Overzicht
BMW (Bayerische Motoren Werke AG) is een wereldwijd toonaangevende autofabrikant met hoofdkantoor in München, Duitsland. BMW staat bekend om zijn portfolio van luxewagens, waaronder de befaamde Rolls-Royce luxewagens. De groep produceert een aantal auto’s onder het merk BMW, waaronder batterij-elektrische voertuigen (BEV’s) en plug-in hybride elektrische voertuigen (PHEV’s). Het bedrijf heeft momenteel de volgende portefeuille van batterij-elektrische voertuigen (BEV’s):
- Volledig elektrische BMW iX1
- Volledig elektrische BMW iX2
- Volledig elektrische BMW iX3
- Volledig elektrische BMW iX
- Volledig elektrisch BMW i3
- Volledig elektrisch BMW i4
- Volledig elektrisch BMW i5
- Volledig elektrisch BMW i7
Elektrische auto’s: De basis
Voor degenen die nog niet bekend zijn met elektrisch rijden zonder uitstoot, raden we aan de volgende artikelen te lezen:
Schrijf je in voor de e-zoomed Electric Living nieuwsbrief
De volledig elektrische BMW i5 Sedan
BMW bouwt verder aan zijn EV-ervaringscurve met de introductie van de volledig elektrische BMW i5. De best verkochte BMW 5 Serie wordt al sinds 1972 geproduceerd en de zakenauto is momenteel aan zijn achtste generatie toe.
De 5-serie is een opmerkelijk succes gebleken voor BMW, na de 3-serie. Vanaf 2023 zijn er meer dan 10 miljoen exemplaren van de iconische BMW 5-serie geproduceerd. De nieuwste generatie 5 Serie is nu verkrijgbaar als conventionele verbrandingsmotor (ICE) en als batterij-elektrische auto (BEV). BMW introduceert de plug-in hybride auto (PHEV) variant van de 5 Serie naar verwachting in 2024.
De volledig elektrische BMW i5 wordt geproduceerd in de BMW Dingolfing fabriek in Duitsland, die ook een aantal andere BEV modellen produceert, waaronder de volledig elektrische BMW i7 en de volledig elektrische BMW iX. BMW blijft zich inzetten voor een duurzame benadering van inkoop en productie. Interessant is dat tot 30% van de onderdelen bestaat uit gerecycled materiaal. Het bedrijf claimt dat de laatste generatie van de 5-serie een 58% lagere levenscyclus CO2-voetafdruk heeft in vergelijking met de vorige generatie.
Volgens het bedrijf “is het gebruik van elektriciteit uit hernieuwbare bronnen in de toeleveringsketen een belangrijke hefboom om CO2-besparingen te realiseren. De BMW Group heeft al meer dan 400 leveringscontracten afgesloten die het gebruik van groene stroom omvatten”. Natuurlijk is dit niet uniek voor BMW. Andere OEM’s in de auto-industrie kiezen ook voor een dergelijke aanpak!
De zuiver elektrische i5 is gepositioneerd tussen de volledig elektrische i4 en de volledig elektrische i7. Voor bedrijfsleiders en gezinnen die graag een milieuvriendelijke premium puur elektrische sedan willen, heeft de vierdeurs BMW i5 veel te bieden.
De premium elektrische auto is verkrijgbaar in één EV batterijformaat (83,9 kWh) met een geclaimde elektrische actieradius van 455 -575 km (WLTP) zonder uitlaatgassen. De eDrive40 M Sport heeft een actieradius tot 575 km, de eDrive40 M Sport Pro heeft een actieradius tot 568 km, de M60 xDrive heeft een actieradius tot 508 km en de topversie van de M60 heeft een actieradius tot 516 km.
Natuurlijk moet de geclaimde actieradius worden aangepast aan de werkelijke rijomstandigheden. De EV heeft standaard een warmtepomp aan boord om de efficiëntie van de auto te verbeteren. Ter vergelijking: de volledig elektrische Mercedes-Benz EQE sedan heeft 90,56 kWh aan boord met een geclaimde actieradius tot 618 km.
Ondanks het premium prijskaartje biedt BMW alleen gelijkstroom opladen tot 205 kW DC. Ter vergelijking: de goedkopere Hyundai IONIQ 6 sedan biedt standaard tot 350 kW DC. Gezien de huidige openbare laadinfrastructuur is 205 kW DC echter geschikt. De i5 kan in 30 minuten tot 80% worden opgeladen. Anders gezegd, elke 10 minuten kan 156 km extra actieradius worden toegevoegd.
De EV heeft standaard een driefasige 11 kW AC-boordlader, met een optie om te upgraden naar een 22 kW AC-boordlader. Voor degenen die toegang hebben tot 3-fase (11 kW) AC EV-opladen, kan de BEV volledig worden opgeladen in 8 uur en 25 minuten. Enkelfasig EV opladen zal langer duren!
Hoewel de BMW i5 niet zo aerodynamisch is als de Hyundai IONIQ 6 (weerstandscoëfficiënt Cd: 0,21), biedt het slankere ontwerp van de i5 een Cd: 0,23 luchtweerstandscoëfficiënt. Hoe aerodynamischer een elektrische auto (EV), hoe lager de luchtweerstand en hoe groter de elektrische actieradius! BMW gebruikt ook lichtere materialen om de efficiëntie van de auto te verhogen. Dit zijn onder andere staal met hoge sterkte, aluminium deuren, kunststoffen met een lagere dichtheid en nog veel meer!
Wat de prestaties betreft, kan de achterwielaangedreven (RWD) i5 eDrive40 M Sport en Sport Pro 0-100 km/u halen in 6,0 seconden, met een topsnelheid tot 193 km/u (maximumvermogen: 340 pk/koppel: 400 Nm). Terwijl de vierwielaangedreven (AWD) M60 xDrive en M60 0-100 km/u kunnen halen in 3,8 seconden, met een topsnelheid tot 230 km/u (maximumvermogen: 601 pk/koppel: 795 Nm). De eDrive40 en de M60 xDrive maken gebruik van de vijfde generatie BMW eDrive technologie. De EV biedt als optie een trekhaak met een trekvermogen tot 2.000 kg.
De nieuwste generatie van de 5 Serie is 97 mm langer (5.060 mm), 32 mm breder (1.900 mm) en 36 mm hoger (1.515 mm) dan zijn voorganger. De wielbasis is ook met 20 mm vergroot tot 2.995 mm. De bagageruimte is 490 liter.
De EV biedt veel hoofd- en beenruimte voor passagiers. Er is een optie voor een glazen panoramadak dat een zichtgebied heeft dat 90% groter is dan dat van het vorige model. Wat betreft het interieur, in lijn met de bredere trend in de auto-industrie, heeft de BMW i5 een volledig veganistisch interieur, Veganza. Het is de eerste BMW met een volledig veganistisch interieur!
De EV is uitgerust met het BMW curved display, dat bestaat uit een 12,3″ informatiedisplay en een 14,9″ bedieningsdisplay. Deze werken op het nieuwste BMW besturingssysteem 8.5. Er wordt ook heel wat technologie aangeboden, als standaarduitrusting en als opties. Enkele daarvan zijn: snelwegassistent, afstandsregeling, rijstrookassistent, parkeerassistent en nog veel meer!
Natuurlijk biedt de EV smartphone-integratie via Apple CarPlay en Android Auto. Volgens BMW “kan de Active Lane Change Assistant in de nieuwe BMW 5 Reeks Sedan als wereldprimeur worden bediend door oogbevestiging”. Ook vermeldenswaard is dat de EV een camera heeft in het interieur van de auto om speciale momenten vast te leggen tijdens stilstand of tijdens het rijden.
Kortom, elektrisch rijden is goed voor het milieu en de portemonnee!
PROS | CONS |
---|---|
Verkrijgbaar in zowel achterwielaandrijving (RWD) als vierwielaandrijving (AWD) varianten | Goedkopere alternatieven beschikbaar |
Standaard ingebouwde warmtepomp | DC opladen beperkt tot 205 kW DC |
Boordlader standaard driefasig (11 kW) | Vierwielaandrijving alleen beschikbaar in de topversies |
De volledig elektrische BMW i5 Sedan (krediet: BMW)
In een oogopslag | |
---|---|
Type EV: | Batterij-elektrisch voertuig (BEV) |
Lichaamstype: | Sedan |
Motor: | Elektrisch |
Beschikbaar in Nederland: | Ja |
Varianten (1 Optie) |
---|
BMW i5 (€ n.v.t.) |
EV-batterij en emissies | |
---|---|
Type EV-batterij: | Lithium-ion |
Batterijcapaciteit EV: | Beschikbaar in één batterijformaat: 83,9 kWh |
Opladen: | 205 kW DC snelladen (10%-80%: 30 minuten). AC-lader aan boord: 11 kW AC (0%-100%: 8 uur en 25 minuten) |
Laadpoort: | Type 2 |
Type EV-kabel: | Type 2 |
Uitlaatemissies: | 0g (CO2/km) |
Garantie op EV-batterijen: | 8 jaar of 160.000 km |
Gemiddelde kosten van residentieel opladen | |
---|---|
Netto capaciteit batterij: 30,0 kWh | € 10,05 |
Netto capaciteit batterij: 39,2 kWh | € 13,13 |
Netto capaciteit batterij: 45,0 kWh | € 15,07 |
Netto capaciteit batterij: 50,0 kWh | € 16,75 |
Netto capaciteit batterij: 64,0 kWh | € 21,44 |
Netto capaciteit batterij: 71,0 kWh | € 23,78 |
Netto capaciteit batterij: 77,0 kWh | € 25,79 |
Netto capaciteit batterij: 90,0 kWh | € 30,15 |
Netto capaciteit batterij: 100,0 kWh | € 33,50 |
Netto capaciteit batterij: 110,0 kWh | € 36,85 |
Netto capaciteit batterij: 120,0 kWh | € 40,20 |
- Opmerking 1: De gemiddelde kosten van residentiële elektriciteit in Nederland variëren afhankelijk van de regio, de leverancier en het type energie dat wordt gebruikt. Een gemiddelde voor Nederland is 33,50 cent/kWh.
- Opmerking 2: Niet alle EV-fabrikanten stellen gegevens beschikbaar over de netto EV-batterijcapaciteit en in een aantal gevallen wordt bij de geadverteerde EV-batterijcapaciteit niet vermeld of het om bruto- of nettocapaciteit gaat. Over het algemeen ligt de bruikbare EV-batterijcapaciteit tussen 85% en 95% van de bruto beschikbare capaciteit.
Oplaadtijden (Overzicht) | |
---|---|
Langzaam opladen AC (3 kW – 3,6 kW): | 6 – 12 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
Snelladen AC (7 kW – 22 kW): | 3 – 8 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
Snelladen AC (43 kW): | 0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
Snelladen DC (50 kW+): | 0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
DC ultrasnel laden (150 kW+): | 0%-80% : 20 min. tot 40 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
Tesla Supercharger (120 kW – 250 kW): | 0%-80%: tot 25 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
- Note 1: SoC: state of charge
Afmetingen | |
---|---|
Hoogte (mm): | 1515 |
Breedte (mm): | 1900 |
Lengte (mm): | 5060 |
Wielbasis (mm): | 2995 |
Cirkel draaien (m): | 12,3 |
Bagageruimte (L): | 490 |
BMW i5 eDrive40 M Sport | |
---|---|
Batterijcapaciteit EV: | 83,9 kWh |
Puur elektrisch fornuis (WLTP): | 503 – 575 km |
Elektrisch energieverbruik (kWh/100km): | 16,1 – 18,7 |
Opladen: | 205 kW DC snelladen (10%-80%: 30 minuten). AC-lader aan boord: 11 kW AC (0%-100%: 8 uur en 25 minuten) |
Topsnelheid: | 193 km/h |
0-100 km/h: | 6,0 seconden |
Aandrijving: | Achterwielaandrijving (RWD) |
Elektrische motor (kW): | 250 |
Maximaal vermogen (PS): | 340 |
Koppel (Nm): | 400 |
Transmissie: | Automatisch |
Zetels: | 5 |
Deuren: | 4 |
Gewicht (kg): | 2.205 |
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/ (kg): | n.v.t. |
Kleuren: | 11 |
NCAP veiligheidswaardering: | n.v.t. |
BMW i5 eDrive40 M Sport Pro | |
---|---|
Batterijcapaciteit EV: | 83,9 kWh |
Puur elektrisch fornuis (WLTP): | 502 – 568 km |
Elektrisch energieverbruik (kWh/100km): | 16,3 – 18,7 |
Opladen: | 205 kW DC snelladen (10%-80%: 30 minuten). AC-lader aan boord: 11 kW AC (0%-100%: 8 uur en 25 minuten) |
Topsnelheid: | 193 km/h |
0-100 km/h: | 6,0 seconden |
Aandrijving: | Achterwielaandrijving (RWD) |
Elektrische motor (kW): | 250 |
Maximaal vermogen (PS): | 340 |
Koppel (Nm): | 400 |
Transmissie: | Automatisch |
Zetels: | 5 |
Deuren: | 4 |
Gewicht (kg): | 2.205 |
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/ (kg): | n.v.t. |
Kleuren: | 11 |
NCAP veiligheidswaardering: | n.v.t. |
BMW i5 M60 xDrive | |
---|---|
Batterijcapaciteit EV: | 83,9 kWh |
Puur elektrisch fornuis (WLTP): | 458 – 508 km |
Elektrisch energieverbruik (kWh/100km): | 18,4 – 20,5 |
Opladen: | 205 kW DC snelladen (10%-80%: 30 minuten). AC-lader aan boord: 11 kW AC (0%-100%: 8 uur en 25 minuten) |
Topsnelheid: | 230 km/h |
0-100 km/h: | 3,8 seconden |
Aandrijving: | Vierwielaandrijving (AWD) |
Elektrische motor (kW): | 442 |
Maximaal vermogen (PS): | 601 |
Koppel (Nm): | 795 |
Transmissie: | Automatisch |
Zetels: | 5 |
Deuren: | 4 |
Gewicht (kg): | 2.380 |
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/ (kg): | n.v.t. |
Kleuren: | 11 |
NCAP veiligheidswaardering: | n.v.t. |
BMW i5 M60 | |
---|---|
Batterijcapaciteit EV: | 83,9 kWh |
Puur elektrisch fornuis (WLTP): | 455 – 516 km |
Elektrisch energieverbruik (kWh/100km): | 18,2 – 20,6 |
Opladen: | 205 kW DC snelladen (10%-80%: 30 minuten). AC-lader aan boord: 11 kW AC (0%-100%: 8 uur en 25 minuten) |
Topsnelheid: | 230 km/h |
0-100 km/h: | 3,8 seconden |
Aandrijving: | Vierwielaandrijving (AWD) |
Elektrische motor (kW): | 442 |
Maximaal vermogen (PS): | 601 |
Koppel (Nm): | 795 |
Transmissie: | Automatisch |
Zetels: | 5 |
Deuren: | 4 |
Gewicht (kg): | 2.380 |
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/ (kg): | n.v.t. |
Kleuren: | 11 |
NCAP veiligheidswaardering: | n.v.t. |
Hoewel e-zoomed zich naar alle redelijkheid inspant om nauwkeurige en actuele informatie te verstrekken, is een deel van de verstrekte informatie afkomstig van derden en niet onafhankelijk door e-zoomed geverifieerd. Hoewel de informatie van derden betrouwbaar wordt geacht, geeft e-zoomed geen enkele expliciete of impliciete garantie met betrekking tot de nauwkeurigheid, geschiktheid, volledigheid, wettigheid, betrouwbaarheid of bruikbaarheid van de informatie. Deze disclaimer is van toepassing op zowel afzonderlijk als gezamenlijk gebruik van deze informatie.