De e-zoomed FAQ-serie: korte antwoorden op relevante vragen over het rijden in een elektrische auto! Als je een vraag hebt, stuur dan een e-mail naar shop-nl@ezoomed.com!
Elektrische auto’s: De basis
Voor degenen die nog niet bekend zijn met elektrisch rijden zonder uitstoot, raden we aan de volgende artikelen te lezen:
Schrijf je in voor de e-zoomed Electric Living nieuwsbrief
Wat is koppel?
In autoreviews wordt ‘koppel’ voornamelijk genoemd als een van de belangrijkste prestatievoordelen van elk type voertuig, waaronder elektrische auto’s en voertuigen met een verbrandingsmotor (ICE). Elektrische voertuigen (EV’s) bieden een aantal voordelen in vergelijking met conventionele benzine- en dieselvoertuigen. Een van deze voordelen is de betere koppelafgifte van elektrische auto’s, in het bijzonder van puur elektrische auto’s.
Koppel: Basis | |
---|---|
Wat is koppel? | Koppel is de ‘draai- of rotatiekracht’ van de motor, d.w.z. hoeveel vermogen kan een motor produceren. Het wordt ook wel ‘puf’ of ‘trekkracht’ genoemd. Koppel kan worden gezien als de ‘kracht’ van de auto. Hoe groter het koppel, hoe sneller de acceleratie die de auto voortstuwt. Koppel wordt gemeten in Newtonmeter (Nm). |
Is het koppel van elektrische voertuigen beter dan dat van benzine- en dieselauto’s? | Ja zeker, batterij-elektrische voertuigen (BEV’s) hebben een beter koppel dan auto’s met een verbrandingsmotor, vandaar het ‘koppel van de stad’! Als je twijfelt, kijk dan eens naar een stoplicht waar beide soorten auto’s staan. Als het stoplicht op groen springt, zal de puur elektrische auto de diesel- en benzineauto’s snel achter zich laten. De belangrijkste reden voor de superieure acceleratie van elektrische auto’s is dat elektrische auto’s onmiddellijk een ‘piek- of maximumkoppel’ leveren, waardoor ze onmiddellijk accelereren (ook wel onmiddellijk koppel genoemd). Benzine- en dieselauto’s hebben echter tijd nodig om hun maximale of piekkoppel te bereiken. Vooral dieselauto’s staan bekend als traag. Kortom, de betere koppelprestaties van elektrische auto’s dragen verder bij aan de ‘funfactor’ van het rijden met EV’s in vergelijking met conventionele auto’s. |
Ja, het is waar dat veel auto’s met verbrandingsmotoren hogere topsnelheden kunnen halen dan elektrische auto’s, d.w.z. een hoger remvermogen (pk). Maar als je een goede bestuurder bent die zich aan de wet houdt, rijd je binnen de snelheidslimiet. De meeste EV’s hebben topsnelheden tussen 144 en 200 km/h, en in sommige gevallen zelfs hoger. Maar waar kun je de hogere ‘haalbare snelheid’ van verbrandingsmotoren gebruiken, vooral in stedelijke omgevingen? Kort antwoord: nergens, behalve op een legaal racecircuit! Kortom, koppel is belangrijk, maar het hoeft niet de belangrijkste reden te zijn om een elektrische auto te kopen.
BEV’s: Enkele voorbeelden: | Koppel (Nm) |
---|---|
Audi SQ8 e-tron Sportback | 973 |
BMW i7 | 745 |
Ford Mustang Mach-E | 430 |
Kia EV6 GT | 740 |
Lotus Evija | 1704 |
Mercedes-Benz EQS | 858 |
Polestar 3 | 910 |
Porsche Taycan | 500 |
Rolls-Royce Spectre | 900 |
Tesla Roadster | 10.000 |
Hoewel e-zoomed zich naar alle redelijkheid inspant om nauwkeurige en actuele informatie te verstrekken, is een deel van de verstrekte informatie afkomstig van derden en niet onafhankelijk door e-zoomed geverifieerd. Hoewel de informatie van derden betrouwbaar wordt geacht, geeft e-zoomed geen enkele expliciete of impliciete garantie met betrekking tot de nauwkeurigheid, geschiktheid, volledigheid, wettigheid, betrouwbaarheid of bruikbaarheid van de informatie. Deze disclaimer is van toepassing op zowel afzonderlijk als gezamenlijk gebruik van deze informatie.