De volledig elektrische Ford Mustang Mach-E SUV: de complete gids voor Nederland

Ford Mustang Mach-E
Price: n.v.t.
Type of electric vehicle: Batterij-elektrisch voertuig (BEV)
Body type: SUV
Battery size: 75 kWh/ 98 kWh
Electric range (WLTP): 440 - 600 km
Tailpipe emissions: 0g (CO2/km)

Overzicht


Ford Motor Company, de Amerikaanse autofabrikant uit Michigan, heeft een stevige stap gezet in de snel evoluerende race om elektrische voertuigen (EV’s) met de onthulling van zijn ‘nieuwe Mustang’, de volledig elektrische Mustang Mach-e sport utility vehicle (SUV), voorafgaand aan de 2019 Los Angeles Auto Show.

Hoewel Ford een paar jaar geleden was begonnen met het werk aan een model voor elektrische auto’s, heeft CEO James Hackett ‘de stekker eruit getrokken’ en iedereen teruggestuurd naar de tekentafel. De eerste aanwijzingen suggereren dat de strategie om opnieuw te beginnen met het maken van een aantrekkelijker plug-in elektrisch voertuig (EV) heeft gewerkt voor Ford. De Mustang Mach-e maakt deel uit van de investering van 11,5 miljard dollar die Ford doet in elektrificatie tegen 2022. Het bedrijf wil een leider worden in schoon vervoer en koolstofneutraal worden in 2030.

Ford hoopt de iconische status van het merk ‘Mustang’ te gebruiken om zijn late toetreding tot de BEV-sector (batterij-elektrische voertuigen) goed te maken. Concurrenten uit zowel de traditionele autosector als nieuwkomers zijn al ver gevorderd in de race. De in München gevestigde Volkswagen Group en het in Californië gevestigde Tesla Inc zijn twee van die voorbeelden, die goed op weg zijn om de markt te domineren in de race om emissievrije auto’s. De elektrische voertuigen (EVS) die Ford aanbiedt zijn onder andere:



Elektrische auto’s: De basis


Voor degenen die nog niet bekend zijn met elektrisch rijden zonder uitstoot, raden we aan de volgende artikelen te lezen:


Schrijf je in voor de e-zoomed Electric Living nieuwsbrief

De volledig elektrische Ford Mustang Mach-E SUV


De volledig elektrische SUV werd in november 2019 met veel bombarie gelanceerd in LA. Vastbesloten om zijn vertrouwen te tonen, koos Ford voor de lancering een vliegtuighangar in de buurt van de activiteiten van SpaceX. SpaceX is een andere onderneming van Tesla-medeoprichter Elon Musk.

Dit is de eerste niet-sportwagen met het merk Mustang. De naam is geïnspireerd op de Mach 1-variant van de Mustang van de eerste generatie. De volledig elektrische SUV Mach-e ging in december 2020 in de verkoop en heeft al de prestigieuze North American SUV of the Year Award gewonnen. De Mach-e wordt geproduceerd in de Ford-fabriek in Mexico, maar zal naar verwachting ook in China worden gemaakt. De puur elektrische vijfdeurs SUV van Ford is gebouwd op een gloednieuwe EV-architectuur (Global Electrified 1: GE 1).

Ford hoopt hiermee voort te bouwen op de erfenis van de Mustang met verbrandingsmotor (ICE). Hoewel de prijs hoger is dan die van andere goedkopere elektrische SUV’s, maken de bouwkwaliteit, specificaties, binnenruimte en elektrische prestaties van de Mach-e SUV het een goede keuze voor consumenten die willen overstappen op emissievrij elektrisch rijden.

De puur elektrische SUV is verkrijgbaar in twee EV-batterijopties: 75 kWh (Standard Range) en 98 kWh (Extended Range). Voor het instapmodel met achterwielaandrijving (RWD) claimt de fabrikant een puur elektrische actieradius tot 440 km voor de 75 kWh batterij en tot 600 km voor de 98 kWh batterij. Zelfs als we rekening houden met de rijomstandigheden in de praktijk, is de actieradius voor beide accu-opties behoorlijk.

Verwacht voor de 75 kWh een realistische emissievrije elektrische actieradius tot 410 km en voor de 98 kWh een realistische actieradius dichter bij 570 km. In beide gevallen kan het elektrische bereik worden benut voor het rijden op de snelweg en natuurlijk voor korte woon-werkverkeer in de stad.

Voor de duurdere varianten, de Mustang Mach-e AWD en de Mustang Mach-e GT, is de geclaimde actieradius voor de 98 kWh respectievelijk 550 km en 490 km. De AWD-variant is ook verkrijgbaar in twee EV-batterijformaten, terwijl de GT-variant alleen verkrijgbaar is in de 98 kWh verlengde actieradius optie.

De EV is geschikt voor snelladen op gelijkstroom. De standaard actieradius kan worden opgeladen tot 115 kW, terwijl de uitgebreide actieradius kan worden opgeladen tot 150 kW. Met andere woorden, voor elke 10 minuten gelijkstroom opladen kan tot 90 km worden bijgeladen voor de standaard actieradius en tot 117 km voor de verlengde actieradius. De standaard actieradius kan in 38 minuten 10%-80% worden opgeladen, terwijl de verlengde actieradius in 45 minuten tot 80% kan worden opgeladen.

De EV heeft standaard een 11 kW AC-lader aan boord. Wij bij e-zoomed raden aan om een elektrische auto ‘s nachts op te laden, wanneer de elektriciteitstarieven goedkoper zijn.

Op het gebied van prestaties stelt de volledig elektrische Mustang SUV niet teleur. De vierwielaangedreven GT haalt 0-100 km/u in 4,4 seconden. Indrukwekkend, gezien de grootte van de ingebouwde EV-batterij en het totale gewicht van de elektrische auto.

Het instapmodel met achterwielaandrijving (RWD) en EV-batterij met standaard actieradius haalt 0-100 km/u in 6,9 seconden. De topsnelheid voor de RWD- en AWD-varianten is 180 km/u en voor de GT-variant 200 km/u. Natuurlijk profiteert de EV ook van het directe koppel.

Op het gebied van interieurkwaliteit, uitrusting en technologie heeft de EV veel te bieden: 10,2″ digitaal cluster & 15,5″ touchscreen, lane keeping aid, lane departure warning, achteruitrijcamera, e-latch keyless entry systeem, pre-collision assist, cross traffic alert, handsfree bumperkleven, intelligente adaptieve cruise control en meer. De EV heeft een voorkoffer (81 L) en biedt een bagageruimte van 402 L.

Kortom, elektrisch rijden is goed voor het milieu en de portemonnee!


PROS CONS
Goed elektrisch bereik en goede prestatiesGoedkopere elektrische SUV-alternatieven beschikbaar
Twee EV-batterijformaat optiesTrekvermogen beperkt (750 kg)
11 kW standaard boordladerNiet alle varianten worden geleverd met 150 kW DC opladen

Galerij


De volledig elektrische Ford Mustang Mach-E SUV (krediet: Ford)


In een oogopslag
Type EV:Batterij-elektrisch voertuig (BEV)
Lichaamstype:SUV
Motor:Elektrisch
Beschikbaar in Nederland:Ja

Varianten (1 Optie)
Ford Mustang Mach-E (vanaf € n.v.t.)

EV-batterij en emissies
Type EV-batterij:Lithium-ion
Batterijcapaciteit EV:Verkrijgbaar in twee batterijformaten: 75 kWh/ 98 kWh
Opladen:115-150 kW DC snelladen (10%-80%: 38-45 minuten). AC-lader aan boord: 11 kW AC (0%-100%: 11-14 uur)
Laadpoort:Type 2
Type EV-kabel:Type 2
Uitlaatemissies:0g (CO2/km)
Garantie op EV-batterijen:8 jaar of 160.000 km

Gemiddelde kosten van residentieel opladen
Netto capaciteit batterij: 30,0 kWh€ 10,05
Netto capaciteit batterij: 39,2 kWh€ 13,13
Netto capaciteit batterij: 45,0 kWh€ 15,07
Netto capaciteit batterij: 50,0 kWh€ 16,75
Netto capaciteit batterij: 64,0 kWh€ 21,44
Netto capaciteit batterij: 71,0 kWh€ 23,78
Netto capaciteit batterij: 77,0 kWh€ 25,79
Netto capaciteit batterij: 90,0 kWh€ 30,15
Netto capaciteit batterij: 100,0 kWh€ 33,50
Netto capaciteit batterij: 110,0 kWh€ 36,85
Netto capaciteit batterij: 120,0 kWh€ 40,20
  • Opmerking 1: De gemiddelde kosten van residentiële elektriciteit in Nederland variëren afhankelijk van de regio, de leverancier en het type energie dat wordt gebruikt. Een gemiddelde voor Nederland is 33,50 cent/kWh.
  • Opmerking 2: Niet alle EV-fabrikanten stellen gegevens beschikbaar over de netto EV-batterijcapaciteit en in een aantal gevallen wordt bij de geadverteerde EV-batterijcapaciteit niet vermeld of het om bruto- of nettocapaciteit gaat. Over het algemeen ligt de bruikbare EV-batterijcapaciteit tussen 85% en 95% van de bruto beschikbare capaciteit.

Oplaadtijden (Overzicht)
Langzaam opladen AC (3 kW – 3,6 kW):6 – 12 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen AC (7 kW – 22 kW):3 – 8 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen AC (43 kW):0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen DC (50 kW+):0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
DC ultrasnel laden (150 kW+):0%-80% : 20 min. tot 40 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Tesla Supercharger (120 kW – 250 kW):0%-80%: tot 25 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
  • Note 1: SoC: state of charge

Afmetingen
Hoogte (mm):1624
Breedte (mm):1881
Lengte (mm):4713
Wielbasis (mm):2984
Cirkel draaien (m):11,6
Bagageruimte (L):402

Mustang Mach-E RWD (Standard Range)
Batterijcapaciteit EV:75 kWh
Puur elektrisch fornuis (WLTP):440 km
Elektrisch energieverbruik (kWh/100km):17,2
Opladen:115 kW DC snelladen (10%-80%: 38 minuten). AC-lader aan boord: 11 kW AC (0%-100%: 11 uur)
Topsnelheid:180 km/h
0-100 km/h:6,9 seconden
Aandrijving:Achterwielaandrijving (RWD)
Elektrische motor (kW):198
Maximaal vermogen (PS):269
Koppel (Nm):430
Transmissie:Automatisch
Zetels:5
Deuren:5
Gewicht (kg):2.218
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/ (kg):n.v.t.
Kleuren:8
NCAP veiligheidswaardering:5/5

Mustang Mach-E RWD (Extended Range)
Batterijcapaciteit EV:98 kWh
Puur elektrisch fornuis (WLTP):600 km
Elektrisch energieverbruik (kWh/100km):16,5
Opladen:150 kW DC snelladen (10%-80%: 45 minuten). AC-lader aan boord: 11 kW AC (0%-100%: 14 uur)
Topsnelheid:180 km/h
0-100 km/h:7,0 seconden
Aandrijving:Achterwielaandrijving (RWD)
Elektrische motor (kW):216
Maximaal vermogen (PS):294
Koppel (Nm):430
Transmissie:Automatisch
Zetels:5
Deuren:5
Gewicht (kg):2.218
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/ (kg):n.v.t.
Kleuren:8
NCAP veiligheidswaardering:5/5

Hoewel e-zoomed zich naar alle redelijkheid inspant om nauwkeurige en actuele informatie te verstrekken, is een deel van de verstrekte informatie afkomstig van derden en niet onafhankelijk door e-zoomed geverifieerd. Hoewel de informatie van derden betrouwbaar wordt geacht, geeft e-zoomed geen enkele expliciete of impliciete garantie met betrekking tot de nauwkeurigheid, geschiktheid, volledigheid, wettigheid, betrouwbaarheid of bruikbaarheid van de informatie. Deze disclaimer is van toepassing op zowel afzonderlijk als gezamenlijk gebruik van deze informatie.


Aanbevolen artikelen



Aanbevolen producten



Author

Ashvin Suri

Ashvin is sinds 2006 betrokken bij de sectoren hernieuwbare energie, energie-efficiëntie en infrastructuur. Hij heeft een passie voor de overgang naar een koolstofarme economie en elektrisch vervoer. Ashvin begon zijn carrière in 1994 bij Amerikaanse investeringsbanken in New York. Na zijn MBA aan de London Business School (1996-1998) werkte hij verder in investment banking bij Flemings (Londen) en JPMorgan (Londen). Zijn functies omvatten advies op het gebied van bedrijfsfinanciering, fusies en overnames en het aantrekken van kapitaal. Hij was betrokken bij verschillende industriële sectoren, waaronder engineering, lucht- en ruimtevaart, olie & gas, luchthavens en de auto-industrie in Azië en Europa. In 2010 was hij medeoprichter van een ontwikkelingsplatform voor zonne-energie, voor grootschalige grond- en dakzonne-energieprojecten in het Verenigd Koninkrijk, Italië, Duitsland en Frankrijk. Hij heeft ook geadviseerd over verschillende duurzame energieprojecten (wind- en zonne-energie) op nutsschaal in samenwerking met internationale institutionele investeerders en onafhankelijke energieproducenten (IPP's) in de duurzame energiesector. Hij heeft ook geadviseerd in belangrijke internationale markten zoals India, waaronder het adviseren van grootschalige industriële en automotive groepen in India. Ashvin heeft ook geadviseerd bij Indian Energy, een IPP gesteund door Guggenheim (een fonds van US$ 165 miljard). Hij heeft ook een in Singapore gevestigde groep van US$ 2 miljard geadviseerd. Ashvin heeft ook gewerkt in de vastgoed- en infrastructuursector, onder andere samen met de Matrix Group (een vastgoedgroep met een waarde van US$ 4 miljard in het Verenigd Koninkrijk) om een van de eerste institutionele vastgoedfondsen voor de Indiase vastgoedmarkt te lanceren. Het fonds werd met succes gelanceerd met aanzienlijke institutionele steun van de Britse/Europese markten. Hij heeft ook geadviseerd over waterinfrastructuur, onder andere aan een Zweeds bedrijf voor schone technologie in de watersector. Hij is ook betrokken geweest bij een aantal startende ondernemingen.

Producten voor elektrisch rijden kopen

Aanmelden voor e-zoomed nieuws en aanbiedingen

Deze site maakt gebruik van technische cookies om een optimale en snelle navigatie te garanderen en van analysecookies om statistieken op te stellen.
U kunt het Cookiebeleid raadplegen om meer inzicht te krijgen of om het gebruik van alle of sommige cookies te blokkeren via de Cookie-instellingen.
Door te kiezen voor Accepteren geeft u toestemming voor het gebruik van bovengenoemde cookies.

Privacy Settings saved!
Privacy Settings

When you visit any web site, it may store or retrieve information on your browser, mostly in the form of cookies. Control your personal Cookie Services here.

These cookies are necessary for the website to function and cannot be switched off in our systems.

In order to use this website we use the following technically required cookies
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

We use Google Tag Manager to monitor our traffic and to help us AB test new features.

Decline all Services
Accept all Services