Overzicht
Hyundai Motor Company is een Zuid-Koreaanse autofabrikant met een sterke wereldwijde aanwezigheid (tot 200 landen). Het bedrijf heeft ook een belang in een ander toonaangevend Zuid-Koreaans autobedrijf, Kia Corporation. Hyundai heeft een jaarlijkse productiecapaciteit van meer dan 1,6 miljoen eenheden.
Hyundai begon in 1988 met de ontwikkeling van voertuigen op alternatieve brandstoffen. De eerste puur elektrische auto werd door het bedrijf ontwikkeld in 1991 (Sonata EV). De autofabrikant begon in 2008 met de productie van hybride elektrische voertuigen. Het bedrijf heeft momenteel twee batterij-elektrische voertuigen (BEV’s) en ook twee plug-in elektrische voertuigen (PHEV’s):
- Hyundai IONIQ Electric
- Hyundai Kona Elektrisch
- Hyundai IONIQ 5 Elektrisch
- Hyundai IONIQ 6 Elektrisch
- Hyundai IONIQ Plug-In
- Hyundai Santa Fe Plug-In
- Hyundai Tucson Plug-In
Elektrische auto’s: De basis
Voor degenen die nog niet bekend zijn met elektrisch rijden zonder uitstoot, raden we aan de volgende artikelen te lezen:
Schrijf je in voor de e-zoomed Electric Living nieuwsbrief
De volledig elektrische Hyundai IONIQ 5 SUV
De Hyundai IONIQ 5 is een compacte SUV die in februari 2021 wereldwijd werd onthuld. Hij wordt op de markt gebracht en verkocht onder het speciale EV-submerk ‘IONIQ’ van Hyundai. Het is het eerste elektrische voertuig dat wordt gebouwd op het speciale Hyundai-platform voor elektrische voertuigen, het Hyundai- Electric Global Modular Platform (E-GMP). Dankzij dit EV-platform heeft de IONIQ 5 een wielbasis van 3 meter en een volledig vlakke binnenvloer, waardoor de binnenruimte toeneemt.
De compacte puur elektrische IONIQ 5 SUV heeft veel te bieden voor gezinnen die willen overstappen op emissievrij elektrisch rijden. De e-SUV heeft een praktische actieradius voor zowel in de stad als op de snelweg. De IONIQ 5 heeft twee EV-batterijformaten: 58 kWh en 77 kWh. Beide zijn behoorlijke EV accuformaten.
Voor de 58 kWh EV-batterij claimt de fabrikant een elektrische actieradius tot 384 km (WLTP), terwijl voor de 77 kWh de geclaimde EV-actieradius tot 507 km (WLTP) bedraagt. Zelfs wanneer rekening wordt gehouden met de rijomstandigheden in de praktijk, bieden beide batterijformaten een bruikbare actieradius.
De IONIQ 5 EV biedt standaard ultrasnel DC opladen tot 350 kW voor alle varianten. De EV kan tot 80% worden opgeladen tussen 18 – 36 minuten bij 350 kW en kan worden opgeladen tussen 43 – 62 minuten bij 50 kW DC. De sleutel is natuurlijk het vinden van een 350 kW openbaar laadstation. Hyundai heeft standaard een 10,5 kW AC (3-fasen) lader aan boord.
Als je thuis of op het werk toegang hebt tot een driefasenstroomvoorziening, kan de 58 kWh volledig worden opgeladen in 5 uur, terwijl de 77 kWh volledig kan worden opgeladen in 7 uur en 20 minuten. Enkelfasig opladen van EV’s zal langer duren en wij bij e-zoomed raden het gebruik van een 3-pins stekker af voor het opladen van een elektrische auto.
We raden ook een ‘topping up’-aanpak aan voor het opladen van EV’s. Op deze manier zijn de oplaadtijden korter en is het regelmatig opladen van de EV-batterij gunstig voor het onderhoud van de EV-batterij op de lange termijn. Hyundai biedt een garantie tot 8 jaar of 160.000 km.
De Hyundai IONIQ 5 is verkrijgbaar met achterwielaandrijving en vierwielaandrijving. De AWD-optie is alleen beschikbaar voor de grotere EV-batterijvariant. De 58 kWh 170 pk 2WD variant kan 0-100 km/u bereiken in 8,5 seconden (maximum vermogen: 170 pk), terwijl de 77 kWh 228 pk 2WD 0-100 km/u kan bereiken in 7,3 seconden (maximum vermogen: 228 pk).
Het topmodel 77 kWh 325 PS AWD kan 0-100 km/u halen in 5,1 seconden (max. vermogen: 325 PS). De topsnelheid van de elektrische auto (EV) is 185 km/u. De EV is uitgerust met twee schakelpeddels om te kunnen kiezen uit 4 niveaus van regeneratief remprofiel.
Het exterieur van de IONIQ 5 is modern, minimalistisch en elegant. Dit geldt ook voor het interieur. De EV heeft ook twee verstelbare stoelen, voor wie wil uitrusten terwijl de EV aan het opladen is. De EV zit boordevol technologie, zoals: 12,3″ infotainment scherm, 12,3″ cluster, head-up display, Hyundai SmartSense geavanceerde rijhulpsystemen, digitale zijspiegel en meer.
De EV beschikt ook over Vehicle-to-Load (V2L) waarmee elektrische apparaten kunnen worden opgeladen met behulp van de ingebouwde EV-batterij. De elektrische auto heeft een 3-pins stopcontact waarmee elektrische apparaten kunnen worden opgeladen terwijl de auto stilstaat of rijdt. Elektrische apparaten die door de EV van stroom kunnen worden voorzien zijn onder andere: e-bike, e-scooter, laptop, waterkoker, magnetron, mini-koelkast, blender etc. Praktisch gezien is de bagageruimte 527 liter.
Kortom, elektrisch rijden is goed voor het milieu en de portemonnee!
PROS | CONS |
---|---|
Verkrijgbaar in twee EV-batterijformaten | Topmodel is duur |
Standaard 350 kW DC opladen | Geen ruitenwisser achter |
10,5 kW AC (standaard 3-fasen boordlader) | AWD niet standaard op alle modellen |
De volledig elektrische Hyundai IONIQ 5 SUV (krediet: Hyundai)
In een oogopslag | |
---|---|
Type EV: | Batterij-elektrisch voertuig (BEV) |
Lichaamstype: | SUV |
Motor: | Elektrisch |
Beschikbaar in Nederland: | Ja |
Varianten (1 Optie) |
---|
Hyundai IONIQ 5 (€ n.v.t.) |
EV-batterij en emissies | |
---|---|
Type EV-batterij: | Lithium-ion |
Batterijcapaciteit EV: | Verkrijgbaar in twee batterijgroottes: 58 kWh/ 77 kWh |
Opladen: | 350 kW DC snelladen (10%-80%: 18-36 minuten). AC-lader aan boord: 10,5 kW AC (0%-100%: 5 uur/ 7 uur 20 minuten) |
Laadpoort: | Type 2 |
Type EV-kabel: | Type 2 |
Uitlaatemissies: | 0g (CO2/km) |
Garantie op EV-batterijen: | 8 jaar of 160.000 km |
Gemiddelde kosten van residentieel opladen | |
---|---|
Netto capaciteit batterij: 30,0 kWh | € 10,05 |
Netto capaciteit batterij: 39,2 kWh | € 13,13 |
Netto capaciteit batterij: 45,0 kWh | € 15,07 |
Netto capaciteit batterij: 50,0 kWh | € 16,75 |
Netto capaciteit batterij: 64,0 kWh | € 21,44 |
Netto capaciteit batterij: 71,0 kWh | € 23,78 |
Netto capaciteit batterij: 77,0 kWh | € 25,79 |
Netto capaciteit batterij: 90,0 kWh | € 30,15 |
Netto capaciteit batterij: 100,0 kWh | € 33,50 |
Netto capaciteit batterij: 110,0 kWh | € 36,85 |
Netto capaciteit batterij: 120,0 kWh | € 40,20 |
- Opmerking 1: De gemiddelde kosten van residentiële elektriciteit in Nederland variëren afhankelijk van de regio, de leverancier en het type energie dat wordt gebruikt. Een gemiddelde voor Nederland is 33,50 cent/kWh.
- Opmerking 2: Niet alle EV-fabrikanten stellen gegevens beschikbaar over de netto EV-batterijcapaciteit en in een aantal gevallen wordt bij de geadverteerde EV-batterijcapaciteit niet vermeld of het om bruto- of nettocapaciteit gaat. Over het algemeen ligt de bruikbare EV-batterijcapaciteit tussen 85% en 95% van de bruto beschikbare capaciteit.
Oplaadtijden (Overzicht) | |
---|---|
Langzaam opladen AC (3 kW – 3,6 kW): | 6 – 12 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
Snelladen AC (7 kW – 22 kW): | 3 – 8 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
Snelladen AC (43 kW): | 0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
Snelladen DC (50 kW+): | 0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
DC ultrasnel laden (150 kW+): | 0%-80% : 20 min. tot 40 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
Tesla Supercharger (120 kW – 250 kW): | 0%-80%: tot 25 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
- Note 1: SoC: state of charge
Afmetingen | |
---|---|
Hoogte (mm): | 1605 |
Breedte (mm): | 2152 |
Lengte (mm): | 4635 |
Wielbasis (mm): | 3000 |
Cirkel draaien (m): | 11,98 |
Bagageruimte (L): | 527 |
IONIQ 5 58 kWh 170 PS 2WD | |
---|---|
Batterijcapaciteit EV: | 58 kWh |
Puur elektrisch fornuis (WLTP): | 384 km |
Elektrisch energieverbruik (kWh/100km): | 16,7 |
Opladen: | 350 kW DC snelladen (10%-80%: 18 minuten). AC-lader aan boord: 10,5 kW (0%-100%: 5 uur) |
Topsnelheid: | 185 km/h |
0-100 km/h: | 8,5 seconden |
Aandrijving: | Achterwielaandrijving (RWD) |
Elektrische motor (kW): | 125 |
Maximaal vermogen (PS): | 170 |
Koppel (Nm): | 350 |
Transmissie: | Automatisch |
Zetels: | 5 |
Deuren: | 5 |
Gewicht (kg): | 1.830 – 1.910 |
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/(kg): | n.v.t. |
Kleuren: | 9 |
NCAP veiligheidswaardering: | 5/5 |
IONIQ 5 77 kWh 228 PS 2WD | |
---|---|
Batterijcapaciteit EV: | 77 kWh |
Puur elektrisch fornuis (WLTP): | 507 km |
Elektrisch energieverbruik (kWh/100km): | 17,0 |
Opladen: | 350 kW DC snelladen (10%-80%: 36 minuten). AC-lader aan boord: 10,5 kW (0%-100%: 7 uur 20 minuten) |
Topsnelheid: | 185 km/h |
0-100 km/h: | 7,3 seconden |
Aandrijving: | Achterwielaandrijving (RWD) |
Elektrische motor (kW): | 167,7 |
Maximaal vermogen (PS): | 228 |
Koppel (Nm): | 350 |
Transmissie: | Automatisch |
Zetels: | 5 |
Deuren: | 5 |
Gewicht (kg): | 1.910 – 1.990 |
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/(kg): | n.v.t. |
Kleuren: | 9 |
NCAP veiligheidswaardering: | 5/5 |
IONIQ 5 77 kWh 325 PS AWD | |
---|---|
Batterijcapaciteit EV: | 77 kWh |
Puur elektrisch fornuis (WLTP): | 454 km |
Elektrisch energieverbruik (kWh/100km): | 17,9 |
Opladen: | 350 kW DC snelladen (10%-80%: 36 minuten). AC-lader aan boord: 10,5 kW (0%-100%: 7 uur 20 minuten) |
Topsnelheid: | 185 km/h |
0-100 km/h: | 5,1 seconden |
Aandrijving: | Vierwielaandrijving (AWD) |
Elektrische motor (kW): | 239 |
Maximaal vermogen (PS): | 325 |
Koppel (Nm): | 605 |
Transmissie: | Automatisch |
Zetels: | 5 |
Deuren: | 5 |
Gewicht (kg): | 2.020 – 2.100 |
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/(kg): | n.v.t. |
Kleuren: | 9 |
NCAP veiligheidswaardering: | 5/5 |
Hoewel e-zoomed zich naar alle redelijkheid inspant om nauwkeurige en actuele informatie te verstrekken, is een deel van de verstrekte informatie afkomstig van derden en niet onafhankelijk door e-zoomed geverifieerd. Hoewel de informatie van derden betrouwbaar wordt geacht, geeft e-zoomed geen enkele expliciete of impliciete garantie met betrekking tot de nauwkeurigheid, geschiktheid, volledigheid, wettigheid, betrouwbaarheid of bruikbaarheid van de informatie. Deze disclaimer is van toepassing op zowel afzonderlijk als gezamenlijk gebruik van deze informatie.