De volledig elektrische Mercedes-Benz EQC (SUV): de complete gids voor Nederland

Mercedes-Benz EQC volledig elektrische
Price: n.v.t.
Type of electric vehicle: Batterij-elektrisch voertuig (BEV)
Body type: SUV
Battery size: 80 kWh
Electric range (WLTP): 421 - 462 km
Tailpipe emissions: 0g (CO2/km)

Overzicht


Mercedes-Benz, beter bekend als Mercedes, is een toonaangevende, wereldwijde fabrikant van luxe auto’s met hoofdkantoor in Duitsland. Het bedrijf heeft zijn hoofdkantoor in Stuttgart en staat bekend om zijn hoogwaardige personenauto’s, waaronder de Mercedes-Maybach. Het bedrijf is echter ook toonaangevend in de productie van commerciële voertuigen, waaronder de Mercedes eSprinter commerciële EV en de Mercedes eVito elektrische bestelwagen.

Mercedes-Benz EQ is het submerk dat het bedrijf gebruikt voor zijn portfolio van batterij-elektrische voertuigen (BEV’s), plug-in hybride elektrische voertuigen (PHEV’s) en milde hybrides. De zuiver elektrische auto’s worden aangeduid als EQ, terwijl de PHEV’s worden aangeduid als EQ Power. De mild hybride voertuigen dragen de merknaam EQ Boost. Het BEV-gamma omvat:



Elektrische auto’s: De basis


Voor degenen die nog niet bekend zijn met elektrisch rijden zonder uitstoot, raden we aan de volgende artikelen te lezen:


Schrijf je in voor de e-zoomed Electric Living nieuwsbrief

De volledig elektrische Mercedes-Benz EQC SUV


De volledig elektrische Mercedes EQC is het eerste lid van de Mercedes EQ-familie voor elektrische mobiliteit. De elektrische EQC is gebaseerd op het Generation EQ-concept dat werd onthuld op de Autosalon van Parijs in 2016, en het productiemodel maakte zijn debuut op de Autosalon van Parijs in 2018. De EQC is gebaseerd op het Mercedes-Benz GLC SUV-model en is ook een vijfzits gezinsauto.

Deze luxe elektrische gezins-SUV is verkrijgbaar met slechts één accuformaat (80 kW) en heeft een WLTP-emissievrije elektrische actieradius van maximaal 462 km op een volle accu. Uiteraard zal de actieradius in de praktijk lager zijn, onder invloed van een aantal factoren.

Voor wie nog niet bekend is met elektrisch rijden, is het goed om te weten dat de werkelijke actieradius van een EV wordt beïnvloed door het rijprofiel, de weersomstandigheden, de wegomstandigheden, het aantal passagiers, het regeneratieve remprofiel en nog veel meer! Voor de EQC e-SUV kunt u rekenen op een werkelijke actieradius van ongeveer 390 km. Dat is voldoende voor de meeste dagelijkse ritten, inclusief snelwegritten.

De EV kan snel worden opgeladen tot 110 kW DC. Niet de snelste, maar ook niet de traagste. Maar gezien het prijskaartje hadden we een snellere DC-snellader verwacht. In ieder geval kan de EV in 40 minuten worden opgeladen van 10% tot 80% laadstatus (SOC). De fabrikant biedt ook standaard een driefasige 11 kW AC-boordlader aan. Met een speciale driefasige (11 kW) EV-lader, zoals de myenergi zappi EV-lader, kan de EQC-elektrische auto in 7 uur en 30 minuten volledig worden opgeladen. Eenfasig opladen met 7,4 kW duurt langer (tot 11 uur). Bij e-zoomed raden we aan om ‘s nachts thuis op te laden, wanneer de elektriciteitstarieven goedkoper zijn.

We raden het gebruik van een 3-pins huishoudelijke stekker voor het opladen van een elektrische auto af. We raden ook aan om regelmatig op te laden. Op die manier zijn er altijd ‘elektrische kilometers’ beschikbaar en is regelmatig opladen goed voor het langdurige onderhoud van de EV-accu aan boord. Mercedes biedt een garantie van 8 jaar of 160.000 km.

De premium volledig elektrische EQC ziet er goed uit, met een exterieur dat een mooie mix is tussen een traditioneel en futuristisch ontwerp, perfect voor kopers die houden van het ‘vertrouwde’, maar ook openstaan voor de toekomst. Zoals je van Mercedes mag verwachten, is de EQC een zeer verfijnde, volledig elektrische SUV. De vijfzits SUV heeft voldoende hoofd- en beenruimte voor passagiers achterin en ook een behoorlijke kofferbak (500 liter).

Omdat de elektrische auto (EV) is ontwikkeld op een speciaal EV-platform, is de EV-accu netjes onder de vloer geplaatst, waardoor er meer binnenruimte ontstaat. De e-SUV is uitgerust met de nieuwste generatie rijhulpsystemen, waaronder: Active Distance Assist DISTRONIC, Active Blind Spot Assist met Exit Warning-functie, Active Steering Assist en Active Brake Assist. De EV heeft een vijfsterren NCAP-veiligheidsbeoordeling gekregen.

Wat betreft prestaties kan de vierwielaangedreven Mercedes EQC in 5,1 seconden van 0 naar 100 km/u accelereren (maximaal vermogen: 408 pk/koppel: 760 Nm). De topsnelheid van de e-SUV is 180 km/u. Uiteraard levert de EV ook direct koppel. Kortom, elektrisch rijden is goed voor het milieu en de portemonnee!


PROS CONS
Gebouwd op een speciaal EV-platformGoedkopere alternatieven beschikbaar
Vierwielaandrijving standaardDC-laden tot maximaal 110 kW
11 kW wisselstroom-boordlader als standaarduitrustingHet elektrische bereik is niet zo indrukwekkend als dat van sommige concurrenten

Galerij


De volledig elektrische Mercedes-Benz EQC SUV (krediet: Mercedes-Benz)


In een oogopslag
Type EV:Batterij-elektrisch voertuig (BEV)
Lichaamstype:SUV
Motor:Elektrisch
Beschikbaar in Nederland:Ja

Varianten (1 Optie)
Mercedes-Benz EQC (€ n.v.t.)

EV-batterij en emissies
Type EV-batterij:Lithium-ion
Batterijcapaciteit EV:Beschikbaar in één batterijformaat: 80 kWh
Opladen:110 kW DC snelladen (10%-80%: 40 minuten). Ingebouwde lader 11 kW AC (10%-80%: 7 uur en 30 minuten)
Laadpoort:Type 2
Type EV-kabel:Type 2
Uitlaatemissies:0g (CO2/km)
Garantie op EV-batterijen:8 jaar of 160.000 km

Gemiddelde kosten van residentieel opladen
Netto capaciteit batterij: 30,0 kWh€ 10,05
Netto capaciteit batterij: 39,2 kWh€ 13,13
Netto capaciteit batterij: 45,0 kWh€ 15,07
Netto capaciteit batterij: 50,0 kWh€ 16,75
Netto capaciteit batterij: 64,0 kWh€ 21,44
Netto capaciteit batterij: 71,0 kWh€ 23,78
Netto capaciteit batterij: 77,0 kWh€ 25,79
Netto capaciteit batterij: 90,0 kWh€ 30,15
Netto capaciteit batterij: 100,0 kWh€ 33,50
Netto capaciteit batterij: 110,0 kWh€ 36,85
Netto capaciteit batterij: 120,0 kWh€ 40,20
  • Opmerking 1: De gemiddelde kosten van residentiële elektriciteit in Nederland variëren afhankelijk van de regio, de leverancier en het type energie dat wordt gebruikt. Een gemiddelde voor Nederland is 33,50 cent/kWh.
  • Opmerking 2: Niet alle EV-fabrikanten stellen gegevens beschikbaar over de netto EV-batterijcapaciteit en in een aantal gevallen wordt bij de geadverteerde EV-batterijcapaciteit niet vermeld of het om bruto- of nettocapaciteit gaat. Over het algemeen ligt de bruikbare EV-batterijcapaciteit tussen 85% en 95% van de bruto beschikbare capaciteit.

Oplaadtijden (Overzicht)
Langzaam opladen AC (3 kW – 3,6 kW):6 – 12 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen AC (7 kW – 22 kW):3 – 8 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen AC (43 kW):0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen DC (50 kW+):0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
DC ultrasnel laden (150 kW+):0%-80% : 20 min. tot 40 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Tesla Supercharger (120 kW – 250 kW):0%-80%: tot 25 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
  • Note 1: SoC: state of charge

Afmetingen
Hoogte (mm):1622
Breedte (mm):2096
Lengte (mm):4761
Wielbasis (mm):2864
Cirkel draaien (m):11,8
Bagageruimte (L):500
Frunk (L):n.v.t.

EQC 400 4MATIC
Batterijcapaciteit EV:80 kWh
Puur elektrisch fornuis (WLTP):421 – 462 km
Elektrisch energieverbruik (Wh/km):238 – 224
Opladen:110 kW DC snelladen (10%-80%: 40 minuten). Ingebouwde lader 11 kW AC (10%-80%: 7 uur en 30 minuten)
Topsnelheid:180 km/h
0-100 km/h:5,1 seconden
Aandrijving:Vierwielaandrijving (AWD)
Elektrische motor (kW):300
Maximaal vermogen (PS):408
Koppel (Nm):760
Transmissie:Automatisch
Zetels:5
Deuren:5
Gewicht (kg):2.495
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/ (kg):n.v.t.
Kleuren:10
NCAP veiligheidswaardering:5/5

Hoewel e-zoomed zich naar alle redelijkheid inspant om nauwkeurige en actuele informatie te verstrekken, is een deel van de verstrekte informatie afkomstig van derden en niet onafhankelijk door e-zoomed geverifieerd. Hoewel de informatie van derden betrouwbaar wordt geacht, geeft e-zoomed geen enkele expliciete of impliciete garantie met betrekking tot de nauwkeurigheid, geschiktheid, volledigheid, wettigheid, betrouwbaarheid of bruikbaarheid van de informatie. Deze disclaimer is van toepassing op zowel afzonderlijk als gezamenlijk gebruik van deze informatie.


Aanbevolen artikelen



Aanbevolen producten



Author

Ashvin Suri

Ashvin is sinds 2006 betrokken bij de sectoren hernieuwbare energie, energie-efficiëntie en infrastructuur. Hij heeft een passie voor de overgang naar een koolstofarme economie en elektrisch vervoer. Ashvin begon zijn carrière in 1994 bij Amerikaanse investeringsbanken in New York. Na zijn MBA aan de London Business School (1996-1998) werkte hij verder in investment banking bij Flemings (Londen) en JPMorgan (Londen). Zijn functies omvatten advies op het gebied van bedrijfsfinanciering, fusies en overnames en het aantrekken van kapitaal. Hij was betrokken bij verschillende industriële sectoren, waaronder engineering, lucht- en ruimtevaart, olie & gas, luchthavens en de auto-industrie in Azië en Europa. In 2010 was hij medeoprichter van een ontwikkelingsplatform voor zonne-energie, voor grootschalige grond- en dakzonne-energieprojecten in het Verenigd Koninkrijk, Italië, Duitsland en Frankrijk. Hij heeft ook geadviseerd over verschillende duurzame energieprojecten (wind- en zonne-energie) op nutsschaal in samenwerking met internationale institutionele investeerders en onafhankelijke energieproducenten (IPP's) in de duurzame energiesector. Hij heeft ook geadviseerd in belangrijke internationale markten zoals India, waaronder het adviseren van grootschalige industriële en automotive groepen in India. Ashvin heeft ook geadviseerd bij Indian Energy, een IPP gesteund door Guggenheim (een fonds van US$ 165 miljard). Hij heeft ook een in Singapore gevestigde groep van US$ 2 miljard geadviseerd. Ashvin heeft ook gewerkt in de vastgoed- en infrastructuursector, onder andere samen met de Matrix Group (een vastgoedgroep met een waarde van US$ 4 miljard in het Verenigd Koninkrijk) om een van de eerste institutionele vastgoedfondsen voor de Indiase vastgoedmarkt te lanceren. Het fonds werd met succes gelanceerd met aanzienlijke institutionele steun van de Britse/Europese markten. Hij heeft ook geadviseerd over waterinfrastructuur, onder andere aan een Zweeds bedrijf voor schone technologie in de watersector. Hij is ook betrokken geweest bij een aantal startende ondernemingen.

Producten voor elektrisch rijden kopen

Aanmelden voor e-zoomed nieuws en aanbiedingen

Deze site maakt gebruik van technische cookies om een optimale en snelle navigatie te garanderen en van analysecookies om statistieken op te stellen.
U kunt het Cookiebeleid raadplegen om meer inzicht te krijgen of om het gebruik van alle of sommige cookies te blokkeren via de Cookie-instellingen.
Door te kiezen voor Accepteren geeft u toestemming voor het gebruik van bovengenoemde cookies.

Privacy Settings saved!
Privacy Settings

When you visit any web site, it may store or retrieve information on your browser, mostly in the form of cookies. Control your personal Cookie Services here.

These cookies are necessary for the website to function and cannot be switched off in our systems.

In order to use this website we use the following technically required cookies
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

We use Google Tag Manager to monitor our traffic and to help us AB test new features.

Decline all Services
Accept all Services
0
    0
    Your Cart
    Your cart is emptyReturn to Shop