De volledig elektrische Jeep Avenger SUV: de complete gids voor Nederland

Jeep Avenger
Price: n.v.t.
Type of electric vehicle: Batterij-elektrisch voertuig (BEV)
Body type: SUV
Battery size: 54 kWh
Electric range (WLTP): 400 km
Tailpipe emissions: 0g (CO2/km)

Overzicht


Jeep, hoewel momenteel eigendom van het autoconglomeraat Stellantis, is van oorsprong een Amerikaans autobedrijf. De oorsprong van het merk Jeep ligt in de behoefte aan een voertuig voor de Tweede Wereldoorlog. Zoals ze zeggen, de rest is geschiedenis! Jeep heeft meerdere eigenaren gehad, waaronder American Motors Corporation (AMC) en Chrysler.

Voor degenen die niet bekend zijn met de Stellantis groep, deze werd in 2021 gevormd door het samenvoegen van Fiat Chrysler Automotive (FCA) en de PSA Group. Stellantis N.V. beschikt over een indrukwekkend portfolio van automerken, waaronder: Abarth, Alfa Romeo, Citroën, Fiat, Maserati, Peugeot en meer!

Jeep is trouw gebleven aan zijn oorspronkelijke oprichting, in die zin dat het bedrijf zich voornamelijk richt op de ontwikkeling en verkoop van sport utility vehicles (SUV’s). Jeep heeft vier batterij-elektrische voertuigen (BEV’s) voor ogen tegen 2025, en pas vanaf 2030 puur elektrische voertuigen. Het huidige portfolio van elektrische voertuigen (EV’s) van het bedrijf omvat:

  • Volledig elektrische Jeep Avenger
  • Jeep Renegade plug-in hybride
  • Jeep Compass plug-in hybride
  • Jeep Grand Cherokee plug-in hybride


Elektrische auto’s: De basis


Voor degenen die nog niet bekend zijn met elektrisch rijden zonder uitstoot, raden we aan de volgende artikelen te lezen:


Schrijf je in voor de e-zoomed Electric Living nieuwsbrief

De volledig elektrische Jeep Avenger SUV


Beter laat dan nooit is niet altijd waar, maar in het geval van Jeeps toetreding tot het volledig elektrische SUV-segment is dat zeker waar. Het komt niet vaak voor dat een late nieuwkomer het potentieel heeft om een ‘deuk’ te slaan in een sterk concurrerende gevestigde markt, maar de eerste aanwijzingen wijzen erop dat de Jeep Avenger, de eerste batterij-elektrische auto (BEV) van de autofabrikant, precies dat zal doen!

Sinds de lancering heeft de puur elektrische SUV een aantal onderscheidingen gekregen, waaronder Auto van het Jaar 2023, Beste Familie-SUV, Elektrische Auto van het Jaar en nog veel meer! De Avenger, die in de conceptfase ‘JJ: Junior Jeep’ werd genoemd, werd voor het eerst getoond in september 2022 en vervolgens ook op de Autosalon van Parijs in oktober 2022. Interessant genoeg is de naam Avenger al twee keer eerder gebruikt door Chrysler.

Voor gezinnen die houden van de populaire SUV-carrosseriestijl, maar dan in een handzamer en compacter milieuvriendelijk elektrisch voertuig, is de Jeep Avenger (B-segment) zeer geschikt. In feite is de Avenger electric (4,08 m) ook het meest compacte voertuig van het bedrijf tot nu toe. Perfect voor gezinnen die in steden wonen. De EV is gebouwd op het modulaire elektrische platform e-CMP2. De Avenger is ontworpen in Europa en wordt ook gebouwd in Europa.

De Avenger heeft een 54 kWh EV-batterij aan boord (bruikbare capaciteit: 51 kWh). Niet verwonderlijk, gezien de compacte afmetingen van de elektrische auto. Het accupakket bestaat uit 17 modules en 102 cellen. De fabrikant claimt een emissievrije elektrische actieradius tot 400 km (WLTP) bij één keer opladen.

Zelfs als we rekening houden met de rijomstandigheden in de praktijk, zou de puur elektrische Avenger tot 340 km op één acculading moeten kunnen afleggen. Dat is ruim voldoende voor de meeste dagelijkse ritten, zowel in de stad als op de snelweg. De EV is standaard uitgerust met een warmtepomp, die volgens Jeep ‘de actieradius met 10% verhoogt in extreem warme en koude omstandigheden’.

Hoewel sommige recentere elektrische auto’s gelijkstroomoplaadmogelijkheden tot 350 kW gelijkstroom bieden, is de 100 kW gelijkstroomoplaadcapaciteit van de elektrische Avenger voldoende, gezien de omvang van de ingebouwde EV-batterij. De EV kan 20% – 80% worden opgeladen: 24 minuten bij 100 kW DC.

Natuurlijk worden EV’s meestal ‘s nachts thuis opgeladen. Wij bij e-zoomed raden aan om een EV-lader te installeren die compatibel is met zonne-energie, zoals myenergi zappi, samen met batterijopslag en een PV-systeem op locatie. Dit ecosysteem is een uitstekende manier om de voordelen van elektrisch rijden te benutten: geen uitlaatgassen en financiële besparingen!

De volledig elektrische Avenger is standaard uitgerust met een driefasige 11 kW AC boordlader. Wie toegang heeft tot driefasig opladen van EV’s, kan de EV volledig opladen in 5 uur en 30 minuten. Een enkelfasig opladen duurt 7 uur en 30 minuten.

Hoewel de elektrische Avenger alleen beschikbaar is als voorwielaandrijver (FWD), is het de eerste FWD van de fabrikant die is uitgerust met Select-Terrain en Hill Descent Control, waardoor de EV enige off-road capaciteiten heeft (200 mm bodemvrijheid, oploophoek: 20 graden, afloophoek: 32 graden). Aangezien de primaire markt voor de e-SUV niet off-road is, is de voorwielaandrijving voldoende!

De elektrische SUV haalt 0-100 km/u in 9 seconden (maximaal vermogen: 156 pk/koppel: 260 Nm). De topsnelheid van de EV is 150 km/u. Er zijn drie rijmodi: Normaal, Eco en Sport. De EV biedt regeneratief remmen, maar niet één-pedaal rijden.

Standaard of als optie verkrijgbare ADAS-veiligheidsvoorzieningen zijn: dodehoekbewaking, autonoom noodstopsysteem, automatisch inparkeren, 180-graden achteruitrijcamera met dronezicht, niveau-2 autonomie en nog veel meer! De e-SUV moet nog worden gecertificeerd door Euro NCAP. Andere technologie omvat: Android Auto en Apple Car Play, 10,25″ Uconnect™ systeem, 10,25″ digitaal cluster en meer!

Qua exterieurstyling is de Avenger electric direct herkenbaar als een Jeep, met uitzondering van stylingwijzigingen die geschikt zijn voor een batterij-elektrische auto (BEV). De EV heeft een aantrekkelijk exterieur en een goede balans tussen een traditionele en futuristische look. De styling van het interieur volgt de kleur van het dashboard. Zeker aantrekkelijk.

De compacte SUV met vijf zitplaatsen biedt voldoende beenruimte en hoofdruimte, maar voor langere volwassenen die achterin zitten, moet je rekening houden met een krappe zit. De middelste zitplaats is ook krap. De EV biedt fysieke bediening voor de klimaatregeling, wat zeer welkom is! De EV heeft een bagageruimte van 355 liter, niet zo groot als sommige concurrenten. De EV heeft geen kofferbak.

Kortom, elektrisch rijden is goed voor het milieu en de portemonnee!


PROS CONS
Compact en goede draaicirkelBestuurt niet met één pedaal
11 kW AC standaard aan boordAlleen leverbaar met voorwielaandrijving (FWD)
Warmtepomp standaardDC opladen beperkt tot 100 kW DC

Galerij


De volledig elektrische Jeep Avenger SUV (krediet: Jeep)


In een oogopslag
Type EV:Batterij-elektrisch voertuig (BEV)
Lichaamstype:SUV
Motor:Elektrisch
Beschikbaar in Nederland:Ja

Varianten (1 Optie)
Jeep Avenger (vanaf € n.v.t.)

EV-batterij en emissies
Type EV-batterij:Lithium-ion
Batterijcapaciteit EV:Verkrijgbaar in één batterijformaat: 54 kWh
Opladen:100 kW DC snelladen (20%-80%: 24 minuten). AC-lader aan boord: 7,4 kW AC (0%-100%: 7 uur en 30 minuten)/ 11 kW AC (0%-100%: 5 uur en 30 minuten)
Laadpoort:Type 2
Type EV-kabel:Type 2
Uitlaatemissies:0g (CO2/km)
Garantie op EV-batterijen:8 jaar of 160.000 km

Gemiddelde kosten van residentieel opladen
Netto capaciteit batterij: 30,0 kWh€ 10,05
Netto capaciteit batterij: 39,2 kWh€ 13,13
Netto capaciteit batterij: 45,0 kWh€ 15,07
Netto capaciteit batterij: 50,0 kWh€ 16,75
Netto capaciteit batterij: 64,0 kWh€ 21,44
Netto capaciteit batterij: 71,0 kWh€ 23,78
Netto capaciteit batterij: 77,0 kWh€ 25,79
Netto capaciteit batterij: 90,0 kWh€ 30,15
Netto capaciteit batterij: 100,0 kWh€ 33,50
Netto capaciteit batterij: 110,0 kWh€ 36,85
Netto capaciteit batterij: 120,0 kWh€ 40,20
  • Opmerking 1: De gemiddelde kosten van residentiële elektriciteit in Nederland variëren afhankelijk van de regio, de leverancier en het type energie dat wordt gebruikt. Een gemiddelde voor Nederland is 33,50 cent/kWh.
  • Opmerking 2: Niet alle EV-fabrikanten stellen gegevens beschikbaar over de netto EV-batterijcapaciteit en in een aantal gevallen wordt bij de geadverteerde EV-batterijcapaciteit niet vermeld of het om bruto- of nettocapaciteit gaat. Over het algemeen ligt de bruikbare EV-batterijcapaciteit tussen 85% en 95% van de bruto beschikbare capaciteit.

Oplaadtijden (Overzicht)
Langzaam opladen AC (3 kW – 3,6 kW):6 – 12 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen AC (7 kW – 22 kW):3 – 8 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen AC (43 kW):0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen DC (50 kW+):0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
DC ultrasnel laden (150 kW+):0%-80% : 20 min. tot 40 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Tesla Supercharger (120 kW – 250 kW):0%-80%: tot 25 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
  • Note 1: SoC: state of charge

Afmetingen
Hoogte (mm):1530
Breedte (mm):1780
Lengte (mm):4080
Wielbasis (mm):2560
Cirkel draaien (m):10,5
Bagageruimte (L):355

Avenger Electric
Batterijcapaciteit EV:54 kWh
Puur elektrisch fornuis (WLTP):400 km
Elektrisch energieverbruik (kWh/100km):15,4 – 15,7
Opladen:100 kW DC snelladen (20%-80%: 24 minuten). AC-lader aan boord: 7,4 kW AC (0%-100%: 7 uur en 30 minuten)/ 11 kW AC (0%-100%: 5 uur en 30 minuten)
Topsnelheid:150 km/h
0-100 km/h:9,0 seconden
Aandrijving:Voorwielaandrijving (FWD)
Elektrische motor (kW):115
Maximaal vermogen (PS):156
Koppel (Nm):260
Transmissie:Automatisch
Zetels:5
Deuren:5
Gewicht (kg):1.500
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/ (kg):n.v.t.
Kleuren:7
NCAP veiligheidswaardering:n.v.t.

Hoewel e-zoomed zich naar alle redelijkheid inspant om nauwkeurige en actuele informatie te verstrekken, is een deel van de verstrekte informatie afkomstig van derden en niet onafhankelijk door e-zoomed geverifieerd. Hoewel de informatie van derden betrouwbaar wordt geacht, geeft e-zoomed geen enkele expliciete of impliciete garantie met betrekking tot de nauwkeurigheid, geschiktheid, volledigheid, wettigheid, betrouwbaarheid of bruikbaarheid van de informatie. Deze disclaimer is van toepassing op zowel afzonderlijk als gezamenlijk gebruik van deze informatie.


Aanbevolen artikelen



Aanbevolen producten



Author

Ashvin Suri

Ashvin is sinds 2006 betrokken bij de sectoren hernieuwbare energie, energie-efficiëntie en infrastructuur. Hij heeft een passie voor de overgang naar een koolstofarme economie en elektrisch vervoer. Ashvin begon zijn carrière in 1994 bij Amerikaanse investeringsbanken in New York. Na zijn MBA aan de London Business School (1996-1998) werkte hij verder in investment banking bij Flemings (Londen) en JPMorgan (Londen). Zijn functies omvatten advies op het gebied van bedrijfsfinanciering, fusies en overnames en het aantrekken van kapitaal. Hij was betrokken bij verschillende industriële sectoren, waaronder engineering, lucht- en ruimtevaart, olie & gas, luchthavens en de auto-industrie in Azië en Europa. In 2010 was hij medeoprichter van een ontwikkelingsplatform voor zonne-energie, voor grootschalige grond- en dakzonne-energieprojecten in het Verenigd Koninkrijk, Italië, Duitsland en Frankrijk. Hij heeft ook geadviseerd over verschillende duurzame energieprojecten (wind- en zonne-energie) op nutsschaal in samenwerking met internationale institutionele investeerders en onafhankelijke energieproducenten (IPP's) in de duurzame energiesector. Hij heeft ook geadviseerd in belangrijke internationale markten zoals India, waaronder het adviseren van grootschalige industriële en automotive groepen in India. Ashvin heeft ook geadviseerd bij Indian Energy, een IPP gesteund door Guggenheim (een fonds van US$ 165 miljard). Hij heeft ook een in Singapore gevestigde groep van US$ 2 miljard geadviseerd. Ashvin heeft ook gewerkt in de vastgoed- en infrastructuursector, onder andere samen met de Matrix Group (een vastgoedgroep met een waarde van US$ 4 miljard in het Verenigd Koninkrijk) om een van de eerste institutionele vastgoedfondsen voor de Indiase vastgoedmarkt te lanceren. Het fonds werd met succes gelanceerd met aanzienlijke institutionele steun van de Britse/Europese markten. Hij heeft ook geadviseerd over waterinfrastructuur, onder andere aan een Zweeds bedrijf voor schone technologie in de watersector. Hij is ook betrokken geweest bij een aantal startende ondernemingen.

Producten voor elektrisch rijden kopen

Aanmelden voor e-zoomed nieuws en aanbiedingen

Deze site maakt gebruik van technische cookies om een optimale en snelle navigatie te garanderen en van analysecookies om statistieken op te stellen.
U kunt het Cookiebeleid raadplegen om meer inzicht te krijgen of om het gebruik van alle of sommige cookies te blokkeren via de Cookie-instellingen.
Door te kiezen voor Accepteren geeft u toestemming voor het gebruik van bovengenoemde cookies.

Privacy Settings saved!
Privacy Settings

When you visit any web site, it may store or retrieve information on your browser, mostly in the form of cookies. Control your personal Cookie Services here.

These cookies are necessary for the website to function and cannot be switched off in our systems.

In order to use this website we use the following technically required cookies
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

We use Google Tag Manager to monitor our traffic and to help us AB test new features.

Decline all Services
Accept all Services