De volledig elektrische Fiat 600e SUV: de complete gids voor Nederland

Fiat 600e
Price: € 35.990
Type of electric vehicle: Batterij-elektrisch voertuig (BEV)
Body type: SUV
Battery size: 54 kWh
Electric range (WLTP): 409 km
Tailpipe emissions: 0g (CO2/km)

Overzicht


Fiat Automobile S.p.A. is een dochteronderneming van het in Nederland gevestigde Stellantis N.V., dat is ontstaan uit de fusie van Fiat Chrysler Automobiles (Italiaans/Amerikaans) en Groupe PSA (Frans). Je bent misschien niet bekend met deze namen, maar de automerken in de portefeuille zijn bij de meeste consumenten wel bekend. Deze omvatten: Maserati, Opel, Peugeot, Jeep, Opel, Alfa Romeo enz.

Fiat blijft de grootste autofabrikant in Italië, maar heeft ook productielocaties wereldwijd, met Brazilië als de grootste internationale productielocatie. Fiat Automobiles is in Europa erkend voor de lagere uitstoot van zijn voertuigen en heeft de laagste CO2-uitstoot van in Europa verkochte voertuigen. De volledig elektrische Fiat 500 heeft voor de Italiaanse fabrikant de overgang naar emissievrij elektrisch rijden geleid. Het bedrijf heeft momenteel de volgende portfolio van elektrische voertuigen (EV’s):

  • Fiat 500e Hatchback
  • Fiat 500e Cabrio
  • Fiat 600e SUV


Elektrische auto’s: De basis


Voor degenen die nog niet bekend zijn met elektrisch rijden zonder uitstoot, raden we aan de volgende artikelen te lezen:


Schrijf je in voor de e-zoomed Electric Living nieuwsbrief

De volledig elektrische Fiat 600e SUV


Fiat is niet de eerste en ook niet de laatste autofabrikant die munt wil slaan uit de aanhoudende populariteit van milieuvriendelijke SUV’s. De nieuwste elektrische auto van het Italiaanse merk ‘Dolce Vita’, de compacte puur elektrische 600e SUV (B-segment) is een groter en praktischer zusje van de bestaande volledig elektrische hatchback 500e.

Sommigen zijn misschien bekend met het Fiat 600-naamplaatje, een gezinsauto voor in de stad die tussen 1955 en 1969 door Fiat werd verkocht. Afgezien van de naam heeft de Fiat 600 met verbrandingsmotor (ICE) weinig gemeen met de elektrische 600e. De Fiat 600e heeft echter veel meer gemeen met andere elektrische voertuigen (EV’s) die zijn gemaakt op het Stellantis Common Modular Platform (eCMP) platform. De volledig elektrische Jeep Avenger is daar een voorbeeld van. Zowel de Avenger als de 600e worden in Polen geproduceerd op het eCMP-platform.

Voor wie graag een puur elektrische Fiat wil, maar met meer praktische mogelijkheden dan de 500e, is de 600e zeker het overwegen waard. De Fiat 600e is 4,17 meter lang. Ter vergelijking: de 500e is 3,6 meter lang. De 600e biedt een bagageruimte van 360 liter, tegenover 185 liter voor de elektrische hatchback 500e. De 600e heeft ook 15 L aan opbergruimte in het interieur en een kofferbak. Ondanks de grotere lengte is de beenruimte voor langere achterpassagiers beperkt.

Maar de verbetering in praktische bruikbaarheid is niet beperkt tot de afmetingen van de EV’s. Zelfs op het gebied van batterijgrootte en elektrische actieradius heeft de 600e elektrische crossover veel meer te bieden dan de 500e. De Fiat 600e heeft een 54 kWh EV-batterij aan boord met een geclaimde puur elektrische actieradius tot 409 km (WLTP).

Ter vergelijking: de Fiat 500e heeft een 42 kWh ingebouwde EV-batterij met een actieradius van 320 km. Zelfs wanneer rekening wordt gehouden met de rijomstandigheden in de praktijk, zou de volledig elektrische Fiat 600e een actieradius van meer dan 350 km moeten kunnen halen. Voldoende voor zowel dagelijkse korte woon-werkritten als lange afstanden op de snelweg. Volgens de fabrikant “is dit de ideale oplossing voor zowel stadsliefhebbers als liefhebbers van het buitenleven.” De 54 kWh EV-batterij weegt 339 kg.

Zoals nu gebruikelijk wordt door fabrikanten van elektrische voertuigen (EV), biedt de 600 elektrische auto standaard een 11 kW (driefasen) AC-lader aan boord. Zeker handig voor die landen waar huizen worden gevoed door een driefasige stroomvoorziening. Voor degenen die toegang hebben tot een driefasige AC-oplader thuis, op het werk of in het openbaar, kan de EV in 5 uur en 45 minuten tot 100% worden opgeladen. Eenfase EV opladen zal langer duren!

We raden een ‘bijvullen’-aanpak aan voor het opladen van een elektrische auto. Op deze manier zijn de EV-oplaadtijden korter en deze aanpak is beter voor het onderhoud van de EV-accu op de lange termijn. Fiat biedt 8 jaar of 160.000 km garantie op de EV-accu (SOH van 70%).

Wanneer elektrische auto’s niet thuis worden opgeladen, moeten ze profiteren van de snellere gelijkstroomoplaadmogelijkheden op openbare oplaadpunten. De 600e biedt gelijkstroom opladen tot 100 kW gelijkstroom en de EV kan in 27 minuten van 20% tot 80% worden opgeladen.

De Fiat 600e heeft stevige concurrentie in zijn segment, met een aantal compacte puur elektrische SUV’s die al beschikbaar zijn. Enkele daarvan zijn de volledig elektrische BYD Atto 3, de volledig elektrische Smart #1, de volledig elektrische Honda e:Ny1, de volledig elektrische Hyundai Kona Electric, de volledig elektrische Kia Niro EV en natuurlijk de volledig elektrische Jeep Avenger. Dat gezegd hebbende, Fiat heeft zeker een sterkere merkbekendheid op onze markt in vergelijking met recentere nieuwkomers, zoals de Chinese autofabrikant BYD. Merkbekendheid is belangrijk!

Qua prestaties kan de voorwielaangedreven (FWD) Fiat 600e elektrische SUV 0-100 km/u halen in 9,0 seconden, met een topsnelheid tot 150 km/u (maximumvermogen: 156 pk/koppel: 260 Nm). Er zijn drie rijmodi. De EV beschikt ook over één pedaal.

De styling van de vijfdeurs 600e is vergelijkbaar met die van de 500e, maar de e-SUV heeft een gespierder uiterlijk dan de 500e. De Fiat EV is verkrijgbaar in twee varianten, de Fiat 600e La Prima en de Fiat 600e (RED). Deze laatste variant is gericht op een jongere doelgroep, die graag wil overstappen op schonere vervoersmiddelen.

De felle kleuren van het exterieur zullen zeker een jongere doelgroep aanspreken. Interessant is dat Fiat de EV niet aanbiedt in de kleur grijs en deze kleur ook niet zal aanbieden op nieuwe modellen. Volgens Fiat staat grijs niet voor Dolce Vita!

De EV heeft een 10,25″ infotainmentscherm en een 7″ instrumentenpaneel. De auto is compatibel met Apple CarPlay en Android Auto. Andere functies zijn: intelligente snelheidsassistent, cruise control, verkeersbordinformatie, attentieassistent, rijstrookassistent, dodehoekdetectie, handsfree achterklep en meer.

Het topmodel, de 600e La Prima, biedt standaard Drive Assist (niveau 2 Assisted Driving). Het model moet nog door Euro NCAP getest worden op veiligheid. De La Prima variant beschikt ook standaard over keyless entry en een massagestoel voor de bestuurder.

Kortom, elektrisch rijden is goed voor het milieu en de portemonnee!


PROS CONS
Aantrekkelijke vormgevingBeperkte beenruimte voor langere volwassenen op de achterbank
Degelijk elektrisch bereikDC opladen beperkt tot 100 kW DC
11 KW standaard AC-lader aan boordBeperkte kleuropties voor exterieur

Galerij


De volledig elektrische Fiat 600e SUV (krediet: Fiat)


In een oogopslag
Type EV:Batterij-elektrisch voertuig (BEV)
Lichaamstype:SUV
Motor:Elektrisch
Beschikbaar in Nederland:Ja

Varianten (2 Opties)
Fiat 600e La Prima (vanaf € 35.990)
Fiat 600e RED (vanaf € 40.990)

EV-batterij en emissies
Type EV-batterij:Lithium-ion
Batterijcapaciteit EV:Beschikbaar in één batterijformaat: 54 kWh
Opladen:100 kW DC snelladen (20%-80%: 27 minuten). AC-lader aan boord: 11 kW AC (0%-100%: 5 uur en 45 minuten)
Laadpoort:Type 2
Type EV-kabel:Type 2
Uitlaatemissies:0g (CO2/km)
Garantie op EV-batterijen:8 jaar of 160.000 km

Gemiddelde kosten van residentieel opladen
Netto capaciteit batterij: 30,0 kWh€ 10,05
Netto capaciteit batterij: 39,2 kWh€ 13,13
Netto capaciteit batterij: 45,0 kWh€ 15,07
Netto capaciteit batterij: 50,0 kWh€ 16,75
Netto capaciteit batterij: 64,0 kWh€ 21,44
Netto capaciteit batterij: 71,0 kWh€ 23,78
Netto capaciteit batterij: 77,0 kWh€ 25,79
Netto capaciteit batterij: 90,0 kWh€ 30,15
Netto capaciteit batterij: 100,0 kWh€ 33,50
Netto capaciteit batterij: 110,0 kWh€ 36,85
Netto capaciteit batterij: 120,0 kWh€ 40,20
  • Opmerking 1: De gemiddelde kosten van residentiële elektriciteit in Nederland variëren afhankelijk van de regio, de leverancier en het type energie dat wordt gebruikt. Een gemiddelde voor Nederland is 33,50 cent/kWh.
  • Opmerking 2: Niet alle EV-fabrikanten stellen gegevens beschikbaar over de netto EV-batterijcapaciteit en in een aantal gevallen wordt bij de geadverteerde EV-batterijcapaciteit niet vermeld of het om bruto- of nettocapaciteit gaat. Over het algemeen ligt de bruikbare EV-batterijcapaciteit tussen 85% en 95% van de bruto beschikbare capaciteit.

Oplaadtijden (Overzicht)
Langzaam opladen AC (3 kW – 3,6 kW):6 – 12 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen AC (7 kW – 22 kW):3 – 8 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen AC (43 kW):0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen DC (50 kW+):0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
DC ultrasnel laden (150 kW+):0%-80% : 20 min. tot 40 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Tesla Supercharger (120 kW – 250 kW):0%-80%: tot 25 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
  • Note 1: SoC: state of charge

Afmetingen
Hoogte (mm):1523
Breedte (mm):1781
Lengte (mm):4171
Wielbasis (mm):2562
Cirkel draaien (m):10,5
Bagageruimte (L):360

Fiat 600e
Batterijcapaciteit EV:54 kWh
Puur elektrisch fornuis (WLTP):409 km
Elektrisch energieverbruik(kWh/100km):15,1 – 15,2
Opladen:100 kW DC snelladen (20%-80%: 27 minuten). AC-lader aan boord: 11 kW AC (0%-100%: 5 uur en 45 minuten)
Topsnelheid:150 km/h
0-100 km/h:9,0 seconden
Aandrijving:Voorwielaandrijving (FWD)
Elektrische motor (kW):115
Maximaal vermogen (PS):156
Koppel (Nm):260
Transmissie:Automatisch
Zetels:5
Deuren:5
Gewicht (kg):1.520
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/ (kg):n.v.t.
Kleuren:7
NCAP veiligheidswaardering:n.v.t.

Hoewel e-zoomed zich naar alle redelijkheid inspant om nauwkeurige en actuele informatie te verstrekken, is een deel van de verstrekte informatie afkomstig van derden en niet onafhankelijk door e-zoomed geverifieerd. Hoewel de informatie van derden betrouwbaar wordt geacht, geeft e-zoomed geen enkele expliciete of impliciete garantie met betrekking tot de nauwkeurigheid, geschiktheid, volledigheid, wettigheid, betrouwbaarheid of bruikbaarheid van de informatie. Deze disclaimer is van toepassing op zowel afzonderlijk als gezamenlijk gebruik van deze informatie.


Aanbevolen artikelen



Aanbevolen producten



Author

Ashvin Suri

Ashvin is sinds 2006 betrokken bij de sectoren hernieuwbare energie, energie-efficiëntie en infrastructuur. Hij heeft een passie voor de overgang naar een koolstofarme economie en elektrisch vervoer. Ashvin begon zijn carrière in 1994 bij Amerikaanse investeringsbanken in New York. Na zijn MBA aan de London Business School (1996-1998) werkte hij verder in investment banking bij Flemings (Londen) en JPMorgan (Londen). Zijn functies omvatten advies op het gebied van bedrijfsfinanciering, fusies en overnames en het aantrekken van kapitaal. Hij was betrokken bij verschillende industriële sectoren, waaronder engineering, lucht- en ruimtevaart, olie & gas, luchthavens en de auto-industrie in Azië en Europa. In 2010 was hij medeoprichter van een ontwikkelingsplatform voor zonne-energie, voor grootschalige grond- en dakzonne-energieprojecten in het Verenigd Koninkrijk, Italië, Duitsland en Frankrijk. Hij heeft ook geadviseerd over verschillende duurzame energieprojecten (wind- en zonne-energie) op nutsschaal in samenwerking met internationale institutionele investeerders en onafhankelijke energieproducenten (IPP's) in de duurzame energiesector. Hij heeft ook geadviseerd in belangrijke internationale markten zoals India, waaronder het adviseren van grootschalige industriële en automotive groepen in India. Ashvin heeft ook geadviseerd bij Indian Energy, een IPP gesteund door Guggenheim (een fonds van US$ 165 miljard). Hij heeft ook een in Singapore gevestigde groep van US$ 2 miljard geadviseerd. Ashvin heeft ook gewerkt in de vastgoed- en infrastructuursector, onder andere samen met de Matrix Group (een vastgoedgroep met een waarde van US$ 4 miljard in het Verenigd Koninkrijk) om een van de eerste institutionele vastgoedfondsen voor de Indiase vastgoedmarkt te lanceren. Het fonds werd met succes gelanceerd met aanzienlijke institutionele steun van de Britse/Europese markten. Hij heeft ook geadviseerd over waterinfrastructuur, onder andere aan een Zweeds bedrijf voor schone technologie in de watersector. Hij is ook betrokken geweest bij een aantal startende ondernemingen.

Producten voor elektrisch rijden kopen

Aanmelden voor e-zoomed nieuws en aanbiedingen

Deze site maakt gebruik van technische cookies om een optimale en snelle navigatie te garanderen en van analysecookies om statistieken op te stellen.
U kunt het Cookiebeleid raadplegen om meer inzicht te krijgen of om het gebruik van alle of sommige cookies te blokkeren via de Cookie-instellingen.
Door te kiezen voor Accepteren geeft u toestemming voor het gebruik van bovengenoemde cookies.

Privacy Settings saved!
Privacy Settings

When you visit any web site, it may store or retrieve information on your browser, mostly in the form of cookies. Control your personal Cookie Services here.

These cookies are necessary for the website to function and cannot be switched off in our systems.

In order to use this website we use the following technically required cookies
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

We use Google Tag Manager to monitor our traffic and to help us AB test new features.

Decline all Services
Accept all Services