De Cupra Formentor Plug-In hybride (SUV): de complete gids voor Nederland

Cupra Formentor Plug-In hybride
Price: n.v.t.
Type of electric vehicle: Plug-In Hybride (PHEV)
Body type: SUV
Battery size: 12,8 kWh
Electric range (WLTP): 58 km
Tailpipe emissions: 27 g (CO2/km)

Overzicht


SEAT CUPRA, S.A.U, beter bekend als CUPRA, is de high-performance motorsportdochteronderneming van SEAT S.A., de eerste Spaanse fabrikant van gezinsauto’s. Het autobedrijf werd opgericht in 1950 en heeft zijn hoofdkantoor in Martorell, Spanje.

In 1986 werd SEAT verkocht aan de Duitse autogroep Volkswagen A.G. CUPRA stond voorheen bekend als SEAT Sport. In 2018 werd het high-performance merk CUPRA opgericht. De fabrikant wil tegen 2030 een volledig elektrisch merk zijn. Naar verwachting introduceert CUPRA op termijn de volledig elektrische Cupra Terramar en de volledig elektrische Cupra UrbanRebel. Het bedrijf heeft het volgende portfolio van plug-in hybride elektrische voertuigen (PHEV’s) en batterij-elektrische voertuigen (BEV’s):



Elektrische auto’s: De basis


Voor degenen die nog niet bekend zijn met elektrisch rijden zonder uitstoot, raden we aan de volgende artikelen te lezen:


Schrijf je in voor de e-zoomed Electric Living nieuwsbrief

De Cupra Formentor Plug-In hybride SUV


De productieversie van de compacte SUV Cupra Formentor werd in 2020 onthuld en de productie start in september 2020. De SUV wordt door de Spaanse autofabrikant op de markt gebracht als een ‘Coupé SUV’. De Formentor SUV is ook verkrijgbaar als plug-in hybride elektrisch voertuig (PHEV).

Zoals te verwachten van de koperen Cupra-badge, trekt het sportieve uiterlijk van de Formentor plug-in hybride zeker de aandacht. Simpel gezegd, hij ziet er goed uit! De plug-in hybride elektrische SUV is gepositioneerd om prestaties en efficiëntie te combineren, waaronder een verbeterd brandstofverbruik en lagere uitlaatemissies.

De Formentor PHEV heeft uitlaatemissies tot 27 g (CO2/km) in vergelijking met 193 g (CO2/km) voor de CUPRA Formentor VZ3 TSI 4Drive Benzine 310 variant. Een vermindering van meer dan 80% in uitlaatemissies.

De Cupra Formentor EV heeft een geclaimd brandstofverbruik tot 1,2 l/100 km. Hoewel het brandstofverbruik in de praktijk lager zal zijn dan geclaimd, zal regelmatig gebruik van de puur elektrische modus het brandstofverbruik verbeteren en de kosten van het rijden verlagen. Als de plug-in hybride voornamelijk op de verbrandingsmotor rijdt, verwacht dan een minder efficiënt brandstofverbruik.

De Cupra PHEV heeft een 12,8 kWh EV-batterij aan boord, met een WLTP-gecertificeerde emissievrije elektrische actieradius tot 58 km. Afhankelijk van rijstijl, weersomstandigheden, toestand van de weg, passagierslading, wielgrootte, snelheid en diensten die in de EV worden gebruikt, kun je een puur elektrische actieradius verwachten die dichter bij de 53 km ligt.

Dat zou echter meer dan voldoende zijn voor de meeste dagelijkse woon-werkritten, dus emissievrij rijden en ook nog geld besparen. De gebruikskosten per km van een EV zijn veel lager dan die van een benzine- of dieselauto. Afhankelijk van waar en wanneer een elektrische auto wordt opgeladen, zullen de kosten per km gemiddeld tussen de 5 en 10 cent liggen.

Wij bij e-zoomed raden een ‘topping up’ benadering van EV-opladen aan. Op deze manier is de actieradius van EV’s beschikbaar om te gebruiken en regelmatig opladen verbetert ook het onderhoud van de ingebouwde EV-batterij op de lange termijn. Cupra biedt 8 jaar of 160.000 km garantie.

Hoewel de PHEV niet kan worden opgeladen met behulp van snel gelijkstroom opladen, kan hij in minder dan vier uur volledig worden opgeladen met behulp van een speciaal thuis EV-oplaadstation, zoals het Easee thuis EV-oplaadstation. De Cupra plug-in elektrische auto heeft een ingebouwde lader van 3,6 kW. We raden het gebruik van een huishoudelijke 3-pins stekker af voor het opladen van een elektrische auto.

De Cupra plug-in hybride combineert de 1.4 e-HYBRID DSG-6 benzinemotor met een elektromotor. De vierwielaangedreven plug-in elektrische SUV haalt 0-100 km/u in 7,8 seconden (maximumvermogen: 204 pk). De topsnelheid van de EV is 205 km/u.

Het interieur is van hoge kwaliteit en praktisch. Volwassenen op de achterbank hebben voldoende been- en hoofdruimte. De koperen details zijn zichtbaar in het interieur. Door de hybride hardware is de bagageruimte echter kleiner (345 L) in vergelijking met de conventionele benzine Formentor.

De standaarduitrusting omvat: 12″ navigatiesysteem, full link smartphone-integratie (mirror link, draadloos Apple CarPlay, bedraad Google Android Auto), keyless start, keyless entry, bestuurderswaarschuwingssysteem, dynamische verkeersbordenweergave, grootlichtassistent, dynamische koplampbereikregeling en meer.

Kortom, elektrisch rijden is goed voor het milieu en de portemonnee!


PROS CONS
Aantrekkelijk, onderscheidend, stijlvol exterieur. Ook praktisch voor gezinnenBeperkt tot een ingebouwde lader van 3,6 kW. DC opladen niet beschikbaar
Fatsoenlijk emissievrij bereikBeperkte bagageruimte (345 L)
Lage uitlaatemissiesEen dure PHEV in vergelijking met alternatieven

Galerij


De Cupra Formentor Plug-In hybride SUV (krediet: Cupra)


In een oogopslag
Type EV:Plug-In Hybride (PHEV)
Lichaamstype:SUV
Motor:Benzine-Elektrisch
Beschikbaar in Nederland:Ja

Varianten (1 Opties)
Cupra Formentor (vanaf € n.v.t)

EV-batterij en emissies
Type EV-batterij:Lithium-ion
Batterijcapaciteit EV:Verkrijgbaar in één batterijformaat: 12,8 kWh
Opladen:DC opladen niet beschikbaar. AC-lader aan boord: 3,6 kW AC (0%-100%: 3 uur 33 min)
Laadpoort:Type 2
Type EV-kabel:Type 2
Uitlaatemissies:27 g (CO2/km)
Garantie op EV-batterijen:8 jaar of 160.000 km

Gemiddelde kosten van residentieel opladen
Netto capaciteit batterij: 8,8 kWh€ 2,94
Netto capaciteit batterij: 12,0 kWh€ 4,02
Netto capaciteit batterij: 14,10 kWh€ 4,72
Netto capaciteit batterij: 18,8 kWh€ 6,29
Netto capaciteit batterij: 22,29 kWh€ 7,46
Netto capaciteit batterij: 25,4 kWh€ 8,50
Netto capaciteit batterij: 31,2 kWh€ 10,45
Netto capaciteit batterij: 38,2 kWh€ 12,79
  • Opmerking 1: De gemiddelde kosten van residentiële elektriciteit in Nederland variëren afhankelijk van de regio, de leverancier en het type energie dat wordt gebruikt. Een gemiddelde voor Nederland is 33,50 cent/kWh.
  • Opmerking 2: Niet alle EV-fabrikanten stellen gegevens beschikbaar over de netto EV-batterijcapaciteit en in een aantal gevallen wordt bij de geadverteerde EV-batterijcapaciteit niet vermeld of het om bruto- of nettocapaciteit gaat. Over het algemeen ligt de bruikbare EV-batterijcapaciteit tussen 85% en 95% van de bruto beschikbare capaciteit.

Oplaadtijden (Overzicht)
Langzaam opladen AC (3 kW – 3,6 kW):6 – 12 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen AC (7 kW – 22 kW):3 – 8 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen AC (43 kW):0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen DC (50 kW+):0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
  • Note 1: SoC: state of charge

Afmetingen
Hoogte (mm):1510
Breedte (mm):1839
Lengte (mm):4450
Wielbasis (mm):2680
Cirkel draaien (m):11,4
Bagageruimte (L):345
Frunk (L):n.v.t

1.4 e-HYBRID
Batterijcapaciteit EV:12,8 kWh
Puur elektrisch fornuis (WLTP):58 km
Elektrisch energieverbruik (Wh/km):148,5
Brandstofverbruik (l/100 km):1,2
Opladen:DC opladen niet beschikbaar. AC-lader aan boord: 3,6 kW AC (0%-100%: 3 uur 33 min)
Topsnelheid:205 km/h
0-100 km/h:7,8  seconden
Aandrijving:Vierwielaandrijving (AWD)
Elektrische motor (kW):n.v.t.
Maximaal vermogen (PS):204
Koppel (Nm):350
Transmissie:Automatisch
Zetels:5
Deuren:5
Gewicht (kg):1.681
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/ (kg):n.v.t.
Kleuren:10
NCAP veiligheidswaardering:5/5

Hoewel e-zoomed zich naar alle redelijkheid inspant om nauwkeurige en actuele informatie te verstrekken, is een deel van de verstrekte informatie afkomstig van derden en niet onafhankelijk door e-zoomed geverifieerd. Hoewel de informatie van derden betrouwbaar wordt geacht, geeft e-zoomed geen enkele expliciete of impliciete garantie met betrekking tot de nauwkeurigheid, geschiktheid, volledigheid, wettigheid, betrouwbaarheid of bruikbaarheid van de informatie. Deze disclaimer is van toepassing op zowel afzonderlijk als gezamenlijk gebruik van deze informatie.


Aanbevolen artikelen



Aanbevolen producten



Author

Ashvin Suri

Ashvin is sinds 2006 betrokken bij de sectoren hernieuwbare energie, energie-efficiëntie en infrastructuur. Hij heeft een passie voor de overgang naar een koolstofarme economie en elektrisch vervoer. Ashvin begon zijn carrière in 1994 bij Amerikaanse investeringsbanken in New York. Na zijn MBA aan de London Business School (1996-1998) werkte hij verder in investment banking bij Flemings (Londen) en JPMorgan (Londen). Zijn functies omvatten advies op het gebied van bedrijfsfinanciering, fusies en overnames en het aantrekken van kapitaal. Hij was betrokken bij verschillende industriële sectoren, waaronder engineering, lucht- en ruimtevaart, olie & gas, luchthavens en de auto-industrie in Azië en Europa. In 2010 was hij medeoprichter van een ontwikkelingsplatform voor zonne-energie, voor grootschalige grond- en dakzonne-energieprojecten in het Verenigd Koninkrijk, Italië, Duitsland en Frankrijk. Hij heeft ook geadviseerd over verschillende duurzame energieprojecten (wind- en zonne-energie) op nutsschaal in samenwerking met internationale institutionele investeerders en onafhankelijke energieproducenten (IPP's) in de duurzame energiesector. Hij heeft ook geadviseerd in belangrijke internationale markten zoals India, waaronder het adviseren van grootschalige industriële en automotive groepen in India. Ashvin heeft ook geadviseerd bij Indian Energy, een IPP gesteund door Guggenheim (een fonds van US$ 165 miljard). Hij heeft ook een in Singapore gevestigde groep van US$ 2 miljard geadviseerd. Ashvin heeft ook gewerkt in de vastgoed- en infrastructuursector, onder andere samen met de Matrix Group (een vastgoedgroep met een waarde van US$ 4 miljard in het Verenigd Koninkrijk) om een van de eerste institutionele vastgoedfondsen voor de Indiase vastgoedmarkt te lanceren. Het fonds werd met succes gelanceerd met aanzienlijke institutionele steun van de Britse/Europese markten. Hij heeft ook geadviseerd over waterinfrastructuur, onder andere aan een Zweeds bedrijf voor schone technologie in de watersector. Hij is ook betrokken geweest bij een aantal startende ondernemingen.

Producten voor elektrisch rijden kopen

Aanmelden voor e-zoomed nieuws en aanbiedingen

Deze site maakt gebruik van technische cookies om een optimale en snelle navigatie te garanderen en van analysecookies om statistieken op te stellen.
U kunt het Cookiebeleid raadplegen om meer inzicht te krijgen of om het gebruik van alle of sommige cookies te blokkeren via de Cookie-instellingen.
Door te kiezen voor Accepteren geeft u toestemming voor het gebruik van bovengenoemde cookies.

Privacy Settings saved!
Privacy Settings

When you visit any web site, it may store or retrieve information on your browser, mostly in the form of cookies. Control your personal Cookie Services here.

These cookies are necessary for the website to function and cannot be switched off in our systems.

In order to use this website we use the following technically required cookies
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

We use Google Tag Manager to monitor our traffic and to help us AB test new features.

Decline all Services
Accept all Services
0
    0
    Your Cart
    Your cart is emptyReturn to Shop