De volledig elektrische Skoda Elroq (SUV): de complete gids voor Nederland

volledig elektrische Skoda Elroq
Price: € 34.990
Type of electric vehicle: Batterij-elektrisch voertuig (BEV)
Body type: SUV
Battery size: 55 kWh/ 63 kWh/ 82 kWh
Electric range (WLTP): 375 - 581 km
Tailpipe emissions: 0g (CO2/km)

Overzicht


Skoda Auto a.s., beter bekend als Skoda, heeft zijn hoofdkantoor in Tsjechië. De oprichters van Škoda, Václav Laurin en Václav Klement, hielden zich aanvankelijk bezig met de productie van fietsen en motorfietsen. Na verloop van tijd gingen ze over op vrachtwagens en uiteindelijk op auto’s. In 1925 richtten ze Skoda op.

Vanaf 1948 was het bedrijf eigendom van de staat. In 1991 begon het bedrijf met een gedeeltelijke privatisering en in 1994 werd het onderdeel van de Duitse autogroep Volkswagen AG. In 2000 werd het bedrijf een volledige dochteronderneming van Volkswagen. Het merk Skoda heeft sindsdien een lange weg afgelegd. Skoda’s worden nu verkocht in meer dan 100 landen met jaarlijks meer dan 1,25 miljoen verkochte eenheden wereldwijd.

Skoda zet in op een strategie van elektrificatie. De Citigo-e IV was het eerste volledig elektrische voertuig van Skoda. De orderboeken voor deze BEV gingen in december 2019 open. De verkoop van de Citigo-e IV EV werd in 2020 beëindigd. Sindsdien heeft Skoda een aantal EV’s gelanceerd. Het bedrijf heeft momenteel de volgende batterij-elektrische voertuigen (BEV’s) en plug-in hybride elektrische voertuigen (PHEV’s):

  • Volledig elektrische Skoda ENYAQ
  • Volledig elektrische Skoda ENYAQ Coupé
  • Volledig elektrische Skoda Elroq
  • Skoda OCTAVIA Plug-In Hybride Estate
  • Skoda OCTAVIA Plug-In Hybride Hatch
  • Skoda SUPERB Plug-In Hybride Hatch
  • Skoda SUPERB Plug-In hybride Estate


Elektrische auto’s: De basis


Voor degenen die nog niet bekend zijn met elektrisch rijden zonder uitstoot, raden we aan de volgende artikelen te lezen:


Schrijf je in voor de e-zoomed Electric Living nieuwsbrief

De volledig elektrische Skoda Elroq SUV


De volledig elektrische Skoda Elroq is geen verrassing voor iedereen die bekend is met de auto-industrie. In de afgelopen twee jaar is er een overvloed aan middelgrote/compacte crossovers en SUV’s gelanceerd door wereldwijde autofabrikanten, die graag willen profiteren van het snelgroeiende segment van middelgrote/compacte SUV’s, in het bijzonder het segment van de batterij-elektrische voertuigen (BEV’s) zonder uitlaatgassen.

Net zoals de volledig elektrische Kia EV9 werd ‘verkleind’ om de volledig elektrische Kia EV3 te creëren, werd de volledig elektrische Skoda Enyaq ‘verkleind’ om de volledig elektrische Skoda Elroq SUV te creëren. Hoewel de Enyaq en Elroq veel gemeen hebben op het gebied van de basis, verschilt de Eroq op het gebied van design. De Elroq introduceert Skoda’s nieuwste designtaal, genaamd ‘Modern Solid’. De wereldpremière van de Skoda Elroq vond plaats in Praag (Tsjechië) in oktober 2024. De EV werd in 2022 gepresenteerd als de Skoda Vision 7S concept car.

Naast de Kia EV3 zijn de andere BEV’s die strijden om een toppositie in dit compacte segment: de volledig elektrische BYD Atto 3 SUV, de volledig elektrische Fiat 600e SUV, de volledig elektrische Honda e: Ny1 SUV, de volledig elektrische Kia EV3 SUV, de volledig elektrische Smart #3 SUV en meer. De opvatting dat SUV’s ‘groot en slecht’ moeten zijn verandert nu snel in ‘klein en mooi’!!!

Qua afmetingen is de Enyaq electric 4,64m lang en 1,61m hoog. Ter vergelijking: de vijfdeurs Elroq electric is 4,48 m lang en 1,62 m hoog. De Enyaq biedt een bagageruimte tot 585 L, terwijl de Elroq tot 470 L biedt (tot 1.580 L met neergeklapte achterbank). Ter vergelijking: de EV3 heeft een bagageruimte van 460 liter en is 4,3 meter lang. De Elroq heeft geen kofferbak. De Elroq is de tweede BEV van Skoda die gebruik maakt van het Modular Electric Drive Matrix (MEB) platform van de Volkswagen Groep. De volledig elektrische ID. Family maakt ook gebruik van hetzelfde platform.

Voor wie in de stad woont, is een kleinere SUV een veel geschiktere oplossing dan een grotere SUV (gemakkelijker rijden, manoeuvreren en parkeren – de Elroq heeft een uitstekende draaicirkel: 9,3 m). Bovendien is de milieu-impact (uitstoot) kleiner naarmate een voertuig kleiner is. Dit geldt zowel voor elektrische voertuigen (EV’s) als voor conventionele benzine- en dieselvoertuigen met verbrandingsmotor (ICE’s).

Het is vermeldenswaard dat bij kleinere SUV’s niet alleen de afmetingen zijn gekrompen, maar ook de verkoopprijs!!! Prijzen voor het instapmodel van de Skoda Elroq beginnen vanaf € 34.990. De prijzen voor de volledig elektrische compacte SUV Citroën ë-C3 beginnen zelfs bij € 24.290. Met de voortdurende daling van de accuprijzen, in combinatie met schaalvoordelen, zullen de BEV-prijzen naar verwachting steeds betaalbaarder worden.

In feite zijn veel BEV-modellen al even goedkoop, zo niet goedkoper dan het gelijkwaardige benzine- of dieselvoertuig. Afgezien van de detailhandelsprijs (aankoopprijs), bieden batterij-elektrische voertuigen (BEV’s) veel goedkopere eigendomskosten over de hele levensduur (onderhoud en gebruik) in vergelijking met conventionele benzine- en dieselvoertuigen.

De Elroq puur elektrische SUV is verkrijgbaar in drie EV batterijformaten: 55 kWh/ 63 kWh/ 82 kWh. We moedigen autofabrikanten (OEM’s) aan om EV’s aan te bieden met meer dan één EV-batterijformaat, omdat niet iedereen een grote EV-batterij aan boord nodig heeft. Als je in een stad of dorp woont waar je niet regelmatig lange afstanden rijdt, dan is de 55 kWh EV batterij optie prima!

Het instapmodel met 55 kWh heeft een geclaimde WLTP actieradius tot 375 km, de 63 kWh kan tot 403 km halen en de 82 kWh heeft een top actieradius van 581 km (WLTP). Zelfs na aanpassing voor de praktijk bieden alle varianten een ruime actieradius in de stad en op de snelweg.

De Skoda Elroq biedt fatsoenlijke mogelijkheden voor snelladen op gelijkstroom. De grotere 82 kWh EV batterij kan snel worden opgeladen tot 175 kW DC (10%-80%: 28 min), terwijl de kleinere 55 kWh EV batterij kan worden opgeladen tot 145 kW DC (10%-80%: 25 min). De middenklasse 63 kWh EV accu kan worden opgeladen tot 165 kW DC (10%-80%: 24 minuten). Net genoeg tijd voor een korte pauze op de snelweg. De EV beschikt over energiemanagement voor het voorverwarmen van de batterij. Het is vermeldenswaard dat sommige van de nieuwste generaties puur elektrische auto’s hogere DC-laadsnelheden bieden (tot 350 kW DC).

De Elroq EV heeft standaard een 11 kW AC boordlader. Huizen en commerciële gebouwen met een driefasenstroomvoorziening kunnen profiteren van driefasig AC-laden. Met 11 kW AC kan de 55 kWh volledig worden opgeladen in 5 uur 30 minuten. De 63 kWh en 82 kWh doen er respectievelijk 6 uur 30 minuten en 8 uur over.

Wij bij e-zoomed moedigen eigenaars van EV’s aan om op locatie (thuis of op het bedrijf) zon-PV en batterijopslag te installeren. Het is een fantastische manier om te profiteren van het potentieel voor lagere eigendomskosten van een elektrische auto en ook om ‘well-to-wheel’ nul-uitstoot te bereiken.

Skoda biedt een scala aan veiligheids- en rijhulptechnologie. Enkele daarvan zijn: adaptieve rijstrookassistent, adaptieve cruisecontrol, fileassistent, noodassistent, voorspellende adaptieve cruisecontrol, intelligente snelheidsassistent, verkeersbordherkenning, voorspellende voetgangersbescherming, voorspellende fietsersbescherming, botsingsvermijdingsassistent, afslagassistent en nog veel meer. De EV moet nog een Euro NCAP veiligheidsclassificatie krijgen. De EV heeft een digitale cockpit, een 13″ touchscreen display, draadloos opladen en meer. Er is een optie voor een head-up display (HUD)!

De Skoda Elroq met vijf zitplaatsen verbetert zijn milieuvriendelijkheid nog verder met het gebruik van duurzame materialen voor het interieur. In de Elroq zijn de volgende materialen verwerkt: gerecyclede plastic flessen, gerecyclede kleding, Recytitan (78% gerecycled PET), Technofil (75% gerecyclede ECONYL vezels en 25% polyester), oude visnetten, kunstleer en nog veel meer. Natuurlijk passen ook andere OEM’s een dergelijke aanpak toe en we verwachten dat deze trend alleen maar populairder zal worden!

De Elroq biedt veel binnenruimte, inclusief hoofd- en beenruimte. Er zijn voldoende opbergmogelijkheden in de cabine en het opbergen van de EV-kabel onder de hoedenplank is een slimme aanpak. De BEV heeft een beetje ‘Rolls-Royce’, zoals de paraplu in de voordeur! Wat de styling van het exterieur betreft, is de Skoda-badge gewoon vervangen door de letters. We vinden het er slim uitzien en de plaatsing op het stuurwiel is een leuk detail.

Hoewel de nieuwe designtaal niet gewaagd is, is hij zeker niet aanstootgevend. Skoda heeft elementen in het exterieurdesign verwerkt (luchtinlaten, aflopende daklijn enz.) om de aerodynamische efficiëntie van de BEV verder te verbeteren (.26-.28 Cd luchtweerstandscoëfficiënt).

De Elroq familie-SUV is verkrijgbaar in zowel achterwielaandrijving (RWD) als vierwielaandrijving (AWD). AWD is alleen beschikbaar in de Elroq 85x variant. De Elroq 50, Elroq 60 en Elroq 85 zijn alleen leverbaar als RWD. De Elroq 50 haalt 0-100 km/u in 9,0 seconden (koppel: 310 Nm). De Elroq 60 haalt 0-100 km/u in 8,0 seconden (koppel: 310 Nm). De topsnelheid van beide varianten is 160 km/u. De Elroq 85 kan van 0-100 km/u rijden in 6,6 seconden (koppel: 545 Nm). De topsnelheid bedraagt 180 km/u. De EV beschikt over regeneratief remmen.

Bestuurders van bedrijfsauto’s kunnen ook profiteren van de puur elektrische auto. Kortom, elektrisch rijden is goed voor het milieu en de portemonnee!


PROS CONS
Verkrijgbaar in meerdere EV-batterijopties/goede actieradius EV in de praktijkNiet het meest inspirerende exterieur
Ruim en praktisch/ degelijk uitrustingsniveauDC opladen beperkt tot 175 kW DC
Waar voor je geldWarmtepomp niet standaard

Galerij


De volledig elektrische Skoda Elroq SUV (krediet: Skoda)


In een oogopslag
Type EV:Batterij-elektrisch voertuig (BEV)
Lichaamstype:SUV
Motor:Elektrisch
Beschikbaar in Nederland:Ja

Varianten (3 Opties)
Skoda Elroq Selection (€ 34.990)
Skoda Elroq Business Edition (€ 38.990)
Skoda Elroq Sportline (€ 41.290)

EV-batterij en emissies
Type EV-batterij:Lithium-ion
Batterijcapaciteit EV:Verkrijgbaar in drie batterijformaten: 55 kWh/ 63 kWh/ 82 kWh
Opladen:145-175 kW DC snelladen (10%-80%: 24-28 minuten). AC-lader aan boord: 11 kW AC (0%-100%: 5 uur 30 minuten/ 6 uur 30 minuten/ 8 uur 0 minuten)
Laadpoort:Type 2
Type EV-kabel:Type 2
Uitlaatemissies:0g (CO2/km)
Garantie op EV-batterijen:8 jaar of 160.000 km

Gemiddelde kosten van residentieel opladen
Netto capaciteit batterij: 30,0 kWh€ 10,05
Netto capaciteit batterij: 39,2 kWh€ 13,13
Netto capaciteit batterij: 45,0 kWh€ 15,07
Netto capaciteit batterij: 50,0 kWh€ 16,75
Netto capaciteit batterij: 64,0 kWh€ 21,44
Netto capaciteit batterij: 71,0 kWh€ 23,78
Netto capaciteit batterij: 77,0 kWh€ 25,79
Netto capaciteit batterij: 90,0 kWh€ 30,15
Netto capaciteit batterij: 100,0 kWh€ 33,50
Netto capaciteit batterij: 110,0 kWh€ 36,85
Netto capaciteit batterij: 120,0 kWh€ 40,20
  • Opmerking 1: De gemiddelde kosten van residentiële elektriciteit in Nederland variëren afhankelijk van de regio, de leverancier en het type energie dat wordt gebruikt. Een gemiddelde voor Nederland is 33,50 cent/kWh.
  • Opmerking 2: Niet alle EV-fabrikanten stellen gegevens beschikbaar over de netto EV-batterijcapaciteit en in een aantal gevallen wordt bij de geadverteerde EV-batterijcapaciteit niet vermeld of het om bruto- of nettocapaciteit gaat. Over het algemeen ligt de bruikbare EV-batterijcapaciteit tussen 85% en 95% van de bruto beschikbare capaciteit.

Oplaadtijden (Overzicht)
Langzaam opladen AC (3 kW – 3,6 kW):6 – 12 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen AC (7 kW – 22 kW):3 – 8 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen AC (43 kW):0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen DC (50 kW+):0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
DC ultrasnel laden (150 kW+):0%-80% : 20 min. tot 40 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Tesla Supercharger (120 kW – 250 kW):0%-80%: tot 25 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
  • Note 1: SoC: state of charge

Afmetingen
Hoogte (mm):1625
Breedte (mm):1884
Lengte (mm):4488
Wielbasis (mm):2765
Cirkel draaien (m):9,3
Bagageruimte (L):470 (tot 1.580 L met neergeklapte achterbank)
Frunk (L):n.v.t.

Elroq SE 50
Batterijcapaciteit EV:55 kWh (52 kWh – Nettocapaciteit)
Puur elektrisch fornuis (WLTP):375 km
Elektrisch energieverbruik (kWh/100km):15,8
Opladen:145 kW DC snelladen (10%-80%: 25 minuten). AC-lader aan boord: 11 kW AC (0%-100%: 5 uur 30 minuten)
Topsnelheid:160 km/h
0-100 km/h:9,0 seconden
Aandrijving:Achterwielaandrijving (RWD)
Elektrische motor (kW):125
Maximaal vermogen (PS):n.v.t.
Koppel (Nm):310
Transmissie:Automatisch
Zetels:5
Deuren:5
Gewicht (kg):1.949
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/(kg):1.000/ 750
Kleuren:9
NCAP veiligheidswaardering:n.v.t.

Elroq SE 60
Batterijcapaciteit EV:63 kWh (59 kWh – Nettocapaciteit)
Puur elektrisch fornuis (WLTP):403 km
Elektrisch energieverbruik (kWh/100km):16,6
Opladen:165 kW DC snelladen (10%-80%: 24 minuten). AC-lader aan boord: 11 kW AC (0%-100%: 6 uur 30 minuten)
Topsnelheid:160 km/h
0-100 km/h:8,0 seconden
Aandrijving:Achterwielaandrijving (RWD)
Elektrische motor (kW):150
Maximaal vermogen (PS):n.v.t.
Koppel (Nm):310
Transmissie:Automatisch
Zetels:5
Deuren:5
Gewicht (kg):1.978
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/(kg):1.000/ 750
Kleuren:9
NCAP veiligheidswaardering:n.v.t.

Elroq SE 85
Batterijcapaciteit EV:82 kWh (77 kWh – Nettocapaciteit)
Puur elektrisch fornuis (WLTP):581 km
Elektrisch energieverbruik (kWh/100km):15,2
Opladen:175 kW DC snelladen (10%-80%: 28 minuten). AC-lader aan boord: 11 kW AC (0%-100%: 8 uur 0 minuten)
Topsnelheid:180 km/h
0-100 km/h:6,6 seconden
Aandrijving:Vierwielaandrijving (AWD)
Elektrische motor (kW):210
Maximaal vermogen (PS):n.v.t.
Koppel (Nm):545
Transmissie:Automatisch
Zetels:5
Deuren:5
Gewicht (kg):2.119
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/(kg):1.000/ 750
Kleuren:9
NCAP veiligheidswaardering:n.v.t.

Hoewel e-zoomed zich naar alle redelijkheid inspant om nauwkeurige en actuele informatie te verstrekken, is een deel van de verstrekte informatie afkomstig van derden en niet onafhankelijk door e-zoomed geverifieerd. Hoewel de informatie van derden betrouwbaar wordt geacht, geeft e-zoomed geen enkele expliciete of impliciete garantie met betrekking tot de nauwkeurigheid, geschiktheid, volledigheid, wettigheid, betrouwbaarheid of bruikbaarheid van de informatie. Deze disclaimer is van toepassing op zowel afzonderlijk als gezamenlijk gebruik van deze informatie.


Aanbevolen artikelen



Aanbevolen producten



Author

Ashvin Suri

Ashvin is sinds 2006 betrokken bij de sectoren hernieuwbare energie, energie-efficiëntie en infrastructuur. Hij heeft een passie voor de overgang naar een koolstofarme economie en elektrisch vervoer. Ashvin begon zijn carrière in 1994 bij Amerikaanse investeringsbanken in New York. Na zijn MBA aan de London Business School (1996-1998) werkte hij verder in investment banking bij Flemings (Londen) en JPMorgan (Londen). Zijn functies omvatten advies op het gebied van bedrijfsfinanciering, fusies en overnames en het aantrekken van kapitaal. Hij was betrokken bij verschillende industriële sectoren, waaronder engineering, lucht- en ruimtevaart, olie & gas, luchthavens en de auto-industrie in Azië en Europa. In 2010 was hij medeoprichter van een ontwikkelingsplatform voor zonne-energie, voor grootschalige grond- en dakzonne-energieprojecten in het Verenigd Koninkrijk, Italië, Duitsland en Frankrijk. Hij heeft ook geadviseerd over verschillende duurzame energieprojecten (wind- en zonne-energie) op nutsschaal in samenwerking met internationale institutionele investeerders en onafhankelijke energieproducenten (IPP's) in de duurzame energiesector. Hij heeft ook geadviseerd in belangrijke internationale markten zoals India, waaronder het adviseren van grootschalige industriële en automotive groepen in India. Ashvin heeft ook geadviseerd bij Indian Energy, een IPP gesteund door Guggenheim (een fonds van US$ 165 miljard). Hij heeft ook een in Singapore gevestigde groep van US$ 2 miljard geadviseerd. Ashvin heeft ook gewerkt in de vastgoed- en infrastructuursector, onder andere samen met de Matrix Group (een vastgoedgroep met een waarde van US$ 4 miljard in het Verenigd Koninkrijk) om een van de eerste institutionele vastgoedfondsen voor de Indiase vastgoedmarkt te lanceren. Het fonds werd met succes gelanceerd met aanzienlijke institutionele steun van de Britse/Europese markten. Hij heeft ook geadviseerd over waterinfrastructuur, onder andere aan een Zweeds bedrijf voor schone technologie in de watersector. Hij is ook betrokken geweest bij een aantal startende ondernemingen.

Producten voor elektrisch rijden kopen

Aanmelden voor e-zoomed nieuws en aanbiedingen

Deze site maakt gebruik van technische cookies om een optimale en snelle navigatie te garanderen en van analysecookies om statistieken op te stellen.
U kunt het Cookiebeleid raadplegen om meer inzicht te krijgen of om het gebruik van alle of sommige cookies te blokkeren via de Cookie-instellingen.
Door te kiezen voor Accepteren geeft u toestemming voor het gebruik van bovengenoemde cookies.

Privacy Settings saved!
Privacy Settings

When you visit any web site, it may store or retrieve information on your browser, mostly in the form of cookies. Control your personal Cookie Services here.

These cookies are necessary for the website to function and cannot be switched off in our systems.

In order to use this website we use the following technically required cookies
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

We use Google Tag Manager to monitor our traffic and to help us AB test new features.

Decline all Services
Accept all Services
0
    0
    Your Cart
    Your cart is emptyReturn to Shop