De volledig elektrische BYD SEAL Sedan: de complete gids voor Nederland

BYD SEAL
Price: n.v.t.
Type of electric vehicle: Batterij-elektrisch voertuig (BEV)
Body type: Sedan
Battery size: 82,56 kWh
Electric range (WLTP): 520 - 570 km
Tailpipe emissions: 0g (CO2/km)

Overzicht


Hoewel BYD Auto Co., Ltd geen automerk is dat we snel zullen herkennen in Ierland, zijn de puur elektrische bussen van BYD sinds 2013 aanwezig op de Europese markten. BYD, een acroniem voor “Build Your Dreams”, is een beursgenoteerde Chinese multinational die personenauto’s, bussen, vrachtwagens, vorkheftrucks, elektrische fietsen en auto-onderdelen produceert, waaronder EV-batterijen.

Met betrekking tot elektrische voertuigen (EV’s) is BYD de op drie na grootste fabrikant van EV’s ter wereld, waaronder BEV’s (batterij-elektrische voertuigen) en PHEV’s (plug-in hybride elektrische voertuigen). Het is ook de op twee na grootste fabrikant van EV-batterijen ter wereld.

Het bedrijf heeft meer dan 28 jaar ervaring in onderzoek en ontwikkeling op het gebied van batterijen. Het multinationale conglomeraat heeft zijn hoofdkantoor in Xi’an (provincie Shaanxi, China). BYD heeft momenteel de volgende EV’s in haar portfolio:



Elektrische auto’s: De basis


Voor degenen die nog niet bekend zijn met elektrisch rijden zonder uitstoot, raden we aan de volgende artikelen te lezen:


Schrijf je in voor de e-zoomed Electric Living nieuwsbrief

De volledig elektrische BYD SEAL Sedan


BYD blijft doorgaan met zijn ambities voor de Europese markt voor elektrisch rijden. De introductie van de volledig elektrische SEAL-sedan is de derde batterij-elektrische auto (BEV) van BYD voor de Europese markt. Ondanks de aanzienlijke ervaring en balans van de Chinese autofabrikant, zal het niet eenvoudig zijn om marktaandeel te winnen van gevestigde OEM’s! En dan hebben we het nog niet eens over de zware concurrentie van andere Chinese/ Aziatische EV-fabrikanten die ook strijden om een stuk van de aantrekkelijke Europese EV-markt.

Hoewel puur elektrische berlines niet zo populair zijn als puur elektrische SUV’s, wint het volledig elektrische berlinesegment aan kracht, met name in het middensegment en het topsegment. BYD wil zichzelf graag positioneren als een premium elektrische auto, maar duidelijk niet zo premium als de volledig elektrische BMW i4, de volledig elektrische BMW i5, de BMW i7 of de Mercedes EQE. De SEAL is echter wel BYD’s meest premium EV tot nu toe.

De belangrijkste concurrenten van de BYD SEAL (D-segment) zijn de bestverkochte Tesla Model 3 en de volledig elektrische Hyundai IONIQ 6. De Genesis G80 is ook verkrijgbaar als EV. Hoewel de Genesis G80 ook in de bovenstaande lijst kan worden opgenomen, biedt de Chinese Genesis G80 beperkte concurrentie, gezien het gebrek aan merkbekendheid en de relatief recente toetreding tot de Europese markt. De hamvraag is of de ‘waardepropositie’ van de BYD SEAL aantrekkelijk genoeg is om Tesla 3 of IONIQ 6 kopers aan te trekken. De jury is er nog niet uit en dat zal nog wel even zo blijven!

Net als de volledig elektrische BYD Atto 3 en de volledig elektrische BYD Dolphin, bevat de BYD SEAL een lithium-ijzerfosfaat (LFP) Blade EV-batterij (82,56 kWh). De kobaltvrije EV-batterij maakt gebruik van lithium-ijzerfosfaat (LFP). De meeste EV’s die momenteel op de markt zijn, maken gebruik van de meer conventionele lithium-ion batterijen.

De puur elektrische BYD SEAL is ontwikkeld op het BYD e-Platform 3.0, een speciaal platform voor EV’s dat ook wordt gebruikt voor de Atto 3 en Dolphin. Het bedrijf claimt dat het platform een elektrische actieradius van meer dan 1.000 km mogelijk maakt via ‘s werelds eerste 8-in-1 elektrische aandrijflijn. Het platform maakt ook gebruik van blade batterijen, naar eigen zeggen ‘een van de veiligste batterijen ter wereld’. Volgens het bedrijf heeft de Blade Battery de Nail Penetration Test overtroffen.

BYD beweert dat de SEAL een elektrische actieradius van 570 km (WLTP) kan bereiken zonder uitlaatgassen voor de achterwielaangedreven (RWD) variant. Voor de SEAL met vierwielaandrijving (AWD) claimt het bedrijf 520 km op een volle lading. Ter vergelijking: de zuiver elektrische IONIQ 6 heeft een geclaimde actieradius tot 614 km en heeft een EV-batterij van vergelijkbare grootte (77 kWh) aan boord. De Tesla Model 3 heeft een bereik tot 629 km.

Zoals altijd moet de geclaimde actieradius worden aangepast aan de werkelijke rijomstandigheden. Voor het instapmodel van de elektrische SEAL metWD moet je uitgaan van een actieradius van ongeveer 480 km. Voor de AWD is een actieradius tot 440 km realistischer. Zeker voldoende voor de meeste rijbehoeften! Een warmtepomp is standaard op alle varianten.

Het is niet duidelijk waarom BYD het gelijkstroom opladen voor haar elektrische auto’s blijft beperken tot 150 kW gelijkstroom. Gezien de voortdurende verbetering van snelle en ultrasnelle openbare EV-oplaadinfrastructuur, zou het veel logischer zijn om een hogere DC-oplaadcapaciteit aan te bieden. De zuiver elektrische Genesis G80 EV biedt bijvoorbeeld standaard 350 kW gelijkstroomlading. De SEAL e-saloon kan met 150 kW gelijkstroom in 26 minuten tot 80% worden opgeladen.

De redding voor de SEAL is dat de EV standaard is uitgerust met een AC-boordlader van 11 kW (driefasig). Zeker handig voor EV-rijders die thuis, op het werk of bij openbare oplaadstations toegang hebben tot 3-fase AC EV-opladen.

De elektrische sedan is verkrijgbaar met zowel achterwielaandrijving (RWD) als vierwielaandrijving (AWD). De AWD kan 0-100 km/u halen in 3,8 seconden (maximumvermogen: 531 pk (390 kW)/koppel: 670 Nm). De topsnelheid van de EV is 180 km/u. De RWD variant haalt 0-100 km/u in 5,9 seconden. De EV heeft vier rijmodi: ECO, Normaal, Sport en Sneeuw. De ECO-modus geeft prioriteit aan energiezuinigheid en vergroot de actieradius.

De SEAL e-saloon is uitgerust met de geavanceerde Cell-to-Body (CTB) technologie. Volgens het bedrijf is met CTB “de batterij geïntegreerd in de vloer van de carrosserie, waardoor een sandwichachtige structuur ontstaat die de Blade Battery en de lade integreert”.

Deze aanpak verhoogt de structurele integriteit en veiligheid van de EV en verbetert ook de aerodynamica van het voertuig. De EV heeft vijf sterren gekregen van Euro NCAP. Alle varianten bieden standaard een groot aantal veiligheidsvoorzieningen, waaronder: waarschuwing voor aanrijding naar voren, automatische noodstop, waarschuwing voor aanrijding van achteren, waarschuwing voor kruisend verkeer van achteren, rem voor kruisend verkeer van achteren, hulp bij het aanhouden van de rijstrook, hulp bij het wisselen van rijstrook en het aanhouden van de rijstrook in noodsituaties.

Andere hulpmiddelen voor de bestuurder zijn: dodehoekdetectiesysteem, ESP, tractiecontrole, hill decent control, automatische voertuigvergrendeling en intelligente snelheidsbegrenzing. Het interieur van de cabine voelt zowel premium aan als praktisch in gebruik. De CTB-technologie helpt ook de cabineruimte te vergroten door het kleinere volume van het accupakket. Er is voldoende hoofd- en beenruimte voor passagiers achterin. De EV biedt tot 402 liter bagageruimte en heeft ook een kofferruimte (53 liter). Ook een panoramisch zonnedak is standaard.

In tegenstelling tot de ‘minimalistische’ benadering van interieurruimte door autofabrikanten als Tesla, Volvo, Polestar en Honda, heeft BYD een ‘drukkere’ interne styling. Sommigen vinden dat prettig! De auto heeft ook een 15,6-inch draaibaar touchscreen en een 10,25-inch informatiedisplay voor de bestuurder. De EV is uitgerust met V2L (vehicle-to-load). Met behulp van de bidirectionele lader aan boord kan V2L worden gebruikt om bepaalde elektrische apparaten op te laden (3kW), zoals een laptop, smartphone enz. Hij kan ook worden gebruikt om een andere EV op te laden.

Wat betreft de vormgeving van het exterieur is de EV zonder enige twijfel aantrekkelijk en slank (de sleutel tot het bereiken van de lage weerstandscoëfficiënt). De BEV heeft een sleepcoëfficiënt van 0,21 Cd, hetzelfde als de volledig elektrische Hyundai IONIQ 6 (0,21 Cd sleepcoëfficiënt). Hoe lager de aërodynamische coëfficiënt, hoe hoger de efficiëntie van het voertuig.

BYD blijft zijn ‘op de zee/zee geïnspireerde ontwerpbenadering’ volgen. BYD heeft ook geluisterd naar de feedback van Europese klanten en heeft de ‘Build Your Dreams’ slogan aan de achterkant van de auto laten vallen. Inderdaad een goede zet! Het lijkt er echter op dat BYD nog steeds graag zijn stempel op de achterkant wil drukken. Dus in een nogal unieke benadering is de achterkant van de AWD-variant voorzien van een ‘3.8S’ badge, wat staat voor de acceleratie 0-100 km/u: 3.8s.

Kortom, elektrisch rijden is goed voor het milieu en de portemonnee!


PROS CONS
Aantrekkelijke vormgevingDC opladen beperkt tot 150 kW DC
Fatsoenlijk elektrisch bereik. 11 kW AC-lader en warmtepomp standaard aan boordDuur, gezien de beperkte naamsbekendheid van BYD
Verkrijgbaar als achterwielaandrijving (RWD) en vierwielaandrijving (AWD)Stevige concurrentie van Tesla, Hyundai en anderen

Galerij


De volledig elektrische BYD SEAL Sedan (krediet: BYD)


In een oogopslag
Type EV:Batterij-elektrisch voertuig (BEV)
Lichaamstype:Sedan
Motor:Elektrisch
Beschikbaar in Nederland:Ja

Varianten (1 Optie)
BYD SEAL (€ n.v.t.)

EV-batterij en emissies
Type EV-batterij:Lithium ijzerfosfaat (LFP)
Batterijcapaciteit EV:Beschikbaar in één batterijformaat: 82,56 kWh
Opladen:150 kW DC snelladen (30%-80%: 26 minuten). AC-lader aan boord: 11 kW AC (0%-100%: n.v.t.)
Laadpoort:Type 2
Type EV-kabel:Type 2
Uitlaatemissies:0g (CO2/km)
Garantie op EV-batterijen:8 jaar of 200.000 km

Gemiddelde kosten van residentieel opladen
Netto capaciteit batterij: 30,0 kWh€ 10,05
Netto capaciteit batterij: 39,2 kWh€ 13,13
Netto capaciteit batterij: 45,0 kWh€ 15,07
Netto capaciteit batterij: 50,0 kWh€ 16,75
Netto capaciteit batterij: 64,0 kWh€ 21,44
Netto capaciteit batterij: 71,0 kWh€ 23,78
Netto capaciteit batterij: 77,0 kWh€ 25,79
Netto capaciteit batterij: 90,0 kWh€ 30,15
Netto capaciteit batterij: 100,0 kWh€ 33,50
Netto capaciteit batterij: 110,0 kWh€ 36,85
Netto capaciteit batterij: 120,0 kWh€ 40,20
  • Opmerking 1: De gemiddelde kosten van residentiële elektriciteit in Nederland variëren afhankelijk van de regio, de leverancier en het type energie dat wordt gebruikt. Een gemiddelde voor Nederland is 33,50 cent/kWh.
  • Opmerking 2: Niet alle EV-fabrikanten stellen gegevens beschikbaar over de netto EV-batterijcapaciteit en in een aantal gevallen wordt bij de geadverteerde EV-batterijcapaciteit niet vermeld of het om bruto- of nettocapaciteit gaat. Over het algemeen ligt de bruikbare EV-batterijcapaciteit tussen 85% en 95% van de bruto beschikbare capaciteit.

Oplaadtijden (Overzicht)
Langzaam opladen AC (3 kW – 3,6 kW):6 – 12 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen AC (7 kW – 22 kW):3 – 8 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen AC (43 kW):0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen DC (50 kW+):0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
DC ultrasnel laden (150 kW+):0%-80% : 20 min. tot 40 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Tesla Supercharger (120 kW – 250 kW):0%-80%: tot 25 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
  • Note 1: SoC: state of charge

Afmetingen
Hoogte (mm):1460
Breedte (mm):1875
Lengte (mm):4800
Wielbasis (mm):2920
Cirkel draaien (m):11,4
Bagageruimte (L):402

BYD SEAL RWD
Batterijcapaciteit EV:82,56 kWh
Puur elektrisch fornuis (WLTP):570 km
Elektrisch energieverbruik (kWh/100km):14,5
Opladen:150 kW DC snelladen (30%-80%: 26 minuten). AC-lader aan boord: 11 kW AC (0%-100%: n.v.t.)
Topsnelheid:180 km/h
0-100 km/h:5,9 seconden
Aandrijving:Achterwielaandrijving (RWD)
Elektrische motor (kW):230
Maximaal vermogen (PS):308
Koppel (Nm):360
Transmissie:Automatisch
Zetels:5
Deuren:4
Gewicht (kg):2.185
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/(kg):n.v.t.
Kleuren:6
NCAP veiligheidswaardering:5/5

BYD SEAL AWD
Batterijcapaciteit EV:82,56 kWh
Puur elektrisch fornuis (WLTP):520 km
Elektrisch energieverbruik (kWh/100km):15,9
Opladen:150 kW DC snelladen (30%-80%: 26 minuten). AC-lader aan boord: 11 kW AC (0%-100%: n.v.t.)
Topsnelheid:180 km/h
0-100 km/h:3,8 seconden
Aandrijving:Vierwielaandrijving (AWD)
Elektrische motor (kW):390
Maximaal vermogen (PS):531
Koppel (Nm):670
Transmissie:Automatisch
Zetels:5
Deuren:4
Gewicht (kg):2.185
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/(kg):n.v.t.
Kleuren:6
NCAP veiligheidswaardering:5/5

Hoewel e-zoomed zich naar alle redelijkheid inspant om nauwkeurige en actuele informatie te verstrekken, is een deel van de verstrekte informatie afkomstig van derden en niet onafhankelijk door e-zoomed geverifieerd. Hoewel de informatie van derden betrouwbaar wordt geacht, geeft e-zoomed geen enkele expliciete of impliciete garantie met betrekking tot de nauwkeurigheid, geschiktheid, volledigheid, wettigheid, betrouwbaarheid of bruikbaarheid van de informatie. Deze disclaimer is van toepassing op zowel afzonderlijk als gezamenlijk gebruik van deze informatie.


Aanbevolen artikelen



Aanbevolen producten



Author

Ashvin Suri

Ashvin is sinds 2006 betrokken bij de sectoren hernieuwbare energie, energie-efficiëntie en infrastructuur. Hij heeft een passie voor de overgang naar een koolstofarme economie en elektrisch vervoer. Ashvin begon zijn carrière in 1994 bij Amerikaanse investeringsbanken in New York. Na zijn MBA aan de London Business School (1996-1998) werkte hij verder in investment banking bij Flemings (Londen) en JPMorgan (Londen). Zijn functies omvatten advies op het gebied van bedrijfsfinanciering, fusies en overnames en het aantrekken van kapitaal. Hij was betrokken bij verschillende industriële sectoren, waaronder engineering, lucht- en ruimtevaart, olie & gas, luchthavens en de auto-industrie in Azië en Europa. In 2010 was hij medeoprichter van een ontwikkelingsplatform voor zonne-energie, voor grootschalige grond- en dakzonne-energieprojecten in het Verenigd Koninkrijk, Italië, Duitsland en Frankrijk. Hij heeft ook geadviseerd over verschillende duurzame energieprojecten (wind- en zonne-energie) op nutsschaal in samenwerking met internationale institutionele investeerders en onafhankelijke energieproducenten (IPP's) in de duurzame energiesector. Hij heeft ook geadviseerd in belangrijke internationale markten zoals India, waaronder het adviseren van grootschalige industriële en automotive groepen in India. Ashvin heeft ook geadviseerd bij Indian Energy, een IPP gesteund door Guggenheim (een fonds van US$ 165 miljard). Hij heeft ook een in Singapore gevestigde groep van US$ 2 miljard geadviseerd. Ashvin heeft ook gewerkt in de vastgoed- en infrastructuursector, onder andere samen met de Matrix Group (een vastgoedgroep met een waarde van US$ 4 miljard in het Verenigd Koninkrijk) om een van de eerste institutionele vastgoedfondsen voor de Indiase vastgoedmarkt te lanceren. Het fonds werd met succes gelanceerd met aanzienlijke institutionele steun van de Britse/Europese markten. Hij heeft ook geadviseerd over waterinfrastructuur, onder andere aan een Zweeds bedrijf voor schone technologie in de watersector. Hij is ook betrokken geweest bij een aantal startende ondernemingen.

Producten voor elektrisch rijden kopen

Aanmelden voor e-zoomed nieuws en aanbiedingen

Deze site maakt gebruik van technische cookies om een optimale en snelle navigatie te garanderen en van analysecookies om statistieken op te stellen.
U kunt het Cookiebeleid raadplegen om meer inzicht te krijgen of om het gebruik van alle of sommige cookies te blokkeren via de Cookie-instellingen.
Door te kiezen voor Accepteren geeft u toestemming voor het gebruik van bovengenoemde cookies.

Privacy Settings saved!
Privacy Settings

When you visit any web site, it may store or retrieve information on your browser, mostly in the form of cookies. Control your personal Cookie Services here.

These cookies are necessary for the website to function and cannot be switched off in our systems.

In order to use this website we use the following technically required cookies
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

We use Google Tag Manager to monitor our traffic and to help us AB test new features.

Decline all Services
Accept all Services