driefasige voeding.

Voor wie nog nooit elektrisch heeft gereden: een EV-batterij aan boord is in sommige opzichten vergelijkbaar met een brandstoftank in een auto met verbrandingsmotor (ICE), benzine of diesel. Hoe groter de inhoud van de brandstoftank (in liters), hoe meer brandstof er nodig is om de tank te vullen. Op dezelfde manier geldt: hoe groter de capaciteit (KWh) van de EV-batterij aan boord, hoe meer energie er nodig is om op te laden!

Bij AC EV-lading wordt de belemmering voor het bereiken van hogere laadsnelheden beperkt door de capaciteit van de ingebouwde lader (converter). Bij gelijkstroomlading is het wel nodig om netstroom (AC) om te zetten in gelijkstroom, maar dit gebeurt in de gelijkstroomlader en niet in het elektrische voertuig.

Bij gelijkstroomlading wordt de stroom rechtstreeks naar de EV-batterij gestuurd en wordt de ingebouwde EV-convertor omzeild. Vandaar de hogere prestaties van gelijkstroom EV-laders. Over het algemeen duren AC laadsessies tussen 4 en 12 uur, terwijl DC laadsessies tussen 15 en 60 minuten duren. Het is ook de moeite waard om op te merken dat publieke gelijkstroomladers aanzienlijk meer kosten dan residentiële AC elektrische auto’s opladen.

De meeste AC EV-laders zijn tussen 7 kW AC – 22 kW AC, maar kunnen tot 43 kW zijn. Bij gelijkstroomladers zijn de meeste tussen 50 kW DC -250 kW DC. Er zijn vier primaire snelheidscategorieën voor elektrische auto’s: langzaam, snel, snel en ultrasnel.

Uiteraard bieden snelle en ultrasnelle gelijkstroomladers de hoogste laadsnelheden, en deze bevinden zich vaak bij snelwegen. Net als bij AC-lading zijn de DC-laadsnelheden beperkt tot de ingebouwde DC-laadcapaciteit van de elektrische auto. Als een EV een DC-laadvermogen van 50 kW heeft, zal de maximale DC-laadsnelheid beperkt zijn tot 50 kW DC, zelfs als het DC-laadstation een hoger DC-laadvermogen heeft.


Oplaadtijden (Overzicht)
Langzaam opladen AC (3 kW – 3,6 kW):6 – 12 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen AC (7 kW – 22 kW):3 – 8 uur (afhankelijk van de grootte van de EV-batterij & SoC)
Snelladen AC (43 kW):10%-80%: 20 min tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SoC)
Snelladen DC (50 kW+):10%-80%: 20 min tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SoC)
Supersnel DC opladen (150 kW+):10%-80%: 20 min tot 40 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SoC)
Tesla Supercharger (120 kW – 250 kW):10%-80%: tot 25 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SoC)

De meeste DC-laadsessies zijn tot 80% toestand van lading (SoC). Dit is om de ingebouwde EV-batterij te beschermen. Interessant is dat de laatste 20% net zo lang kan duren als het opladen tot 80%. Daarom is het het beste om tot 80% op te laden en ‘s nachts thuis tot 100% op te laden. Niet alle elektrische auto’s kunnen gelijkstroom opladen. De meeste PHEV’s kunnen zelfs niet gelijkstroom opladen, terwijl de meeste BEV’s dat wel kunnen. Ook dit is niet verrassend, gezien de kleinere omvang van de ingebouwde EV-batterij in een PHEV.

Gemiddeld hebben puur elektrische auto’s een gelijkstroomlaadcapaciteit tussen 50 kW gelijkstroom en 100 kW gelijkstroom. Natuurlijk zijn er ook zuiver elektrische auto’s die veel sneller kunnen opladen. Zo biedt de volledig elektrische Tesla Model Y een gelijkstroomoplaadcapaciteit tot 250 kW DC. Tesla is nu bezig met de introductie van V4 van zijn Supercharger, die in staat is om gelijkstroom op te laden tot 350 kW gelijkstroom.


Wat is het verschil tussen AC en DC EV opladen?


AC EV-opladenDC EV opladen
AC/DC-omvormer in de EVAC/DC-omzetter in de DC EV-lader
Laadsnelheden beperkt door de ingebouwde EV-converterLaadsnelheden die niet worden beperkt door de converter in de DC-lader
Langere oplaadtijdenKortere oplaadtijden
Goedkopere oplaadtarievenHogere oplaadtarieven
Breder beschikbaarMinder verkrijgbaar
Kan thuis opladenKan thuis niet opladen

Woordenlijst EV
Wisselstroom (AC):Wat is wisselstroom? Hoewel we misschien niet bekend zijn met deze term, gebruiken we thuis elke dag wisselstroom om onze apparaten van stroom te voorzien! Wisselstroom is een type elektrische stroom waarbij de richting van de stroom van ‘elektronen’ met regelmatige tussenpozen of cycli heen en weer schakelt. Wanneer een elektrische auto thuis wordt opgeladen, wordt er wisselstroom gebruikt.
Gelijkstroom (DC):Wat is gelijkstroom? Gelijkstroom (DC) is een type elektrische stroom dat slechts in één richting stroomt, d.w.z. in één richting. Gelijkstroom maakt de constante stroom van elektronen mogelijk van een gebied met een hoge elektronendichtheid naar een gebied met een lage elektronendichtheid. Gelijkstroom is heel gewoon in ons dagelijks leven. Veel van de apparaten die we regelmatig gebruiken en die op batterijen werken, werken op gelijkstroom. Een mobiele telefoon, een laptop, een zaklamp enz. In elektrische auto’s gebruikt de ingebouwde EV-batterij ook gelijkstroom om energie op te slaan..

Hoewel e-zoomed zich naar alle redelijkheid inspant om nauwkeurige en actuele informatie te verstrekken, is een deel van de verstrekte informatie afkomstig van derden en niet onafhankelijk door e-zoomed geverifieerd. Hoewel de informatie van derden betrouwbaar wordt geacht, geeft e-zoomed geen enkele expliciete of impliciete garantie met betrekking tot de nauwkeurigheid, geschiktheid, volledigheid, wettigheid, betrouwbaarheid of bruikbaarheid van de informatie. Deze disclaimer is van toepassing op zowel afzonderlijk als gezamenlijk gebruik van deze informatie.


Aanbevolen artikelen



Aanbevolen producten



Author

Ashvin Suri

Ashvin is sinds 2006 betrokken bij de sectoren hernieuwbare energie, energie-efficiëntie en infrastructuur. Hij heeft een passie voor de overgang naar een koolstofarme economie en elektrisch vervoer. Ashvin begon zijn carrière in 1994 bij Amerikaanse investeringsbanken in New York. Na zijn MBA aan de London Business School (1996-1998) werkte hij verder in investment banking bij Flemings (Londen) en JPMorgan (Londen). Zijn functies omvatten advies op het gebied van bedrijfsfinanciering, fusies en overnames en het aantrekken van kapitaal. Hij was betrokken bij verschillende industriële sectoren, waaronder engineering, lucht- en ruimtevaart, olie & gas, luchthavens en de auto-industrie in Azië en Europa. In 2010 was hij medeoprichter van een ontwikkelingsplatform voor zonne-energie, voor grootschalige grond- en dakzonne-energieprojecten in het Verenigd Koninkrijk, Italië, Duitsland en Frankrijk. Hij heeft ook geadviseerd over verschillende duurzame energieprojecten (wind- en zonne-energie) op nutsschaal in samenwerking met internationale institutionele investeerders en onafhankelijke energieproducenten (IPP's) in de duurzame energiesector. Hij heeft ook geadviseerd in belangrijke internationale markten zoals India, waaronder het adviseren van grootschalige industriële en automotive groepen in India. Ashvin heeft ook geadviseerd bij Indian Energy, een IPP gesteund door Guggenheim (een fonds van US$ 165 miljard). Hij heeft ook een in Singapore gevestigde groep van US$ 2 miljard geadviseerd. Ashvin heeft ook gewerkt in de vastgoed- en infrastructuursector, onder andere samen met de Matrix Group (een vastgoedgroep met een waarde van US$ 4 miljard in het Verenigd Koninkrijk) om een van de eerste institutionele vastgoedfondsen voor de Indiase vastgoedmarkt te lanceren. Het fonds werd met succes gelanceerd met aanzienlijke institutionele steun van de Britse/Europese markten. Hij heeft ook geadviseerd over waterinfrastructuur, onder andere aan een Zweeds bedrijf voor schone technologie in de watersector. Hij is ook betrokken geweest bij een aantal startende ondernemingen.

Producten voor elektrisch rijden kopen

Aanmelden voor e-zoomed nieuws en aanbiedingen

Deze site maakt gebruik van technische cookies om een optimale en snelle navigatie te garanderen en van analysecookies om statistieken op te stellen.
U kunt het Cookiebeleid raadplegen om meer inzicht te krijgen of om het gebruik van alle of sommige cookies te blokkeren via de Cookie-instellingen.
Door te kiezen voor Accepteren geeft u toestemming voor het gebruik van bovengenoemde cookies.

Privacy Settings saved!
Privacy Settings

When you visit any web site, it may store or retrieve information on your browser, mostly in the form of cookies. Control your personal Cookie Services here.

These cookies are necessary for the website to function and cannot be switched off in our systems.

In order to use this website we use the following technically required cookies
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

We use Google Tag Manager to monitor our traffic and to help us AB test new features.

Decline all Services
Accept all Services