Overzicht
Ford Motor Company, de Amerikaanse autofabrikant, stapt in 2019 stevig in de snel evoluerende race van elektrische voertuigen (EV) met de onthulling van zijn ‘nieuwe ras Mustang’, de volledig elektrische Mustang Mach-e sport utility vehicle (SUV). Ford, met hoofdkantoor in Michigan, Verenigde Staten, werd in 1903 opgericht door de legendarische Henry Ford op 39-jarige leeftijd. Het bedrijf wordt geprezen voor de introductie van moderne methoden van grootschalig management/productie in het begin van de 20e eeuw.
Ford is de op één na grootste autofabrikant in de Verenigde Staten en staat in de top 10 wereldwijd. Het bedrijf is grotendeels in handen van institutionele beleggers (60%). De bestuursvoorzitter van Ford is echter William Clay Ford Jr., de achterkleinzoon van Henry Ford. Het bedrijf heeft vestigingen over de hele wereld, waaronder: Verenigde Staten, Canada, Mexico, China, India, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Turkije, Brazilië, Argentinië, Australië en Zuid-Afrika. In 2023 verkocht het bedrijf wereldwijd meer dan 4,4 miljoen auto’s.
De betrokkenheid van Ford bij hybride elektrische voertuigen gaat terug tot 2004, toen Toyota, de Japanse autofabrikant, Ford toegang gaf tot hybride technologie waarop Toyota patent had. In 2007 kondigde Ford ook een samenwerking aan met Southern California Edison (SCE) om plug-in hybrides te beoordelen in de context van het elektriciteitsnet. Ford is ook betrokken bij waterstofvoertuigen. Het bedrijf wil een leider worden in schoon vervoer en koolstofneutraal worden tegen 2030.
Het aanbod van Ford elektrische voertuigen (EV’s) omvat modellen voor zowel batterij-elektrische voertuigen (BEV’s) als plug-in hybride elektrische voertuigen (PHEV’s):
- Volledig elektrische Ford Capri
- Volledig elektrische Ford Mustang Mach-E
- Volledig elektrische Ford Explorer
- Ford Kuga Plug-in hybride
Elektrische auto’s: De basis
Voor degenen die nog niet bekend zijn met elektrisch rijden zonder uitstoot, raden we aan de volgende artikelen te lezen:
Schrijf je in voor de e-zoomed Electric Living nieuwsbrief
De volledig elektrische Ford Explorer SUV
De volledig elektrische Ford Explorer (C-Segment) middelgrote crossover is de tweede batterij-elektrische auto (BEV) van de fabrikant en werd in maart 2023 onthuld. De eerste BEV van Ford is de volledig elektrische Ford Mustang Mach-e. De Ford Explorer vijfdeurs SUV met verbrandingsmotor (ICE) werd in 1991 gelanceerd als vervanger van de Ford Bronco SUV. De Ford Explorer is momenteel aan zijn zesde generatie toe en werd in 2020 de bestverkochte SUV aller tijden in de Verenigde Staten. De Ford Explorer EV deelt zijn naam en inspiratie met de conventionele variant met verbrandingsmotor (ICE).
De elektrische Explorer is echter ontwikkeld op een heel ander platform dan de verbrandingsvarianten. De middelgrote Ford Explorer EV maakt gebruik van het MEB-platform van de Volkswagen Groep. Audi, Cupra en Skoda maken ook gebruik van hetzelfde modulaire platform. De Volkswagen ID.Family maakt ook gebruik van het MEB-platform, waaronder de volledig elektrische Volkswagen ID.4, een concurrerende optie voor de elektrische Explorer.
De Explorer EV wordt geproduceerd in Keulen, Duitsland (in het nieuwe Ford Keulen EV Centrum). De productie start in juni 2024. De samenwerking tussen Volkswagen en Ford heeft geprobeerd het beste van de Duitse techniek te combineren met het beste van het Amerikaanse SUV-design! Volgens ons een goede aanpak, gezien de bewezen staat van dienst van het Volkswagen MEB-platform. Klanten aan zich binden is natuurlijk een andere zaak, gezien de toch al hevige concurrentie in het segment van de volledig elektrische SUV’s, waaronder de best verkopende Tesla Model Y SUV.
Hoewel de volledig elektrische Ford Explorer drie EV-batterijopties heeft, zijn momenteel alleen de 82 kWh en 84 kWh beschikbaar. De kleinere 55 kWh EV batterij optie zal naar verwachting beschikbaar zijn vanaf eind 2024. We blijven autofabrikanten aanmoedigen om batterij-elektrische voertuigen (BEV’s) aan te bieden, d.w.z. volledig elektrische voertuigen, met meerdere EV-batterijformaat opties. In werkelijkheid zijn de dagelijkse rijbehoeften voor een aantal individuen en gezinnen beperkt tot kortere ritten (schoolritten, boodschappen, sportschool enz.), daarom is een kleinere EV-batterij zoals de 55 kWh-optie meer dan voldoende. Denk er ook aan dat hoe kleiner de EV-batterij aan boord is, hoe lager de prijs van de EV!
De geclaimde WLTP actieradius voor de achterwielaangedreven (RWD) 82 kWh variant is 602 km, met een elektrisch energieverbruik tussen 13,9 – 18,4 kWh/100 km. Als je de actieradius aanpast aan de rijomstandigheden in de praktijk, kun je een actieradius tot 515 km op een volle lading verwachten. Voor de 84 kWh-variant met vierwielaandrijving (AWD) claimt de fabrikant een WLTP-bereik tot 528 km, met een elektrisch energieverbruik tussen 16,7 – 21,5 kWh/100 km. Verwacht een werkelijke actieradius van 450 km. Hoe dan ook, een uitstekende actieradius voor de meeste dagelijkse ritten. Ford moet de WLTP-gecertificeerde actieradius voor het instapmodel met 55 kWh EV-batterij met achterwielaandrijving (RWD) nog specificeren, maar de beoogde actieradius is 385 km.
De EV biedt een maximale DC laadcapaciteit tot 185 kW DC voor het AWD 84 kWh topmodel (10%-80%: 26 min). De RWD 82 kWh EV biedt tot 135 kW DC (10%-80%: 28 min). Het instapmodel RWD 55 kWh kan tot 125 kW gelijkstroom opladen. Het is vermeldenswaard dat concurrenten zoals Genesis een snellere gelijkstroomoplaadcapaciteit bieden (tot 350 kW DC). In elk geval worden de meeste EV’s thuis opgeladen. AC-opladen, eenfasig (of driefasig) en meestal ‘s nachts. We moedigen het gebruik van zonne-energie en batterijopslag voor het opladen van een elektrische auto aan.
Ondanks het Mach-e prijskaartje is de warmtepomp niet standaard. Voor degenen die voor het eerst elektrisch gaan rijden, helpt een warmtepomp aan boord om de efficiëntie van het elektrische voertuig (EV) te verbeteren, d.w.z. de beschikbare elektrische actieradius zonder uitlaatgassen te vergroten. Andere manieren om de elektrische actieradius te vergroten zijn het gebruik van de regeneratieve remmen aan boord.
De EV biedt een redelijk niveau van technologie en uitrusting voor beide uitrustingsniveaus (Select/ Premium). Enkele daarvan zijn: volledig digitaal clusterscherm 5,3″, 14. 6″ SYNC Move Touchscreen, inductief draadloos opladen van telefoon, draadloze compatibiliteit met Android Auto en Apple CarPlay, 12 ultrasone sensoren, 5 camera’s, 3 radars, intelligente adaptieve cruisecontrol met stop & go, lane keeping aid & lane departure warning, verkeersbordherkenning met navigatie met waarschuwing voor verkeerd rijden, cross traffic alert (CTA) met actief remmen en uitrijdwaarschuwing, dual-zone elektronische automatische temperatuurregeling (DEATC), achteruitrijcamera, airconditioning (batterij en cabine), en nog veel meer. De BEV heeft een Five-Star NCAP Rating.
Praktisch gezien heeft de vijfdeurs e-SUV met vijf zitplaatsen geen kofferbak. Een kofferbak is een opbergruimte/compartiment/prullenbak aan de voorkant van een voertuig, in plaats van aan de achterkant. In het geval van puur elektrische auto’s, gezien het feit dat deze elektrische voertuigen geen interne verbrandingsmotor (ICE) aan boord hebben, is er ruimte voor een kofferbak onder de motorkap. Dankzij het hoge dak biedt de Explorer een goede hoofdruimte, zelfs voor langere volwassenen achterin. Ook de beenruimte is meer dan voldoende.
De kwaliteit van het interieur is goed en Ford heeft een aantal slimme voorzieningen ingebouwd, zoals de 17-liter ‘MegaConsole’ waar een 15-inch laptop of meerdere 1,5-liter drankflessen in passen. De beschikbare bagageruimte is 470 liter en is weliswaar kleiner dan die van de concurrentie, maar wel voldoende. Het panoramadak is alleen standaard op de hogere uitvoering! De Explorer is 1,63 m hoog en 4,46 m lang. Ter vergelijking: de volledig elektrische Polestar 4 SUV is 1,53 m lang en 4,84 m lang. De Polestar 4 heeft een bagageruimte van 526 liter! Qua exterieurstyling vinden we de Ford Explorer EV aantrekkelijk, nog versterkt door de nieuwe lay-out van de Ford Explorer badge!
De elektrische SUV is verkrijgbaar als achterwielaangedreven (RWD) en vierwielaangedreven (AWD) variant. De 82 kWh RWD-variant haalt 0-100 km/u in 6,4 seconden (maximumvermogen: 286 pk/koppel: 545 Nm). De 82 kWh AWD-variant haalt 0-100 km/u in 5,3 seconden (maximumvermogen: 340 pk/koppel: 679 Nm). De topsnelheid van de elektrische auto (EV) is 180 km/u.
Kortom, elektrisch rijden is goed voor het milieu en de portemonnee!
PROS | CONS |
---|---|
Verkrijgbaar in meerdere EV-batterijformaat opties en praktisch real-world elektrisch bereik | Warmtepomp niet standaard |
Goed niveau van uitrusting en technologie aan boord | Geen frunk |
Ruim interieur van goede kwaliteit | DC opladen niet zo snel als bij sommige concurrenten |
De volledig elektrische Ford Explorer SUV (krediet: Ford)
In een oogopslag | |
---|---|
Type EV: | Batterij-elektrisch voertuig (BEV) |
Lichaamstype: | SUV |
Motor: | Elektrisch |
Beschikbaar in Nederland: | Ja |
Varianten (3 Opties) |
---|
Ford Explorer Limited Edition Extended Range RWD (79 kWh) (vanaf € 42.750) |
Ford Explorer Extended Range RWD (77 kWh) (vanaf € 44.950) |
Ford Explorer Extended Range AWD (79 kWh) (vanaf € 52.950) |
EV-batterij en emissies | |
---|---|
Type EV-batterij: | Lithium-ion |
Batterijcapaciteit EV: | Verkrijgbaar in drie batterijformaten: 55 kWh/ 82 kWh/ 84 kWh |
Opladen: | 135-185 kW DC snelladen (10%-80%: 26-28 minuten). AC-lader aan boord: 7 kW AC (0%-100%: 9-13 uur) |
Laadpoort: | Type 2 |
Type EV-kabel: | Type 2 |
Uitlaatemissies: | 0g (CO2/km) |
Garantie op EV-batterijen: | 8 jaar of 160.000 km |
Gemiddelde kosten van residentieel opladen | |
---|---|
Netto capaciteit batterij: 30,0 kWh | € 10,05 |
Netto capaciteit batterij: 39,2 kWh | € 13,13 |
Netto capaciteit batterij: 45,0 kWh | € 15,07 |
Netto capaciteit batterij: 50,0 kWh | € 16,75 |
Netto capaciteit batterij: 64,0 kWh | € 21,44 |
Netto capaciteit batterij: 71,0 kWh | € 23,78 |
Netto capaciteit batterij: 77,0 kWh | € 25,79 |
Netto capaciteit batterij: 90,0 kWh | € 30,15 |
Netto capaciteit batterij: 100,0 kWh | € 33,50 |
Netto capaciteit batterij: 110,0 kWh | € 36,85 |
Netto capaciteit batterij: 120,0 kWh | € 40,20 |
- Opmerking 1: De gemiddelde kosten van residentiële elektriciteit in Nederland variëren afhankelijk van de regio, de leverancier en het type energie dat wordt gebruikt. Een gemiddelde voor Nederland is 33,50 cent/kWh.
- Opmerking 2: Niet alle EV-fabrikanten stellen gegevens beschikbaar over de netto EV-batterijcapaciteit en in een aantal gevallen wordt bij de geadverteerde EV-batterijcapaciteit niet vermeld of het om bruto- of nettocapaciteit gaat. Over het algemeen ligt de bruikbare EV-batterijcapaciteit tussen 85% en 95% van de bruto beschikbare capaciteit.
Oplaadtijden (Overzicht) | |
---|---|
Langzaam opladen AC (3 kW – 3,6 kW): | 6 – 12 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
Snelladen AC (7 kW – 22 kW): | 3 – 8 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
Snelladen AC (43 kW): | 0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
Snelladen DC (50 kW+): | 0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
DC ultrasnel laden (150 kW+): | 0%-80% : 20 min. tot 40 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
Tesla Supercharger (120 kW – 250 kW): | 0%-80%: tot 25 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
- Note 1: SoC: state of charge
Afmetingen | |
---|---|
Hoogte (mm): | 1630 |
Breedte (mm): | 1871 |
Lengte (mm): | 4468 |
Wielbasis (mm): | 2767 |
Cirkel draaien (m): | 10,8 |
Bagageruimte (L): | 470 |
Frunk (L): | n.v.t. |
RWD 55 kWh | |
---|---|
Batterijcapaciteit EV: | 55 kWh |
Puur elektrisch fornuis (WLTP): | 385 km (geschat bereik) |
Elektrisch energieverbruik (kWh/100km): | 15,5 |
Opladen: | 125 kW DC snelladen (10%-80%: 28 minuten). AC-lader aan boord: 7 kW AC (0%-100%: n.v.t. uur) |
Topsnelheid: | 180 km/h |
0-100 km/h: | n.v.t. |
Aandrijving: | Achterwielaandrijving (RWD) |
Elektrische motor (kW): | 125 |
Maximaal vermogen (PS): | 170 |
Koppel (Nm): | 310 |
Transmissie: | Automatisch |
Zetels: | 5 |
Deuren: | 5 |
Gewicht (kg): | n.v.t. |
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/ (kg): | n.v.t. |
Kleuren: | 6 |
NCAP veiligheidswaardering: | 5/5 |
RWD 82 kWh | |
---|---|
Batterijcapaciteit EV: | 82 kWh |
Puur elektrisch fornuis (WLTP): | 602 km |
Elektrisch energieverbruik (kWh/100km): | 13,9 – 18,4 |
Opladen: | 135 kW DC snelladen (10%-80%: 28 minuten). AC-lader aan boord: 7 kW AC (0%-100%: n.v.t. uur) |
Topsnelheid: | 180 km/h |
0-100 km/h: | 6,4 seconden |
Aandrijving: | Achterwielaandrijving (RWD) |
Elektrische motor (kW): | 210 |
Maximaal vermogen (PS): | 286 |
Koppel (Nm): | 545 |
Transmissie: | Automatisch |
Zetels: | 5 |
Deuren: | 5 |
Gewicht (kg): | 2.090 |
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/ (kg): | 1.000 (12% verloop)/ 750 |
Kleuren: | 6 |
NCAP veiligheidswaardering: | 5/5 |
AWD 84 kWh | |
---|---|
Batterijcapaciteit EV: | 84 kWh |
Puur elektrisch fornuis (WLTP): | 528 km |
Elektrisch energieverbruik (kWh/100km): | 16,7 – 21,5 |
Opladen: | 185 kW DC snelladen (10%-80%: 26 minuten). AC-lader aan boord: 7 kW AC (0%-100%: n.v.t. uur) |
Topsnelheid: | 180 km/h |
0-100 km/h: | 5,3 seconden |
Aandrijving: | Vierwielaandrijving (AWD) |
Elektrische motor (kW): | 250 |
Maximaal vermogen (PS): | 340 |
Koppel (Nm): | 679 |
Transmissie: | Automatisch |
Zetels: | 5 |
Deuren: | 5 |
Gewicht (kg): | 2.179 |
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/ (kg): | 1.200 (12% verloop)/ 750 |
Kleuren: | 6 |
NCAP veiligheidswaardering: | 5/5 |
Hoewel e-zoomed zich naar alle redelijkheid inspant om nauwkeurige en actuele informatie te verstrekken, is een deel van de verstrekte informatie afkomstig van derden en niet onafhankelijk door e-zoomed geverifieerd. Hoewel de informatie van derden betrouwbaar wordt geacht, geeft e-zoomed geen enkele expliciete of impliciete garantie met betrekking tot de nauwkeurigheid, geschiktheid, volledigheid, wettigheid, betrouwbaarheid of bruikbaarheid van de informatie. Deze disclaimer is van toepassing op zowel afzonderlijk als gezamenlijk gebruik van deze informatie.