Overzicht
Citroën is een toonaangevende Franse autofabrikant die nu eigendom is van het in Nederland gevestigde Stellantis N.V., dat is ontstaan uit de fusie tussen Fiat Chrysler Automobiles (Italiaans/Amerikaans) en Groupe PSA (Frans). Stellantis bezit een gevarieerde en uitgebreide portefeuille van toonaangevende automerken, waaronder Maserati, Opel, Peugeot, Jeep, FIAT, Alfa Romeo enz. Voorheen had Peugeot een belang van 89,95% in het bedrijf.
Maar Citroën begon zijn leven natuurlijk in 1919 in een veel bescheidener context. Het bedrijf werd opgericht door André Citroën, een Franse industrieel. Hoewel Citroën veel succesvolle modellen heeft gehad, springt de Citroën 2CV er zeker uit. De auto werd onthuld in 1948 en bleef in productie tot 1990. In totaal zijn er in deze periode meer dan 9 miljoen 2CV-varianten geproduceerd. In 2009 kondigde Citroën de introductie aan van een premiummerk ‘DS’ (Different Spirit/ Distinctive Series). Citroën is aanwezig in 101 landen en heeft een netwerk van 6.200 verkoop- en servicepunten over de hele wereld.
Het aanbod elektrische voertuigen (EV) van Citroën bestaat uit zowel batterij-elektrische voertuigen (BEV) als plug-in hybride elektrische voertuigen (PHEV):
- Citroen C5 Aircross Plug-In Hybride
- Volledig elektrische Citroën ë-C3
- Volledig elektrische Citroën ë-C4
- Volledig elektrische Citroen ë-C4 X
- Volledig elektrische Citroën ë-Berlingo
- Volledig elektrische Citroën ë-Spacetourer
- Citroën C5 X Plug-In hybride
- Volledig elektrische Citroën Ami
Elektrische auto’s: De basis
Voor degenen die nog niet bekend zijn met elektrisch rijden zonder uitstoot, raden we aan de volgende artikelen te lezen:
Schrijf je in voor de e-zoomed Electric Living nieuwsbrief
De volledig elektrische Citroën ë-Spacetourer MPV
De Spacetourer met verbrandingsmotor (ICE) werd in 2015 gelanceerd. Het multifunctionele voertuig (MPV) is nu aan zijn derde generatie toe. De volledig elektrische Spacetourer werd gelanceerd in 2020.
De elektrische MPV is een van de weinige opties voor grotere gezinnen die willen overstappen op een betaalbaar elektrisch voertuig (EV) dat tot 9 passagiers kan vervoeren. De e-MPV is verkrijgbaar in twee maten: de M-versie (4,95 m) en de XL-versie (5,3 m). De MPV heeft drie rijen voor 8 passagiers, met de optie voor een extra zitplaats op de voorste rij.
Het lijdt geen twijfel dat de elektrische personenbus perfect is voor grotere gezinnen die op zoek zijn naar praktische en betaalbare oplossingen. De plug-in elektrische personenbus biedt ook gemakkelijk toegang tot de achterpassagiersstoelen dankzij de schuifdeuren, perfect voor parkeerplaatsen met krappe ruimtes.
Gezien de grootte van de achterklep kan de bediening echter beperkt zijn in kleinere parkeervakken. De M-versie biedt een bagageruimte van 507 liter. Door de passagiersstoelen op te klappen, is het beschikbare laadvolume een indrukwekkende 4554 L in de XL-versie.
De elektrische auto (EV) heeft een 50 kWh EV-batterij met een elektrische actieradius van 240 km zonder uitlaatgassen (WLTP-testcyclus). Gezien de grootte van het voertuig is de e-MPV slechts in één batterijformaat verkrijgbaar. Een EV-batterij van meer dan 100 kWh zou de propositie van de elektrische auto aanzienlijk kunnen verbeteren. Natuurlijk zal de werkelijke actieradius lager zijn dan de geclaimde cijfers. Verwacht een actieradius tot 200 km. Een nuttig bereik, maar niet uitzonderlijk.
De puur elektrische bestelwagen kan tot 100 kW gelijkstroom worden opgeladen, dat wil zeggen tot 80% lading in 30 minuten. Zeker handig voor langere ritten op de snelweg. Thuis opladen met een speciale 7 kW EV-lader, zoals de myenergi zappi EV-lader, duurt 7,5 uur. De EV heeft een ingebouwde lader van 7 kW.
Wij bij e-zoomed raden aan om ‘s nachts op te laden, wanneer de elektriciteitstarieven lager zijn. We raden ook aan om regelmatig bij te laden. Op deze manier duurt het minder lang om de EV op te laden. Bovendien is regelmatig opladen beter voor het onderhoud van de ingebouwde EV-batterij op lange termijn. Citroën biedt tot 8 jaar of 160.000 km garantie op de batterij (70% laadcapaciteit).
Gezien het gewicht van het voertuig (1.969 kg), inclusief de ingebouwde EV-batterij, zullen de prestaties van de ë-Spacetourer je niet naar de pole position op de grid brengen. De voorwielaangedreven elektrische bestelwagen haalt 0-100 km/u in 12,1 seconden (maximaal vermogen: 136 pk). De topsnelheid van de EV is 130 km/u. De e-van heeft 3 rijmodi: normale modus, eco-modus en powermodus. De eco-modus optimaliseert het elektriciteitsverbruik.
De e-MPV is uitgerust met een 7″ display (Apple CarPlay/ Android Auto), 15 rijassistentiesystemen: head-up display, intelligente koplampen, bestuurderswaarschuwing, keyless entry/start, 180-graden achteruitrijcamera in kleur, park assist, trailer stabiliteitscontrole, koffiepauzewaarschuwing en meer. De EV beschikt ook over connectiviteitstechnologieën Connect Assist, Connect NAV en Connect Play.
Voor gezinnen die graag elektrisch rijden en 9 zitplaatsen nodig hebben, is de ë-Spacetourer het overwegen waard. Kortom, elektrisch rijden is goed voor het milieu en de portemonnee!
PROS | CONS |
---|---|
Zeer praktisch voor grote gezinnen met maximaal 9 zitplaatsen (3 rijen) | Alleen verkrijgbaar als 50 kWh EV-batterijoptie met beperkt EV-bereik |
Een van de weinige betaalbare 9-persoons MPV’s zonder uitlaatgassen op de markt | Infotainmentsysteem zeer eenvoudig |
100 kW gelijkstroom opladen | Achterklepbediening beperkt in krappe parkeerplaatsen |
De volledig elektrische Citroën ë-Spacetourer MPV (krediet: Citroën)
In een oogopslag | |
---|---|
Type EV: | Batterij-elektrisch voertuig (BEV) |
Lichaamstype: | MPV |
Motor: | Elektrisch |
Beschikbaar in Nederland: | Ja |
Varianten (2 Opties) |
---|
Citroen ë-Jumpy Combi (vanaf € 40.171) |
Citroen ë-Spacetourer (vanaf € 47.568) |
EV-batterij en emissies | |
---|---|
Type EV-batterij: | Lithium-ion |
Batterijcapaciteit EV: | Verkrijgbaar in één batterijformaat: 50 kWh |
Opladen: | 100 kW DC snelladen (15%-80%: 30 minuten). AC-lader aan boord: 7 kW AC (0%-100%: 7 uur 30 min) |
Laadpoort: | Type 2 |
Type EV-kabel: | Type 2 |
Uitlaatemissies: | 0g (CO2/km) |
Garantie op EV-batterijen: | 8 jaar of 160.000 km |
Gemiddelde kosten van residentieel opladen | |
---|---|
Netto capaciteit batterij: 30,0 kWh | € 10,05 |
Netto capaciteit batterij: 39,2 kWh | € 13,13 |
Netto capaciteit batterij: 45,0 kWh | € 15,07 |
Netto capaciteit batterij: 50,0 kWh | € 16,75 |
Netto capaciteit batterij: 64,0 kWh | € 21,44 |
Netto capaciteit batterij: 71,0 kWh | € 23,78 |
Netto capaciteit batterij: 77,0 kWh | € 25,79 |
Netto capaciteit batterij: 90,0 kWh | € 30,15 |
Netto capaciteit batterij: 100,0 kWh | € 33,50 |
Netto capaciteit batterij: 110,0 kWh | € 36,85 |
Netto capaciteit batterij: 120,0 kWh | € 40,20 |
- Opmerking 1: De gemiddelde kosten van residentiële elektriciteit in Nederland variëren afhankelijk van de regio, de leverancier en het type energie dat wordt gebruikt. Een gemiddelde voor Nederland is 33,50 cent/kWh.
- Opmerking 2: Niet alle EV-fabrikanten stellen gegevens beschikbaar over de netto EV-batterijcapaciteit en in een aantal gevallen wordt bij de geadverteerde EV-batterijcapaciteit niet vermeld of het om bruto- of nettocapaciteit gaat. Over het algemeen ligt de bruikbare EV-batterijcapaciteit tussen 85% en 95% van de bruto beschikbare capaciteit.
Oplaadtijden (Overzicht) | |
---|---|
Langzaam opladen AC (3 kW – 3,6 kW): | 6 – 12 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
Snelladen AC (7 kW – 22 kW): | 3 – 8 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
Snelladen AC (43 kW): | 0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
Snelladen DC (50 kW+): | 0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
DC ultrasnel laden (150 kW+): | 0%-80% : 20 min. tot 40 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
Tesla Supercharger (120 kW – 250 kW): | 0%-80%: tot 25 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
- Note 1: SoC: state of charge
Afmetingen | |
---|---|
Hoogte (mm): | 1890 |
Breedte (mm): | 1920 |
Lengte (mm): | 4956 |
Wielbasis (mm): | 3275 |
Cirkel draaien (m): | 11,5 |
Bagageruimte (L): | 507 |
Frunk (L): | n.v.t. |
ë-Spacetourer M | |
---|---|
Batterijcapaciteit EV: | 50 kWh |
Puur elektrisch fornuis (WLTP): | 240 km |
Elektrisch energieverbruik (Wh/km): | 204 |
Opladen: | 100 kW DC snelladen (15%-80%: 30 minuten). AC-lader aan boord: 7 kW AC (0%-100%: 7 uur 30 min) |
Topsnelheid: | 130 km/h |
0-100 km/h: | 12,1 seconden |
Aandrijving: | Voorwielaandrijving (FWD) |
Elektrische motor (kW): | 100 |
Maximaal vermogen (PS): | 136 |
Koppel (Nm): | 260 |
Transmissie: | Automatisch |
Zetels: | Tot 9 |
Deuren: | 5 |
Gewicht (kg): | 1.969 |
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/ (kg): | n.v.t. |
Kleuren: | 4 |
NCAP veiligheidswaardering: | 5/5 |
Hoewel e-zoomed zich naar alle redelijkheid inspant om nauwkeurige en actuele informatie te verstrekken, is een deel van de verstrekte informatie afkomstig van derden en niet onafhankelijk door e-zoomed geverifieerd. Hoewel de informatie van derden betrouwbaar wordt geacht, geeft e-zoomed geen enkele expliciete of impliciete garantie met betrekking tot de nauwkeurigheid, geschiktheid, volledigheid, wettigheid, betrouwbaarheid of bruikbaarheid van de informatie. Deze disclaimer is van toepassing op zowel afzonderlijk als gezamenlijk gebruik van deze informatie.