Overzicht
BMW (Bayerische Motoren Werke AG) is een wereldwijd toonaangevende autofabrikant met hoofdkantoor in München, Duitsland. BMW staat bekend om zijn portfolio van luxewagens, waaronder de befaamde Rolls-Royce luxewagens. De groep produceert een aantal auto’s onder het merk BMW, waaronder batterij-elektrische voertuigen (BEV’s) en plug-in hybride elektrische voertuigen (PHEV’s).
Het bedrijf heeft momenteel de volgende portefeuille van batterij-elektrische voertuigen (BEV’s) en plug-in hybride elektrische voertuigen (PHEV’s):
- Volledig elektrische BMW iX1
- Volledig elektrische BMW iX2
- Volledig elektrische BMW iX3
- Volledig elektrische BMW iX
- Volledig elektrisch BMW i3
- Volledig elektrisch BMW i4
- Volledig elektrisch BMW i5
- Volledig elektrisch BMW i7
- BMW X1 Plug-In hybride
- BMW X2 Plug-In hybride
- BMW X3 Plug-In hybride
- BMW X5 Plug-In hybride
- BMW 2 Series Plug-In hybride
- BMW 3 Series Plug-In hybride
- BMW 3 Series Touring Plug-In hybride
- BMW 5 Series Plug-In hybride
- BMW 5 Series Touring Plug-In hybride
- BMW 7 Series Plug-In hybride
Elektrische auto’s: De basis
Voor degenen die nog niet bekend zijn met elektrisch rijden zonder uitstoot, raden we aan de volgende artikelen te lezen:
Schrijf je in voor de e-zoomed Electric Living nieuwsbrief
De BMW X3 Plug-In hybride SUV
De BMW X3 compacte luxe SUV is sinds 2003 te koop. Momenteel is hij toe aan zijn derde generatie. De SUV wordt geproduceerd in Zuid-Afrika. De BMW X3 is leverbaar als plug-in hybride elektrische auto (PHEV).
Voor privé- en bedrijfsautobestuurders die graag de stap willen zetten naar elektrisch rijden met een lagere uitlaatgasemissie, maar nog steeds een verbrandingsmotor (ICE) willen, is een plug-in hybride elektrische auto (PHEV) een natuurlijke volgende stap. Wereldwijde autofabrikanten, zoals BMW, erkennen de belangrijke rol die PHEV’s spelen bij de onmiddellijke overgang naar emissievrij elektrisch rijden en zijn hard aan het werk geweest om hun conventionele benzine- en dieselassortiment met verbrandingsmotor (ICE) aan te bieden met plug-in hybride varianten.
De BMW X3 PHEV heeft de aspirant-rijder van elektrische auto’s veel te bieden. Ten eerste is hij praktisch: groot genoeg om ruim aan te voelen, maar klein genoeg om gemakkelijk in drukke stadscentra te rijden en te parkeren. Dankzij de vormgeving van een meer traditionele SUV-daklijn biedt de EV voldoende hoofd- en beenruimte voor volwassenen achterin. Ook de voorstoelen bieden royale ruimte.
Ondanks de toevoeging van een EV-batterij aan boord is de bagageruimte van de EV nog steeds nuttig (450 L). Het interieur is van hoge kwaliteit, zoals verwacht mag worden van een premium SUV van BMW. De EV is goed gespecificeerd op het gebied van technologie, waaronder: rijassistent, stuur- en rijstrookassistent, actieve bescherming tegen botsingen, BMW intelligente persoonlijke assistent, BMW Digital Key en nog veel meer.
De X3 plug-in SUV heeft een EV-batterij van gemiddelde grootte (11,15 kWh) aan boord. De geclaimde emissievrije elektrische actieradius tot 54 km (WLTP gecertificeerd) is ook zeer vergelijkbaar met andere plug-in elektrische auto’s die momenteel verkrijgbaar zijn.
De actieradius zal in de praktijk dichter bij de 45 km liggen en wordt beïnvloed door een aantal factoren, waaronder: rijprofiel, wegomstandigheden, passagiersbelasting, regeneratief remmen, snelheid, wielgrootte, weersomstandigheden, enz. Voor kortere afstanden, vooral in steden, is een puur elektrische actieradius van meer dan 45 km meer dan voldoende.
We raden aan om de EV ‘s nachts thuis op te laden, wanneer de elektriciteitstarieven lager zijn. De ingebouwde lader van de X3 PHEV is beperkt tot 3,7 kW. Gezien de chique badge had er standaard een 7,4 kW boordlader in moeten zitten.
Het opladen van de EV van 0% tot 100% SoC (state-of-charge) met een speciale EV-lader zoals Easee duurt tot 3,7 uur. We moedigen het opladen van EV’s via een speciale residentiële EV-lader aan en raden het gebruik van een huishoudelijke 3-pins stekker af. Een EV-laadstation is veiliger en laadt sneller op. De EV biedt geen gelijkstroom opladen. BMW biedt 8 jaar of 160.000 km garantie.
De X3 EV levert behoorlijke rijprestaties. De X3 plug-in hybride beschikt over een aantal rijmodi, waaronder: hybride, hybride eco pro, elektrisch of sport/XTRA boost. De vierwielaangedreven X3 plug-in hybride heeft een 2,0-liter (viercilinder) benzinemotor gekoppeld aan een elektromotor (80 kW).
De topsnelheid in elektrische modus is 130 km/u, wat meer dan voldoende is om rond te rijden in drukke stadscentra. Wanneer de EV wordt aangedreven door de verbrandingsmotor (ICE) is de topsnelheid 210 km/u. De elektrische SUV haalt 0-100 km/u in 6,1 seconden (maximaal vermogen: 292 pk).
Door gebruik te maken van hybride technologie, d.w.z. een verbrandingsmotor in combinatie met een elektromotor, zorgt deze hybride SUV voor zowel lagere uitlaatemissies als financiële besparingen. De X3 plug-in hybride heeft een geclaimde uitlaatemissie van 49 g (CO2/km), veel lager dan de conventionele X3 SUV met benzinemotor (177 CO2/km).
Het geclaimde brandstofverbruik is 2,4 l/100 km, maar dit zal afhangen van een aantal factoren, waaronder de hoeveelheid die met de EV wordt gereden in de puur elektrische modus. Hoe langer er in de emissieloze elektrische modus wordt gereden, hoe zuiniger het is. Het is dus het beste om ten volle te profiteren van de elektrische motor en de EV-batterij!
Kortom, elektrisch rijden is goed voor het milieu en de portemonnee!
PROS | CONS |
---|---|
Goed uitziend exterieur met hoogwaardige interieurs | Kleine EV-batterij en beperkt elektrisch bereik |
Een comfortabele rit en prestaties | Goedkopere alternatieven op de markt |
Goedkoop rijden in pure e-modus | On-board lader beperkt tot 3,7 kW. DC opladen niet beschikbaar |
De BMW X3 Plug-In hybride SUV (krediet: BMW)
In een oogopslag | |
---|---|
Type EV: | Plug-In Hybride (PHEV) |
Lichaamstype: | SUV |
Motor: | Benzine-Elektrisch |
Beschikbaar in Nederland: | Ja |
Varianten (1 Opties) |
---|
BMW X3 30e xDrive (vanaf € 72.974) |
EV-batterij en emissies | |
---|---|
Type EV-batterij: | Lithium-ion |
Batterijcapaciteit EV: | Verkrijgbaar in één batterijformaat: 11,15 kWh |
Opladen: | DC opladen niet beschikbaar. AC-lader aan boord: 3,7 kW AC (0%-100%: 3,7 uur) |
Laadpoort: | Type 2 |
Type EV-kabel: | Type 2 |
Uitlaatemissies: | 45 − 49 g (CO2/km) |
Garantie op EV-batterijen: | 8 jaar of 160.000 km |
Gemiddelde kosten van residentieel opladen | |
---|---|
Netto capaciteit batterij: 8,8 kWh | € 2,94 |
Netto capaciteit batterij: 12,0 kWh | € 4,02 |
Netto capaciteit batterij: 14,10 kWh | € 4,72 |
Netto capaciteit batterij: 18,8 kWh | € 6,29 |
Netto capaciteit batterij: 22,29 kWh | € 7,46 |
Netto capaciteit batterij: 25,4 kWh | € 8,50 |
Netto capaciteit batterij: 31,2 kWh | € 10,45 |
Netto capaciteit batterij: 38,2 kWh | € 12,79 |
- Opmerking 1: De gemiddelde kosten van residentiële elektriciteit in Nederland variëren afhankelijk van de regio, de leverancier en het type energie dat wordt gebruikt. Een gemiddelde voor Nederland is 33,50 cent/kWh.
- Opmerking 2: Niet alle EV-fabrikanten stellen gegevens beschikbaar over de netto EV-batterijcapaciteit en in een aantal gevallen wordt bij de geadverteerde EV-batterijcapaciteit niet vermeld of het om bruto- of nettocapaciteit gaat. Over het algemeen ligt de bruikbare EV-batterijcapaciteit tussen 85% en 95% van de bruto beschikbare capaciteit.
Oplaadtijden (Overzicht) | |
---|---|
Langzaam opladen AC (3 kW – 3,6 kW): | 6 – 12 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
Snelladen AC (7 kW – 22 kW): | 3 – 8 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
Snelladen AC (43 kW): | 0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
Snelladen DC (50 kW+): | 0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
- Note 1: SoC: state of charge
Afmetingen | |
---|---|
Hoogte (mm): | 1676 |
Breedte (mm): | 1891 |
Lengte (mm): | 4708 |
Wielbasis (mm): | 2864 |
Cirkel draaien (m): | 12,6 |
Bagageruimte (L): | 450 |
Frunk (L): | n.v.t. |
BMW X3 xDrive30e xLine | |
---|---|
Batterijcapaciteit EV: | 11,15 kWh |
Puur elektrisch fornuis (WLTP): | 54 − 46 km |
Elektrisch energieverbruik (km/kWh): | 20,0 − 19,1 |
Brandstofverbruik (l/100 km): | 2,4 − 2,1 |
Opladen: | DC opladen niet beschikbaar. AC-lader aan boord: 3,7 kW AC (0%-100%: 3,7 uur) |
Topsnelheid: | 210 km/h (electric: 130 km/h) |
0-100 km/h: | 6,1 seconden |
Aandrijving: | Vierwielaandrijving (AWD) |
Elektrische motor (kW): | 80 |
Maximaal vermogen (PS): | 292 |
Koppel (Nm): | 300 |
Transmissie: | Automatisch |
Zetels: | 5 |
Deuren: | 5 |
Gewicht (kg): | 2.065 |
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/ (kg): | n.v.t. |
Kleuren: | 6 |
NCAP veiligheidswaardering: | 5/5 |
Hoewel e-zoomed zich naar alle redelijkheid inspant om nauwkeurige en actuele informatie te verstrekken, is een deel van de verstrekte informatie afkomstig van derden en niet onafhankelijk door e-zoomed geverifieerd. Hoewel de informatie van derden betrouwbaar wordt geacht, geeft e-zoomed geen enkele expliciete of impliciete garantie met betrekking tot de nauwkeurigheid, geschiktheid, volledigheid, wettigheid, betrouwbaarheid of bruikbaarheid van de informatie. Deze disclaimer is van toepassing op zowel afzonderlijk als gezamenlijk gebruik van deze informatie.