Overzicht
Volkswagen AG, het Duitse autoconcern, is een van de toonaangevende autoconcerns in de wereldwijde sector van elektrische voertuigen (EV). Volkswagen heeft zich gecommitteerd aan een investering tot 30 miljard euro in 2023. Het bedrijf wil tegen 2025 3 miljoen elektrische voertuigen verkopen en de komende 10 jaar tot 70 nieuwe EV-modellen lanceren.
Met de lancering van de elektrische auto ID. Family is VW hard op weg om een dominante positie te verwerven en ‘s werelds grootste fabrikant van elektrische voertuigen (EV) te worden tegen 2028. De autofabrikant is van plan om 22 miljoen elektrische voertuigen te produceren. Het autobedrijf heeft momenteel een aantal batterij-elektrische voertuigen (BEV’s) en plug-in hybride elektrische voertuigen (PHEV’s) in de verkoop, waaronder:
- Volledig elektrische VW ID.3
- Volledig elektrische VW ID.4
- Volledig elektrische VW ID.4 GTX
- Volledig elektrische VW ID.5
- Volledig elektrische VW ID.7
- Volledig elektrische VW ID.Buzz
- Volledig elektrische VW e-up!
- VW Touareg Plug-In Hybride
- VW Passat GTE Plug-In Hybride
- VW Passat GTE Plug-In Hybride Estate
- VW Golf 8 Plug-In Hybride
- VW Tiguan eHybride
Elektrische auto’s: De basis
Voor degenen die nog niet bekend zijn met elektrisch rijden zonder uitstoot, raden we aan de volgende artikelen te lezen:
Schrijf je in voor de e-zoomed Electric Living nieuwsbrief
De volledig elektrische Volkswagen ID.5 SUV
De Volkswagen ID.5 is het nieuwste puur elektrische voertuig van de Duitse autofabrikant. De ID.5 combineert de sterke punten van een SUV met die van een coupé (aerodynamisch). De ID.5 heeft een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,26 tegenover 0,28 voor de ID.4. De VW ID.5 EV deelt hetzelfde MEB-platform als de Volkswagen ID.4 en heeft daarom veel gemeen, al heeft de ID.5 een agressievere daklijn in de vorm van een coupé. De aflopende daklijn maakt de EV nog aantrekkelijker.
De puur elektrische coupé-SUV is verkrijgbaar in drie varianten, waaronder het instapmodel Pro, gevolgd door het middenmodel Pro Performance en de GTX-variant met hogere specificaties. De Pro en Pro Performance zijn verkrijgbaar met achterwielaandrijving, terwijl de GTX vierwielaandrijving heeft.
De e-SUV is verkrijgbaar in één EV-batterijformaat (77 kWh). De fabrikant claimt een emissievrije elektrische actieradius tot 513 km (WLTP). Zelfs rekening houdend met de werkelijke rijomstandigheden levert de EV een nuttig en praktisch elektrisch bereik, voor de meeste dagelijkse behoeften en voor snelwegritten over langere afstanden.
Voor degenen die nog nooit elektrisch hebben gereden, zijn er een aantal factoren die invloed hebben op de geclaimde actieradius. Deze omvatten: rijprofiel, weersomstandigheden, wegdek, wielgrootte, gebruikte services aan boord, passagiersbelasting en meer. De elektrische auto beschikt ook over regeneratief remmen om de efficiëntie en de elektrische actieradius te vergroten. Een puur elektrische actieradius dichter bij 480 km is realistischer.
De VW EV biedt gelijkstroom opladen tot 135 kW gelijkstroom. De EV kan in 33 minuten tot 80% worden opgeladen (99 km in 7 minuten). De EV heeft standaard een driefasige 11 kW AC-boordlader. Een enkelfasige EV opladen (7,4 kW) duurt iets meer dan 12 uur om volledig op te laden.
Hoewel de EV kan worden opgeladen via een huishoudelijke 3-pins stekker, moedigen wij bij e-zoomed het gebruik van een huishoudelijke stekker voor het opladen van een elektrische auto niet aan. Wij bij e-zoomed raden aan om ‘s nachts op te laden wanneer de elektriciteitsprijzen lager zijn. We raden ook aan om regelmatig op te laden. Op deze manier worden de oplaadtijden verkort en regelmatig opladen is goed voor het onderhoud van de ingebouwde EV-batterij op de lange termijn. De fabrikant biedt 8 jaar/ 160.000 km garantie.
Qua prestaties haalt de achterwielaangedreven VW ID.5 elektrische SUV 0-100 km/u in 10,4 seconden (maximumvermogen: 204 pk). De topsnelheid van de EV is 160 km/u. Natuurlijk profiteert de elektrische auto ook van een onmiddellijk koppel.
De EV is goed uitgerust met technologie, zoals de mogelijkheid om updates uit te voeren via de lucht, innovatief IQ. Light, sfeerverlichting in het interieur, augmented reality head-up display, spraakassistent, travel assist en het Discover Pro navigatiesysteem. De ID.5 is ook praktisch en heeft een grotere bagageruimte dan de ID.4 (549 L tegen 543 L). De aflopende daklijn heeft echter wel invloed op de hoofdruimte voor de passagiers achterin en het zicht naar achteren voor de bestuurder.
Kortom, elektrisch rijden is goed voor het milieu en de portemonnee!
PROS | CONS |
---|---|
Goede emissieloze actieradius | Alleen verkrijgbaar in één batterijformaat |
Aantrekkelijk exterieur (coupé) | Achteraanzicht iets beperkt en minder hoofdruimte voor de achterbank in vergelijking met ID.4 |
Standaard gelijkstroom opladen tot 135 kW | Goedkopere alternatieven beschikbaar |
De volledig elektrische Volkswagen ID.5 SUV (krediet: VW)
In een oogopslag | |
---|---|
Type EV: | Batterij-elektrisch voertuig (BEV) |
Lichaamstype: | SUV (Coupé) |
Motor: | Elektrisch |
Beschikbaar in Nederland: | Ja |
Varianten (1 Optie) |
---|
Volkswagen ID.5 (€ n.v.t.) |
EV-batterij en emissies | |
---|---|
Type EV-batterij: | Lithium-ion |
Batterijcapaciteit EV: | Beschikbaar in één batterijformaat: 77 kWh |
Opladen: | 135 kW DC snelladen (10%-80%: 33 minuten). AC-lader aan boord: 11 kW AC (0%-100%: n.v.t.) |
Laadpoort: | Type 2 |
Type EV-kabel: | Type 2 |
Uitlaatemissies: | 0g (CO2/km) |
Garantie op EV-batterijen: | 8 jaar of 160.000 km |
Gemiddelde kosten van residentieel opladen | |
---|---|
Netto capaciteit batterij: 30,0 kWh | € 10,05 |
Netto capaciteit batterij: 39,2 kWh | € 13,13 |
Netto capaciteit batterij: 45,0 kWh | € 15,07 |
Netto capaciteit batterij: 50,0 kWh | € 16,75 |
Netto capaciteit batterij: 64,0 kWh | € 21,44 |
Netto capaciteit batterij: 71,0 kWh | € 23,78 |
Netto capaciteit batterij: 77,0 kWh | € 25,79 |
Netto capaciteit batterij: 90,0 kWh | € 30,15 |
Netto capaciteit batterij: 100,0 kWh | € 33,50 |
Netto capaciteit batterij: 110,0 kWh | € 36,85 |
Netto capaciteit batterij: 120,0 kWh | € 40,20 |
- Opmerking 1: De gemiddelde kosten van residentiële elektriciteit in Nederland variëren afhankelijk van de regio, de leverancier en het type energie dat wordt gebruikt. Een gemiddelde voor Nederland is 33,50 cent/kWh.
- Opmerking 2: Niet alle EV-fabrikanten stellen gegevens beschikbaar over de netto EV-batterijcapaciteit en in een aantal gevallen wordt bij de geadverteerde EV-batterijcapaciteit niet vermeld of het om bruto- of nettocapaciteit gaat. Over het algemeen ligt de bruikbare EV-batterijcapaciteit tussen 85% en 95% van de bruto beschikbare capaciteit.
Oplaadtijden (Overzicht) | |
---|---|
Langzaam opladen AC (3 kW – 3,6 kW): | 6 – 12 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
Snelladen AC (7 kW – 22 kW): | 3 – 8 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
Snelladen AC (43 kW): | 0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
Snelladen DC (50 kW+): | 0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
DC ultrasnel laden (150 kW+): | 0%-80% : 20 min. tot 40 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
Tesla Supercharger (120 kW – 250 kW): | 0%-80%: tot 25 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
- Note 1: SoC: state of charge
Afmetingen | |
---|---|
Hoogte (mm): | 1615 |
Breedte (mm): | 1852 |
Lengte (mm): | 4599 |
Wielbasis (mm): | 2771 |
Cirkel draaien (m): | 11,5 |
Bagageruimte (L): | 549 |
ID.5 Pro | |
---|---|
Batterijcapaciteit EV: | 77 kWh |
Puur elektrisch fornuis (WLTP): | 493 – 513 km |
Elektrisch energieverbruik (kWh/100km): | 17,1 – 17,8 |
Opladen: | 135 kW DC snelladen (10%-80%: 33 minuten). AC-lader aan boord: 11 kW AC (0%-100%: n.v.t.) |
Topsnelheid: | 160 km/h |
0-100 km/h: | 10,4 seconden |
Aandrijving: | Achterwielaandrijving (RWD) |
Elektrische motor (kW): | n.v.t. |
Maximaal vermogen (PS): | 174 |
Koppel (Nm): | 235 |
Transmissie: | Automatisch |
Zetels: | 5 |
Deuren: | 5 |
Gewicht (kg): | 2.117 |
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/ (kg): | n.v.t. |
Kleuren: | 6 |
NCAP veiligheidswaardering: | n.v.t. |
Hoewel e-zoomed zich naar alle redelijkheid inspant om nauwkeurige en actuele informatie te verstrekken, is een deel van de verstrekte informatie afkomstig van derden en niet onafhankelijk door e-zoomed geverifieerd. Hoewel de informatie van derden betrouwbaar wordt geacht, geeft e-zoomed geen enkele expliciete of impliciete garantie met betrekking tot de nauwkeurigheid, geschiktheid, volledigheid, wettigheid, betrouwbaarheid of bruikbaarheid van de informatie. Deze disclaimer is van toepassing op zowel afzonderlijk als gezamenlijk gebruik van deze informatie.