Overzicht
Honda Motor Company is een wereldwijd toonaangevende fabrikant van auto’s, motorfietsen en elektrische apparatuur. Het hoofdkantoor is gevestigd in Tokio, Japan. Honda is ‘s werelds grootste fabrikant van motorfietsen. Het bedrijf is ook de 7e grootste autofabrikant ter wereld, met een jaarlijkse productie van meer dan 5,2 miljoen voertuigen. Honda heeft een sterke loyaliteit van haar klanten gewonnen, gezien de betrouwbaarheid van haar auto’s. Modellen als de Honda Civic en de Honda CR-V crossover hebben bijgedragen aan de benijdenswaardige reputatie van het bedrijf op het gebied van betrouwbaarheid.
Honda zet zich sterk in voor de ontwikkeling en productie van plug-in elektrische auto’s en heeft de ambitie om tweederde van de wereldwijde verkoop te realiseren met elektrische auto’s zonder uitlaatgassen. Het bedrijf heeft momenteel de volgende portefeuille van elektrische voertuigen (EV’s):
- Volledig elektrische Honda e
- Volledig elektrische Honda e:Ny1
Elektrische auto’s: De basis
Voor degenen die nog niet bekend zijn met elektrisch rijden zonder uitstoot, raden we aan de volgende artikelen te lezen:
Schrijf je in voor de e-zoomed Electric Living nieuwsbrief
De volledig elektrische Honda e:Ny1 SUV
Het heeft even geduurd voordat de Japanse autofabrikant zijn tweede batterij-elektrische voertuig (BEV) introduceerde, de Honda e:NY1 SUV. De e:NY1 is ook de eerste volledig elektrische SUV van Honda. De e:NY1 SUV (B-segment) heeft veel gemeen met de Honda HR-V, omdat beide gebruikmaken van het e:N Architecture F-platform (de ‘F’ staat voor platform met voorwielaandrijving). Het lijkt erop dat het ontstaan van de naam van de kleine e-SUV deels is gekoppeld aan het platform, namelijk de ‘e:N’.
Honda is expliciet geweest over de doelgroep voor de compacte elektrische SUV en mikt op ‘jongere kopers’. Het prijskaartje doet echter anders vermoeden. Betaalbaarheid is een belangrijk onderdeel in het besluitvormingsproces van de meeste kopers, in het bijzonder een jongere demografische groep. Een van de punten van kritiek op de volledig elektrische Honda e was dan ook het gebrek aan betaalbaarheid.
In 2023 zijn we getuige geweest van de introductie van een overvloed aan betaalbare elektrische auto’s, waarbij zelfs gevestigde EV-fabrikanten zoals Tesla hun prijzen hebben verlaagd. Wij denken dat Honda harder zal moeten werken aan het bieden van een aantrekkelijker ‘waardepropositie’, als het bedrijf inderdaad een groter marktaandeel wil veroveren in een jonger demografisch segment! Hoewel de zeer betaalbare volledig elektrische Citroën Ami geen ‘like-for-like’ vergelijking is met de e:NY1, is de elektrische Ami een goed voorbeeld van betaalbaarheid gericht op een jonger koperssegment. De EV is geprijsd onder de €10.000!
Het is goed om te zien dat de batterij van de nieuwste elektrische crossover van Honda groter is geworden. De kleinere (35,5 kWh) voor de Honda-e hatchback beperkte de grotere aantrekkingskracht van de EV, gezien de beperkte actieradius (222 km). Het lijkt er echter op dat Honda lering heeft getrokken uit zijn eerste elektrische auto, ook al is de e:NY1, net als de Honda-e, vooral bedoeld voor de stadsrijder.
De volledig elektrische e:NY1 SUV heeft een aanzienlijk grotere EV-batterij aan boord (68,8 kWh), met een verbeterde elektrische actieradius. Honda claimt een bereik tot 412 km (WLTP) bij volledig opladen. Zeker een verbetering, maar niet toonaangevend in zijn klasse. Natuurlijk moet de geclaimde actieradius worden aangepast aan de werkelijke rijomstandigheden. Verwacht een emissieloos e-rijbereik tot 350 km bij een volle lading.
Ter vergelijking: de volledig elektrische Toyota bZ4X SUV heeft dezelfde prijs als de e:NY1 SUV, maar de Toyota bZ4X SUV heeft een 71,4 kWh EV-batterij aan boord met een geclaimde actieradius tot 510 km. Een realistische actieradius voor de bZ4X SUV zal dichter bij 430 km liggen. Dat is aanzienlijk meer dan de e:NY1 SUV. Honda biedt tot 8 jaar of 160.000 km garantie op de EV-batterij. Dit is vergelijkbaar met wat andere autofabrikanten momenteel bieden.
De Honda e:NY1 heeft verbeterde AC en DC laadmogelijkheden in vergelijking met de Honda-e. De e:NY1 biedt standaard driefasig (11 kW) AC-opladen aan boord en 78 kW gelijkstroom opladen. Hoewel dit een verbetering is, is het verre van toonaangevend in zijn klasse. We zien nu dat de meeste recente puur elektrische auto’s DC opladen aanbieden van meer dan 100 kW DC en in sommige gevallen tot 350 kW DC. De volledig elektrische Genesis GV60 bijvoorbeeld biedt standaard tot 350 kW gelijkstroom. Volgens Honda kan de e:NY1 100 km afleggen in slechts 11 minuten bij 78 kW gelijkstroom opladen.
De BEV kan in 6 uur voor 10%-80% worden opgeladen met een driefasige EV-oplader zoals myenergi zappi. Eenfase EV opladen duurt langer (tot 9 uur). We moedigen eigenaars van EV’s aan om ter plaatse hernieuwbare energie op te wekken en accu’s op te slaan. Het is een uitstekende aanpak om de inflatie van energieprijzen tegen te gaan en ook om de uitstoot van uitlaatgassen van bron tot wiel tot nul terug te brengen.
Qua prestaties kan de elektrische SUV van Honda met voorwielaandrijving (FWD) 0-100 km/u halen in 7,6 seconden, met een topsnelheid tot 160 km/u (maximumvermogen: 204 pk/koppel: 310 Nm). Er zijn drie rijmodi: Sport, Normaal en Econ Drive. Om de elektrische actieradius te vergroten, is de Econ Drive-modus de beste optie. In deze modus geeft de EV prioriteit aan energiezuinigheid door de airconditioning, verwarmde stoelen en het verwarmde stuurwiel aan te passen.
De EV heeft een 15,1 inch touchscreen in het midden en een 10,25 inch digitaal instrumentenpaneel. Het is ook compatibel met Apple Car Play en Android Auto. Draadloos opladen is ook standaard. De e-SUV biedt ook het Honda SENSING-pakket van actieve veiligheidstechnologieën, samen met camera- en sonartechnologie, waaronder: wegafwijkingsreductiesysteem, rijstrookassistentiesysteem, file-assistent, verkeersbordherkenningssysteem, adaptieve cruisecontrol, bestuurdersaandachtsmonitor en meer. Het model moet nog door Euro NCAP worden getest op veiligheid.
Op bepaalde modellen biedt Honda de Parking Pilot aan, die een parkeerplaats herkent en het stuur, de remmen en het gaspedaal bedient om de EV te parkeren. De vijfdeurs e:NY1 EV heeft een praktisch interieur, ondanks de impact van de aflopende daklijn. Voor langere volwassenen achterin is de hoofdruimte beperkt. De beenruimte is echter ruim! De bagageruimte is 361 L. Het glazen panoramadak is niet standaard.
Kortom, elektrisch rijden is goed voor het milieu en de portemonnee!
PROS | CONS |
---|---|
Degelijk elektrisch bereik | Dure |
Standaard driefasige (11 kW) AC-boordlader | DC opladen beperkt tot 78 kW DC |
Een goed niveau van technologie aan boord | Niet toonaangevend in zijn klasse |
De volledig elektrische Honda e:Ny1 SUV (krediet: Honda)
In een oogopslag | |
---|---|
Type EV: | Batterij-elektrisch voertuig (BEV) |
Lichaamstype: | SUV |
Motor: | Elektrisch |
Beschikbaar in Nederland: | Ja |
Varianten (1 Optie) |
---|
Honda e:Ny1 (€ n.v.t.) |
EV-batterij en emissies | |
---|---|
Type EV-batterij: | Lithium-ion |
Batterijcapaciteit EV: | Beschikbaar in één batterijformaat: 68,8 kWh |
Opladen: | 78 kW DC snelladen (10%-80%: 45 minuten). AC-lader aan boord: 11 kW AC (10%-80%: 6 uur) |
Laadpoort: | Type 2 |
Type EV-kabel: | Type 2 |
Uitlaatemissies: | 0g (CO2/km) |
Garantie op EV-batterijen: | 8 jaar of 160.000 km |
Gemiddelde kosten van residentieel opladen | |
---|---|
Netto capaciteit batterij: 30,0 kWh | € 10,05 |
Netto capaciteit batterij: 39,2 kWh | € 13,13 |
Netto capaciteit batterij: 45,0 kWh | € 15,07 |
Netto capaciteit batterij: 50,0 kWh | € 16,75 |
Netto capaciteit batterij: 64,0 kWh | € 21,44 |
Netto capaciteit batterij: 71,0 kWh | € 23,78 |
Netto capaciteit batterij: 77,0 kWh | € 25,79 |
Netto capaciteit batterij: 90,0 kWh | € 30,15 |
Netto capaciteit batterij: 100,0 kWh | € 33,50 |
Netto capaciteit batterij: 110,0 kWh | € 36,85 |
Netto capaciteit batterij: 120,0 kWh | € 40,20 |
- Opmerking 1: De gemiddelde kosten van residentiële elektriciteit in Nederland variëren afhankelijk van de regio, de leverancier en het type energie dat wordt gebruikt. Een gemiddelde voor Nederland is 33,50 cent/kWh.
- Opmerking 2: Niet alle EV-fabrikanten stellen gegevens beschikbaar over de netto EV-batterijcapaciteit en in een aantal gevallen wordt bij de geadverteerde EV-batterijcapaciteit niet vermeld of het om bruto- of nettocapaciteit gaat. Over het algemeen ligt de bruikbare EV-batterijcapaciteit tussen 85% en 95% van de bruto beschikbare capaciteit.
Oplaadtijden (Overzicht) | |
---|---|
Langzaam opladen AC (3 kW – 3,6 kW): | 6 – 12 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
Snelladen AC (7 kW – 22 kW): | 3 – 8 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
Snelladen AC (43 kW): | 0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
Snelladen DC (50 kW+): | 0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
DC ultrasnel laden (150 kW+): | 0%-80% : 20 min. tot 40 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
Tesla Supercharger (120 kW – 250 kW): | 0%-80%: tot 25 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
- Note 1: SoC: state of charge
Afmetingen | |
---|---|
Hoogte (mm): | 1584 |
Breedte (mm): | 1790 |
Lengte (mm): | 4387 |
Wielbasis (mm): | 2607 |
Cirkel draaien (m): | 11,6 |
Bagageruimte (L): | 344 – 361 |
Honda e:Ny1 | |
---|---|
Batterijcapaciteit EV: | 68,8 kWh |
Puur elektrisch fornuis (WLTP): | 412 km |
Elektrisch energieverbruik (kWh/100km): | 18,2 |
Opladen: | 78 kW DC snelladen (10%-80%: 45 minuten). AC-lader aan boord: 11 kW AC (10%-80%: 6 uur) |
Topsnelheid: | 160 km/h |
0-100 km/h: | 7,6 seconden |
Aandrijving: | Voorwielaandrijving (FWD) |
Elektrische motor (kW): | 150 |
Maximaal vermogen (PS): | 204 |
Koppel (Nm): | 310 |
Transmissie: | Automatisch |
Zetels: | 5 |
Deuren: | 5 |
Gewicht (kg): | 1.730 – 1.752 |
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/ (kg): | n.v.t. |
Kleuren: | 5 |
NCAP veiligheidswaardering: | n.v.t. |
Hoewel e-zoomed zich naar alle redelijkheid inspant om nauwkeurige en actuele informatie te verstrekken, is een deel van de verstrekte informatie afkomstig van derden en niet onafhankelijk door e-zoomed geverifieerd. Hoewel de informatie van derden betrouwbaar wordt geacht, geeft e-zoomed geen enkele expliciete of impliciete garantie met betrekking tot de nauwkeurigheid, geschiktheid, volledigheid, wettigheid, betrouwbaarheid of bruikbaarheid van de informatie. Deze disclaimer is van toepassing op zowel afzonderlijk als gezamenlijk gebruik van deze informatie.