De BMW X3 Plug-In hybride (SUV): de complete gids voor Nederland

BMW X3 Plug-In hybride
Price: € 72.974
Type of electric vehicle: Plug-In Hybride (PHEV)
Body type: SUV
Battery size: 11,15 kWh
Electric range (WLTP): 54 − 46 km
Tailpipe emissions: 45 − 49 g (CO2/km)

Overzicht


BMW (Bayerische Motoren Werke AG) is een wereldwijd toonaangevende autofabrikant met hoofdkantoor in München, Duitsland. BMW staat bekend om zijn portfolio van luxewagens, waaronder de befaamde Rolls-Royce luxewagens. De groep produceert een aantal auto’s onder het merk BMW, waaronder batterij-elektrische voertuigen (BEV’s) en plug-in hybride elektrische voertuigen (PHEV’s).

Het bedrijf heeft momenteel de volgende portefeuille van batterij-elektrische voertuigen (BEV’s) en plug-in hybride elektrische voertuigen (PHEV’s):



Elektrische auto’s: De basis


Voor degenen die nog niet bekend zijn met elektrisch rijden zonder uitstoot, raden we aan de volgende artikelen te lezen:


Schrijf je in voor de e-zoomed Electric Living nieuwsbrief

De BMW X3 Plug-In hybride SUV


De BMW X3 compacte luxe SUV is sinds 2003 te koop. Momenteel is hij toe aan zijn derde generatie. De SUV wordt geproduceerd in Zuid-Afrika. De BMW X3 is leverbaar als plug-in hybride elektrische auto (PHEV).

Voor privé- en bedrijfsautobestuurders die graag de stap willen zetten naar elektrisch rijden met een lagere uitlaatgasemissie, maar nog steeds een verbrandingsmotor (ICE) willen, is een plug-in hybride elektrische auto (PHEV) een natuurlijke volgende stap. Wereldwijde autofabrikanten, zoals BMW, erkennen de belangrijke rol die PHEV’s spelen bij de onmiddellijke overgang naar emissievrij elektrisch rijden en zijn hard aan het werk geweest om hun conventionele benzine- en dieselassortiment met verbrandingsmotor (ICE) aan te bieden met plug-in hybride varianten.

De BMW X3 PHEV heeft de aspirant-rijder van elektrische auto’s veel te bieden. Ten eerste is hij praktisch: groot genoeg om ruim aan te voelen, maar klein genoeg om gemakkelijk in drukke stadscentra te rijden en te parkeren. Dankzij de vormgeving van een meer traditionele SUV-daklijn biedt de EV voldoende hoofd- en beenruimte voor volwassenen achterin. Ook de voorstoelen bieden royale ruimte.

Ondanks de toevoeging van een EV-batterij aan boord is de bagageruimte van de EV nog steeds nuttig (450 L). Het interieur is van hoge kwaliteit, zoals verwacht mag worden van een premium SUV van BMW. De EV is goed gespecificeerd op het gebied van technologie, waaronder: rijassistent, stuur- en rijstrookassistent, actieve bescherming tegen botsingen, BMW intelligente persoonlijke assistent, BMW Digital Key en nog veel meer.

De X3 plug-in SUV heeft een EV-batterij van gemiddelde grootte (11,15 kWh) aan boord. De geclaimde emissievrije elektrische actieradius tot 54 km (WLTP gecertificeerd) is ook zeer vergelijkbaar met andere plug-in elektrische auto’s die momenteel verkrijgbaar zijn.

De actieradius zal in de praktijk dichter bij de 45 km liggen en wordt beïnvloed door een aantal factoren, waaronder: rijprofiel, wegomstandigheden, passagiersbelasting, regeneratief remmen, snelheid, wielgrootte, weersomstandigheden, enz. Voor kortere afstanden, vooral in steden, is een puur elektrische actieradius van meer dan 45 km meer dan voldoende.

We raden aan om de EV ‘s nachts thuis op te laden, wanneer de elektriciteitstarieven lager zijn. De ingebouwde lader van de X3 PHEV is beperkt tot 3,7 kW. Gezien de chique badge had er standaard een 7,4 kW boordlader in moeten zitten.

Het opladen van de EV van 0% tot 100% SoC (state-of-charge) met een speciale EV-lader zoals Easee duurt tot 3,7 uur. We moedigen het opladen van EV’s via een speciale residentiële EV-lader aan en raden het gebruik van een huishoudelijke 3-pins stekker af. Een EV-laadstation is veiliger en laadt sneller op. De EV biedt geen gelijkstroom opladen. BMW biedt 8 jaar of 160.000 km garantie.

De X3 EV levert behoorlijke rijprestaties. De X3 plug-in hybride beschikt over een aantal rijmodi, waaronder: hybride, hybride eco pro, elektrisch of sport/XTRA boost. De vierwielaangedreven X3 plug-in hybride heeft een 2,0-liter (viercilinder) benzinemotor gekoppeld aan een elektromotor (80 kW).

De topsnelheid in elektrische modus is 130 km/u, wat meer dan voldoende is om rond te rijden in drukke stadscentra. Wanneer de EV wordt aangedreven door de verbrandingsmotor (ICE) is de topsnelheid 210 km/u. De elektrische SUV haalt 0-100 km/u in 6,1 seconden (maximaal vermogen: 292 pk).

Door gebruik te maken van hybride technologie, d.w.z. een verbrandingsmotor in combinatie met een elektromotor, zorgt deze hybride SUV voor zowel lagere uitlaatemissies als financiële besparingen. De X3 plug-in hybride heeft een geclaimde uitlaatemissie van 49 g (CO2/km), veel lager dan de conventionele X3 SUV met benzinemotor (177 CO2/km).

Het geclaimde brandstofverbruik is 2,4 l/100 km, maar dit zal afhangen van een aantal factoren, waaronder de hoeveelheid die met de EV wordt gereden in de puur elektrische modus. Hoe langer er in de emissieloze elektrische modus wordt gereden, hoe zuiniger het is. Het is dus het beste om ten volle te profiteren van de elektrische motor en de EV-batterij!

Kortom, elektrisch rijden is goed voor het milieu en de portemonnee!


PROS CONS
Goed uitziend exterieur met hoogwaardige interieursKleine EV-batterij en beperkt elektrisch bereik
Een comfortabele rit en prestatiesGoedkopere alternatieven op de markt
Goedkoop rijden in pure e-modusOn-board lader beperkt tot 3,7 kW. DC opladen niet beschikbaar

Galerij


De BMW X3 Plug-In hybride SUV (krediet: BMW)


In een oogopslag
Type EV:Plug-In Hybride (PHEV)
Lichaamstype:SUV
Motor:Benzine-Elektrisch
Beschikbaar in Nederland:Ja

Varianten (1 Opties)
BMW X3 30e xDrive (vanaf € 72.974)

EV-batterij en emissies
Type EV-batterij:Lithium-ion
Batterijcapaciteit EV:Verkrijgbaar in één batterijformaat: 11,15 kWh
Opladen:DC opladen niet beschikbaar. AC-lader aan boord: 3,7 kW AC (0%-100%: 3,7 uur)
Laadpoort:Type 2
Type EV-kabel:Type 2
Uitlaatemissies:45 − 49 g (CO2/km)
Garantie op EV-batterijen:8 jaar of 160.000 km

Gemiddelde kosten van residentieel opladen
Netto capaciteit batterij: 8,8 kWh€ 2,94
Netto capaciteit batterij: 12,0 kWh€ 4,02
Netto capaciteit batterij: 14,10 kWh€ 4,72
Netto capaciteit batterij: 18,8 kWh€ 6,29
Netto capaciteit batterij: 22,29 kWh€ 7,46
Netto capaciteit batterij: 25,4 kWh€ 8,50
Netto capaciteit batterij: 31,2 kWh€ 10,45
Netto capaciteit batterij: 38,2 kWh€ 12,79
  • Opmerking 1: De gemiddelde kosten van residentiële elektriciteit in Nederland variëren afhankelijk van de regio, de leverancier en het type energie dat wordt gebruikt. Een gemiddelde voor Nederland is 33,50 cent/kWh.
  • Opmerking 2: Niet alle EV-fabrikanten stellen gegevens beschikbaar over de netto EV-batterijcapaciteit en in een aantal gevallen wordt bij de geadverteerde EV-batterijcapaciteit niet vermeld of het om bruto- of nettocapaciteit gaat. Over het algemeen ligt de bruikbare EV-batterijcapaciteit tussen 85% en 95% van de bruto beschikbare capaciteit.

Oplaadtijden (Overzicht)
Langzaam opladen AC (3 kW – 3,6 kW):6 – 12 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen AC (7 kW – 22 kW):3 – 8 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen AC (43 kW):0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen DC (50 kW+):0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
  • Note 1: SoC: state of charge

Afmetingen
Hoogte (mm):1676
Breedte (mm):1891
Lengte (mm):4708
Wielbasis (mm):2864
Cirkel draaien (m):12,6
Bagageruimte (L):450
Frunk (L):n.v.t.

BMW X3 xDrive30e xLine
Batterijcapaciteit EV:11,15 kWh
Puur elektrisch fornuis (WLTP):54 − 46 km
Elektrisch energieverbruik (km/kWh):20,0 − 19,1
Brandstofverbruik (l/100 km):2,4 − 2,1
Opladen:DC opladen niet beschikbaar. AC-lader aan boord: 3,7 kW AC (0%-100%: 3,7 uur)
Topsnelheid:210 km/h (electric: 130 km/h)
0-100 km/h:6,1 seconden
Aandrijving:Vierwielaandrijving (AWD)
Elektrische motor (kW):80
Maximaal vermogen (PS):292
Koppel (Nm):300
Transmissie:Automatisch
Zetels:5
Deuren:5
Gewicht (kg):2.065
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/ (kg):n.v.t.
Kleuren:6
NCAP veiligheidswaardering:5/5

Hoewel e-zoomed zich naar alle redelijkheid inspant om nauwkeurige en actuele informatie te verstrekken, is een deel van de verstrekte informatie afkomstig van derden en niet onafhankelijk door e-zoomed geverifieerd. Hoewel de informatie van derden betrouwbaar wordt geacht, geeft e-zoomed geen enkele expliciete of impliciete garantie met betrekking tot de nauwkeurigheid, geschiktheid, volledigheid, wettigheid, betrouwbaarheid of bruikbaarheid van de informatie. Deze disclaimer is van toepassing op zowel afzonderlijk als gezamenlijk gebruik van deze informatie.


Aanbevolen artikelen



Aanbevolen producten



Author

Ashvin Suri

Ashvin is sinds 2006 betrokken bij de sectoren hernieuwbare energie, energie-efficiëntie en infrastructuur. Hij heeft een passie voor de overgang naar een koolstofarme economie en elektrisch vervoer. Ashvin begon zijn carrière in 1994 bij Amerikaanse investeringsbanken in New York. Na zijn MBA aan de London Business School (1996-1998) werkte hij verder in investment banking bij Flemings (Londen) en JPMorgan (Londen). Zijn functies omvatten advies op het gebied van bedrijfsfinanciering, fusies en overnames en het aantrekken van kapitaal. Hij was betrokken bij verschillende industriële sectoren, waaronder engineering, lucht- en ruimtevaart, olie & gas, luchthavens en de auto-industrie in Azië en Europa. In 2010 was hij medeoprichter van een ontwikkelingsplatform voor zonne-energie, voor grootschalige grond- en dakzonne-energieprojecten in het Verenigd Koninkrijk, Italië, Duitsland en Frankrijk. Hij heeft ook geadviseerd over verschillende duurzame energieprojecten (wind- en zonne-energie) op nutsschaal in samenwerking met internationale institutionele investeerders en onafhankelijke energieproducenten (IPP's) in de duurzame energiesector. Hij heeft ook geadviseerd in belangrijke internationale markten zoals India, waaronder het adviseren van grootschalige industriële en automotive groepen in India. Ashvin heeft ook geadviseerd bij Indian Energy, een IPP gesteund door Guggenheim (een fonds van US$ 165 miljard). Hij heeft ook een in Singapore gevestigde groep van US$ 2 miljard geadviseerd. Ashvin heeft ook gewerkt in de vastgoed- en infrastructuursector, onder andere samen met de Matrix Group (een vastgoedgroep met een waarde van US$ 4 miljard in het Verenigd Koninkrijk) om een van de eerste institutionele vastgoedfondsen voor de Indiase vastgoedmarkt te lanceren. Het fonds werd met succes gelanceerd met aanzienlijke institutionele steun van de Britse/Europese markten. Hij heeft ook geadviseerd over waterinfrastructuur, onder andere aan een Zweeds bedrijf voor schone technologie in de watersector. Hij is ook betrokken geweest bij een aantal startende ondernemingen.

Producten voor elektrisch rijden kopen

Aanmelden voor e-zoomed nieuws en aanbiedingen

Deze site maakt gebruik van technische cookies om een optimale en snelle navigatie te garanderen en van analysecookies om statistieken op te stellen.
U kunt het Cookiebeleid raadplegen om meer inzicht te krijgen of om het gebruik van alle of sommige cookies te blokkeren via de Cookie-instellingen.
Door te kiezen voor Accepteren geeft u toestemming voor het gebruik van bovengenoemde cookies.

Privacy Settings saved!
Privacy Settings

When you visit any web site, it may store or retrieve information on your browser, mostly in the form of cookies. Control your personal Cookie Services here.

These cookies are necessary for the website to function and cannot be switched off in our systems.

In order to use this website we use the following technically required cookies
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

We use Google Tag Manager to monitor our traffic and to help us AB test new features.

Decline all Services
Accept all Services
0
    0
    Your Cart
    Your cart is emptyReturn to Shop