De volledig elektrische Smart #3 SUV Coupé: de complete gids voor Nederland

Smart #3
Price: € 38.395
Type of electric vehicle: Batterij-elektrisch voertuig (BEV)
Body type: SUV
Battery size: 49 kWh/ 66 kWh
Electric range (WLTP): 330 - 455 km
Tailpipe emissions: 0g (CO2/km)

Overzicht


In juni 2020 werd Smart Europe GmbH opgericht, als volledige dochteronderneming van Smart Automobile Co. Ltd. opgericht. Het bedrijf is een joint venture tussen de Duitse autofabrikant Mercedes-Benz AG en Geely Automobile Co,, Ltd, de particuliere Chinese autofabrikant.

De visie van de joint venture is om “Smart te positioneren als een toonaangevende leverancier van intelligente elektrische voertuigen in het premium segment”. Het team van Smart Europe is verantwoordelijk voor alle verkoop-, marketing- en aftersalesactiviteiten. Het Smart-gamma van batterij-elektrische voertuigen (BEV’s) omvat:



Elektrische auto’s: De basis


Voor degenen die nog niet bekend zijn met elektrisch rijden zonder uitstoot, raden we aan de volgende artikelen te lezen:


Schrijf je in voor de e-zoomed Electric Living nieuwsbrief

De volledig elektrische Smart #3 SUV Coupé


De nieuwste telg in het premium elektrische mobiliteitsportfolio van Smart, de volledig elektrische Smart #3, maakte zijn debuut op de Auto Shanghai in april 2023. Het is de tweede volledig elektrische SUV van de OEM na de Smart #1 SUV. Smart zet het ‘#’ naamgevingssysteem voort met de Smart #3 (uitgesproken als ‘hashtag Three’).

De Smart #3 en Smart #1 hebben veel gemeen, aangezien beide elektrische voertuigen (EV’s) hetzelfde speciale EV-platform delen, Geely’s volledig elektrische platform genaamd de Sustainable Experience Architecture (SEA-2). De volledig elektrische Volvo EX30 maakt ook gebruik van hetzelfde EV dedicated platform. SEA, ‘s werelds eerste open-source architectuur voor elektrische voertuigen, werd gelanceerd in september 2020. Het platform is geschikt voor voertuigen uit het A-segment tot en met het D- en E-segment.

Net als de Smart#1 elektrische auto komt ook de Smart#3 EV tegemoet aan de behoeften van bestuurders in de stad en voorsteden, zij het met een sportievere en agressievere coupéstyling. Het coupé silhouet verhoogt niet alleen de aantrekkingskracht van de e-auto, maar verbetert ook de aerodynamica van de EV. De #3 heeft een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,27 Cd. Ter vergelijking: de zeer gestroomlijnde, volledig elektrische Hyundai IONIQ 6 sedan heeft een ultralage luchtweerstandscoëfficiënt van 0,21 Cd. De #3 heeft ook een spoiler om de luchtweerstand verder te verminderen.

De fabrikant suggereert dat een van de belangrijkste verschillen in de positionering van deze twee Smart EV’s is dat de #1 SUV meer ‘gezinsvriendelijk’ is, terwijl de #3 SUV coupé zich richt op kopers die houden van een meer ‘dynamische avant-garde performance’. Ondanks het verschil in daklijn hebben de #1 en #3 veel gemeen in designtaal.

De Smart#3 is verkrijgbaar in twee EV-batterijformaten (49 kWh/ 66 kWh). Voor de 66 kWh lithium-nikkel-kobalt-mangaan EV-batterij claimt de fabrikant een elektrische actieradius tot 455 km (WLTP) op een volle acculading. Interessant genoeg verschilt dit niet significant van de elektrische actieradius van de Smart#1 (440 km), ondanks de slankere styling van de coupé.

Als je de auto aanpast aan de rijomstandigheden in de praktijk, kun je voor de achterwielaangedreven #3 een elektrische actieradius tot 385 km zonder uitlaatgassen verwachten. De geclaimde elektrische actieradius voor de AWD #3 BARBUS is 415 km (WLTP). In de praktijk zal de actieradius dichter bij 350 km liggen.

Voor het instapmodel met 49 kWh (#3 Pro-variant) is de geclaimde actieradius 330 km. De werkelijke actieradius zal naar verwachting dichter bij 275 km liggen. Om de efficiëntie van de EV verder te verhogen, biedt de fabrikant een warmtepomp aan boord. Deze is echter niet standaard op alle varianten. Dit is verrassend, gezien de premium positionering van de EV.

De #3 biedt standaard DC-snelladen tot 150 kW DC en een driefasige (22 kW) AC-boordlader voor de 66 kWh-varianten. De 49 kWh heeft een 7,4 kW AC boordlader en DC opladen is beperkt tot 130 kW DC. Het is waar dat sommige elektrische auto’s van de nieuwste generatie beschikken over ultrasnelle gelijkstroomlaadmogelijkheden tot 350 kW gelijkstroom, maar gezien de grootte van de ingebouwde EV-batterij in de #3 is 150 kW gelijkstroom meer dan voldoende voor openbaar EV-laden. De EV kan 10%-80% opgeladen worden in 30 minuten.

Natuurlijk worden EV’s meestal thuis opgeladen, meestal ‘s nachts. Voor degenen die het geluk hebben thuis toegang te hebben tot een driefasenstroomvoorziening, zal het zeer welkom zijn om gebruik te maken van de 22 kW AC boordlader.

De EV kan in 3 uur van 10% tot 80% worden opgeladen met een speciale driefasige EV-lader zoals myenergi zappi. Eenfase EV opladen zal langer duren, tot wel 10 uur. We raden aan om groene energie te gebruiken voor het opladen van een elektrische auto. Op deze manier kun je ‘well-to-wheel’ zero-tailpipe emission elektrisch rijden.

De #3 is compact, vergelijkbaar met andere elektrische auto’s van Smart. Toch is het de grootste elektrische Smart tot nu toe. Qua lengte is de Smart#3 (4,4 m) langer dan de Smart#1 (4,2 m). Bovendien heeft de #3 een wielbasis van 2,78 m, tegenover 2,75 m voor de #1.

Gezien de coupéstyling van het exterieur van de #3 is het niet verrassend dat de hoogte lager is dan die van zijn broer. Ondanks de aflopende daklijn is er voldoende hoofdruimte voor langere volwassenen op de achterbank, omdat de stoelen verlaagd zijn voor een sportiever rijgedrag. Ook de beenruimte is voldoende. De kofferruimte van de #3 is veel groter (370 L) dan die van de #1 en kan worden vergroot tot 1.160 L met de stoelen neergeklapt. Concurrenten bieden echter een grotere bagageruimte. Een elektrisch bediende achterklep is standaard op alle varianten.

De EV heeft een kofferbak van 15 liter, maar niet de grootste kofferbak, waardoor het praktisch gebruik beperkt is! De elektrische SUV coupé met vijf zitplaatsen biedt met de hand gemaakte, lederen kuipstoelen. Het interieur van de cabine is wat je van Mercedes zou verwachten: hoge kwaliteit en premium. Afhankelijk van de variant biedt de fabrikant het panoramische halo-dak of het panoramische galaxy-dak aan. Het panoramadak versterkt het gevoel van ruimte in de auto. De EV heeft deuren zonder frame. Een leuke touch!

De elektrische SUV is verkrijgbaar als achterwielaangedreven variant met één motor (RWD) en als vierwielaangedreven variant met twee motoren (AWD). De vierwielaangedreven (AWD) Smart#3 BRABUS-variant haalt 0-100 km/u in 3,7 seconden (maximumvermogen: 315 kW/koppel: 543 Nm). De achterwielaangedreven (RWD) variant haalt 0-100 km/u in 5,8 seconden (maximumvermogen: 200 kW/koppel: 343 Nm). De topsnelheid van de EV is 180 km/u. De EV heeft drie rijmodi (Eco, Comfort, Sport) en maakt net als andere EV’s gebruik van regeneratief remmen om de elektrische actieradius te vergroten.

De EV heeft een 12,8″ HD touchscreen en een 9,2″ HD digitaal instrumentenpaneel. Voor de hogere uitvoeringen is er ook een 10,25″ head-up display (HUD). De EV beschikt ook over een groot aantal veiligheidsvoorzieningen en ADAS-technologie, waaronder: adaptieve cruise control, rijstrookassistent, dodehoekdetectie, verkeersbordherkenning, snelwegassistent met rijstrookassistent en fileassistent, parkeerhulpsensoren, 360-graden camera, automatische parkeerhulp, adaptief grootlicht en nog veel meer! Apple CarPlay, Android Auto en draadloos opladen zijn standaard.

Naast de standaard 4 uitvoeringen (Pro, Pro+, BRABUS, Premium) is er ook een gelimiteerde 25th Anniversary-variant, om het kwart eeuw bestaan van het merk te vieren! Alle varianten bieden de tweekleurige lakkleuren. Alleen de tijd zal leren of de huidige evolutie van het merk van de ontwikkeling van kleine stadsauto’s naar relatief grotere compacte SUV’s de moeite waard zal blijken, maar wij geloven dat het potentieel voor succes reëel blijft, gezien de duidelijke gecombineerde krachten van Mercedes-Benz en Geely!

Kortom, elektrisch rijden is goed voor het milieu en de portemonnee!


PROS CONS
Aantrekkelijke coupéstyling aan de buitenkant en praktische binnenruimteWarmtepomp niet standaard op alle varianten
Fatsoenlijk elektrisch bereik en EV-oplaadmogelijkhedenKleine kofferbak
Verkrijgbaar als RWD en AWD. Goede prestatiesBeperkt zicht naar achteren door aflopende daklijn

Galerij


De volledig elektrische Smart #3 SUV Coupé (krediet: Smart)


In een oogopslag
Type EV:Batterij-elektrisch voertuig (BEV)
Lichaamstype:SUV (Coupé)
Motor:Elektrisch
Beschikbaar in Nederland:Ja

Varianten (5 Opties)
Smart#3 Pro (vanaf € 38.395)
Smart#3 Pro+ (vanaf € 43.395)
Smart#3 Premium (vanaf € 46.055)
Smart#3 Anniversary Edition (vanaf € 46.555)
Smart#3 Brabus (vanaf € 50.895)

EV-batterij en emissies
Type EV-batterij:Lithium-nikkel kobalt mangaan batterij
Batterijcapaciteit EV:Verkrijgbaar in twee batterijformaten: 49 kWh/ 66 kWh
Opladen:130-150 kW DC snelladen (10%-80%: 30 minuten). AC-lader aan boord: 7,4 kW/ 22 kW AC (10%-80%: 3 uur)
Laadpoort:Type 2
Type EV-kabel:Type 2
Uitlaatemissies:0g (CO2/km)
Garantie op EV-batterijen:8 jaar of 160.000 km

Gemiddelde kosten van residentieel opladen
Netto capaciteit batterij: 30,0 kWh€ 10,05
Netto capaciteit batterij: 39,2 kWh€ 13,13
Netto capaciteit batterij: 45,0 kWh€ 15,07
Netto capaciteit batterij: 50,0 kWh€ 16,75
Netto capaciteit batterij: 64,0 kWh€ 21,44
Netto capaciteit batterij: 71,0 kWh€ 23,78
Netto capaciteit batterij: 77,0 kWh€ 25,79
Netto capaciteit batterij: 90,0 kWh€ 30,15
Netto capaciteit batterij: 100,0 kWh€ 33,50
Netto capaciteit batterij: 110,0 kWh€ 36,85
Netto capaciteit batterij: 120,0 kWh€ 40,20
  • Opmerking 1: De gemiddelde kosten van residentiële elektriciteit in Nederland variëren afhankelijk van de regio, de leverancier en het type energie dat wordt gebruikt. Een gemiddelde voor Nederland is 33,50 cent/kWh.
  • Opmerking 2: Niet alle EV-fabrikanten stellen gegevens beschikbaar over de netto EV-batterijcapaciteit en in een aantal gevallen wordt bij de geadverteerde EV-batterijcapaciteit niet vermeld of het om bruto- of nettocapaciteit gaat. Over het algemeen ligt de bruikbare EV-batterijcapaciteit tussen 85% en 95% van de bruto beschikbare capaciteit.

Oplaadtijden (Overzicht)
Langzaam opladen AC (3 kW – 3,6 kW):6 – 12 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen AC (7 kW – 22 kW):3 – 8 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen AC (43 kW):0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen DC (50 kW+):0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
DC ultrasnel laden (150 kW+):0%-80% : 20 min. tot 40 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Tesla Supercharger (120 kW – 250 kW):0%-80%: tot 25 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
  • Note 1: SoC: state of charge

Afmetingen
Hoogte (mm):1556
Breedte (mm):1844
Lengte (mm):4400
Wielbasis (mm):2785
Cirkel draaien (m):n.v.t.
Bagageruimte (L):370

Smart #3
Batterijcapaciteit EV:49 kWh/ 66 kWh
Puur elektrisch fornuis (WLTP):330 – 455 km
Elektrisch energieverbruik (kWh/100km):16,3 – 17,6
Opladen:130-150 kW DC snelladen (10%-80%: 30 minuten). AC-lader aan boord: 7,4 kW/ 22 kW AC (10%-80%: 3 uur)
Topsnelheid:180 km/h
0-100 km/h:3,7 – 5,8 seconden
Aandrijving:Achterwielaandrijving (RWD)/ Vierwielaandrijving (AWD)
Elektrische motor (kW):200 – 315
Maximaal vermogen (PS):n.v.t.
Koppel (Nm):343 – 543
Transmissie:Automatisch
Zetels:5
Deuren:5
Gewicht (kg):1.780 – 1.910
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/ (kg):1.600/ 750
Kleuren:6
NCAP veiligheidswaardering:n.v.t.

Hoewel e-zoomed zich naar alle redelijkheid inspant om nauwkeurige en actuele informatie te verstrekken, is een deel van de verstrekte informatie afkomstig van derden en niet onafhankelijk door e-zoomed geverifieerd. Hoewel de informatie van derden betrouwbaar wordt geacht, geeft e-zoomed geen enkele expliciete of impliciete garantie met betrekking tot de nauwkeurigheid, geschiktheid, volledigheid, wettigheid, betrouwbaarheid of bruikbaarheid van de informatie. Deze disclaimer is van toepassing op zowel afzonderlijk als gezamenlijk gebruik van deze informatie.


Aanbevolen artikelen



Aanbevolen producten




Author

Ashvin Suri

Ashvin is sinds 2006 betrokken bij de sectoren hernieuwbare energie, energie-efficiëntie en infrastructuur. Hij heeft een passie voor de overgang naar een koolstofarme economie en elektrisch vervoer. Ashvin begon zijn carrière in 1994 bij Amerikaanse investeringsbanken in New York. Na zijn MBA aan de London Business School (1996-1998) werkte hij verder in investment banking bij Flemings (Londen) en JPMorgan (Londen). Zijn functies omvatten advies op het gebied van bedrijfsfinanciering, fusies en overnames en het aantrekken van kapitaal. Hij was betrokken bij verschillende industriële sectoren, waaronder engineering, lucht- en ruimtevaart, olie & gas, luchthavens en de auto-industrie in Azië en Europa. In 2010 was hij medeoprichter van een ontwikkelingsplatform voor zonne-energie, voor grootschalige grond- en dakzonne-energieprojecten in het Verenigd Koninkrijk, Italië, Duitsland en Frankrijk. Hij heeft ook geadviseerd over verschillende duurzame energieprojecten (wind- en zonne-energie) op nutsschaal in samenwerking met internationale institutionele investeerders en onafhankelijke energieproducenten (IPP's) in de duurzame energiesector. Hij heeft ook geadviseerd in belangrijke internationale markten zoals India, waaronder het adviseren van grootschalige industriële en automotive groepen in India. Ashvin heeft ook geadviseerd bij Indian Energy, een IPP gesteund door Guggenheim (een fonds van US$ 165 miljard). Hij heeft ook een in Singapore gevestigde groep van US$ 2 miljard geadviseerd. Ashvin heeft ook gewerkt in de vastgoed- en infrastructuursector, onder andere samen met de Matrix Group (een vastgoedgroep met een waarde van US$ 4 miljard in het Verenigd Koninkrijk) om een van de eerste institutionele vastgoedfondsen voor de Indiase vastgoedmarkt te lanceren. Het fonds werd met succes gelanceerd met aanzienlijke institutionele steun van de Britse/Europese markten. Hij heeft ook geadviseerd over waterinfrastructuur, onder andere aan een Zweeds bedrijf voor schone technologie in de watersector. Hij is ook betrokken geweest bij een aantal startende ondernemingen.

Producten voor elektrisch rijden kopen

Aanmelden voor e-zoomed nieuws en aanbiedingen

Deze site maakt gebruik van technische cookies om een optimale en snelle navigatie te garanderen en van analysecookies om statistieken op te stellen.
U kunt het Cookiebeleid raadplegen om meer inzicht te krijgen of om het gebruik van alle of sommige cookies te blokkeren via de Cookie-instellingen.
Door te kiezen voor Accepteren geeft u toestemming voor het gebruik van bovengenoemde cookies.

Privacy Settings saved!
Privacy Settings

When you visit any web site, it may store or retrieve information on your browser, mostly in the form of cookies. Control your personal Cookie Services here.

These cookies are necessary for the website to function and cannot be switched off in our systems.

In order to use this website we use the following technically required cookies
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

We use Google Tag Manager to monitor our traffic and to help us AB test new features.

Decline all Services
Accept all Services