De volledig elektrische Smart #1 (SUV): de complete gids voor Nederland

Smart #1
Price: n.v.t.
Type of electric vehicle: Batterij-elektrisch voertuig (BEV)
Body type: SUV
Battery size: 66 kWh
Electric range (WLTP): 400 – 440 km
Tailpipe emissions: 0g (CO2/km)

Overzicht


In juni 2020 werd Smart Europe GmbH opgericht, als volledige dochteronderneming van Smart Automobile Co. Ltd. opgericht. Het bedrijf is een joint venture tussen de Duitse autofabrikant Mercedes-Benz AG en Geely Automobile Co,, Ltd, de particuliere Chinese autofabrikant.

De visie van de joint venture is om “Smart te positioneren als een toonaangevende leverancier van intelligente elektrische voertuigen in het premium segment”. Het team van Smart Europe is verantwoordelijk voor alle verkoop-, marketing- en aftersalesactiviteiten. Het Smart-gamma van batterij-elektrische voertuigen (BEV’s) omvat:



Elektrische auto’s: De basis


Voor degenen die nog niet bekend zijn met elektrisch rijden zonder uitstoot, raden we aan de volgende artikelen te lezen:


Schrijf je in voor de e-zoomed Electric Living nieuwsbrief

De volledig elektrische Smart #1 SUV


Velen van ons zijn bekend met de eerste generatie compacte elektrische auto’s van Smart, die vaak te zien zijn in grote stadscentra. In april 2022 introduceerde het bedrijf zijn tweede generatie elektrische auto’s tijdens de wereldpremière van zijn nieuwste batterij-elektrische voertuig (BEV), de Smart #1 SUV. De naam #1 lijkt verwarrend, maar het is de bedoeling dat hij wordt uitgesproken als ‘Hashtag One’!

De Smart #1 SUV is de eerste volledig elektrische SUV van het bedrijf en luidt ook de intentie in voor de volgende generatie van puur elektrische auto’s. De e-SUV is een vernieuwing van het automerk en het bedrijf, dat graag globaler wil worden, onder andere door de aanwezigheid op de Chinese markt te vergroten. De Smart #1 maakt gebruik van Geely’s nieuwe volledig elektrische platform genaamd de Sustainable Experience Architecture (SEA-2).

De Smart #1 EV is praktischer dan de eerste generatie compacte Smart EQ elektrische auto’s (meestal tweezitters). Hoewel de eerste generatie compacte EQ’s ontwikkeld was voor de stedelijke omgeving, boden de EQ elektrische auto’s beperkte praktische mogelijkheden en aantrekkingskracht. Dat gaat nu veranderen met de nieuwe generatie Smart #1 EV. Het is duidelijk dat het bedrijf zorgvuldig heeft gekeken naar de behoeften van de consument en het type elektrische auto dat het meest geschikt is om succes te boeken voor een bredere gebruikersgroep.

Tijdens de wereldpremière van de e-SUV benadrukte het bedrijf dat een belangrijke factor in de ontwikkeling van de elektrische SUV het wegnemen van de angst voor ‘range anxiety’ was. De Smart #1 EV doet dat zeker! De elektrische SUV heeft een 66 kWh EV-batterij aan boord, vergeleken met de 17,6 kWh EV-batterij in de elektrische auto’s van Smart EQ.

De e-SUV heeft een geclaimde WLTP emissievrije elektrische actieradius tot 440 km, terwijl de EQ elektrische auto’s een elektrische actieradius bieden van minder dan 160 km. Natuurlijk zal de werkelijke elektrische actieradius kleiner zijn dan de geclaimde actieradius, onder invloed van een aantal factoren, zoals: rijprofiel, lading, weer, wegdek, temperatuur, gebruikte services aan boord, regeneratief remprofiel en nog veel meer!

Een realistische elektrische actieradius zal dichter bij de 400 km liggen. Hoewel de Smart #1 wordt gepositioneerd als een ‘metgezel in de stad’, is de elektrische auto ook praktisch voor wie op het platteland woont. Qua lengte is de nieuwe generatie e-SUV praktischer dan de EQ EV. De Smart #1 heeft een lengte van 4,2 m en een hoogte van 1,6 m, vergeleken met 2,6 m en 1,5 m voor de EQ. Hoewel de #1 wordt gepositioneerd als SUV, is het eigenlijk meer een crossover.

De elektrische SUV heeft een bagageruimte van 273 liter en een kleine kofferbak (15 liter). Hoewel de bagageruimte niet zo groot is als die van sommige concurrerende auto’s, is het een enorme verbetering ten opzichte van de eerste generatie EQ (185 L). De #1 EV beschikt ook over een automatische achterklep met gebarenbediening. Voor wie elektrisch rijden nieuw is, een kofferbak is opbergruimte vooraan in de EV, een van de voordelen van het verwijderen van de verbrandingsmotor (ICE) in een BEV!

De Smart e-SUV biedt standaard gelijkstroomopladen tot 150 kW DC en een driefasige 22 kW AC boordlader. Gezien de grootte van de ingebouwde EV-batterij is een DC-snellaadcapaciteit tot 150 kW DC meer dan voldoende, waardoor de EV in 30 minuten van 10% tot 80% kan worden opgeladen.

Profiteren van de ingebouwde 22 kW AC-lader is alleen weggelegd voor mensen die thuis of op het werk toegang hebben tot driefasig AC EV-laden. Natuurlijk kan men ook gebruik maken van openbare 3-fase AC laadstations. Met 22 kW AC kan de ingebouwde EV-batterij volledig opgeladen worden in 3 uur.

Enkelfasig (7 kW) EV opladen zal langer duren. We raden aan om thuis op te laden via een speciale enkelfasige EV-lader zoals myenergi zappi. Hoewel de EV kan worden opgeladen via een huishoudelijke 3-PIN stekker, moedigen wij bij e-zoomed het gebruik van een huishoudelijke stekker voor het opladen van een elektrische auto niet aan.

Wij bij e-zoomed raden aan om de EV ‘s nachts thuis op te laden, wanneer de elektriciteitsprijzen goedkoper zijn. Bovendien moedigen we huiseigenaren ook aan om gebruik te maken van on-site hernieuwbare energieopwekking en batterijopslag. De voordelen voor eigenaars van elektrische auto’s zijn enorm, zoals financiële besparingen en het bereiken van echte ‘well-to-wheel’ zero-tailpipe emissie elektrisch rijden.

De elektrische SUV van Smart is verkrijgbaar in vier varianten, maar in eerste instantie zal alleen de Launch Edition beschikbaar zijn. Voor de top van het gamma, Brabus, is de EV beschikbaar als all-wheel drive (AWD), terwijl de andere varianten achterwielaandrijving (RWD) zijn. Het bedrijf is van plan om maximaal 1.000 exemplaren van de Launch Edition te produceren. Deze variant is verkrijgbaar in één kleur: een witte carrosserie met een platinagoud metallic dak.

De elektrische auto biedt een groot aantal veiligheidsvoorzieningen die we inmiddels van de nieuwste generatie elektrische auto’s mogen verwachten. Deze omvatten: adaptieve cruise control met Stop & Go-functie, actief rijstrookbehoudsysteem, dodehoekassistent, snelweg- en fileassistent, automatische parkeerassistent, adaptieve grootlichtassistent en nog veel meer. De e-SUV heeft ook 7 airbags. Op het gebied van infotainment heeft de EV een centraal 12,8″ touchscreen display en een 9,2″ volledig digitaal instrumentenpaneel. Voor liefhebbers van sfeerverlichting biedt de EV 64 kleuren in 20 verlichtingsniveaus.

Qua prestaties haalt de achterwielaangedreven #1 elektrische auto 0-100 km/u in 6,7 seconden (maximumvermogen: 272 pk/koppel: 343 Nm). De Brabus-variant met vierwielaandrijving haalt 0-100 km/u in 3,9 seconden. De topsnelheid van de EV is 180 km/u. De elektrische auto profiteert ook van een onmiddellijk koppel.

Kortom, elektrisch rijden is goed voor het milieu en de portemonnee!


PROS CONS
Fatsoenlijk puur elektrisch bereik voor in de stad en op de snelwegWarmtepomp niet standaard op alle varianten
150 kW gelijkstroom opladen en 22 kW AC-lader standaard aan boordBeperkte bagageruimte
Goede prestatiesGoedkopere alternatieven beschikbaar

Galerij


De volledig elektrische Smart #1 SUV (krediet: Smart)


In een oogopslag
Type EV:Batterij-elektrisch voertuig (BEV)
Lichaamstype:SUV
Motor:Elektrisch
Beschikbaar in Nederland:Ja

Varianten (1 Optie)
Smart#1 (from € n.v.t.)

EV-batterij en emissies
Type EV-batterij:Lithium-ion
Batterijcapaciteit EV:Verkrijgbaar in één batterijformaat: 66 kWh
Opladen:150 kW DC snelladen (10%-80%: 30 minuten). AC-lader aan boord: 22 kW AC (10%-80%: 3 uur)
Laadpoort:Type 2
Type EV-kabel:Type 2
Uitlaatemissies:0g (CO2/km)
Garantie op EV-batterijen:8 jaar of 160.000 km

Gemiddelde kosten van residentieel opladen
Netto capaciteit batterij: 30,0 kWh€ 10,05
Netto capaciteit batterij: 39,2 kWh€ 13,13
Netto capaciteit batterij: 45,0 kWh€ 15,07
Netto capaciteit batterij: 50,0 kWh€ 16,75
Netto capaciteit batterij: 64,0 kWh€ 21,44
Netto capaciteit batterij: 71,0 kWh€ 23,78
Netto capaciteit batterij: 77,0 kWh€ 25,79
Netto capaciteit batterij: 90,0 kWh€ 30,15
Netto capaciteit batterij: 100,0 kWh€ 33,50
Netto capaciteit batterij: 110,0 kWh€ 36,85
Netto capaciteit batterij: 120,0 kWh€ 40,20
  • Opmerking 1: De gemiddelde kosten van residentiële elektriciteit in Nederland variëren afhankelijk van de regio, de leverancier en het type energie dat wordt gebruikt. Een gemiddelde voor Nederland is 33,50 cent/kWh.
  • Opmerking 2: Niet alle EV-fabrikanten stellen gegevens beschikbaar over de netto EV-batterijcapaciteit en in een aantal gevallen wordt bij de geadverteerde EV-batterijcapaciteit niet vermeld of het om bruto- of nettocapaciteit gaat. Over het algemeen ligt de bruikbare EV-batterijcapaciteit tussen 85% en 95% van de bruto beschikbare capaciteit.

Oplaadtijden (Overzicht)
Langzaam opladen AC (3 kW – 3,6 kW):6 – 12 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen AC (7 kW – 22 kW):3 – 8 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen AC (43 kW):0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen DC (50 kW+):0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
DC ultrasnel laden (150 kW+):0%-80% : 20 min. tot 40 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Tesla Supercharger (120 kW – 250 kW):0%-80%: tot 25 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
  • Note 1: SoC: state of charge

Afmetingen
Hoogte (mm):1636
Breedte (mm):1822
Lengte (mm):4270
Wielbasis (mm):2750
Cirkel draaien (m):n.v.t.
Bagageruimte (L):273

Smart #1 Launch Edition
Batterijcapaciteit EV:66 kWh
Puur elektrisch fornuis (WLTP):400 – 440 km
Elektrisch energieverbruik (kWh/160km):28,8
Opladen:150 kW DC snelladen (10%-80%: 30 minuten). AC-lader aan boord: 22 kW AC (10%-80%: 3 uur)
Topsnelheid:180 km/h
0-100 km/h:6,7 seconden
Aandrijving:Achterwielaandrijving (RWD)
Elektrische motor (kW):n.v.t.
Maximaal vermogen (PS):272
Koppel (Nm):343
Transmissie:Automatisch
Zetels:4
Deuren:5
Gewicht (kg):1.820
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/ (kg):n.v.t.
Kleuren:1
NCAP veiligheidswaardering:n.v.t.

Hoewel e-zoomed zich naar alle redelijkheid inspant om nauwkeurige en actuele informatie te verstrekken, is een deel van de verstrekte informatie afkomstig van derden en niet onafhankelijk door e-zoomed geverifieerd. Hoewel de informatie van derden betrouwbaar wordt geacht, geeft e-zoomed geen enkele expliciete of impliciete garantie met betrekking tot de nauwkeurigheid, geschiktheid, volledigheid, wettigheid, betrouwbaarheid of bruikbaarheid van de informatie. Deze disclaimer is van toepassing op zowel afzonderlijk als gezamenlijk gebruik van deze informatie.


Aanbevolen artikelen



Aanbevolen producten




Author

Ashvin Suri

Ashvin is sinds 2006 betrokken bij de sectoren hernieuwbare energie, energie-efficiëntie en infrastructuur. Hij heeft een passie voor de overgang naar een koolstofarme economie en elektrisch vervoer. Ashvin begon zijn carrière in 1994 bij Amerikaanse investeringsbanken in New York. Na zijn MBA aan de London Business School (1996-1998) werkte hij verder in investment banking bij Flemings (Londen) en JPMorgan (Londen). Zijn functies omvatten advies op het gebied van bedrijfsfinanciering, fusies en overnames en het aantrekken van kapitaal. Hij was betrokken bij verschillende industriële sectoren, waaronder engineering, lucht- en ruimtevaart, olie & gas, luchthavens en de auto-industrie in Azië en Europa. In 2010 was hij medeoprichter van een ontwikkelingsplatform voor zonne-energie, voor grootschalige grond- en dakzonne-energieprojecten in het Verenigd Koninkrijk, Italië, Duitsland en Frankrijk. Hij heeft ook geadviseerd over verschillende duurzame energieprojecten (wind- en zonne-energie) op nutsschaal in samenwerking met internationale institutionele investeerders en onafhankelijke energieproducenten (IPP's) in de duurzame energiesector. Hij heeft ook geadviseerd in belangrijke internationale markten zoals India, waaronder het adviseren van grootschalige industriële en automotive groepen in India. Ashvin heeft ook geadviseerd bij Indian Energy, een IPP gesteund door Guggenheim (een fonds van US$ 165 miljard). Hij heeft ook een in Singapore gevestigde groep van US$ 2 miljard geadviseerd. Ashvin heeft ook gewerkt in de vastgoed- en infrastructuursector, onder andere samen met de Matrix Group (een vastgoedgroep met een waarde van US$ 4 miljard in het Verenigd Koninkrijk) om een van de eerste institutionele vastgoedfondsen voor de Indiase vastgoedmarkt te lanceren. Het fonds werd met succes gelanceerd met aanzienlijke institutionele steun van de Britse/Europese markten. Hij heeft ook geadviseerd over waterinfrastructuur, onder andere aan een Zweeds bedrijf voor schone technologie in de watersector. Hij is ook betrokken geweest bij een aantal startende ondernemingen.

Producten voor elektrisch rijden kopen

Aanmelden voor e-zoomed nieuws en aanbiedingen

Deze site maakt gebruik van technische cookies om een optimale en snelle navigatie te garanderen en van analysecookies om statistieken op te stellen.
U kunt het Cookiebeleid raadplegen om meer inzicht te krijgen of om het gebruik van alle of sommige cookies te blokkeren via de Cookie-instellingen.
Door te kiezen voor Accepteren geeft u toestemming voor het gebruik van bovengenoemde cookies.

Privacy Settings saved!
Privacy Settings

When you visit any web site, it may store or retrieve information on your browser, mostly in the form of cookies. Control your personal Cookie Services here.

These cookies are necessary for the website to function and cannot be switched off in our systems.

In order to use this website we use the following technically required cookies
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

We use Google Tag Manager to monitor our traffic and to help us AB test new features.

Decline all Services
Accept all Services
0
    0
    Your Cart
    Your cart is emptyReturn to Shop