De volledig elektrische Fiat 500e (Cabrio): de complete gids voor Nederland

volledig elektrische Fiat 500e Cabrio
Price: n.v.t.
Type of electric vehicle: Batterij-elektrisch voertuig (BEV)
Body type: Cabrio (convertible)
Battery size: 42 kWh
Electric range (WLTP): 299 - 320 km
Tailpipe emissions: 0g (CO2/km)

Overzicht


Fiat Automobile S.p.A. is een dochteronderneming van het in Nederland gevestigde Stellantis N.V., dat is ontstaan uit de fusie van Fiat Chrysler Automobiles (Italiaans/Amerikaans) en Groupe PSA (Frans). Je bent misschien niet bekend met deze namen, maar de automerken in de portefeuille zijn bij de meeste consumenten wel bekend. Deze omvatten: Maserati, Opel, Peugeot, Jeep, Opel, Alfa Romeo enz.

Fiat blijft de grootste autofabrikant in Italië, maar heeft ook productielocaties wereldwijd, met Brazilië als de grootste internationale productielocatie. Fiat Automobiles is in Europa erkend voor de lagere uitstoot van zijn voertuigen en heeft de laagste CO2-uitstoot van in Europa verkochte voertuigen. De volledig elektrische Fiat 500 heeft voor de Italiaanse fabrikant de overgang naar emissievrij elektrisch rijden geleid. Het bedrijf heeft momenteel de volgende portfolio van elektrische voertuigen (EV’s):



Elektrische auto’s: De basis


Voor degenen die nog niet bekend zijn met elektrisch rijden zonder uitstoot, raden we aan de volgende artikelen te lezen:


Schrijf je in voor de e-zoomed Electric Living nieuwsbrief

De volledig elektrische Fiat 500e cabrio


De Fiat 500e elektrische auto vindt zijn oorsprong in de klassieke Fiat 500 uit 1957, een auto die enorm succesvol en iconisch is geweest (wereldwijd meer dan 2 miljoen exemplaren verkocht). De Fiat 500 EV is groter dan de auto met verbrandingsmotor (ICE): 6 cm breder en langer, met een 22 mm langere wielbasis. De Fiat EV is verkrijgbaar als hatchback en cabriolet. Voor wie houdt van stijl, oneindig veel hoofdruimte en optimaal wil genieten van de zon, is de cabriolet geschikter! Uiteraard is de cabriolet duurder dan de hatchback.

De Fiat cabriolet elektrische auto is verkrijgbaar met één EV-accu: 42 kWh met een opgegeven emissievrije elektrische actieradius tot 320 km (WLTP). Uiteraard zal de werkelijke elektrische actieradius lager zijn, onder invloed van een aantal factoren, waaronder: rijprofiel, weersomstandigheden, aantal passagiers, bandenmaat, gebruikte boorddiensten, enz. Verwacht een werkelijke e-actieradius van ongeveer 280 km. Meer dan voldoende voor de meeste rijbehoeften. De EV heeft een Sherpa-modus die energie bespaart door het opladen van de accu, de airconditioning, de snelheid en de acceleratie te optimaliseren.

De elektrische auto van Fiat biedt een DC-laadvermogen tot 85 kW DC (0%-80%: 35 minuten). Met andere woorden, in slechts 5 minuten kan een actieradius van maximaal 50 km worden bereikt. De EV is standaard uitgerust met een 11 kW AC (3-fasen) boordlader. Voor wie thuis of op het werk toegang heeft tot driefasig opladen, kan de 42 kWh EV-accu in 4 uur en 15 minuten volledig worden opgeladen. Eenfasig EV-opladen (7,4 kW) duurt langer.

Hoewel de volledig elektrische auto van Fiat kan worden opgeladen via een huishoudelijk 3-pins stopcontact, raden wij bij e-zoomed het gebruik van een huishoudelijk stopcontact voor het opladen van een elektrische auto af. Het duurt namelijk tot 15 uur en 15 minuten om de 42 kWh-accu op te laden. Wij raden aan om een elektrische auto op te laden met een speciaal EV-laadstation voor thuis, zoals myenergi zappi.

De elektrische auto van Fiat stelt niet teleur wat betreft zijn iconische uiterlijk en het interieur is al even aantrekkelijk. De elektrische cabriolet beschikt over tal van functies: intelligente adaptieve cruisecontrol, dodehoekbewaking in de stad, drone view (360° parkeersensoren), achteruitrijcamera, autonome noodremfunctie, verkeersbordherkenning en snelheidsadviseur, aandachtsassistent, rijbaanassistent, noodoproep en nog veel meer. De EV biedt ook een 10,25″ infotainmentdisplay en compatibiliteit met Apple Car Play en Android Auto. Wat betreft de bruikbaarheid voor rijden in de stad zijn het compacte formaat en de draaicirkel zeker handig. De achterbank is echter krap en de bagageruimte is beperkt tot 185 liter. Gezien het stoffen dak kunt u meer geluid in de cabine verwachten in vergelijking met de hatchback-carrosserie.

Ondanks het extra gewicht van de EV-accu (294,3 kg) kan de Fiat 500 e met voorwielaandrijving in 9 seconden van 0 naar 100 km/u accelereren. Het maximale vermogen bedraagt 118 pk (220 Nm) en de topsnelheid is 150 km/u. De EV biedt One Pedal-rijden: met slechts één pedaal kunt u accelereren en remmen, waarbij kinetische energie wordt teruggewonnen om de EV-accu op te laden.

Kortom, elektrisch rijden is goed voor het milieu en de portemonnee!


PROS CONS
DC-opladen tot 85 kWAchterbank met beperkte beenruimte
Goed elektrisch bereikDuurder in vergelijking met de hatchback
11 kW boordlader standaardKleine bagageruimte (185 liter)

Galerij


De volledig elektrische Fiat 500e cabrio (krediet: Fiat)


In een oogopslag
Type EV:Batterij-elektrisch voertuig (BEV)
Lichaamstype:Cabrio
Motor:Elektrisch
Beschikbaar in Nederland:Ja

Varianten (1 Opties)
Fiat 500e (vanaf € n.v.t.)

EV-batterij en emissies
Type EV-batterij:Lithium-ion
Batterijcapaciteit EV:Verkrijgbaar in één maat: 42 kWh
Opladen:85 kW DC snelladen (0%-80%: 35 minuten). 11 kW AC boordlader (0%-100%: 4 uur en 15 minuten)
Laadpoort:Type 2
Type EV-kabel:Type 2
Uitlaatemissies:0g (CO2/km)
Garantie op EV-batterijen:8 jaar of 160.000 km

Gemiddelde kosten van residentieel opladen
Netto capaciteit batterij: 30,0 kWh€ 10,05
Netto capaciteit batterij: 39,2 kWh€ 13,13
Netto capaciteit batterij: 45,0 kWh€ 15,07
Netto capaciteit batterij: 50,0 kWh€ 16,75
Netto capaciteit batterij: 64,0 kWh€ 21,44
Netto capaciteit batterij: 71,0 kWh€ 23,78
Netto capaciteit batterij: 77,0 kWh€ 25,79
Netto capaciteit batterij: 90,0 kWh€ 30,15
Netto capaciteit batterij: 100,0 kWh€ 33,50
Netto capaciteit batterij: 110,0 kWh€ 36,85
Netto capaciteit batterij: 120,0 kWh€ 40,20
  • Opmerking 1: De gemiddelde kosten van residentiële elektriciteit in Nederland variëren afhankelijk van de regio, de leverancier en het type energie dat wordt gebruikt. Een gemiddelde voor Nederland is 33,50 cent/kWh.
  • Opmerking 2: Niet alle EV-fabrikanten stellen gegevens beschikbaar over de netto EV-batterijcapaciteit en in een aantal gevallen wordt bij de geadverteerde EV-batterijcapaciteit niet vermeld of het om bruto- of nettocapaciteit gaat. Over het algemeen ligt de bruikbare EV-batterijcapaciteit tussen 85% en 95% van de bruto beschikbare capaciteit.

Oplaadtijden (Overzicht)
Langzaam opladen AC (3 kW – 3,6 kW):6 – 12 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen AC (7 kW – 22 kW):3 – 8 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen AC (43 kW):0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen DC (50 kW+):0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
DC ultrasnel laden (150 kW+):0%-80% : 20 min. tot 40 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Tesla Supercharger (120 kW – 250 kW):0%-80%: tot 25 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
  • Note 1: SoC: state of charge

Afmetingen
Hoogte (mm):1527
Breedte (mm):1900
Lengte (mm):3632
Wielbasis (mm):2322
Cirkel draaien (m):9,3
Bagageruimte (L):185
Frunk (L):n.v.t.

87 KW 118HP
Batterijcapaciteit EV:42 kWh
Puur elektrisch fornuis (WLTP):299 – 320 km
Elektrisch energieverbruik(kWh/100km):14,4
Opladen:85 kW DC snelladen (0%-80%: 35 minuten). 11 kW AC boordlader (0%-100%: 4 uur en 15 minuten)
Topsnelheid:150 km/h
0-100 km/h:9,0 seconden
Aandrijving:Voorwielaandrijving (FWD)
Elektrische motor (kW):87
Maximaal vermogen (PS):118
Koppel (Nm):220
Transmissie:Automatisch
Zetels:4
Deuren:3
Gewicht (kg):1.405
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/ (kg):n.v.t.
Kleuren:4
NCAP veiligheidswaardering:4/4

Hoewel e-zoomed zich naar alle redelijkheid inspant om nauwkeurige en actuele informatie te verstrekken, is een deel van de verstrekte informatie afkomstig van derden en niet onafhankelijk door e-zoomed geverifieerd. Hoewel de informatie van derden betrouwbaar wordt geacht, geeft e-zoomed geen enkele expliciete of impliciete garantie met betrekking tot de nauwkeurigheid, geschiktheid, volledigheid, wettigheid, betrouwbaarheid of bruikbaarheid van de informatie. Deze disclaimer is van toepassing op zowel afzonderlijk als gezamenlijk gebruik van deze informatie.


Aanbevolen artikelen



Aanbevolen producten



Author

Ashvin Suri

Ashvin is sinds 2006 betrokken bij de sectoren hernieuwbare energie, energie-efficiëntie en infrastructuur. Hij heeft een passie voor de overgang naar een koolstofarme economie en elektrisch vervoer. Ashvin begon zijn carrière in 1994 bij Amerikaanse investeringsbanken in New York. Na zijn MBA aan de London Business School (1996-1998) werkte hij verder in investment banking bij Flemings (Londen) en JPMorgan (Londen). Zijn functies omvatten advies op het gebied van bedrijfsfinanciering, fusies en overnames en het aantrekken van kapitaal. Hij was betrokken bij verschillende industriële sectoren, waaronder engineering, lucht- en ruimtevaart, olie & gas, luchthavens en de auto-industrie in Azië en Europa. In 2010 was hij medeoprichter van een ontwikkelingsplatform voor zonne-energie, voor grootschalige grond- en dakzonne-energieprojecten in het Verenigd Koninkrijk, Italië, Duitsland en Frankrijk. Hij heeft ook geadviseerd over verschillende duurzame energieprojecten (wind- en zonne-energie) op nutsschaal in samenwerking met internationale institutionele investeerders en onafhankelijke energieproducenten (IPP's) in de duurzame energiesector. Hij heeft ook geadviseerd in belangrijke internationale markten zoals India, waaronder het adviseren van grootschalige industriële en automotive groepen in India. Ashvin heeft ook geadviseerd bij Indian Energy, een IPP gesteund door Guggenheim (een fonds van US$ 165 miljard). Hij heeft ook een in Singapore gevestigde groep van US$ 2 miljard geadviseerd. Ashvin heeft ook gewerkt in de vastgoed- en infrastructuursector, onder andere samen met de Matrix Group (een vastgoedgroep met een waarde van US$ 4 miljard in het Verenigd Koninkrijk) om een van de eerste institutionele vastgoedfondsen voor de Indiase vastgoedmarkt te lanceren. Het fonds werd met succes gelanceerd met aanzienlijke institutionele steun van de Britse/Europese markten. Hij heeft ook geadviseerd over waterinfrastructuur, onder andere aan een Zweeds bedrijf voor schone technologie in de watersector. Hij is ook betrokken geweest bij een aantal startende ondernemingen.

Producten voor elektrisch rijden kopen

Aanmelden voor e-zoomed nieuws en aanbiedingen

Deze site maakt gebruik van technische cookies om een optimale en snelle navigatie te garanderen en van analysecookies om statistieken op te stellen.
U kunt het Cookiebeleid raadplegen om meer inzicht te krijgen of om het gebruik van alle of sommige cookies te blokkeren via de Cookie-instellingen.
Door te kiezen voor Accepteren geeft u toestemming voor het gebruik van bovengenoemde cookies.

Privacy Settings saved!
Privacy Settings

When you visit any web site, it may store or retrieve information on your browser, mostly in the form of cookies. Control your personal Cookie Services here.

These cookies are necessary for the website to function and cannot be switched off in our systems.

In order to use this website we use the following technically required cookies
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

We use Google Tag Manager to monitor our traffic and to help us AB test new features.

Decline all Services
Accept all Services
0
    0
    Your Cart
    Your cart is emptyReturn to Shop