De volledig elektrische Honda e:Ny1 SUV: de complete gids voor Nederland

Honda e:Ny1
Price: n.v.t.
Type of electric vehicle: Batterij-elektrisch voertuig (BEV)
Body type: SUV
Battery size: 68,8 kWh
Electric range (WLTP): 412 km
Tailpipe emissions: 0g (CO2/km)

Overzicht


Honda Motor Company is een wereldwijd toonaangevende fabrikant van auto’s, motorfietsen en elektrische apparatuur. Het hoofdkantoor is gevestigd in Tokio, Japan. Honda is ‘s werelds grootste fabrikant van motorfietsen. Het bedrijf is ook de 7e grootste autofabrikant ter wereld, met een jaarlijkse productie van meer dan 5,2 miljoen voertuigen. Honda heeft een sterke loyaliteit van haar klanten gewonnen, gezien de betrouwbaarheid van haar auto’s. Modellen als de Honda Civic en de Honda CR-V crossover hebben bijgedragen aan de benijdenswaardige reputatie van het bedrijf op het gebied van betrouwbaarheid.

Honda zet zich sterk in voor de ontwikkeling en productie van plug-in elektrische auto’s en heeft de ambitie om tweederde van de wereldwijde verkoop te realiseren met elektrische auto’s zonder uitlaatgassen. Het bedrijf heeft momenteel de volgende portefeuille van elektrische voertuigen (EV’s):



Elektrische auto’s: De basis


Voor degenen die nog niet bekend zijn met elektrisch rijden zonder uitstoot, raden we aan de volgende artikelen te lezen:


Schrijf je in voor de e-zoomed Electric Living nieuwsbrief

De volledig elektrische Honda e:Ny1 SUV


Het heeft even geduurd voordat de Japanse autofabrikant zijn tweede batterij-elektrische voertuig (BEV) introduceerde, de Honda e:NY1 SUV. De e:NY1 is ook de eerste volledig elektrische SUV van Honda. De e:NY1 SUV (B-segment) heeft veel gemeen met de Honda HR-V, omdat beide gebruikmaken van het e:N Architecture F-platform (de ‘F’ staat voor platform met voorwielaandrijving). Het lijkt erop dat het ontstaan van de naam van de kleine e-SUV deels is gekoppeld aan het platform, namelijk de ‘e:N’.

Honda is expliciet geweest over de doelgroep voor de compacte elektrische SUV en mikt op ‘jongere kopers’. Het prijskaartje doet echter anders vermoeden. Betaalbaarheid is een belangrijk onderdeel in het besluitvormingsproces van de meeste kopers, in het bijzonder een jongere demografische groep. Een van de punten van kritiek op de volledig elektrische Honda e was dan ook het gebrek aan betaalbaarheid.

In 2023 zijn we getuige geweest van de introductie van een overvloed aan betaalbare elektrische auto’s, waarbij zelfs gevestigde EV-fabrikanten zoals Tesla hun prijzen hebben verlaagd. Wij denken dat Honda harder zal moeten werken aan het bieden van een aantrekkelijker ‘waardepropositie’, als het bedrijf inderdaad een groter marktaandeel wil veroveren in een jonger demografisch segment! Hoewel de zeer betaalbare volledig elektrische Citroën Ami geen ‘like-for-like’ vergelijking is met de e:NY1, is de elektrische Ami een goed voorbeeld van betaalbaarheid gericht op een jonger koperssegment. De EV is geprijsd onder de €10.000!

Het is goed om te zien dat de batterij van de nieuwste elektrische crossover van Honda groter is geworden. De kleinere (35,5 kWh) voor de Honda-e hatchback beperkte de grotere aantrekkingskracht van de EV, gezien de beperkte actieradius (222 km). Het lijkt er echter op dat Honda lering heeft getrokken uit zijn eerste elektrische auto, ook al is de e:NY1, net als de Honda-e, vooral bedoeld voor de stadsrijder.

De volledig elektrische e:NY1 SUV heeft een aanzienlijk grotere EV-batterij aan boord (68,8 kWh), met een verbeterde elektrische actieradius. Honda claimt een bereik tot 412 km (WLTP) bij volledig opladen. Zeker een verbetering, maar niet toonaangevend in zijn klasse. Natuurlijk moet de geclaimde actieradius worden aangepast aan de werkelijke rijomstandigheden. Verwacht een emissieloos e-rijbereik tot 350 km bij een volle lading.

Ter vergelijking: de volledig elektrische Toyota bZ4X SUV heeft dezelfde prijs als de e:NY1 SUV, maar de Toyota bZ4X SUV heeft een 71,4 kWh EV-batterij aan boord met een geclaimde actieradius tot 510 km. Een realistische actieradius voor de bZ4X SUV zal dichter bij 430 km liggen. Dat is aanzienlijk meer dan de e:NY1 SUV. Honda biedt tot 8 jaar of 160.000 km garantie op de EV-batterij. Dit is vergelijkbaar met wat andere autofabrikanten momenteel bieden.

De Honda e:NY1 heeft verbeterde AC en DC laadmogelijkheden in vergelijking met de Honda-e. De e:NY1 biedt standaard driefasig (11 kW) AC-opladen aan boord en 78 kW gelijkstroom opladen. Hoewel dit een verbetering is, is het verre van toonaangevend in zijn klasse. We zien nu dat de meeste recente puur elektrische auto’s DC opladen aanbieden van meer dan 100 kW DC en in sommige gevallen tot 350 kW DC. De volledig elektrische Genesis GV60 bijvoorbeeld biedt standaard tot 350 kW gelijkstroom. Volgens Honda kan de e:NY1 100 km afleggen in slechts 11 minuten bij 78 kW gelijkstroom opladen.

De BEV kan in 6 uur voor 10%-80% worden opgeladen met een driefasige EV-oplader zoals myenergi zappi. Eenfase EV opladen duurt langer (tot 9 uur). We moedigen eigenaars van EV’s aan om ter plaatse hernieuwbare energie op te wekken en accu’s op te slaan. Het is een uitstekende aanpak om de inflatie van energieprijzen tegen te gaan en ook om de uitstoot van uitlaatgassen van bron tot wiel tot nul terug te brengen.

Qua prestaties kan de elektrische SUV van Honda met voorwielaandrijving (FWD) 0-100 km/u halen in 7,6 seconden, met een topsnelheid tot 160 km/u (maximumvermogen: 204 pk/koppel: 310 Nm). Er zijn drie rijmodi: Sport, Normaal en Econ Drive. Om de elektrische actieradius te vergroten, is de Econ Drive-modus de beste optie. In deze modus geeft de EV prioriteit aan energiezuinigheid door de airconditioning, verwarmde stoelen en het verwarmde stuurwiel aan te passen.

De EV heeft een 15,1 inch touchscreen in het midden en een 10,25 inch digitaal instrumentenpaneel. Het is ook compatibel met Apple Car Play en Android Auto. Draadloos opladen is ook standaard. De e-SUV biedt ook het Honda SENSING-pakket van actieve veiligheidstechnologieën, samen met camera- en sonartechnologie, waaronder: wegafwijkingsreductiesysteem, rijstrookassistentiesysteem, file-assistent, verkeersbordherkenningssysteem, adaptieve cruisecontrol, bestuurdersaandachtsmonitor en meer. Het model moet nog door Euro NCAP worden getest op veiligheid.

Op bepaalde modellen biedt Honda de Parking Pilot aan, die een parkeerplaats herkent en het stuur, de remmen en het gaspedaal bedient om de EV te parkeren. De vijfdeurs e:NY1 EV heeft een praktisch interieur, ondanks de impact van de aflopende daklijn. Voor langere volwassenen achterin is de hoofdruimte beperkt. De beenruimte is echter ruim! De bagageruimte is 361 L. Het glazen panoramadak is niet standaard.

Kortom, elektrisch rijden is goed voor het milieu en de portemonnee!


PROS CONS
Degelijk elektrisch bereikDure
Standaard driefasige (11 kW) AC-boordladerDC opladen beperkt tot 78 kW DC
Een goed niveau van technologie aan boordNiet toonaangevend in zijn klasse

Galerij


De volledig elektrische Honda e:Ny1 SUV (krediet: Honda)


In een oogopslag
Type EV:Batterij-elektrisch voertuig (BEV)
Lichaamstype:SUV
Motor:Elektrisch
Beschikbaar in Nederland:Ja

Varianten (1 Optie)
Honda e:Ny1 (€ n.v.t.)

EV-batterij en emissies
Type EV-batterij:Lithium-ion
Batterijcapaciteit EV:Beschikbaar in één batterijformaat: 68,8 kWh
Opladen:78 kW DC snelladen (10%-80%: 45 minuten). AC-lader aan boord: 11 kW AC (10%-80%: 6 uur)
Laadpoort:Type 2
Type EV-kabel:Type 2
Uitlaatemissies:0g (CO2/km)
Garantie op EV-batterijen:8 jaar of 160.000 km

Gemiddelde kosten van residentieel opladen
Netto capaciteit batterij: 30,0 kWh€ 10,05
Netto capaciteit batterij: 39,2 kWh€ 13,13
Netto capaciteit batterij: 45,0 kWh€ 15,07
Netto capaciteit batterij: 50,0 kWh€ 16,75
Netto capaciteit batterij: 64,0 kWh€ 21,44
Netto capaciteit batterij: 71,0 kWh€ 23,78
Netto capaciteit batterij: 77,0 kWh€ 25,79
Netto capaciteit batterij: 90,0 kWh€ 30,15
Netto capaciteit batterij: 100,0 kWh€ 33,50
Netto capaciteit batterij: 110,0 kWh€ 36,85
Netto capaciteit batterij: 120,0 kWh€ 40,20
  • Opmerking 1: De gemiddelde kosten van residentiële elektriciteit in Nederland variëren afhankelijk van de regio, de leverancier en het type energie dat wordt gebruikt. Een gemiddelde voor Nederland is 33,50 cent/kWh.
  • Opmerking 2: Niet alle EV-fabrikanten stellen gegevens beschikbaar over de netto EV-batterijcapaciteit en in een aantal gevallen wordt bij de geadverteerde EV-batterijcapaciteit niet vermeld of het om bruto- of nettocapaciteit gaat. Over het algemeen ligt de bruikbare EV-batterijcapaciteit tussen 85% en 95% van de bruto beschikbare capaciteit.

Oplaadtijden (Overzicht)
Langzaam opladen AC (3 kW – 3,6 kW):6 – 12 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen AC (7 kW – 22 kW):3 – 8 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen AC (43 kW):0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen DC (50 kW+):0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
DC ultrasnel laden (150 kW+):0%-80% : 20 min. tot 40 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Tesla Supercharger (120 kW – 250 kW):0%-80%: tot 25 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
  • Note 1: SoC: state of charge

Afmetingen
Hoogte (mm):1584
Breedte (mm):1790
Lengte (mm):4387
Wielbasis (mm):2607
Cirkel draaien (m):11,6
Bagageruimte (L):344 – 361

Honda e:Ny1
Batterijcapaciteit EV:68,8 kWh
Puur elektrisch fornuis (WLTP):412 km
Elektrisch energieverbruik (kWh/100km):18,2
Opladen:78 kW DC snelladen (10%-80%: 45 minuten). AC-lader aan boord: 11 kW AC (10%-80%: 6 uur)
Topsnelheid:160 km/h
0-100 km/h:7,6 seconden
Aandrijving:Voorwielaandrijving (FWD)
Elektrische motor (kW):150
Maximaal vermogen (PS):204
Koppel (Nm):310
Transmissie:Automatisch
Zetels:5
Deuren:5
Gewicht (kg):1.730 – 1.752
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/ (kg):n.v.t.
Kleuren:5
NCAP veiligheidswaardering:n.v.t.

Hoewel e-zoomed zich naar alle redelijkheid inspant om nauwkeurige en actuele informatie te verstrekken, is een deel van de verstrekte informatie afkomstig van derden en niet onafhankelijk door e-zoomed geverifieerd. Hoewel de informatie van derden betrouwbaar wordt geacht, geeft e-zoomed geen enkele expliciete of impliciete garantie met betrekking tot de nauwkeurigheid, geschiktheid, volledigheid, wettigheid, betrouwbaarheid of bruikbaarheid van de informatie. Deze disclaimer is van toepassing op zowel afzonderlijk als gezamenlijk gebruik van deze informatie.


Aanbevolen artikelen



Aanbevolen producten



Author

Ashvin Suri

Ashvin is sinds 2006 betrokken bij de sectoren hernieuwbare energie, energie-efficiëntie en infrastructuur. Hij heeft een passie voor de overgang naar een koolstofarme economie en elektrisch vervoer. Ashvin begon zijn carrière in 1994 bij Amerikaanse investeringsbanken in New York. Na zijn MBA aan de London Business School (1996-1998) werkte hij verder in investment banking bij Flemings (Londen) en JPMorgan (Londen). Zijn functies omvatten advies op het gebied van bedrijfsfinanciering, fusies en overnames en het aantrekken van kapitaal. Hij was betrokken bij verschillende industriële sectoren, waaronder engineering, lucht- en ruimtevaart, olie & gas, luchthavens en de auto-industrie in Azië en Europa. In 2010 was hij medeoprichter van een ontwikkelingsplatform voor zonne-energie, voor grootschalige grond- en dakzonne-energieprojecten in het Verenigd Koninkrijk, Italië, Duitsland en Frankrijk. Hij heeft ook geadviseerd over verschillende duurzame energieprojecten (wind- en zonne-energie) op nutsschaal in samenwerking met internationale institutionele investeerders en onafhankelijke energieproducenten (IPP's) in de duurzame energiesector. Hij heeft ook geadviseerd in belangrijke internationale markten zoals India, waaronder het adviseren van grootschalige industriële en automotive groepen in India. Ashvin heeft ook geadviseerd bij Indian Energy, een IPP gesteund door Guggenheim (een fonds van US$ 165 miljard). Hij heeft ook een in Singapore gevestigde groep van US$ 2 miljard geadviseerd. Ashvin heeft ook gewerkt in de vastgoed- en infrastructuursector, onder andere samen met de Matrix Group (een vastgoedgroep met een waarde van US$ 4 miljard in het Verenigd Koninkrijk) om een van de eerste institutionele vastgoedfondsen voor de Indiase vastgoedmarkt te lanceren. Het fonds werd met succes gelanceerd met aanzienlijke institutionele steun van de Britse/Europese markten. Hij heeft ook geadviseerd over waterinfrastructuur, onder andere aan een Zweeds bedrijf voor schone technologie in de watersector. Hij is ook betrokken geweest bij een aantal startende ondernemingen.

Producten voor elektrisch rijden kopen

Aanmelden voor e-zoomed nieuws en aanbiedingen

Deze site maakt gebruik van technische cookies om een optimale en snelle navigatie te garanderen en van analysecookies om statistieken op te stellen.
U kunt het Cookiebeleid raadplegen om meer inzicht te krijgen of om het gebruik van alle of sommige cookies te blokkeren via de Cookie-instellingen.
Door te kiezen voor Accepteren geeft u toestemming voor het gebruik van bovengenoemde cookies.

Privacy Settings saved!
Privacy Settings

When you visit any web site, it may store or retrieve information on your browser, mostly in the form of cookies. Control your personal Cookie Services here.

These cookies are necessary for the website to function and cannot be switched off in our systems.

In order to use this website we use the following technically required cookies
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

We use Google Tag Manager to monitor our traffic and to help us AB test new features.

Decline all Services
Accept all Services