Wat is koppel? Waarom is het belangrijk in elektrische auto’s?: de complete gids voor Nederland

koppel

De e-zoomed FAQ-serie: korte antwoorden op relevante vragen over het rijden in een elektrische auto! Als je een vraag hebt, stuur dan een e-mail naar shop-nl@ezoomed.com!



Elektrische auto’s: De basis


Voor degenen die nog niet bekend zijn met elektrisch rijden zonder uitstoot, raden we aan de volgende artikelen te lezen:


Schrijf je in voor de e-zoomed Electric Living nieuwsbrief

Wat is koppel?


In autoreviews wordt ‘koppel’ voornamelijk genoemd als een van de belangrijkste prestatievoordelen van elk type voertuig, waaronder elektrische auto’s en voertuigen met een verbrandingsmotor (ICE). Elektrische voertuigen (EV’s) bieden een aantal voordelen in vergelijking met conventionele benzine- en dieselvoertuigen. Een van deze voordelen is de betere koppelafgifte van elektrische auto’s, in het bijzonder van puur elektrische auto’s.


ford electric car
De volledig elektrische Ford Mustang Mach-E (krediet: Ford)

Koppel: Basis
Wat is koppel?Koppel is de ‘draai- of rotatiekracht’ van de motor, d.w.z. hoeveel vermogen kan een motor produceren. Het wordt ook wel ‘puf’ of ‘trekkracht’ genoemd. Koppel kan worden gezien als de ‘kracht’ van de auto. Hoe groter het koppel, hoe sneller de acceleratie die de auto voortstuwt. Koppel wordt gemeten in Newtonmeter (Nm).
Is het koppel van elektrische voertuigen beter dan dat van benzine- en dieselauto’s?Ja zeker, batterij-elektrische voertuigen (BEV’s) hebben een beter koppel dan auto’s met een verbrandingsmotor, vandaar het ‘koppel van de stad’! Als je twijfelt, kijk dan eens naar een stoplicht waar beide soorten auto’s staan. Als het stoplicht op groen springt, zal de puur elektrische auto de diesel- en benzineauto’s snel achter zich laten. De belangrijkste reden voor de superieure acceleratie van elektrische auto’s is dat elektrische auto’s onmiddellijk een ‘piek- of maximumkoppel’ leveren, waardoor ze onmiddellijk accelereren (ook wel onmiddellijk koppel genoemd). Benzine- en dieselauto’s hebben echter tijd nodig om hun maximale of piekkoppel te bereiken. Vooral dieselauto’s staan bekend als traag. Kortom, de betere koppelprestaties van elektrische auto’s dragen verder bij aan de ‘funfactor’ van het rijden met EV’s in vergelijking met conventionele auto’s.

Ja, het is waar dat veel auto’s met verbrandingsmotoren hogere topsnelheden kunnen halen dan elektrische auto’s, d.w.z. een hoger remvermogen (pk). Maar als je een goede bestuurder bent die zich aan de wet houdt, rijd je binnen de snelheidslimiet. De meeste EV’s hebben topsnelheden tussen 144 en 200 km/h, en in sommige gevallen zelfs hoger. Maar waar kun je de hogere ‘haalbare snelheid’ van verbrandingsmotoren gebruiken, vooral in stedelijke omgevingen? Kort antwoord: nergens, behalve op een legaal racecircuit! Kortom, koppel is belangrijk, maar het hoeft niet de belangrijkste reden te zijn om een elektrische auto te kopen.


BEV’s: Enkele voorbeelden:Koppel (Nm)
Audi SQ8 e-tron Sportback973
BMW i7745
Ford Mustang Mach-E430
Kia EV6 GT740
Lotus Evija1704
Mercedes-Benz EQS858
Polestar 3910
Porsche Taycan500
Rolls-Royce Spectre900
Tesla Roadster10.000

Hoewel e-zoomed zich naar alle redelijkheid inspant om nauwkeurige en actuele informatie te verstrekken, is een deel van de verstrekte informatie afkomstig van derden en niet onafhankelijk door e-zoomed geverifieerd. Hoewel de informatie van derden betrouwbaar wordt geacht, geeft e-zoomed geen enkele expliciete of impliciete garantie met betrekking tot de nauwkeurigheid, geschiktheid, volledigheid, wettigheid, betrouwbaarheid of bruikbaarheid van de informatie. Deze disclaimer is van toepassing op zowel afzonderlijk als gezamenlijk gebruik van deze informatie.


Aanbevolen artikelen



Aanbevolen producten



Author

Ashvin Suri

Ashvin is sinds 2006 betrokken bij de sectoren hernieuwbare energie, energie-efficiëntie en infrastructuur. Hij heeft een passie voor de overgang naar een koolstofarme economie en elektrisch vervoer. Ashvin begon zijn carrière in 1994 bij Amerikaanse investeringsbanken in New York. Na zijn MBA aan de London Business School (1996-1998) werkte hij verder in investment banking bij Flemings (Londen) en JPMorgan (Londen). Zijn functies omvatten advies op het gebied van bedrijfsfinanciering, fusies en overnames en het aantrekken van kapitaal. Hij was betrokken bij verschillende industriële sectoren, waaronder engineering, lucht- en ruimtevaart, olie & gas, luchthavens en de auto-industrie in Azië en Europa. In 2010 was hij medeoprichter van een ontwikkelingsplatform voor zonne-energie, voor grootschalige grond- en dakzonne-energieprojecten in het Verenigd Koninkrijk, Italië, Duitsland en Frankrijk. Hij heeft ook geadviseerd over verschillende duurzame energieprojecten (wind- en zonne-energie) op nutsschaal in samenwerking met internationale institutionele investeerders en onafhankelijke energieproducenten (IPP's) in de duurzame energiesector. Hij heeft ook geadviseerd in belangrijke internationale markten zoals India, waaronder het adviseren van grootschalige industriële en automotive groepen in India. Ashvin heeft ook geadviseerd bij Indian Energy, een IPP gesteund door Guggenheim (een fonds van US$ 165 miljard). Hij heeft ook een in Singapore gevestigde groep van US$ 2 miljard geadviseerd. Ashvin heeft ook gewerkt in de vastgoed- en infrastructuursector, onder andere samen met de Matrix Group (een vastgoedgroep met een waarde van US$ 4 miljard in het Verenigd Koninkrijk) om een van de eerste institutionele vastgoedfondsen voor de Indiase vastgoedmarkt te lanceren. Het fonds werd met succes gelanceerd met aanzienlijke institutionele steun van de Britse/Europese markten. Hij heeft ook geadviseerd over waterinfrastructuur, onder andere aan een Zweeds bedrijf voor schone technologie in de watersector. Hij is ook betrokken geweest bij een aantal startende ondernemingen.

Producten voor elektrisch rijden kopen

Aanmelden voor e-zoomed nieuws en aanbiedingen

Deze site maakt gebruik van technische cookies om een optimale en snelle navigatie te garanderen en van analysecookies om statistieken op te stellen.
U kunt het Cookiebeleid raadplegen om meer inzicht te krijgen of om het gebruik van alle of sommige cookies te blokkeren via de Cookie-instellingen.
Door te kiezen voor Accepteren geeft u toestemming voor het gebruik van bovengenoemde cookies.

Privacy Settings saved!
Privacy Settings

When you visit any web site, it may store or retrieve information on your browser, mostly in the form of cookies. Control your personal Cookie Services here.

These cookies are necessary for the website to function and cannot be switched off in our systems.

In order to use this website we use the following technically required cookies
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

We use Google Tag Manager to monitor our traffic and to help us AB test new features.

Decline all Services
Accept all Services