Overzicht
Mercedes-Benz, beter bekend als Mercedes, is een toonaangevende, wereldwijde fabrikant van luxe auto’s met hoofdkantoor in Duitsland. Het bedrijf heeft zijn hoofdkantoor in Stuttgart en staat bekend om zijn hoogwaardige personenauto’s, waaronder de Mercedes-Maybach. Het bedrijf is echter ook toonaangevend in de productie van commerciële voertuigen, waaronder de Mercedes eSprinter commerciële EV en de Mercedes eVito elektrische bestelwagen.
Mercedes-Benz EQ is het submerk dat het bedrijf gebruikt voor zijn portfolio van batterij-elektrische voertuigen (BEV’s), plug-in hybride elektrische voertuigen (PHEV’s) en milde hybrides. De zuiver elektrische auto’s worden aangeduid als EQ, terwijl de PHEV’s worden aangeduid als EQ Power. De mild hybride voertuigen dragen de merknaam EQ Boost. Het BEV-gamma omvat:
- Volledig elektrische EQC
- Volledig elektrische EQV
- Volledig elektrische EQA
- Volledig elektrische EQE (SUV)
- Volledig elektrische EQS (sedan)
- Volledig elektrische EQB
- Volledig elektrische EQE (sedan)
- Volledig elektrische EQS (SUV)
Elektrische auto’s: De basis
Voor degenen die nog niet bekend zijn met elektrisch rijden zonder uitstoot, raden we aan de volgende artikelen te lezen:
Schrijf je in voor de e-zoomed Electric Living nieuwsbrief
De volledig elektrische Mercedes-Benz EQE SUV
Net als de volledig elektrische Mercedes-Benz EQE sedan maakt ook de volledig elektrische Mercedes EQE SUV deel uit van de Mercedes-Benz EQ-familie voor elektrische mobiliteit. Beide elektrische voertuigen (EV’s) hebben veel gemeen en zijn gebouwd op hetzelfde EVA2 speciale EV-platform (het is het vierde model dat dit platform gebruikt). De EV heeft ook geleende technologie die is opgenomen in de EQS. De middelgrote luxe EQE SUV werd onthuld in oktober 2022.
De beschikbaarheid van zuiver elektrische SUV’s blijft toenemen, omdat autofabrikanten inspelen op de groeiende vraag naar elektrische SUV’s, met name premium e-SUV’s. We kunnen verwachten dat deze trend zich in de nabije toekomst zal voortzetten.
De EQE SUV is verkrijgbaar in twee varianten, de EQE 350 4MATIC met vierwielaandrijving (AWD) en de EQE 500 4MATIC met vierwielaandrijving (AWD) (er is nog een derde variant, de AMG EQE 43 4MATIC, die momenteel niet op alle markten verkrijgbaar is). Het instapmodel van de EQE 350 heeft een 89 kWh EV-batterij aan boord met een WLTP emissievrije elektrische actieradius tot 538 km. De beter presterende EQE 500 heeft een iets grotere ingebouwde EV-batterij (91 kWh) met een WLTP-emissievrije elektrische actieradius tot 521 km.
Natuurlijk zal de werkelijke zuiver elektrische actieradius lager uitvallen, omdat deze wordt beïnvloed door een aantal factoren, waaronder: rijprofiel, weersomstandigheden, wegdek, bandenmaat, snelheid, regeneratief remprofiel, laadvermogen, enzovoort! Verwacht voor de EQE 350 een werkelijke actieradius van ongeveer 460 km, terwijl voor de EQE 500 een actieradius van 440 km realistischer is. In elk geval is het aangeboden EV-bereik praktisch en nuttig voor de meeste rijbehoeften, waaronder snelwegritten over langere afstanden.
De e-SUV beschikt ook over een geavanceerde thermische architectuur, met standaard een warmtepomp, om de efficiëntie en de actieradius van de elektrische auto verder te verbeteren.
Beide varianten bieden standaard gelijkstroomopladen tot 170 kW DC. De EV-batterij kan in 32 minuten tot 80% worden opgeladen. De fabrikant biedt ook standaard een driefasige 11 kW of 22 kW AC boordlader (afhankelijk van de variant).
Met een speciale driefasige (11 kW) EV-lader kan de EQE elektrische auto in 10 uur volledig worden opgeladen. Een driefasige 22 kW lader laadt de EV-batterij 0%-100% op in 5 uur. Eenfasig opladen (7,4 kW) duurt langer. Wij bij e-zoomed raden aan om ‘s nachts thuis op te laden, wanneer de elektriciteitstarieven goedkoper zijn.
We moedigen consumenten aan om een groen PV-systeem en batterijopslag op locatie te installeren. Het is goed voor het milieu en de portemonnee! Een elektrische auto die wordt opgeladen met hernieuwbare energie bereikt een ‘well-to-wheel’ uitstoot zonder uitlaatgassen.
De EQE 350 rijdt van 0-100 km/u in 6,6 seconden (maximumvermogen: 288 pk/koppel: 765 Nm). De beter presterende EQE 500 rijdt van 0-100 km/u in maar liefst 4,9 seconden (maximumvermogen: 408 pk/koppel: 858 Nm). De topsnelheid van de EV is 210 km/u. Een indrukwekkende prestatie, gezien het gewicht van de SUV (meer dan 2,5 ton). Natuurlijk profiteert ook de vierwielaandrijving met dubbele motor van het directe koppel.
De EQE heeft een interieur en specificaties van hoge kwaliteit, waaronder standaard een infotainmentsysteem met twee schermen, met een optie voor een MBUX hyperscreen (17,7 inch). De luxueuze EQE elektrische auto (EV) zit boordevol rijassistentiesystemen, waaronder: actieve dodehoekassistent, actieve remassistent met kruisverkeersfunctie, actieve afstandsassistent DISTRONIC, actieve noodstopassistent, actieve uitwijkstuurassistent en nog veel meer.
Praktisch gezien biedt de middelgrote EQE elektrische SUV een bagageruimte van 520 liter. De EV wordt geproduceerd in Tuscaloosa (VS). Kortom, elektrisch rijden is goed voor het milieu en de portemonnee!
PROS | CONS |
---|---|
Goed EV-bereik (tot 538 km) | Goedkopere alternatieven beschikbaar |
DC Opladen tot 170 kW DC | Hyperscreen niet standaard op varianten |
Warmtepomp standaard | 22 kW AC-boordlader niet standaard op alle varianten |
De volledig elektrische Mercedes-Benz EQE SUV (krediet: Mercedes-Benz)
In een oogopslag | |
---|---|
Type EV: | Batterij-elektrisch voertuig (BEV) |
Lichaamstype: | SUV |
Motor: | Elektrisch |
Beschikbaar in Nederland: | Ja |
Varianten (1 Optie) |
---|
Mercedes-Benz EQE (€ n.v.t.) |
EV-batterij en emissies | |
---|---|
Type EV-batterij: | Lithium-ion |
Batterijcapaciteit EV: | Verkrijgbaar in twee batterijformaten: 89 kWh/ 91 kWh |
Opladen: | 170 kW DC snelladen (10%-80%: 32 minuten). AC-lader aan boord: 11 kW (0%-100%: 10 uur)/ 22 kW AC (0%-100%: 5 uur) |
Laadpoort: | Type 2 |
Type EV-kabel: | Type 2 |
Uitlaatemissies: | 0g (CO2/km) |
Garantie op EV-batterijen: | 8 jaar of 160.000 km |
Gemiddelde kosten van residentieel opladen | |
---|---|
Netto capaciteit batterij: 30,0 kWh | € 10,05 |
Netto capaciteit batterij: 39,2 kWh | € 13,13 |
Netto capaciteit batterij: 45,0 kWh | € 15,07 |
Netto capaciteit batterij: 50,0 kWh | € 16,75 |
Netto capaciteit batterij: 64,0 kWh | € 21,44 |
Netto capaciteit batterij: 71,0 kWh | € 23,78 |
Netto capaciteit batterij: 77,0 kWh | € 25,79 |
Netto capaciteit batterij: 90,0 kWh | € 30,15 |
Netto capaciteit batterij: 100,0 kWh | € 33,50 |
Netto capaciteit batterij: 110,0 kWh | € 36,85 |
Netto capaciteit batterij: 120,0 kWh | € 40,20 |
- Opmerking 1: De gemiddelde kosten van residentiële elektriciteit in Nederland variëren afhankelijk van de regio, de leverancier en het type energie dat wordt gebruikt. Een gemiddelde voor Nederland is 33,50 cent/kWh.
- Opmerking 2: Niet alle EV-fabrikanten stellen gegevens beschikbaar over de netto EV-batterijcapaciteit en in een aantal gevallen wordt bij de geadverteerde EV-batterijcapaciteit niet vermeld of het om bruto- of nettocapaciteit gaat. Over het algemeen ligt de bruikbare EV-batterijcapaciteit tussen 85% en 95% van de bruto beschikbare capaciteit.
Oplaadtijden (Overzicht) | |
---|---|
Langzaam opladen AC (3 kW – 3,6 kW): | 6 – 12 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
Snelladen AC (7 kW – 22 kW): | 3 – 8 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
Snelladen AC (43 kW): | 0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
Snelladen DC (50 kW+): | 0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
DC ultrasnel laden (150 kW+): | 0%-80% : 20 min. tot 40 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
Tesla Supercharger (120 kW – 250 kW): | 0%-80%: tot 25 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
- Note 1: SoC: state of charge
Afmetingen | |
---|---|
Hoogte (mm): | 1685 |
Breedte (mm): | 2141 |
Lengte (mm): | 4863 |
Wielbasis (mm): | 3030 |
Cirkel draaien (m): | 12,3 |
Bagageruimte (L): | 520 |
EQE 350 4MATIC | |
---|---|
Batterijcapaciteit EV: | 89 kWh |
Puur elektrisch fornuis (WLTP): | 486 – 538 km |
Elektrisch energieverbruik (kWh/100km): | 22,4 – 18,7 |
Opladen: | 170 kW DC snelladen (10%-80%: 32 minuten). AC-lader aan boord: 11 kW (0%-100%: 10 uur)/ 22 kW AC (0%-100%: 5 uur) |
Topsnelheid: | 210 km/h |
0-100 km/h: | 6,6 seconden |
Aandrijving: | Vierwielaandrijving (AWD) |
Elektrische motor (kW): | n.v.t. |
Maximaal vermogen (PS): | 288 |
Koppel (Nm): | 765 |
Transmissie: | Automatisch |
Zetels: | 5 |
Deuren: | 4 |
Gewicht (kg): | 2.580 |
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/ (kg): | n.v.t. |
Kleuren: | 7 |
NCAP veiligheidswaardering: | n.v.t. |
EQE 500 4MATIC | |
---|---|
Batterijcapaciteit EV: | 91 kWh |
Puur elektrisch fornuis (WLTP): | 488 – 521 km |
Elektrisch energieverbruik (kWh/100km): | 22,5 – 18,9 |
Opladen: | 170 kW DC snelladen (10%-80%: 32 minuten). AC-lader aan boord: 11 kW (0%-100%: 10 uur)/ 22 kW AC (0%-100%: 5 uur) |
Topsnelheid: | 210 km/h |
0-100 km/h: | 4,9 seconden |
Aandrijving: | Vierwielaandrijving (AWD) |
Elektrische motor (kW): | n.v.t. |
Maximaal vermogen (PS): | 408 |
Koppel (Nm): | 858 |
Transmissie: | Automatisch |
Zetels: | 5 |
Deuren: | 4 |
Gewicht (kg): | 2.560 |
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/ (kg): | n.v.t. |
Kleuren: | 7 |
NCAP veiligheidswaardering: | n.v.t. |
Hoewel e-zoomed zich naar alle redelijkheid inspant om nauwkeurige en actuele informatie te verstrekken, is een deel van de verstrekte informatie afkomstig van derden en niet onafhankelijk door e-zoomed geverifieerd. Hoewel de informatie van derden betrouwbaar wordt geacht, geeft e-zoomed geen enkele expliciete of impliciete garantie met betrekking tot de nauwkeurigheid, geschiktheid, volledigheid, wettigheid, betrouwbaarheid of bruikbaarheid van de informatie. Deze disclaimer is van toepassing op zowel afzonderlijk als gezamenlijk gebruik van deze informatie.