De volledig elektrische BMW i4 Gran Coupé: de complete gids voor Nederland

BMW i4
Price: n.v.t.
Type of electric vehicle: Batterij-elektrisch voertuig (BEV)
Body type: Gran Coupé
Battery size: 80,7 kWh
Electric range (WLTP): 512 - 588 km
Tailpipe emissions: 0g (CO2/km)

Overzicht


BMW (Bayerische Motoren Werke AG) is een wereldwijd toonaangevende autofabrikant met hoofdkantoor in München, Duitsland. BMW staat bekend om zijn portfolio van luxewagens, waaronder de befaamde Rolls-Royce luxewagens. De groep produceert een aantal auto’s onder het merk BMW, waaronder batterij-elektrische voertuigen (BEV’s) en plug-in hybride elektrische voertuigen (PHEV’s). Het bedrijf heeft momenteel de volgende portefeuille van batterij-elektrische voertuigen (BEV’s):



Elektrische auto’s: De basis


Voor degenen die nog niet bekend zijn met elektrisch rijden zonder uitstoot, raden we aan de volgende artikelen te lezen:


Schrijf je in voor de e-zoomed Electric Living nieuwsbrief

De volledig elektrische BMW i4 Gran Coupé


De BMW i4 is de eerste volledig elektrische Gran Coupé. De elektrische auto (EV) is gebaseerd op het iVision Dynamics concept dat zijn debuut maakte op de 2017 Frankfurt Motor Show. De i4 is een geëlektrificeerde aandrijflijn van de 4-serie en lijkt qua uiterlijk op de 4-serie Gran Coupé.

Hij staat tussen de BMW i3 hatchback en de BMW i8 sportwagen in. De batterij-elektrische auto (BEV) wordt geassembleerd in München (Duitsland) en is de eerste volledig elektrische sedan voor BMW. De i4 is uitgerust met de vijfde generatie BMW eDrive technologie.

De zuiver elektrische BMW i4 bevat ook een lichtgewicht koolstofvezelconstructie, die momenteel wordt toegepast in de volledig elektrische BMW i3 en de BMW i8 EV. BMW maakt gebruik van een ‘flexibele voertuigarchitectuur’ die zowel door voertuigen met verbrandingsmotor (ICE) als door elektrische voertuigen (EV’s) zal worden gebruikt. Het ontwerp is ook geïnspireerd op het BMW iNext SUV concept dat werd onthuld op de Autosalon van Frankfurt in 2018. De BMW i4 is ook de eerste volledig elektrische Gran Coupé.

De BMW i4 EV is verkrijgbaar in één EV batterijformaat: 80,7 kWh, en heeft een geclaimde puur elektrische actieradius tot 588 km voor de instapvariant eDrive40 Sport. Voor de beter presterende i4 M50 variant is de geclaimde actieradius 512 km. De grootte van de EV-batterij en de emissievrije elektrische actieradius is vergelijkbaar met veel van de meer recente introducties van puur elektrische auto’s, d.w.z. er is een trend van steeds grotere EV-batterijen en een groter elektrisch bereik.

Natuurlijk zal de werkelijke elektrische actieradius lager uitvallen en beïnvloed worden door een aantal factoren, waaronder: snelheid, rijprofiel, regeneratie remprofiel, weersomstandigheden, wegomstandigheden, bandenmaat, gebruikte services aan boord, laadvermogen en nog veel meer. Voor het instapmodel van de BMW i4 eDrive40 wordt een reële elektrische actieradius van ongeveer 500 km verwacht en voor het topmodel van de BMW i4 M50 wordt een actieradius van ongeveer 435 km verwacht.

Wij bij e-zoomed raden een ‘topping up’-aanpak aan voor het opladen van een elektrische auto. Op deze manier is er altijd bereik beschikbaar en bovendien kost het opladen minder tijd. De elektrische auto (EV) kan gelijkstroom opgeladen worden tot 205 kW en kan 10%-80% bereiken in 31 minuten.

Alle varianten zijn uitgerust met een 11 kW (3-fase) onboard lader, die de EV volledig kan opladen in 8 uur en 25 minuten. Bij enkelfasig opladen duurt het tot 13 uur om de EV volledig op te laden.

De prestaties van de BMW i4 elektrische auto stellen niet teleur. De BMW i4 M50 met vierwielaandrijving haalt 0-100 km/u in 3,9 seconden. Indrukwekkend, gezien het extra gewicht van de ingebouwde EV batterij. Het totale leeggewicht van de elektrische auto is 2.290 kg.

De M50 levert een maximumvermogen van 544 pk (maximumkoppel: 795 Nm) en heeft een topsnelheid van 225 km/u. De andere twee varianten (eDrive40 Sport en eDrive40 M Sport) zijn verkrijgbaar als echt-wielaandrijving en halen 0-100 km/u in 5,7 seconden (topsnelheid: 190 km/u).

Hoewel de elektrische auto veel te bieden heeft op het gebied van exterieurstyling en interieurkwaliteit, moet je niet veel verwachten op het gebied van praktische bruikbaarheid. De aflopende daklijn heeft invloed op de hoofdruimte voor passagiers op de achterbank, met name voor langere volwassenen. Ook de beenruimte kan wat krap zijn. Maar nogmaals, je koopt deze auto niet echt voor het praktische aspect. Het gaat om de prestaties en die levert de EV. Dat gezegd hebbende, de bagageruimte is nog steeds respectabel (470 L).

De i4 is zeker een auto die er goed uitziet, wat nog versterkt wordt door de styling van de coupé. De verticaal uitgelijnde voornieren voorzien de EV van realtime gegevens via sensoren en camera’s om de boordtechnologie voor bestuurdersassistentie te verbeteren. De BMW i4 heeft een op de bestuurder gerichte cockpit en biedt het BMW curved display (12,3″ instrumentencluster en 14,9″ bedieningsdisplay. De BMW i4 elektrische auto wordt geproduceerd met ‘duurzame en groene energie’.

Kortom, elektrisch rijden is goed voor het milieu en de portemonnee!


PROS CONS
Een aantrekkelijk coupé exterieurGoedkopere alternatieven beschikbaar
Fatsoenlijke EV-batterij en emissievrij e-rijbereikHoofdruimte achterin beïnvloed door daklijn. Zichtbaarheid achter: dode hoeken
Gelijkstroom opladen tot 205 kW. Boordlader standaard driefasig (11 kW)Vierwielaandrijving alleen beschikbaar in de topuitvoering

Galerij


De volledig elektrische BMW i4 Gran Coupé (krediet: BMW)


In een oogopslag
Type EV:Batterij-elektrisch voertuig (BEV)
Lichaamstype:Gran Coupé
Motor:Elektrisch
Beschikbaar in Nederland:Ja

Varianten (1 Optie)
BMW i4 (€ n.v.t.)

EV-batterij en emissies
Type EV-batterij:Lithium-ion
Batterijcapaciteit EV:Beschikbaar in één batterijformaat: 80,7 kWh
Opladen:205 kW DC snelladen (10%-80%: 31 minuten). AC-lader aan boord: 11 kW AC (0%-100%: 8 uur en 25 minuten)
Laadpoort:Type 2
Type EV-kabel:Type 2
Uitlaatemissies:0g (CO2/km)
Garantie op EV-batterijen:8 jaar of 160.000 km

Gemiddelde kosten van residentieel opladen
Netto capaciteit batterij: 30,0 kWh€ 10,05
Netto capaciteit batterij: 39,2 kWh€ 13,13
Netto capaciteit batterij: 45,0 kWh€ 15,07
Netto capaciteit batterij: 50,0 kWh€ 16,75
Netto capaciteit batterij: 64,0 kWh€ 21,44
Netto capaciteit batterij: 71,0 kWh€ 23,78
Netto capaciteit batterij: 77,0 kWh€ 25,79
Netto capaciteit batterij: 90,0 kWh€ 30,15
Netto capaciteit batterij: 100,0 kWh€ 33,50
Netto capaciteit batterij: 110,0 kWh€ 36,85
Netto capaciteit batterij: 120,0 kWh€ 40,20
  • Opmerking 1: De gemiddelde kosten van residentiële elektriciteit in Nederland variëren afhankelijk van de regio, de leverancier en het type energie dat wordt gebruikt. Een gemiddelde voor Nederland is 33,50 cent/kWh.
  • Opmerking 2: Niet alle EV-fabrikanten stellen gegevens beschikbaar over de netto EV-batterijcapaciteit en in een aantal gevallen wordt bij de geadverteerde EV-batterijcapaciteit niet vermeld of het om bruto- of nettocapaciteit gaat. Over het algemeen ligt de bruikbare EV-batterijcapaciteit tussen 85% en 95% van de bruto beschikbare capaciteit.

Oplaadtijden (Overzicht)
Langzaam opladen AC (3 kW – 3,6 kW):6 – 12 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen AC (7 kW – 22 kW):3 – 8 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen AC (43 kW):0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen DC (50 kW+):0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
DC ultrasnel laden (150 kW+):0%-80% : 20 min. tot 40 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Tesla Supercharger (120 kW – 250 kW):0%-80%: tot 25 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
  • Note 1: SoC: state of charge

Afmetingen
Hoogte (mm):1448
Breedte (mm):1852
Lengte (mm):4783
Wielbasis (mm):2856
Cirkel draaien (m):n.v.t.
Bagageruimte (L):470

BMW i4 eDrive40 Sport
Batterijcapaciteit EV:80,7 kWh
Puur elektrisch fornuis (WLTP):588 km
Elektrisch energieverbruik (kWh/100km):16,1 − 19,1
Opladen:205 kW DC snelladen (10%-80%: 31 minuten). AC-lader aan boord: 11 kW AC (0%-100%: 8 uur en 25 minuten)
Topsnelheid:190 km/h
0-100 km/h:5,7 seconden
Aandrijving:Achterwielaandrijving (RWD)
Elektrische motor (kW):250
Maximaal vermogen (PS):340
Koppel (Nm):430
Transmissie:Automatisch
Zetels:5
Deuren:5
Gewicht (kg):2.125
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/ (kg):n.v.t.
Kleuren:6
NCAP veiligheidswaardering:n.v.t.

BMW i4 eDrive40 M Sport
Batterijcapaciteit EV:80,7 kWh
Puur elektrisch fornuis (WLTP):566 km
Elektrisch energieverbruik (kWh/100km):16,1 − 19,1
Opladen:205 kW DC snelladen (10%-80%: 31 minuten). AC-lader aan boord: 11 kW AC (0%-100%: 8 uur en 25 minuten)
Topsnelheid:190 km/h
0-100 km/h:5,7 seconden
Aandrijving:Achterwielaandrijving (RWD)
Elektrische motor (kW):250
Maximaal vermogen (PS):340
Koppel (Nm):430
Transmissie:Automatisch
Zetels:5
Deuren:5
Gewicht (kg):2.125
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/ (kg):n.v.t.
Kleuren:6
NCAP veiligheidswaardering:n.v.t.

BMW i4 M50
Batterijcapaciteit EV:80,7 kWh
Puur elektrisch fornuis (WLTP):512 km
Elektrisch energieverbruik (kWh/100km):18,0 − 22,5
Opladen:205 kW DC snelladen (10%-80%: 31 minuten). AC-lader aan boord: 11 kW AC (0%-100%: 8 uur en 25 minuten)
Topsnelheid:225 km/h
0-100 km/h:3,9 seconden
Aandrijving:Vierwielaandrijving (AWD)
Elektrische motor (kW):400
Maximaal vermogen (PS):544
Koppel (Nm):795
Transmissie:Automatisch
Zetels:5
Deuren:5
Gewicht (kg):2.290
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/ (kg):n.v.t.
Kleuren:6
NCAP veiligheidswaardering:n.v.t.

Hoewel e-zoomed zich naar alle redelijkheid inspant om nauwkeurige en actuele informatie te verstrekken, is een deel van de verstrekte informatie afkomstig van derden en niet onafhankelijk door e-zoomed geverifieerd. Hoewel de informatie van derden betrouwbaar wordt geacht, geeft e-zoomed geen enkele expliciete of impliciete garantie met betrekking tot de nauwkeurigheid, geschiktheid, volledigheid, wettigheid, betrouwbaarheid of bruikbaarheid van de informatie. Deze disclaimer is van toepassing op zowel afzonderlijk als gezamenlijk gebruik van deze informatie.


Aanbevolen artikelen



Aanbevolen producten



Author

Ashvin Suri

Ashvin is sinds 2006 betrokken bij de sectoren hernieuwbare energie, energie-efficiëntie en infrastructuur. Hij heeft een passie voor de overgang naar een koolstofarme economie en elektrisch vervoer. Ashvin begon zijn carrière in 1994 bij Amerikaanse investeringsbanken in New York. Na zijn MBA aan de London Business School (1996-1998) werkte hij verder in investment banking bij Flemings (Londen) en JPMorgan (Londen). Zijn functies omvatten advies op het gebied van bedrijfsfinanciering, fusies en overnames en het aantrekken van kapitaal. Hij was betrokken bij verschillende industriële sectoren, waaronder engineering, lucht- en ruimtevaart, olie & gas, luchthavens en de auto-industrie in Azië en Europa. In 2010 was hij medeoprichter van een ontwikkelingsplatform voor zonne-energie, voor grootschalige grond- en dakzonne-energieprojecten in het Verenigd Koninkrijk, Italië, Duitsland en Frankrijk. Hij heeft ook geadviseerd over verschillende duurzame energieprojecten (wind- en zonne-energie) op nutsschaal in samenwerking met internationale institutionele investeerders en onafhankelijke energieproducenten (IPP's) in de duurzame energiesector. Hij heeft ook geadviseerd in belangrijke internationale markten zoals India, waaronder het adviseren van grootschalige industriële en automotive groepen in India. Ashvin heeft ook geadviseerd bij Indian Energy, een IPP gesteund door Guggenheim (een fonds van US$ 165 miljard). Hij heeft ook een in Singapore gevestigde groep van US$ 2 miljard geadviseerd. Ashvin heeft ook gewerkt in de vastgoed- en infrastructuursector, onder andere samen met de Matrix Group (een vastgoedgroep met een waarde van US$ 4 miljard in het Verenigd Koninkrijk) om een van de eerste institutionele vastgoedfondsen voor de Indiase vastgoedmarkt te lanceren. Het fonds werd met succes gelanceerd met aanzienlijke institutionele steun van de Britse/Europese markten. Hij heeft ook geadviseerd over waterinfrastructuur, onder andere aan een Zweeds bedrijf voor schone technologie in de watersector. Hij is ook betrokken geweest bij een aantal startende ondernemingen.

Producten voor elektrisch rijden kopen

Aanmelden voor e-zoomed nieuws en aanbiedingen

Deze site maakt gebruik van technische cookies om een optimale en snelle navigatie te garanderen en van analysecookies om statistieken op te stellen.
U kunt het Cookiebeleid raadplegen om meer inzicht te krijgen of om het gebruik van alle of sommige cookies te blokkeren via de Cookie-instellingen.
Door te kiezen voor Accepteren geeft u toestemming voor het gebruik van bovengenoemde cookies.

Privacy Settings saved!
Privacy Settings

When you visit any web site, it may store or retrieve information on your browser, mostly in the form of cookies. Control your personal Cookie Services here.

These cookies are necessary for the website to function and cannot be switched off in our systems.

In order to use this website we use the following technically required cookies
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

We use Google Tag Manager to monitor our traffic and to help us AB test new features.

Decline all Services
Accept all Services