Overzicht
SEAT CUPRA, S.A.U, beter bekend als CUPRA, is de high-performance motorsportdochteronderneming van SEAT S.A., de eerste Spaanse fabrikant van gezinsauto’s. Het autobedrijf werd opgericht in 1950 en heeft zijn hoofdkantoor in Martorell, Spanje.
In 1986 werd SEAT verkocht aan de Duitse autogroep Volkswagen A.G. CUPRA stond voorheen bekend als SEAT Sport. In 2018 werd het high-performance merk CUPRA opgericht. De fabrikant wil tegen 2030 een volledig elektrisch merk zijn. Naar verwachting introduceert CUPRA op termijn de volledig elektrische Cupra Terramar en de volledig elektrische Cupra UrbanRebel. Het bedrijf heeft het volgende portfolio van plug-in hybride elektrische voertuigen (PHEV’s) en batterij-elektrische voertuigen (BEV’s):
- CUPRA Formentor Plug-In Hybride
- CUPRA Leon Plug-In Hybride
- CUPRA Leon Sportstourer Plug-In Hybride
- Volledig elektrische CUPRA Born
- Volledig elektrische CUPRA Tavascan
Elektrische auto’s: De basis
Voor degenen die nog niet bekend zijn met elektrisch rijden zonder uitstoot, raden we aan de volgende artikelen te lezen:
Schrijf je in voor de e-zoomed Electric Living nieuwsbrief
De Cupra Formentor Plug-In hybride SUV
De productieversie van de compacte SUV Cupra Formentor werd in 2020 onthuld en de productie start in september 2020. De SUV wordt door de Spaanse autofabrikant op de markt gebracht als een ‘Coupé SUV’. De Formentor SUV is ook verkrijgbaar als plug-in hybride elektrisch voertuig (PHEV).
Zoals te verwachten van de koperen Cupra-badge, trekt het sportieve uiterlijk van de Formentor plug-in hybride zeker de aandacht. Simpel gezegd, hij ziet er goed uit! De plug-in hybride elektrische SUV is gepositioneerd om prestaties en efficiëntie te combineren, waaronder een verbeterd brandstofverbruik en lagere uitlaatemissies.
De Formentor PHEV heeft uitlaatemissies tot 27 g (CO2/km) in vergelijking met 193 g (CO2/km) voor de CUPRA Formentor VZ3 TSI 4Drive Benzine 310 variant. Een vermindering van meer dan 80% in uitlaatemissies.
De Cupra Formentor EV heeft een geclaimd brandstofverbruik tot 1,2 l/100 km. Hoewel het brandstofverbruik in de praktijk lager zal zijn dan geclaimd, zal regelmatig gebruik van de puur elektrische modus het brandstofverbruik verbeteren en de kosten van het rijden verlagen. Als de plug-in hybride voornamelijk op de verbrandingsmotor rijdt, verwacht dan een minder efficiënt brandstofverbruik.
De Cupra PHEV heeft een 12,8 kWh EV-batterij aan boord, met een WLTP-gecertificeerde emissievrije elektrische actieradius tot 58 km. Afhankelijk van rijstijl, weersomstandigheden, toestand van de weg, passagierslading, wielgrootte, snelheid en diensten die in de EV worden gebruikt, kun je een puur elektrische actieradius verwachten die dichter bij de 53 km ligt.
Dat zou echter meer dan voldoende zijn voor de meeste dagelijkse woon-werkritten, dus emissievrij rijden en ook nog geld besparen. De gebruikskosten per km van een EV zijn veel lager dan die van een benzine- of dieselauto. Afhankelijk van waar en wanneer een elektrische auto wordt opgeladen, zullen de kosten per km gemiddeld tussen de 5 en 10 cent liggen.
Wij bij e-zoomed raden een ‘topping up’ benadering van EV-opladen aan. Op deze manier is de actieradius van EV’s beschikbaar om te gebruiken en regelmatig opladen verbetert ook het onderhoud van de ingebouwde EV-batterij op de lange termijn. Cupra biedt 8 jaar of 160.000 km garantie.
Hoewel de PHEV niet kan worden opgeladen met behulp van snel gelijkstroom opladen, kan hij in minder dan vier uur volledig worden opgeladen met behulp van een speciaal thuis EV-oplaadstation, zoals het Easee thuis EV-oplaadstation. De Cupra plug-in elektrische auto heeft een ingebouwde lader van 3,6 kW. We raden het gebruik van een huishoudelijke 3-pins stekker af voor het opladen van een elektrische auto.
De Cupra plug-in hybride combineert de 1.4 e-HYBRID DSG-6 benzinemotor met een elektromotor. De vierwielaangedreven plug-in elektrische SUV haalt 0-100 km/u in 7,8 seconden (maximumvermogen: 204 pk). De topsnelheid van de EV is 205 km/u.
Het interieur is van hoge kwaliteit en praktisch. Volwassenen op de achterbank hebben voldoende been- en hoofdruimte. De koperen details zijn zichtbaar in het interieur. Door de hybride hardware is de bagageruimte echter kleiner (345 L) in vergelijking met de conventionele benzine Formentor.
De standaarduitrusting omvat: 12″ navigatiesysteem, full link smartphone-integratie (mirror link, draadloos Apple CarPlay, bedraad Google Android Auto), keyless start, keyless entry, bestuurderswaarschuwingssysteem, dynamische verkeersbordenweergave, grootlichtassistent, dynamische koplampbereikregeling en meer.
Kortom, elektrisch rijden is goed voor het milieu en de portemonnee!
PROS | CONS |
---|---|
Aantrekkelijk, onderscheidend, stijlvol exterieur. Ook praktisch voor gezinnen | Beperkt tot een ingebouwde lader van 3,6 kW. DC opladen niet beschikbaar |
Fatsoenlijk emissievrij bereik | Beperkte bagageruimte (345 L) |
Lage uitlaatemissies | Een dure PHEV in vergelijking met alternatieven |
De Cupra Formentor Plug-In hybride SUV (krediet: Cupra)
In een oogopslag | |
---|---|
Type EV: | Plug-In Hybride (PHEV) |
Lichaamstype: | SUV |
Motor: | Benzine-Elektrisch |
Beschikbaar in Nederland: | Ja |
Varianten (1 Opties) |
---|
Cupra Formentor (vanaf € n.v.t) |
EV-batterij en emissies | |
---|---|
Type EV-batterij: | Lithium-ion |
Batterijcapaciteit EV: | Verkrijgbaar in één batterijformaat: 12,8 kWh |
Opladen: | DC opladen niet beschikbaar. AC-lader aan boord: 3,6 kW AC (0%-100%: 3 uur 33 min) |
Laadpoort: | Type 2 |
Type EV-kabel: | Type 2 |
Uitlaatemissies: | 27 g (CO2/km) |
Garantie op EV-batterijen: | 8 jaar of 160.000 km |
Gemiddelde kosten van residentieel opladen | |
---|---|
Netto capaciteit batterij: 8,8 kWh | € 2,94 |
Netto capaciteit batterij: 12,0 kWh | € 4,02 |
Netto capaciteit batterij: 14,10 kWh | € 4,72 |
Netto capaciteit batterij: 18,8 kWh | € 6,29 |
Netto capaciteit batterij: 22,29 kWh | € 7,46 |
Netto capaciteit batterij: 25,4 kWh | € 8,50 |
Netto capaciteit batterij: 31,2 kWh | € 10,45 |
Netto capaciteit batterij: 38,2 kWh | € 12,79 |
- Opmerking 1: De gemiddelde kosten van residentiële elektriciteit in Nederland variëren afhankelijk van de regio, de leverancier en het type energie dat wordt gebruikt. Een gemiddelde voor Nederland is 33,50 cent/kWh.
- Opmerking 2: Niet alle EV-fabrikanten stellen gegevens beschikbaar over de netto EV-batterijcapaciteit en in een aantal gevallen wordt bij de geadverteerde EV-batterijcapaciteit niet vermeld of het om bruto- of nettocapaciteit gaat. Over het algemeen ligt de bruikbare EV-batterijcapaciteit tussen 85% en 95% van de bruto beschikbare capaciteit.
Oplaadtijden (Overzicht) | |
---|---|
Langzaam opladen AC (3 kW – 3,6 kW): | 6 – 12 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
Snelladen AC (7 kW – 22 kW): | 3 – 8 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
Snelladen AC (43 kW): | 0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
Snelladen DC (50 kW+): | 0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
- Note 1: SoC: state of charge
Afmetingen | |
---|---|
Hoogte (mm): | 1510 |
Breedte (mm): | 1839 |
Lengte (mm): | 4450 |
Wielbasis (mm): | 2680 |
Cirkel draaien (m): | 11,4 |
Bagageruimte (L): | 345 |
Frunk (L): | n.v.t |
1.4 e-HYBRID | |
---|---|
Batterijcapaciteit EV: | 12,8 kWh |
Puur elektrisch fornuis (WLTP): | 58 km |
Elektrisch energieverbruik (Wh/km): | 148,5 |
Brandstofverbruik (l/100 km): | 1,2 |
Opladen: | DC opladen niet beschikbaar. AC-lader aan boord: 3,6 kW AC (0%-100%: 3 uur 33 min) |
Topsnelheid: | 205 km/h |
0-100 km/h: | 7,8 seconden |
Aandrijving: | Vierwielaandrijving (AWD) |
Elektrische motor (kW): | n.v.t. |
Maximaal vermogen (PS): | 204 |
Koppel (Nm): | 350 |
Transmissie: | Automatisch |
Zetels: | 5 |
Deuren: | 5 |
Gewicht (kg): | 1.681 |
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/ (kg): | n.v.t. |
Kleuren: | 10 |
NCAP veiligheidswaardering: | 5/5 |
Hoewel e-zoomed zich naar alle redelijkheid inspant om nauwkeurige en actuele informatie te verstrekken, is een deel van de verstrekte informatie afkomstig van derden en niet onafhankelijk door e-zoomed geverifieerd. Hoewel de informatie van derden betrouwbaar wordt geacht, geeft e-zoomed geen enkele expliciete of impliciete garantie met betrekking tot de nauwkeurigheid, geschiktheid, volledigheid, wettigheid, betrouwbaarheid of bruikbaarheid van de informatie. Deze disclaimer is van toepassing op zowel afzonderlijk als gezamenlijk gebruik van deze informatie.