De BMW 5 Serie Touring Plug-In hybride (Estate): de complete gids voor Nederland

BMW 5 Series Touring Plug-In hybride
Price: n.v.t
Type of electric vehicle: Plug-In Hybride (PHEV)
Body type: Estate
Battery size: 11,15 kWh
Electric range (WLTP): 49 − 56 km
Tailpipe emissions: 47 - 35g (CO2/km)

Overzicht


BMW (Bayerische Motoren Werke AG) is een wereldwijd toonaangevende autofabrikant met hoofdkantoor in München, Duitsland. BMW staat bekend om zijn portfolio van luxewagens, waaronder de befaamde Rolls-Royce luxewagens. De groep produceert een aantal auto’s onder het merk BMW, waaronder batterij-elektrische voertuigen (BEV’s) en plug-in hybride elektrische voertuigen (PHEV’s).

Het bedrijf heeft momenteel de volgende portefeuille van batterij-elektrische voertuigen (BEV’s) en plug-in hybride elektrische voertuigen (PHEV’s):



Elektrische auto’s: De basis


Voor degenen die nog niet bekend zijn met elektrisch rijden zonder uitstoot, raden we aan de volgende artikelen te lezen:


Schrijf je in voor de e-zoomed Electric Living nieuwsbrief

De BMW 5 Serie Touring Plug-In hybride Estate


De BMW 5 Reeks is momenteel aan zijn zevende generatie toe, met onder meer de BMW 530e plug-in hybride elektrische wagen (PHEV). De BMW 5 Reeks wordt sinds 1972 geproduceerd. De BMW PHEV is verkrijgbaar met zowel achterwielaandrijving (RWD) als vierwielaandrijving (AWD). Hoewel autofabrikanten zoals BMW druk bezig zijn geweest om hun modelportfolio’s te upgraden met plug-in hybrides, blijft het aantal beschikbare elektrische auto’s nog steeds beperkt, vooral in het duurdere segment. Daarom is de BMW 530e plug-in estate elektrische auto zeker het overwegen waard.

De BMW Touring plug-in hybride heeft veel gemeen met de BMW 530e berline PHEV, zij het dat de estate praktischer en gezinsvriendelijker is, ondanks de kleinere bagageruimte (430 L) door de plaatsing van de EV batterij. Beide EV’s hebben een vergelijkbare batterijgrootte en aandrijflijn.

De stationwagon PHEV heeft een EV-batterij van 11,15 kWh aan boord, met een emissievrije actieradius tot 56 km (WLTP). Houd er natuurlijk rekening mee dat het werkelijke EV-bereik lager zal zijn dan het WLTP-gecertificeerde bereik en dat een puur elektrisch bereik van 50 km realistischer is. De actieradius in de praktijk wordt beïnvloed door een aantal factoren, waaronder: het rijprofiel, de passagiers- en ladinglading, de snelheid, het regeneratief remmen, de gebruikte services aan boord, de wegomstandigheden en natuurlijk het weer! De Touring PHEV biedt echter voldoende actieradius om te profiteren van de lagere kosten van een elektrische auto. Afhankelijk van waar en wanneer je de EV oplaadt, bedragen de kosten van elektrisch rijden tussen 5 en 10 cent per km. Veel goedkoper dan rijden met een verbrandingsmotor op benzine of diesel.

De beste manier om van de soepelere en stille elektrische modus te genieten, is door ervoor te zorgen dat de batterij van de EV regelmatig wordt bijgevuld. Dit helpt ook bij de gezondheid en het onderhoud van de EV batterij op lange termijn. BMW biedt 8 jaar of 160.000 km garantie.

De EV heeft een 3,7 kW AC boordlader, wat teleurstellend is gezien het prijskaartje. Een 7,4 kW boordlader had standaard moeten zijn. Profiteer desondanks van sneller en veiliger opladen met een speciale EV-lader zoals Wallbox. De elektrische auto van BMW kan in 2,5 uur volledig worden opgeladen. Wij van e-zoomed raden het gebruik van een huishoudelijke 3-pins stekker af voor het opladen van EV’s. Het gebruik van een huishoudelijke stekker kan tot 2,5 uur duren. Het duurt tot 4 uur om de EV op te laden. De PHEV is niet geschikt voor snel gelijkstroom opladen.

Hoe meer er met een PHEV in EV-modus wordt gereden, hoe efficiënter en zuiniger de auto wordt. BMW claimt dat de BMW 530e Touring PHEV 2,1 l/100 km kan rijden. Natuurlijk zal het brandstofverbruik in de praktijk afhangen van hoe goed je gebruik maakt van de elektrische motor/ EV batterij. Hoe meer, hoe beter!

Zoals bij alle PHEV’s helpt de combinatie van een elektromotor en een verbrandingsmotor ook bij de BMW 5 Reeks plug-in elektrische auto om de uitlaatemissies te beperken. De geclaimde uitlaatemissies bedragen maximaal 47 (CO2/km). Hoe lager de uitstoot, hoe lager de lokale luchtvervuiling. Een win-win voor iedereen!

De prestaties van de BMW 5 Reeks bewijzen dat hij een goede allrounder is. De hybride 5 Reeks combineert de BMW 80 kW eDrive (elektrische aandrijftechnologie) met een 2,0-liter (viercilinder) benzinemotor. De topsnelheid van de auto in elektrische modus is 140 km/u, voldoende voor zowel stads- als plattelandsverkeer. Voor snelwegritten kan de EV gebruikmaken van de aandrijving van de benzinemotor (topsnelheid: 225 km/u). De EV is redelijk snel, ondanks het extra gewicht van de ingebouwde EV-batterij. Hij haalt 0-100 km/u in 6,1 seconden (maximaal vermogen: 292 pk). De EV profiteert ook van een onmiddellijk koppel.

De BMW Touring PHEV heeft een interieur van goede kwaliteit, zoals verwacht mag worden van een EV met premiumlabel. Qua technologie is de EV uitgerust met: BMW head-up display, BMW curved-display, BMW digitale sleutel, achteruitrijassistent, BMW intelligente persoonlijke assistent en nog veel meer. Kortom, de cockpit voor de bestuurder is modern, intuïtief en praktisch.

Rijden met de EV in elektrische modus levert financiële besparingen op. Kortom, elektrisch rijden is goed voor het milieu en de portemonnee!


PROS CONS
Fatsoenlijke rijprestaties en goedkoop in elektrische modusKleine EV-batterij en beperkt elektrisch bereik
Goed exterieurdesign, styling en interieur van hoge kwaliteitHogere uitlaatemissies vergeleken met recentere PHEV’s
Een van de weinige elektrische auto’s met plug-in stationcar in het hogere segmentNiet zo efficiënt als sommige nieuwere PHEV’s

Galerij


De BMW 5 Serie Touring Plug-In hybride Estate (krediet: BMW)


In een oogopslag
Type EV:Plug-In Hybride (PHEV)
Lichaamstype:Estate
Motor:Benzine-Elektrisch
Beschikbaar in Nederland:Ja

Varianten (1 Opties)
BMW 5 Serie (vanaf € n.v.t)

EV-batterij en emissies
Type EV-batterij:Lithium-ion
Batterijcapaciteit EV:Verkrijgbaar in één batterijformaat: 11,15 kWh
Opladen:DC opladen niet beschikbaar. AC-lader aan boord: 3,7 kW AC (0%-100%: 2,5 uur)
Laadpoort:Type 2
Type EV-kabel:Type 2
Uitlaatemissies:47 – 35g (CO2/km)
Garantie op EV-batterijen:8 jaar of 160.000 km

Gemiddelde kosten van residentieel opladen
Netto capaciteit batterij: 8,8 kWh€ 2,94
Netto capaciteit batterij: 12,0 kWh€ 4,02
Netto capaciteit batterij: 14,10 kWh€ 4,72
Netto capaciteit batterij: 18,8 kWh€ 6,29
Netto capaciteit batterij: 22,29 kWh€ 7,46
Netto capaciteit batterij: 25,4 kWh€ 8,50
Netto capaciteit batterij: 31,2 kWh€ 10,45
Netto capaciteit batterij: 38,2 kWh€ 12,79
  • Opmerking 1: De gemiddelde kosten van residentiële elektriciteit in Nederland variëren afhankelijk van de regio, de leverancier en het type energie dat wordt gebruikt. Een gemiddelde voor Nederland is 33,50 cent/kWh.
  • Opmerking 2: Niet alle EV-fabrikanten stellen gegevens beschikbaar over de netto EV-batterijcapaciteit en in een aantal gevallen wordt bij de geadverteerde EV-batterijcapaciteit niet vermeld of het om bruto- of nettocapaciteit gaat. Over het algemeen ligt de bruikbare EV-batterijcapaciteit tussen 85% en 95% van de bruto beschikbare capaciteit.

Oplaadtijden (Overzicht)
Langzaam opladen AC (3 kW – 3,6 kW):6 – 12 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen AC (7 kW – 22 kW):3 – 8 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen AC (43 kW):0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen DC (50 kW+):0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
  • Note 1: SoC: state of charge

Afmetingen
Hoogte (mm):1498
Breedte (mm):1868
Lengte (mm):4963
Wielbasis (mm):2975
Cirkel draaien (m):11,95
Bagageruimte (L):430
Frunk (L):n.v.t

BMW 530e M Sport Touring
Batterijcapaciteit EV:11,15 kWh
Puur elektrisch fornuis (WLTP):53 – 56 km
Elektrisch energieverbruik (kWh/100km):17,9 − 17,1
Brandstofverbruik (l/100 km):1,8 − 1,6
Opladen:DC opladen niet beschikbaar. AC-lader aan boord: 3,7 kW AC (0%-100%: 2,5 uur)
Topsnelheid:225 km/h
0-100 km/h:6,1  seconden
Aandrijving:Achterwielaandrijving (RWD)
Elektrische motor (kW):80
Maximaal vermogen (PS):292
Koppel (Nm):300
Transmissie:Automatisch
Zetels:5
Deuren:5
Gewicht (kg):1.975
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/ (kg):n.v.t.
Kleuren:10
NCAP veiligheidswaardering:5/5

BMW 530e xDrive M Sport Touring
Batterijcapaciteit EV:11,15 kWh
Puur elektrisch fornuis (WLTP):49 − 52 km
Elektrisch energieverbruik (kWh/100km):19,4 − 18,6
Brandstofverbruik (l/100 km):2,1 − 1,8
Opladen:DC opladen niet beschikbaar. AC-lader aan boord: 3,7 kW AC (0%-100%: 2,5 uur)
Topsnelheid:225 km/h
0-100 km/h:6,1  seconden
Aandrijving:Vierwielaandrijving (AWD)
Elektrische motor (kW):80
Maximaal vermogen (PS):292
Koppel (Nm):300
Transmissie:Automatisch
Zetels:5
Deuren:5
Gewicht (kg):2.035
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/ (kg):n.v.t.
Kleuren:10
NCAP veiligheidswaardering:5/5

Hoewel e-zoomed zich naar alle redelijkheid inspant om nauwkeurige en actuele informatie te verstrekken, is een deel van de verstrekte informatie afkomstig van derden en niet onafhankelijk door e-zoomed geverifieerd. Hoewel de informatie van derden betrouwbaar wordt geacht, geeft e-zoomed geen enkele expliciete of impliciete garantie met betrekking tot de nauwkeurigheid, geschiktheid, volledigheid, wettigheid, betrouwbaarheid of bruikbaarheid van de informatie. Deze disclaimer is van toepassing op zowel afzonderlijk als gezamenlijk gebruik van deze informatie.


Aanbevolen artikelen



Aanbevolen producten



Author

Ashvin Suri

Ashvin is sinds 2006 betrokken bij de sectoren hernieuwbare energie, energie-efficiëntie en infrastructuur. Hij heeft een passie voor de overgang naar een koolstofarme economie en elektrisch vervoer. Ashvin begon zijn carrière in 1994 bij Amerikaanse investeringsbanken in New York. Na zijn MBA aan de London Business School (1996-1998) werkte hij verder in investment banking bij Flemings (Londen) en JPMorgan (Londen). Zijn functies omvatten advies op het gebied van bedrijfsfinanciering, fusies en overnames en het aantrekken van kapitaal. Hij was betrokken bij verschillende industriële sectoren, waaronder engineering, lucht- en ruimtevaart, olie & gas, luchthavens en de auto-industrie in Azië en Europa. In 2010 was hij medeoprichter van een ontwikkelingsplatform voor zonne-energie, voor grootschalige grond- en dakzonne-energieprojecten in het Verenigd Koninkrijk, Italië, Duitsland en Frankrijk. Hij heeft ook geadviseerd over verschillende duurzame energieprojecten (wind- en zonne-energie) op nutsschaal in samenwerking met internationale institutionele investeerders en onafhankelijke energieproducenten (IPP's) in de duurzame energiesector. Hij heeft ook geadviseerd in belangrijke internationale markten zoals India, waaronder het adviseren van grootschalige industriële en automotive groepen in India. Ashvin heeft ook geadviseerd bij Indian Energy, een IPP gesteund door Guggenheim (een fonds van US$ 165 miljard). Hij heeft ook een in Singapore gevestigde groep van US$ 2 miljard geadviseerd. Ashvin heeft ook gewerkt in de vastgoed- en infrastructuursector, onder andere samen met de Matrix Group (een vastgoedgroep met een waarde van US$ 4 miljard in het Verenigd Koninkrijk) om een van de eerste institutionele vastgoedfondsen voor de Indiase vastgoedmarkt te lanceren. Het fonds werd met succes gelanceerd met aanzienlijke institutionele steun van de Britse/Europese markten. Hij heeft ook geadviseerd over waterinfrastructuur, onder andere aan een Zweeds bedrijf voor schone technologie in de watersector. Hij is ook betrokken geweest bij een aantal startende ondernemingen.

Producten voor elektrisch rijden kopen

Aanmelden voor e-zoomed nieuws en aanbiedingen

Deze site maakt gebruik van technische cookies om een optimale en snelle navigatie te garanderen en van analysecookies om statistieken op te stellen.
U kunt het Cookiebeleid raadplegen om meer inzicht te krijgen of om het gebruik van alle of sommige cookies te blokkeren via de Cookie-instellingen.
Door te kiezen voor Accepteren geeft u toestemming voor het gebruik van bovengenoemde cookies.

Privacy Settings saved!
Privacy Settings

When you visit any web site, it may store or retrieve information on your browser, mostly in the form of cookies. Control your personal Cookie Services here.

These cookies are necessary for the website to function and cannot be switched off in our systems.

In order to use this website we use the following technically required cookies
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

We use Google Tag Manager to monitor our traffic and to help us AB test new features.

Decline all Services
Accept all Services
0
    0
    Your Cart
    Your cart is emptyReturn to Shop