Overzicht
Volkswagen AG, het Duitse autoconcern, is een van de toonaangevende autoconcerns in de wereldwijde sector van elektrische voertuigen (EV). Volkswagen heeft zich gecommitteerd aan een investering tot 30 miljard euro in 2023. Het bedrijf wil tegen 2025 3 miljoen elektrische voertuigen verkopen en de komende 10 jaar tot 70 nieuwe EV-modellen lanceren.
Met de lancering van de elektrische auto ID. Family is VW hard op weg om een dominante positie te verwerven en ‘s werelds grootste fabrikant van elektrische voertuigen (EV) te worden tegen 2028. De autofabrikant is van plan om 22 miljoen elektrische voertuigen te produceren. Het autobedrijf heeft momenteel een aantal batterij-elektrische voertuigen (BEV’s) en plug-in hybride elektrische voertuigen (PHEV’s) in de verkoop, waaronder:
- Volledig elektrische VW ID.3
- Volledig elektrische VW ID.4
- Volledig elektrische VW ID.4 GTX
- Volledig elektrische VW ID.5
- Volledig elektrische VW ID.7
- Volledig elektrische VW ID.Buzz
- Volledig elektrische VW e-up!
- VW Touareg Plug-In Hybride
- VW Passat GTE Plug-In Hybride
- VW Passat GTE Plug-In Hybride Estate
- VW Golf 8 Plug-In Hybride
- VW Tiguan eHybride
Elektrische auto’s: De basis
Voor degenen die nog niet bekend zijn met elektrisch rijden zonder uitstoot, raden we aan de volgende artikelen te lezen:
Schrijf je in voor de e-zoomed Electric Living nieuwsbrief
De volledig elektrische Volkswagen ID. Buzz Van
De Volkswagen ID.Buzz is het nieuwste puur elektrische voertuig van de Duitse autofabrikant. Het is de eerste volledig elektrische gezins-MPV van Volkswagen. De EV deelt hetzelfde MEB-platform als de andere puur elektrische auto’s van Volkswagen. De ID. Buzz werd voor het eerst getoond als conceptvoertuig in 2017 op de North American International Auto Show.
Voor gezinnen die op zoek zijn naar een praktische en milieuvriendelijke MPV is de volledig elektrische Volkswagen ID. Buzz zeker het overwegen waard. Hoewel hij momenteel alleen verkrijgbaar is als vijfzitter, wordt verwacht dat de autofabrikant te zijner tijd een versie met zeven zitplaatsen zal uitbrengen.
De e-Van is verkrijgbaar in één EV-batterijformaat (77 kWh). De fabrikant claimt een emissievrije elektrische actieradius tot 415 km (WLTP). Zelfs wanneer rekening wordt gehouden met de rijomstandigheden in de praktijk, levert de EV een nuttige en praktische elektrische actieradius voor de meeste dagelijkse behoeften en voor snelwegritten over langere afstanden.
Voor degenen die nog nooit elektrisch hebben gereden, zijn er een aantal factoren die invloed hebben op de geclaimde actieradius. Deze omvatten: rijprofiel, weersomstandigheden, wegdek, wielgrootte, gebruikte services aan boord, passagiersbelasting en meer. De elektrische auto beschikt ook over regeneratief remmen om de efficiëntie en het elektrische bereik te vergroten. Een puur elektrische actieradius dichter bij 350 km is realistischer.
De VW EV biedt gelijkstroom opladen tot 170 kW. De EV kan in 30 minuten tot 80% worden opgeladen. De EV heeft standaard een driefasige 11 kW AC-boordlader. Voor degenen die toegang hebben tot een 3-fasige EV-oplader kan de EV volledig opgeladen worden in 7 uur en 30 minuten. Bij enkelfasig opladen (7,4 kW) duurt het iets meer dan 12 uur om de EV volledig op te laden.
Hoewel de EV kan worden opgeladen via een huishoudelijke 3-PIN stekker, raden wij bij e-zoomed het gebruik van een huishoudelijke stekker voor het opladen van een elektrische auto niet aan. Wij bij e-zoomed raden aan om ‘s nachts op te laden wanneer de elektriciteitsprijzen lager zijn. We raden ook aan om regelmatig op te laden. Op deze manier worden de oplaadtijden verkort en regelmatig opladen is goed voor het onderhoud van de ingebouwde EV-batterij op de lange termijn. De fabrikant biedt 8 jaar/ 160.000 km garantie.
Qua prestaties haalt de achterwielaangedreven VW ID.Buzz elektrische bestelwagen 0-100 km/u in 10,2 seconden (maximumvermogen: 204 pk/koppel: 310 Nm). De topsnelheid van de EV is 145 km/u. Natuurlijk profiteert de elektrische auto ook van het directe koppel.
De EV is goed uitgerust. Enkele van de standaard voorzieningen zijn: adaptieve cruise control (ACC) stop & go met snelheidsbegrenzer, dynamische verkeersbordenweergave, lane assist, park assist plus inclusief park distance control, achteruitrijcamera, Apple CarPlay, Android Auto, Discover Pro’ navigatiesysteem met 12 inch kleuren touchscreen en meer.
Kortom, elektrisch rijden is goed voor het milieu en de portemonnee!
PROS | CONS |
---|---|
Goed emissievrij puur elektrisch bereik | Alleen verkrijgbaar in één batterijformaat |
Aantrekkelijk en iconisch exterieur | Momenteel niet verkrijgbaar als zevenzitter |
170 kW DC-opladen en 11 kW boordlader standaard | Goedkopere alternatieven beschikbaar |
De volledig elektrische Volkswagen ID. Buzz Van (krediet: VW)
In een oogopslag | |
---|---|
Type EV: | Batterij-elektrisch voertuig (BEV) |
Lichaamstype: | Van (MPV) |
Motor: | Elektrisch |
Beschikbaar in Nederland: | Ja |
Varianten (1 Optie) |
---|
Volkswagen ID.Buzz (€ n.v.t.) |
EV-batterij en emissies | |
---|---|
Type EV-batterij: | Lithium-ion |
Batterijcapaciteit EV: | Beschikbaar in één batterijformaat: 77 kWh |
Opladen: | 170 kW DC snelladen (5%-80%: 30 minuten). AC-lader aan boord: 11 kW AC (0%-100%: 7 uur en 30 minuten) |
Laadpoort: | Type 2 |
Type EV-kabel: | Type 2 |
Uitlaatemissies: | 0g (CO2/km) |
Garantie op EV-batterijen: | 8 jaar of 160.000 km |
Gemiddelde kosten van residentieel opladen | |
---|---|
Netto capaciteit batterij: 30,0 kWh | € 10,05 |
Netto capaciteit batterij: 39,2 kWh | € 13,13 |
Netto capaciteit batterij: 45,0 kWh | € 15,07 |
Netto capaciteit batterij: 50,0 kWh | € 16,75 |
Netto capaciteit batterij: 64,0 kWh | € 21,44 |
Netto capaciteit batterij: 71,0 kWh | € 23,78 |
Netto capaciteit batterij: 77,0 kWh | € 25,79 |
Netto capaciteit batterij: 90,0 kWh | € 30,15 |
Netto capaciteit batterij: 100,0 kWh | € 33,50 |
Netto capaciteit batterij: 110,0 kWh | € 36,85 |
Netto capaciteit batterij: 120,0 kWh | € 40,20 |
- Opmerking 1: De gemiddelde kosten van residentiële elektriciteit in Nederland variëren afhankelijk van de regio, de leverancier en het type energie dat wordt gebruikt. Een gemiddelde voor Nederland is 33,50 cent/kWh.
- Opmerking 2: Niet alle EV-fabrikanten stellen gegevens beschikbaar over de netto EV-batterijcapaciteit en in een aantal gevallen wordt bij de geadverteerde EV-batterijcapaciteit niet vermeld of het om bruto- of nettocapaciteit gaat. Over het algemeen ligt de bruikbare EV-batterijcapaciteit tussen 85% en 95% van de bruto beschikbare capaciteit.
Oplaadtijden (Overzicht) | |
---|---|
Langzaam opladen AC (3 kW – 3,6 kW): | 6 – 12 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
Snelladen AC (7 kW – 22 kW): | 3 – 8 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
Snelladen AC (43 kW): | 0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
Snelladen DC (50 kW+): | 0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
DC ultrasnel laden (150 kW+): | 0%-80% : 20 min. tot 40 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
Tesla Supercharger (120 kW – 250 kW): | 0%-80%: tot 25 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
- Note 1: SoC: state of charge
Afmetingen | |
---|---|
Hoogte (mm): | 1927 |
Breedte (mm): | 1985 |
Lengte (mm): | 4712 |
Wielbasis (mm): | 2989 |
Cirkel draaien (m): | 11,10 |
Bagageruimte (L): | 1.121 |
ID.Buzz | |
---|---|
Batterijcapaciteit EV: | 77 kWh |
Puur elektrisch fornuis (WLTP): | 415 km |
Elektrisch energieverbruik (kWh/100km): | 20,8 – 21,2 |
Opladen: | 170 kW DC snelladen (5%-80%: 30 minuten). AC-lader aan boord: 11 kW AC (0%-100%: 7 uur en 30 minuten) |
Topsnelheid: | 145 km/h |
0-100 km/h: | 10,2 seconden |
Aandrijving: | Achterwielaandrijving (RWD) |
Elektrische motor (kW): | n.v.t. |
Maximaal vermogen (PS): | 204 |
Koppel (Nm): | 310 |
Transmissie: | Automatisch |
Zetels: | 5 |
Deuren: | 5 |
Gewicht (kg): | 2.459 |
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/ (kg): | n.v.t. |
Kleuren: | 11 |
NCAP veiligheidswaardering: | n.v.t. |
Hoewel e-zoomed zich naar alle redelijkheid inspant om nauwkeurige en actuele informatie te verstrekken, is een deel van de verstrekte informatie afkomstig van derden en niet onafhankelijk door e-zoomed geverifieerd. Hoewel de informatie van derden betrouwbaar wordt geacht, geeft e-zoomed geen enkele expliciete of impliciete garantie met betrekking tot de nauwkeurigheid, geschiktheid, volledigheid, wettigheid, betrouwbaarheid of bruikbaarheid van de informatie. Deze disclaimer is van toepassing op zowel afzonderlijk als gezamenlijk gebruik van deze informatie.