De volledig elektrische CUPRA Tavascan SUV Coupé: de complete gids voor Nederland

CUPRA Tavascan
Price: n.v.t.
Type of electric vehicle: Batterij-elektrisch voertuig (BEV)
Body type: SUV
Battery size: 82 kWh
Electric range (WLTP): 517 - 547 km
Tailpipe emissions: 0g (CO2/km)

Overzicht


SEAT CUPRA, S.A.U, beter bekend als CUPRA, is de high-performance motorsportdochteronderneming van SEAT S.A., de eerste Spaanse fabrikant van gezinsauto’s. Het autobedrijf werd opgericht in 1950 en heeft zijn hoofdkantoor in Martorell, Spanje.

In 1986 werd SEAT verkocht aan de Duitse autogroep Volkswagen A.G. CUPRA stond voorheen bekend als SEAT Sport. In 2018 werd het high-performance merk CUPRA opgericht. De fabrikant wil tegen 2030 een volledig elektrisch merk zijn. Naar verwachting introduceert CUPRA op termijn de volledig elektrische Cupra Terramar en de volledig elektrische Cupra UrbanRebel. Het bedrijf heeft het volgende portfolio van plug-in hybride elektrische voertuigen (PHEV’s) en batterij-elektrische voertuigen (BEV’s):



Elektrische auto’s: De basis


Voor degenen die nog niet bekend zijn met elektrisch rijden zonder uitstoot, raden we aan de volgende artikelen te lezen:


Schrijf je in voor de e-zoomed Electric Living nieuwsbrief

De volledig elektrische CUPRA Tavascan SUV Coupé


De volledig elektrische Tavascan is de tweede batterij-elektrische auto (BEV) en de eerste puur elektrische SUV coupé van CUPRA. De eerste volledig elektrische auto van CUPRA is de CUPRA Born e-hatchback. Net als andere autofabrikanten wil CUPRA inspelen op de grote vraag naar SUV’s, met name elektrische SUV’s van topklasse.

De Tavascan conceptcar werd voor het eerst getoond op de Frankfurt Motor Show (IAA) in 2019. De bevestiging van de productie werd aangekondigd in maart 2021, gevolgd door de officiële lancering in april 2023. Het elektrische voertuig (EV) maakt ook gebruik van het speciale MEB-platform (Modular electric drive matrix) van Volkswagen, dat ook wordt gebruikt door de CUPRA Born en de Volkswagen ID.Family van elektrische voertuigen. De volledig elektrische VW ID.3, VW ID.4 en VW ID.7 zijn voorbeelden van EV’s die het MEB-platform delen.

Hoewel de elektrische Tavascan ontworpen en ontwikkeld is in Spanje (Barcelona), wordt hij geproduceerd in China in de Volkswagen Anhui fabriek. De Anhui-fabriek werd in 2017 opgericht door de Volkswagen Group en JAC Automobile Group. VW bezit momenteel 75% van deze productiefaciliteit. De levering van de Tavascan is gepland voor 2024, waarbij de CUPRA mikt op een jaarlijkse productie van maximaal 70.000 voertuigen.

De Tavascan zal beschikbaar zijn als een achterwielaangedreven (RWD) en als een performantere, vierwielaangedreven (AWD) variant. De AWD-variant, de CUPRA Tavascan VZ, heeft dubbele motoren (210 kW achter/80 kW voor). De Tavascan VZ haalt 0-100 km/u in 5,6 seconden (niet slecht, gezien de lengte van de SUV: 4,6 m). De EV levert een maximumvermogen van 340 pk en een koppel van 545 Nm.

Het instapmodel van de Tavascan RWD kan van 0-100 km/u rijden in 6,8 seconden. De EV levert een maximumvermogen van 285 pk en een koppel van 545 Nm. De topsnelheid bedraagt 180 km/u. De Tavascan EV biedt een reeks CUPRA rijmodi, waaronder: Bereik, Comfort, Prestaties, CUPRA, Individueel en Tractie. De tractiemodus is alleen beschikbaar op de AWD-variant. De EV is uitgerust met DCC Sport dynamische ondersteltechnologie, sportophanging en progressieve besturing.

De CUPRA Tavascan EV is verkrijgbaar in één EV batterijformaat: 82 kWh (77 kWh netto). De lithium-ion EV-batterij heeft een geclaimde actieradius tot 547 km (WLTP) voor de RWD-variant (real-wheel drive) en tot 517 km voor de AWD-variant (all-wheel drive). Natuurlijk moeten deze cijfers worden aangepast aan de werkelijke rijomstandigheden, zoals het weer, de temperatuur, de snelheid, het laadvermogen, de wegomstandigheden, enzovoort. Verwacht tot 465 km voor de Tavascan RWD en tot 440 km voor de Tavascan AWD.

Ter vergelijking: de volledig elektrische Genesis GV70 SUV in China heeft een 77,4 kWh EV-batterij aan boord met een actieradius tot 455 km (WLTP). De AWD GV70 haalt 0-100 km/u in 4,2 seconden met de boostfunctie (490 pk). De GV70 EV is langer (4,7 m) dan de Tavascan EV (4,6 m).

De batterij van de EV is op de vloer van de Tavascan EV geplaatst, waardoor het zwaartepunt lager ligt. Hij zit in een aluminium structuur (deel van de EV-carrosserie), wat de stijfheid verhoogt, en is tussen de assen geplaatst om de gewichtsverdeling van het voertuig te verbeteren (49:51). Natuurlijk is dit niet uniek voor de Tavascan EV. Andere puur elektrische auto’s volgen ook een gelijkaardige aanpak!

Net als elektrische auto’s profiteert ook de Tavascan van regeneratief remmen. De 4 regeneratieniveaus kunnen worden bediend via de ‘regenerative paddle shifts’ op het stuurwiel. Wie de elektrische actieradius wil vergroten, kiest het beste voor het sterkste niveau van energieterugwinning. Optioneel is er ook een warmtepomp beschikbaar om de efficiëntie van de EV te verhogen, waardoor de EV-batterij aan boord minder belast wordt. Gezien het premium segment van het performance merk CUPRA, hadden we verwacht dat de warmtepomp tot de standaarduitrusting van de EV zou behoren!

De EV kan tot 135 kW gelijkstroom snelladen en de 82 kWh EV-batterij kan in 30 minuten tot 80% worden opgeladen. Anders gezegd, er kan 100 km worden bijgeladen in 7 minuten. Hoewel 135 kW gelijkstroom voldoende is voor openbaar gelijkstroom opladen, is het verrassend dat de CUPRA geen snellere gelijkstroom oplaadmogelijkheid biedt. Veel van de recente premium elektrische auto’s kunnen tot 350 kW gelijkstroom opladen. De Genesis elektrische auto’s bieden bijvoorbeeld standaard tot 350 kW DC ultrasnel opladen.

De Tavascan elektrische auto heeft standaard een 11 kW AC-boordlader, wat zeker een voordeel is voor laadbestemmingen met een 3-fasenstroomvoorziening (thuis en op het werk). Wij bij e-zoomed raden een ‘topping up’ benadering aan voor het opladen van een elektrische auto. Op deze manier duurt het minder lang om de EV volledig op te laden en regelmatig opladen is goed voor het onderhoud van de EV-batterij op de lange termijn. CUPRA biedt een EV-accugarantie tot 8 jaar of 160.000 km. Dit is vergelijkbaar met de meeste andere EV-fabrikanten.

De CUPRA Tavascan EV zit boordevol technologie, waaronder een reeks geavanceerde rijhulpsystemen: voorspellende adaptieve cruisecontrol, verkeersbordherkenning, intelligente snelheidsaanpassing, zijassistentie, rijstrookassistentie, uitrijwaarschuwing, vermoeidheidsdetectie, achteruitrijcamera en nog veel meer! Er is ook parkeerhulp waarmee de EV op afstand kan worden geparkeerd via een smartphone.

Voor wie meer hulp nodig heeft bij het parkeren, is er ook de getrainde parkeerfunctie die de bestuurder 50 meter voor een in de EV gememoriseerde parkeerplaats volledig assisteert. Standaard is een responsief 15″ navigatiesysteem, dat ook wordt gebruikt door de volledig elektrische VW ID.7 sedan. Het infotainmentsysteem integreert een nieuw ontworpen Human Machine Interface (HMI).

Het silhouet van de SUV als coupé stelt niet teleur. Volgens de fabrikant markeert de Tavascan een belangrijke verschuiving voor de CUPRA in termen van een meer opvallende designtaal. Daar zijn we het mee eens! De nieuwe designtaal vergroot natuurlijk niet alleen de aantrekkingskracht van de EV, maar verbetert ook de aerodynamica van de auto. De voorkant is voorzien van matrix LED-lampen met een driehoekige oogtekening. Voor de meer traditionele autokoper is de sportieve styling van de buitenkant van de e-SUV misschien te agressief!

In het interieur is de EV standaard uitgerust met kuipstoelen en duurzame materialen (tot 90% gerecycled polyester en 50% gerecycled microvezel). Zoals verwacht biedt de premium elektrische auto een reeks opties voor interieurverlichting met LED-verlichting in het hele interieur, waaronder ’emotionele sfeerverlichting’. Praktisch gezien biedt de EV tot 540 liter bagageruimte.

Kortom, elektrisch rijden is goed voor het milieu en de portemonnee!


PROS CONS
Fatsoenlijke omvang en actieradius van de ingebouwde EV-batterijDC opladen beperkt tot 135 kW DC
Met technologie gevuldWarmtepomp niet standaard
RWD- en AWD-variantenBeperkte kleuropties voor exterieur

Galerij


De volledig elektrische CUPRA Tavascan SUV Coupé (krediet: CUPRA)


In een oogopslag
Type EV:Batterij-elektrisch voertuig (BEV)
Lichaamstype:SUV (Coupé)
Motor:Elektrisch
Beschikbaar in Nederland:Ja

Varianten (2 Opties)
Cupra Tavascan Endurance (vanaf € n.v.t.)
Cupra Tavascan VZ (vanaf € n.v.t.)

EV-batterij en emissies
Type EV-batterij:Lithium-ion
Batterijcapaciteit EV:Beschikbaar in één batterijformaat: 82 kWh
Opladen:135 kW DC snelladen (10%-80%: 30 minuten). AC-lader aan boord: 11 kW AC (0%-100%: n.v.t.)
Laadpoort:Type 2
Type EV-kabel:Type 2
Uitlaatemissies:0g (CO2/km)
Garantie op EV-batterijen:8 jaar of 160.000 km

Gemiddelde kosten van residentieel opladen
Netto capaciteit batterij: 30,0 kWh€ 10,05
Netto capaciteit batterij: 39,2 kWh€ 13,13
Netto capaciteit batterij: 45,0 kWh€ 15,07
Netto capaciteit batterij: 50,0 kWh€ 16,75
Netto capaciteit batterij: 64,0 kWh€ 21,44
Netto capaciteit batterij: 71,0 kWh€ 23,78
Netto capaciteit batterij: 77,0 kWh€ 25,79
Netto capaciteit batterij: 90,0 kWh€ 30,15
Netto capaciteit batterij: 100,0 kWh€ 33,50
Netto capaciteit batterij: 110,0 kWh€ 36,85
Netto capaciteit batterij: 120,0 kWh€ 40,20
  • Opmerking 1: De gemiddelde kosten van residentiële elektriciteit in Nederland variëren afhankelijk van de regio, de leverancier en het type energie dat wordt gebruikt. Een gemiddelde voor Nederland is 33,50 cent/kWh.
  • Opmerking 2: Niet alle EV-fabrikanten stellen gegevens beschikbaar over de netto EV-batterijcapaciteit en in een aantal gevallen wordt bij de geadverteerde EV-batterijcapaciteit niet vermeld of het om bruto- of nettocapaciteit gaat. Over het algemeen ligt de bruikbare EV-batterijcapaciteit tussen 85% en 95% van de bruto beschikbare capaciteit.

Oplaadtijden (Overzicht)
Langzaam opladen AC (3 kW – 3,6 kW):6 – 12 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen AC (7 kW – 22 kW):3 – 8 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen AC (43 kW):0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen DC (50 kW+):0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
DC ultrasnel laden (150 kW+):0%-80% : 20 min. tot 40 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Tesla Supercharger (120 kW – 250 kW):0%-80%: tot 25 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
  • Note 1: SoC: state of charge

Afmetingen
Hoogte (mm):1597
Breedte (mm):1861
Lengte (mm):4644
Wielbasis (mm):2766
Cirkel draaien (m):n.v.t.
Bagageruimte (L):540

Tavascan Endurance
Batterijcapaciteit EV:82 kWh
Puur elektrisch fornuis (WLTP):547 km
Elektrisch energieverbruik (kWh/100km):15,6
Opladen:135 kW DC snelladen (10%-80%: 30 minuten). AC-lader aan boord: 11 kW AC (0%-100%: n.v.t.)
Topsnelheid:180 km/h
0-100 km/h:6,8 seconden
Aandrijving:Achterwielaandrijving (RWD)
Elektrische motor (kW):210
Maximaal vermogen (PS):285
Koppel (Nm):545
Transmissie:Automatisch
Zetels:5
Deuren:5
Gewicht (kg):n.v.t.
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/ (kg):n.v.t.
Kleuren:4
NCAP veiligheidswaardering:n.v.t.

Tavascan VZ
Batterijcapaciteit EV:82 kWh
Puur elektrisch fornuis (WLTP):517 km
Elektrisch energieverbruik (kWh/100km):16,6
Opladen:135 kW DC snelladen (10%-80%: 30 minuten). AC-lader aan boord: 11 kW AC (0%-100%: n.v.t.)
Topsnelheid:180 km/h
0-100 km/h:5,6 seconden
Aandrijving:Vierwielaandrijving (AWD)
Elektrische motor (kW):250
Maximaal vermogen (PS):340 
Koppel (Nm):545
Transmissie:Automatisch
Zetels:5
Deuren:5
Gewicht (kg):n.v.t.
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/ (kg):n.v.t.
Kleuren:4
NCAP veiligheidswaardering:n.v.t.

Hoewel e-zoomed zich naar alle redelijkheid inspant om nauwkeurige en actuele informatie te verstrekken, is een deel van de verstrekte informatie afkomstig van derden en niet onafhankelijk door e-zoomed geverifieerd. Hoewel de informatie van derden betrouwbaar wordt geacht, geeft e-zoomed geen enkele expliciete of impliciete garantie met betrekking tot de nauwkeurigheid, geschiktheid, volledigheid, wettigheid, betrouwbaarheid of bruikbaarheid van de informatie. Deze disclaimer is van toepassing op zowel afzonderlijk als gezamenlijk gebruik van deze informatie.


Aanbevolen artikelen



Aanbevolen producten



Author

Ashvin Suri

Ashvin is sinds 2006 betrokken bij de sectoren hernieuwbare energie, energie-efficiëntie en infrastructuur. Hij heeft een passie voor de overgang naar een koolstofarme economie en elektrisch vervoer. Ashvin begon zijn carrière in 1994 bij Amerikaanse investeringsbanken in New York. Na zijn MBA aan de London Business School (1996-1998) werkte hij verder in investment banking bij Flemings (Londen) en JPMorgan (Londen). Zijn functies omvatten advies op het gebied van bedrijfsfinanciering, fusies en overnames en het aantrekken van kapitaal. Hij was betrokken bij verschillende industriële sectoren, waaronder engineering, lucht- en ruimtevaart, olie & gas, luchthavens en de auto-industrie in Azië en Europa. In 2010 was hij medeoprichter van een ontwikkelingsplatform voor zonne-energie, voor grootschalige grond- en dakzonne-energieprojecten in het Verenigd Koninkrijk, Italië, Duitsland en Frankrijk. Hij heeft ook geadviseerd over verschillende duurzame energieprojecten (wind- en zonne-energie) op nutsschaal in samenwerking met internationale institutionele investeerders en onafhankelijke energieproducenten (IPP's) in de duurzame energiesector. Hij heeft ook geadviseerd in belangrijke internationale markten zoals India, waaronder het adviseren van grootschalige industriële en automotive groepen in India. Ashvin heeft ook geadviseerd bij Indian Energy, een IPP gesteund door Guggenheim (een fonds van US$ 165 miljard). Hij heeft ook een in Singapore gevestigde groep van US$ 2 miljard geadviseerd. Ashvin heeft ook gewerkt in de vastgoed- en infrastructuursector, onder andere samen met de Matrix Group (een vastgoedgroep met een waarde van US$ 4 miljard in het Verenigd Koninkrijk) om een van de eerste institutionele vastgoedfondsen voor de Indiase vastgoedmarkt te lanceren. Het fonds werd met succes gelanceerd met aanzienlijke institutionele steun van de Britse/Europese markten. Hij heeft ook geadviseerd over waterinfrastructuur, onder andere aan een Zweeds bedrijf voor schone technologie in de watersector. Hij is ook betrokken geweest bij een aantal startende ondernemingen.

Producten voor elektrisch rijden kopen

Aanmelden voor e-zoomed nieuws en aanbiedingen

Deze site maakt gebruik van technische cookies om een optimale en snelle navigatie te garanderen en van analysecookies om statistieken op te stellen.
U kunt het Cookiebeleid raadplegen om meer inzicht te krijgen of om het gebruik van alle of sommige cookies te blokkeren via de Cookie-instellingen.
Door te kiezen voor Accepteren geeft u toestemming voor het gebruik van bovengenoemde cookies.

Privacy Settings saved!
Privacy Settings

When you visit any web site, it may store or retrieve information on your browser, mostly in the form of cookies. Control your personal Cookie Services here.

These cookies are necessary for the website to function and cannot be switched off in our systems.

In order to use this website we use the following technically required cookies
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

We use Google Tag Manager to monitor our traffic and to help us AB test new features.

Decline all Services
Accept all Services