De Ford Kuga Plug-In hybride SUV: de complete gids voor Nederland

Ford Kuga Plug-In hybride
Price: n.v.t.
Type of electric vehicle: Plug-In Hybride (PHEV)
Body type: SUV
Battery size: 14,4 kWh
Electric range (WLTP): 56 km
Tailpipe emissions: 32g (CO2/km)

Overzicht


Ford Motor Company, de Amerikaanse autofabrikant uit Michigan, heeft een stevige stap gezet in de snel evoluerende race om elektrische voertuigen (EV’s) met de onthulling van zijn ‘nieuwe Mustang’, de volledig elektrische Mustang Mach-e sport utility vehicle (SUV), voorafgaand aan de 2019 Los Angeles Auto Show.

Hoewel Ford een paar jaar geleden was begonnen met het werk aan een model voor elektrische auto’s, heeft CEO James Hackett ‘de stekker eruit getrokken’ en iedereen teruggestuurd naar de tekentafel. De eerste aanwijzingen suggereren dat de strategie om opnieuw te beginnen met het maken van een aantrekkelijker plug-in elektrisch voertuig (EV) heeft gewerkt voor Ford. De Mustang Mach-e maakt deel uit van de investering van 11,5 miljard dollar die Ford doet in elektrificatie tegen 2022. Het bedrijf wil een leider worden in schoon vervoer en koolstofneutraal worden in 2030.

Ford hoopt de iconische status van het merk ‘Mustang’ te gebruiken om zijn late toetreding tot de BEV-sector (batterij-elektrische voertuigen) goed te maken. Concurrenten uit zowel de traditionele autosector als nieuwkomers zijn al ver gevorderd in de race. De in München gevestigde Volkswagen Group en het in Californië gevestigde Tesla Inc zijn twee van die voorbeelden, die goed op weg zijn om de markt te domineren in de race om emissievrije auto’s. De elektrische voertuigen (EVS) die Ford aanbiedt zijn onder andere:



Elektrische auto’s: De basis


Voor degenen die nog niet bekend zijn met elektrisch rijden zonder uitstoot, raden we aan de volgende artikelen te lezen:


Schrijf je in voor de e-zoomed Electric Living nieuwsbrief

De Ford Kuga Plug-In hybride SUV


De Ford Kuga compacte SUV wordt sinds 2008 door Ford geproduceerd. De Ford Kuga is momenteel toe aan zijn derde generatie, die begin 2019 werd geïntroduceerd en eind 2019 in de verkoop ging, inclusief de Kuga PHEV. De variant met verbrandingsmotor (ICE) is verkrijgbaar als vierwielaandrijving (AWD) en voorwielaandrijving (FWD). De Kuga plug-in hybride elektrische auto (PHEV) variant is alleen verkrijgbaar als voorwielaandrijving (FWD).

De Ford Kuga PHEV heeft veel te bieden voor wie op zoek is naar elektrisch rijden met een lagere uitlaatemissie, tegen een meer betaalbare prijs. Voor gezinnen biedt de e-SUV veel praktische mogelijkheden en financiële besparingen.

Elektrisch rijden met een PHEV is veel goedkoper dan rijden met een gelijkwaardige variant met verbrandingsmotor. Elektrisch rijden kan zo goedkoop zijn als 10 cent per km. Gezien de voortdurende escalatie van de brandstofprijzen is elektrisch rijden hard op weg de beste optie te worden voor privé- en zakelijk autobezit.

Bovendien verbetert de koppeling van de benzinemotor met een elektromotor het brandstofverbruik van de elektrische auto. Ford claimt dat de Kuga plug-in hybride SUV een brandstofverbruik tot 1,1 l/100 km kan bereiken, opnieuw aanzienlijk beter dan de equivalente benzinevariant.

Om een beter brandstofverbruik te bereiken in een plug-in elektrisch voertuig, moet de EV echter regelmatig elektrisch rijden. Als de elektrische aandrijflijn, aangedreven door de ingebouwde EV-batterij, niet wordt benut, zullen de financiële besparingen van het rijden met een EV niet worden gerealiseerd.

De Ford Kuga EV heeft een ingebouwde EV-batterij van 14,4 kW, met een geclaimde emissievrije elektrische actieradius tot 56 km. Verwacht dat het werkelijke bereik dichter bij de 50 km zal liggen. Desondanks voldoende elektrisch bereik om aan de meeste dagelijkse behoeften te voldoen. Houd er wel rekening mee dat 2/3e van de automobilisten slechts 50 km per dag rijdt.

Dit hoeft niet te verbazen, aangezien het merendeel van onze dagelijkse ritten naar de plaatselijke kruidenier, sportschool, winkelstraat, schoollopen enz. gaan. De efficiëntie van de EV wordt nog verbeterd door regeneratief remmen, dus maak er gebruik van tijdens het rijden!

De Ford elektrische auto (EV) heeft een AC-lader van 3,7 kW aan boord. Met een speciaal EV-oplaadstation kan de PHEV binnen 3 uur worden opgeladen. Wij bij e-zoomed raden aan om een EV ‘s nachts op te laden, wanneer de elektriciteitstarieven betaalbaarder zijn.

We raden ook aan om er een gewoonte van te maken om de EV-batterij regelmatig bij te vullen. Op die manier kun je de puur elektrische modus vaker gebruiken en het is ook beter voor het algemene onderhoud van de EV-batterij. Ford biedt 8 jaar of 160.000 km garantie. De plug-in elektrische auto is niet geschikt voor gelijkstroom opladen.

Qua prestaties zal de voorwielaangedreven Ford Kuga plug-in hybride het hart niet sneller doen slaan, maar de prestaties zijn zeker behoorlijk. De PHEV haalt 0-100 km/u in 9,2 seconden (maximaal vermogen: 225 pk). De topsnelheid van de EV is 201 km/u. De Ford Kuga plug-in hybride koppelt een 2,5-liter Duratec benzinemotor aan een elektromotor. Natuurlijk profiteert de EV ook van een onmiddellijk koppel.

Ondanks de kleinere bagageruimte (581 L) door de plaatsing van de EV-batterij, biedt de Kuga PHEV redelijke praktische bruikbaarheid voor de inzittenden voor en achterin, met voldoende hoofd- en beenruimte. Het algehele zicht en rijgemak is ook goed.

De EV heeft ook een Five-Star NCAP Safety Rating. De auto beschikt ook over een groot aantal veiligheidsvoorzieningen, waaronder een persoonlijke rijassistent, adaptieve cruise control, rijstrookcentreringstechnologie, hulp bij het aan de kant houden van de rijstrook en nog veel meer.

De Ford Kuga plug-in elektrische SUV heeft een veel lagere uitlaatemissie (32 g CO2/km) in vergelijking met de variant met alleen benzine (156 g CO2/km). Kortom, elektrisch rijden is goed voor het milieu en de portemonnee!


PROS CONS
Een betaalbare PHEV SUVNiet zo stijlvol of iconisch als de Mach-e elektrische SUV
Goedkoop elektrisch rijdenAlleen leverbaar met voorwielaandrijving (FWD)
Praktisch en ruimOnboard lader beperkt tot 3,7 kW

Galerij


De Ford Kuga Plug-In hybride SUV (krediet: Ford)


In een oogopslag
Type EV:Plug-In Hybride (PHEV)
Lichaamstype:SUV
Motor:Benzine-Elektrisch
Beschikbaar in Nederland:Ja

Varianten (1 Optie)
Ford Kuga (vanaf € n.v.t.)

EV-batterij en emissies
Type EV-batterij:Lithium-ion
Batterijcapaciteit EV:Beschikbaar in één batterijformaat: 14,4 kWh
Opladen:DC opladen niet beschikbaar. AC-lader aan boord: 3,7 kW AC (0%-100%: 3 uur)
Laadpoort:Type 2
Type EV-kabel:Type 2
Uitlaatemissies:32g (CO2/km)
Garantie op EV-batterijen:8 jaar of 160.000 km

Gemiddelde kosten van residentieel opladen
Netto capaciteit batterij: 8,8 kWh€ 2,94
Netto capaciteit batterij: 12,0 kWh€ 4,02
Netto capaciteit batterij: 14,10 kWh€ 4,72
Netto capaciteit batterij: 18,8 kWh€ 6,29
Netto capaciteit batterij: 22,29 kWh€ 7,46
Netto capaciteit batterij: 25,4 kWh€ 8,50
Netto capaciteit batterij: 31,2 kWh€ 10,45
Netto capaciteit batterij: 38,2 kWh€ 12,79
  • Opmerking 1: De gemiddelde kosten van residentiële elektriciteit in Nederland variëren afhankelijk van de regio, de leverancier en het type energie dat wordt gebruikt. Een gemiddelde voor Nederland is 33,50 cent/kWh.
  • Opmerking 2: Niet alle EV-fabrikanten stellen gegevens beschikbaar over de netto EV-batterijcapaciteit en in een aantal gevallen wordt bij de geadverteerde EV-batterijcapaciteit niet vermeld of het om bruto- of nettocapaciteit gaat. Over het algemeen ligt de bruikbare EV-batterijcapaciteit tussen 85% en 95% van de bruto beschikbare capaciteit.

Oplaadtijden (Overzicht)
Langzaam opladen AC (3 kW – 3,6 kW):6 – 12 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen AC (7 kW – 22 kW):3 – 8 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen AC (43 kW):0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen DC (50 kW+):0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
  • Note 1: SoC: state of charge

Afmetingen
Hoogte (mm):1675
Breedte (mm):1883
Lengte (mm):4614
Wielbasis (mm):2710
Cirkel draaien (m):11,6
Bagageruimte (L):581

2.5L Plug-In Hybrid
Batterijcapaciteit EV:14,4 kWh
Puur elektrisch fornuis (WLTP):56 km
Elektrisch energieverbruik (kWh/100km):15,8
Brandstofverbruik (l/100 km):1,0 – 1,1
Opladen:DC opladen niet beschikbaar. AC-lader aan boord: 3,7 kW AC (0%-100%: 3 uur)
Topsnelheid:201 km/h
0-100 km/h:9,2 seconden
Aandrijving:Voorwielaandrijving (FWD)
Elektrische motor (kW):n.v.t.
Maximaal vermogen (PS):225
Koppel (Nm):n.v.t.
Transmissie:Automatisch
Zetels:5
Deuren:5
Gewicht (kg):1.844
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/ (kg):n.v.t.
Kleuren:7
NCAP veiligheidswaardering:5/5

Hoewel e-zoomed zich naar alle redelijkheid inspant om nauwkeurige en actuele informatie te verstrekken, is een deel van de verstrekte informatie afkomstig van derden en niet onafhankelijk door e-zoomed geverifieerd. Hoewel de informatie van derden betrouwbaar wordt geacht, geeft e-zoomed geen enkele expliciete of impliciete garantie met betrekking tot de nauwkeurigheid, geschiktheid, volledigheid, wettigheid, betrouwbaarheid of bruikbaarheid van de informatie. Deze disclaimer is van toepassing op zowel afzonderlijk als gezamenlijk gebruik van deze informatie.


Aanbevolen artikelen



Aanbevolen producten



Author

Ashvin Suri

Ashvin is sinds 2006 betrokken bij de sectoren hernieuwbare energie, energie-efficiëntie en infrastructuur. Hij heeft een passie voor de overgang naar een koolstofarme economie en elektrisch vervoer. Ashvin begon zijn carrière in 1994 bij Amerikaanse investeringsbanken in New York. Na zijn MBA aan de London Business School (1996-1998) werkte hij verder in investment banking bij Flemings (Londen) en JPMorgan (Londen). Zijn functies omvatten advies op het gebied van bedrijfsfinanciering, fusies en overnames en het aantrekken van kapitaal. Hij was betrokken bij verschillende industriële sectoren, waaronder engineering, lucht- en ruimtevaart, olie & gas, luchthavens en de auto-industrie in Azië en Europa. In 2010 was hij medeoprichter van een ontwikkelingsplatform voor zonne-energie, voor grootschalige grond- en dakzonne-energieprojecten in het Verenigd Koninkrijk, Italië, Duitsland en Frankrijk. Hij heeft ook geadviseerd over verschillende duurzame energieprojecten (wind- en zonne-energie) op nutsschaal in samenwerking met internationale institutionele investeerders en onafhankelijke energieproducenten (IPP's) in de duurzame energiesector. Hij heeft ook geadviseerd in belangrijke internationale markten zoals India, waaronder het adviseren van grootschalige industriële en automotive groepen in India. Ashvin heeft ook geadviseerd bij Indian Energy, een IPP gesteund door Guggenheim (een fonds van US$ 165 miljard). Hij heeft ook een in Singapore gevestigde groep van US$ 2 miljard geadviseerd. Ashvin heeft ook gewerkt in de vastgoed- en infrastructuursector, onder andere samen met de Matrix Group (een vastgoedgroep met een waarde van US$ 4 miljard in het Verenigd Koninkrijk) om een van de eerste institutionele vastgoedfondsen voor de Indiase vastgoedmarkt te lanceren. Het fonds werd met succes gelanceerd met aanzienlijke institutionele steun van de Britse/Europese markten. Hij heeft ook geadviseerd over waterinfrastructuur, onder andere aan een Zweeds bedrijf voor schone technologie in de watersector. Hij is ook betrokken geweest bij een aantal startende ondernemingen.

Producten voor elektrisch rijden kopen

Aanmelden voor e-zoomed nieuws en aanbiedingen

Deze site maakt gebruik van technische cookies om een optimale en snelle navigatie te garanderen en van analysecookies om statistieken op te stellen.
U kunt het Cookiebeleid raadplegen om meer inzicht te krijgen of om het gebruik van alle of sommige cookies te blokkeren via de Cookie-instellingen.
Door te kiezen voor Accepteren geeft u toestemming voor het gebruik van bovengenoemde cookies.

Privacy Settings saved!
Privacy Settings

When you visit any web site, it may store or retrieve information on your browser, mostly in the form of cookies. Control your personal Cookie Services here.

These cookies are necessary for the website to function and cannot be switched off in our systems.

In order to use this website we use the following technically required cookies
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

We use Google Tag Manager to monitor our traffic and to help us AB test new features.

Decline all Services
Accept all Services