Overzicht
BMW (Bayerische Motoren Werke AG) is een wereldwijd toonaangevende autofabrikant met hoofdkantoor in München, Duitsland. BMW staat bekend om zijn portfolio van luxewagens, waaronder de befaamde Rolls-Royce luxewagens. De groep produceert een aantal auto’s onder het merk BMW, waaronder batterij-elektrische voertuigen (BEV’s) en plug-in hybride elektrische voertuigen (PHEV’s).
Het bedrijf heeft momenteel de volgende portefeuille van batterij-elektrische voertuigen (BEV’s) en plug-in hybride elektrische voertuigen (PHEV’s):
- Volledig elektrische BMW iX1
- Volledig elektrische BMW iX2
- Volledig elektrische BMW iX3
- Volledig elektrische BMW iX
- Volledig elektrisch BMW i3
- Volledig elektrisch BMW i4
- Volledig elektrisch BMW i5
- Volledig elektrisch BMW i7
- BMW X1 Plug-In hybride
- BMW X2 Plug-In hybride
- BMW X3 Plug-In hybride
- BMW X5 Plug-In hybride
- BMW 2 Series Plug-In hybride
- BMW 3 Series Plug-In hybride
- BMW 3 Series Touring Plug-In hybride
- BMW 5 Series Plug-In hybride
- BMW 5 Series Touring Plug-In hybride
- BMW 7 Series Plug-In hybride
Elektrische auto’s: De basis
Voor degenen die nog niet bekend zijn met elektrisch rijden zonder uitstoot, raden we aan de volgende artikelen te lezen:
Schrijf je in voor de e-zoomed Electric Living nieuwsbrief
De BMW 3 Serie Touring Plug-In hybride Estate
De BMW 3 Reeks is momenteel aan zijn zesde generatie toe. De BMW 330e Touring plug-in hybride elektrische auto (PHEV) is verkrijgbaar als achterwielaandrijving (RWD) en ook als vierwielaandrijving (AWD). Hoewel autofabrikanten zoals BMW druk bezig zijn geweest met het upgraden van hun modelportfolio’s met plug-in hybrides, blijft het aantal beschikbare plug-in elektrische auto’s in het algemeen nog steeds beperkt, met name in het duurdere segment. Daarom is de BMW 330e plug-in estate elektrische auto zeker het overwegen waard.
De BMW Touring plug-in hybride heeft veel gemeen met de BMW 330e berline PHEV, zij het dat de estate praktischer en gezinsvriendelijker is, ondanks de kleinere bagageruimte door de plaatsing van de EV batterij (410 L). Beide EV’s hebben een vergelijkbare batterijgrootte en aandrijflijn.
De stationwagon PHEV heeft een EV-batterij van 11,15 kWh aan boord, met een emissievrije actieradius tot 61 km (WLTP). Houd er natuurlijk rekening mee dat de werkelijke actieradius lager zal zijn dan de WLTP-gecertificeerde actieradius en dat een puur elektrische actieradius van 55 km realistischer is. Het werkelijke bereik wordt beïnvloed door een aantal factoren, waaronder: het rijprofiel, de belading van passagiers en lading, de snelheid, regeneratief remmen, de gebruikte services aan boord, de wegomstandigheden en natuurlijk het weer!
De Touring PHEV biedt echter een ruime actieradius om te profiteren van de lagere kosten van elektrisch rijden. Afhankelijk van waar en wanneer je de EV oplaadt, bedragen de kosten van elektrisch rijden tussen de 5 en 10 cent per km. Veel goedkoper dan rijden met een benzine- of dieselmotor. De beste manier om van de soepele en stille elektrische modus te genieten, is door ervoor te zorgen dat de batterij van de EV regelmatig wordt bijgevuld. Dit helpt ook bij de gezondheid en het onderhoud van de EV batterij op lange termijn. BMW biedt 8 jaar of 160.000 km garantie.
De EV heeft een 3,7 kW AC boordlader, wat teleurstellend is gezien het premium prijskaartje. Een 7,4 kW boordlader had standaard moeten zijn. Profiteer desondanks van sneller en veiliger opladen met een speciale EV-lader zoals Wallbox. De elektrische auto van BMW kan in 3,5 uur volledig worden opgeladen. Wij van e-zoomed raden het gebruik van een huishoudelijke 3-pins stekker af voor het opladen van EV’s. Als je een huishoudelijke stekker gebruikt, duurt het tot 5,5 uur om de EV op te laden. De PHEV is niet geschikt voor snel gelijkstroom opladen.
Hoe meer er met een PHEV in EV-modus wordt gereden, hoe efficiënter en zuiniger de auto. BMW claimt dat de BMW 330e Touring PHEV tot 1,6 l/100 km kan leveren. Natuurlijk hangt het brandstofverbruik in de praktijk af van hoe goed je gebruik maakt van de elektrische motor/ EV batterij. Hoe meer, hoe beter! Zoals bij alle PHEV’s helpt de combinatie van een elektromotor en een verbrandingsmotor ook bij de BMW 3 Reeks plug-in elektrische auto om de uitlaatemissies te beperken. De geclaimde uitstoot bedraagt maximaal 36 (CO2/km). Hoe lager de uitstoot, hoe lager de lokale luchtvervuiling. Een win-win voor iedereen!
De prestaties van de 2.0-liter (viercilinder) BMW 3 Serie bewijzen dat hij een goede allrounder is. De topsnelheid van de auto in elektrische modus is 140 km/u, voldoende voor zowel stads- als plattelandsverkeer (de topsnelheid met verbrandingsmotor is 230 km/u). De EV is snel, ondanks het extra gewicht van de EV-batterij. Hij haalt 0-100 km/u in 5,9 seconden (maximaal vermogen: 292 pk). De EV profiteert ook van een onmiddellijk koppel.
De BMW Touring PHEV heeft een interieur van goede kwaliteit, zoals verwacht mag worden van een EV met premiumlabel. Qua technologie is de EV uitgerust met: BMW head-up display, BMW curved-display, BMW digitale sleutel, achteruitrijassistent, BMW intelligente persoonlijke assistent en nog veel meer. Kortom, de cockpit voor de bestuurder is modern, intuïtief en praktisch.
Rijden met de EV in elektrische modus levert financiële besparingen op. Kortom, elektrisch rijden is goed voor het milieu en de portemonnee!
PROS | CONS |
---|---|
Hoogwaardige elektrische gezinsauto | Kleine EV-batterij en beperkt elektrisch bereik |
Voldoende ruimte voor passagiers en bagage | Goedkoper alternatief station PHEV’s |
Goedkoop op elektriciteit | De ingebouwde lader is beperkt tot 3,7 kW. DC opladen niet beschikbaar |
De BMW 3 Serie Touring Plug-In hybride Estate (krediet: BMW)
In een oogopslag | |
---|---|
Type EV: | Plug-In Hybride (PHEV) |
Lichaamstype: | Estate |
Motor: | Benzine-Elektrisch |
Beschikbaar in Nederland: | Ja |
Varianten (1 Opties) |
---|
BMW 3 Serie (vanaf € n.v.t) |
EV-batterij en emissies | |
---|---|
Type EV-batterij: | Lithium-ion |
Batterijcapaciteit EV: | Verkrijgbaar in één batterijformaat: 11,15 kWh |
Opladen: | DC opladen niet beschikbaar. AC-lader aan boord: 3,7 kW AC (0%-100%: 3,5 uur) |
Laadpoort: | Type 2 |
Type EV-kabel: | Type 2 |
Uitlaatemissies: | 36 – 31 g (CO2/km) |
Garantie op EV-batterijen: | 8 jaar of 160.000 km |
Gemiddelde kosten van residentieel opladen | |
---|---|
Netto capaciteit batterij: 8,8 kWh | € 2,94 |
Netto capaciteit batterij: 12,0 kWh | € 4,02 |
Netto capaciteit batterij: 14,10 kWh | € 4,72 |
Netto capaciteit batterij: 18,8 kWh | € 6,29 |
Netto capaciteit batterij: 22,29 kWh | € 7,46 |
Netto capaciteit batterij: 25,4 kWh | € 8,50 |
Netto capaciteit batterij: 31,2 kWh | € 10,45 |
Netto capaciteit batterij: 38,2 kWh | € 12,79 |
- Opmerking 1: De gemiddelde kosten van residentiële elektriciteit in Nederland variëren afhankelijk van de regio, de leverancier en het type energie dat wordt gebruikt. Een gemiddelde voor Nederland is 33,50 cent/kWh.
- Opmerking 2: Niet alle EV-fabrikanten stellen gegevens beschikbaar over de netto EV-batterijcapaciteit en in een aantal gevallen wordt bij de geadverteerde EV-batterijcapaciteit niet vermeld of het om bruto- of nettocapaciteit gaat. Over het algemeen ligt de bruikbare EV-batterijcapaciteit tussen 85% en 95% van de bruto beschikbare capaciteit.
Oplaadtijden (Overzicht) | |
---|---|
Langzaam opladen AC (3 kW – 3,6 kW): | 6 – 12 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
Snelladen AC (7 kW – 22 kW): | 3 – 8 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
Snelladen AC (43 kW): | 0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
Snelladen DC (50 kW+): | 0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
- Note 1: SoC: state of charge
Afmetingen | |
---|---|
Hoogte (mm): | 1442 |
Breedte (mm): | 1827 |
Lengte (mm): | 4709 |
Wielbasis (mm): | 2851 |
Cirkel draaien (m): | 11,4 |
Bagageruimte (L): | 410 |
Frunk (L): | n.v.t |
BMW 330e Sport Touring | |
---|---|
Batterijcapaciteit EV: | 11,15 kWh |
Puur elektrisch fornuis (WLTP): | 60 – 61 km |
Elektrisch energieverbruik (kWh/100 km): | 16,4 – 16,1 |
Brandstofverbruik (l/100 km): | 1,4 |
Opladen: | DC opladen niet beschikbaar. AC-lader aan boord: 3,7 kW AC (0%-100%: 3,5 uur) |
Topsnelheid: | 230 km/h (electric mode: 140 km/h) |
0-100 km/h: | 5,9 seconden |
Aandrijving: | Achterwielaandrijving (RWD) |
Elektrische motor (kW): | 83 |
Maximaal vermogen (PS): | 292 |
Koppel (Nm): | 300 |
Transmissie: | Automatisch |
Zetels: | 5 |
Deuren: | 5 |
Gewicht (kg): | 1.905 |
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/ (kg): | n.v.t. |
Kleuren: | 6 |
NCAP veiligheidswaardering: | 5/5 |
BMW 330e xDrive Sport Touring | |
---|---|
Batterijcapaciteit EV: | 11,15 kWh |
Puur elektrisch fornuis (WLTP): | 57 – 58 km |
Elektrisch energieverbruik (kWh/100 km): | 17,2 – 16,9 |
Brandstofverbruik (l/100 km): | 1,6 |
Opladen: | DC opladen niet beschikbaar. AC-lader aan boord: 3,7 kW AC (0%-100%: 3,5 uur) |
Topsnelheid: | 225 km/h (electric mode: 140 km/h) |
0-100 km/h: | 5,9 seconden |
Aandrijving: | Vierwielaandrijving (AWD) |
Elektrische motor (kW): | 83 |
Maximaal vermogen (PS): | 292 |
Koppel (Nm): | 300 |
Transmissie: | Automatisch |
Zetels: | 5 |
Deuren: | 5 |
Gewicht (kg): | 1.965 |
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/ (kg): | n.v.t. |
Kleuren: | 6 |
NCAP veiligheidswaardering: | 5/5 |
Hoewel e-zoomed zich naar alle redelijkheid inspant om nauwkeurige en actuele informatie te verstrekken, is een deel van de verstrekte informatie afkomstig van derden en niet onafhankelijk door e-zoomed geverifieerd. Hoewel de informatie van derden betrouwbaar wordt geacht, geeft e-zoomed geen enkele expliciete of impliciete garantie met betrekking tot de nauwkeurigheid, geschiktheid, volledigheid, wettigheid, betrouwbaarheid of bruikbaarheid van de informatie. Deze disclaimer is van toepassing op zowel afzonderlijk als gezamenlijk gebruik van deze informatie.