De volledig elektrische Lexus UX 300e (SUV): de complete gids voor Nederland

Lexus UX 300e
Price: n.v.t.
Type of electric vehicle: Batterij-elektrisch voertuig (BEV)
Body type: SUV
Battery size: 54,3 kWh
Electric range (WLTP): 315 km
Tailpipe emissions: 0g (CO2/km)

Overzicht


Lexus, bekend om de productie van luxe auto’s, is eigendom van de Japanse autofabrikant Toyota Motor Corporation. Lexus werd in 1989 opgericht om de concurrentie aan te gaan met de Japanse rivalen Honda Motor Company en Nissan Motor Company, die respectievelijk Acura en Infiniti als luxemerken hadden. Het werk aan het Lexus-concept begon echter al in 1983.

Het merk Lexus is nu een wereldwijd erkend automerk in het topsegment, waarvan de luxe auto’s in meer dan 90 landen worden verkocht. De Verenigde Staten zijn nog steeds de grootste markt. Hoewel Lexus relatief laat is in de wereldwijde race om elektrificatie (EV), is het bedrijf al sinds 2005 bezig met hybride technologie, het jaar waarin de hybride versie van de RX crossover debuteerde.

Het bedrijf is toonaangevend op het gebied van ‘zelfopladende hybride auto’s’. Het bedrijf heeft momenteel 8 voertuigen die gebruikmaken van hybride/ plug-in hybride technologie en heeft slechts één batterij-elektrisch voertuig (BEV). Het bedrijf heeft de volgende plug-in elektrische voertuigen (EV’s):



Elektrische auto’s: De basis


Voor degenen die nog niet bekend zijn met elektrisch rijden zonder uitstoot, raden we aan de volgende artikelen te lezen:


Schrijf je in voor de e-zoomed Electric Living nieuwsbrief

De volledig elektrische Lexus UX 300e SUV


De Lexus UX is een compacte luxe SUV crossover. Hij werd in maart 2018 gelanceerd op de Autosalon van Genève. UE staat voor ‘Urban Explorer’ en is ontwikkeld met behulp van het GA-C platform. De UX SUV is verkrijgbaar als mild hybrid en als volledig elektrische variant, de Lexus UX300e batterij-elektrische SUV.

De premium EV is verkrijgbaar in één batterijformaat (54,3 kWh). Hoewel hij niet zo groot is als sommige van de meer recente BEV-introducties, heeft de e-SUV nog steeds een behoorlijk bereik. De elektrische auto heeft een geclaimde emissievrije elektrische actieradius tot 315 km (WLTP). Afhankelijk van de rijomstandigheden, rijstijl, gebruikte services aan boord, belasting van de passagiers, enz. zal het werkelijke elektrische bereik echter lager liggen, dichter bij 265 km.

Een elektrische actieradius van 265 km is nog steeds een zeer nuttige actieradius. Houd er rekening mee dat het merendeel van onze dagelijkse ritten bestaat uit korte woon-werkverplaatsingen, zoals schoolritten, boodschappen doen, naar de sportschool gaan, naar het werk gaan, naar de hoofdstraat rijden, enzovoort. In Ierland is de gemiddelde afstand die op een dag wordt afgelegd slechts 50 km. Zelfs op de snelweg is de elektrische SUV behoorlijk praktisch.

De EV kan tot 50 kW gelijkstroom opladen, wat een lagere oplaadsnelheid is in vergelijking met alternatieve e-SUV’s voor een vergelijkbare prijs (100 kW gelijkstroom plus is hard op weg om de norm te worden!) Maar 50 kW gelijkstroom is nog steeds snel en de EV-batterij kan in 53 minuten van 10% tot 80% worden opgeladen. Perfecte tijd voor een eetpauze en rust voordat je verder rijdt.

De elektrische SUV van Lexus heeft een 6,6 kW AC (enkelfasig) boordlader. Thuis opladen via een speciale enkelfasige EV-lader kan de EV volledig opladen in iets meer dan 8 uur. Bij e-zoomed raden we het gebruik van een 3-pins huishoudelijke stekker af voor het opladen van een elektrische auto. Gezien de stijging van de elektriciteitsprijzen raden we ook aan om ‘s nachts thuis op te laden, wanneer de tarieven goedkoper zijn.

De compacte carrosserie is zeker een voordeel voor rijden in de stad, vooral gezien de uitstekende draaicirkel van 5,2 meter. De agressieve achteroverhellende daklijn vermindert echter de hoofdruimte voor de achterbank. De EV biedt een behoorlijke bagageruimte tot 486 liter. De Lexus EV heeft een interieur van hoge kwaliteit, zoals je van Lexus mag verwachten.

De elektrische SUV is standaard uitgerust met het Lexus Safety System +, achteruitrijcamera, intelligente parkeersensoren, Apple CarPlay en Android Auto. De hogere uitvoeringen zijn voorzien van een draadloze smartphone-oplader, smart keyless entry, zonnedak, head-up-display (HUD), verwarmbare stoelen en een verwarmd stuurwiel.

Qua prestaties is de voorwielaangedreven Lexus UX 300e behoorlijk, ondanks het extra gewicht van de EV-batterij. De Lexus EV haalt 0-100 km/u in 7,5 seconden (maximumvermogen: 204 pk/ 300 Nm koppel). De topsnelheid van de EV is 160 km/u.

Kortom, elektrisch rijden is goed voor het milieu en de portemonnee!


PROS CONS
Lexus interieur en specificaties van hoge kwaliteitGoedkopere elektrische SUV-alternatieven beschikbaar
Opvallende vormgeving en goede bouwkwaliteitElektrisch bereik niet zo goed als bij alternatieven. Gelijkstroom opladen beperkt tot 50 kW en boordlader beperkt tot 6,6 kW AC
Gemakkelijk rijden en parkeren in drukke stedelijke omgevingenBeperkte hoofdruimte voor passagiers achterin

Galerij


De volledig elektrische Lexus UX 300e SUV (krediet: Lexus)


In een oogopslag
Type EV:Batterij-elektrisch voertuig (BEV)
Lichaamstype:SUV
Motor:Elektrisch
Beschikbaar in Nederland:Ja

Varianten (1 Optie)
Lexus UX 300e (vanaf € n.v.t.)

EV-batterij en emissies
Type EV-batterij:Lithium-ion
Batterijcapaciteit EV:Verkrijgbaar in één batterijformaat: 54,3 kWh
Opladen:50 kW DC snelladen (10%-80%: 53 minuten). AC-lader aan boord: 6,6 kW AC (0%-100%: 8 uur)
Laadpoort:Type 2
Type EV-kabel:Type 2
Uitlaatemissies:0g (CO2/km)
Garantie op EV-batterijen:8 jaar of 160.000 km

Gemiddelde kosten van residentieel opladen
Netto capaciteit batterij: 30,0 kWh€ 10,05
Netto capaciteit batterij: 39,2 kWh€ 13,13
Netto capaciteit batterij: 45,0 kWh€ 15,07
Netto capaciteit batterij: 50,0 kWh€ 16,75
Netto capaciteit batterij: 64,0 kWh€ 21,44
Netto capaciteit batterij: 71,0 kWh€ 23,78
Netto capaciteit batterij: 77,0 kWh€ 25,79
Netto capaciteit batterij: 90,0 kWh€ 30,15
Netto capaciteit batterij: 100,0 kWh€ 33,50
Netto capaciteit batterij: 110,0 kWh€ 36,85
Netto capaciteit batterij: 120,0 kWh€ 40,20
  • Opmerking 1: De gemiddelde kosten van residentiële elektriciteit in Nederland variëren afhankelijk van de regio, de leverancier en het type energie dat wordt gebruikt. Een gemiddelde voor Nederland is 33,50 cent/kWh.
  • Opmerking 2: Niet alle EV-fabrikanten stellen gegevens beschikbaar over de netto EV-batterijcapaciteit en in een aantal gevallen wordt bij de geadverteerde EV-batterijcapaciteit niet vermeld of het om bruto- of nettocapaciteit gaat. Over het algemeen ligt de bruikbare EV-batterijcapaciteit tussen 85% en 95% van de bruto beschikbare capaciteit.

Oplaadtijden (Overzicht)
Langzaam opladen AC (3 kW – 3,6 kW):6 – 12 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen AC (7 kW – 22 kW):3 – 8 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen AC (43 kW):0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen DC (50 kW+):0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
DC ultrasnel laden (150 kW+):0%-80% : 20 min. tot 40 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Tesla Supercharger (120 kW – 250 kW):0%-80%: tot 25 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
  • Note 1: SoC: state of charge

Afmetingen
Hoogte (mm):1545
Breedte (mm):1840
Lengte (mm):4495
Wielbasis (mm):2640
Cirkel draaien (m):n.v.t.
Bagageruimte (L):486

UX 300e
Batterijcapaciteit EV:54,3 kWh
Puur elektrisch fornuis (WLTP):315 km
Elektrisch energieverbruik (kWh/100km):17,1
Opladen:50 kW DC snelladen (10%-80%: 53 minuten). AC-lader aan boord: 6,6 kW AC (0%-100%: 8 uur)
Topsnelheid:160 km/h
0-100 km/h:7,5 seconden
Aandrijving:Voorwielaandrijving (FWD)
Elektrische motor (kW):n.v.t.
Maximaal vermogen (PS):204
Koppel (Nm):300
Transmissie:Automatisch
Zetels:5
Deuren:5
Gewicht (kg):1.785 – 1.840
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/ (kg):n.v.t.
Kleuren:10
NCAP veiligheidswaardering:5/5

Hoewel e-zoomed zich naar alle redelijkheid inspant om nauwkeurige en actuele informatie te verstrekken, is een deel van de verstrekte informatie afkomstig van derden en niet onafhankelijk door e-zoomed geverifieerd. Hoewel de informatie van derden betrouwbaar wordt geacht, geeft e-zoomed geen enkele expliciete of impliciete garantie met betrekking tot de nauwkeurigheid, geschiktheid, volledigheid, wettigheid, betrouwbaarheid of bruikbaarheid van de informatie. Deze disclaimer is van toepassing op zowel afzonderlijk als gezamenlijk gebruik van deze informatie.


Aanbevolen artikelen



Aanbevolen producten



Author

Ashvin Suri

Ashvin is sinds 2006 betrokken bij de sectoren hernieuwbare energie, energie-efficiëntie en infrastructuur. Hij heeft een passie voor de overgang naar een koolstofarme economie en elektrisch vervoer. Ashvin begon zijn carrière in 1994 bij Amerikaanse investeringsbanken in New York. Na zijn MBA aan de London Business School (1996-1998) werkte hij verder in investment banking bij Flemings (Londen) en JPMorgan (Londen). Zijn functies omvatten advies op het gebied van bedrijfsfinanciering, fusies en overnames en het aantrekken van kapitaal. Hij was betrokken bij verschillende industriële sectoren, waaronder engineering, lucht- en ruimtevaart, olie & gas, luchthavens en de auto-industrie in Azië en Europa. In 2010 was hij medeoprichter van een ontwikkelingsplatform voor zonne-energie, voor grootschalige grond- en dakzonne-energieprojecten in het Verenigd Koninkrijk, Italië, Duitsland en Frankrijk. Hij heeft ook geadviseerd over verschillende duurzame energieprojecten (wind- en zonne-energie) op nutsschaal in samenwerking met internationale institutionele investeerders en onafhankelijke energieproducenten (IPP's) in de duurzame energiesector. Hij heeft ook geadviseerd in belangrijke internationale markten zoals India, waaronder het adviseren van grootschalige industriële en automotive groepen in India. Ashvin heeft ook geadviseerd bij Indian Energy, een IPP gesteund door Guggenheim (een fonds van US$ 165 miljard). Hij heeft ook een in Singapore gevestigde groep van US$ 2 miljard geadviseerd. Ashvin heeft ook gewerkt in de vastgoed- en infrastructuursector, onder andere samen met de Matrix Group (een vastgoedgroep met een waarde van US$ 4 miljard in het Verenigd Koninkrijk) om een van de eerste institutionele vastgoedfondsen voor de Indiase vastgoedmarkt te lanceren. Het fonds werd met succes gelanceerd met aanzienlijke institutionele steun van de Britse/Europese markten. Hij heeft ook geadviseerd over waterinfrastructuur, onder andere aan een Zweeds bedrijf voor schone technologie in de watersector. Hij is ook betrokken geweest bij een aantal startende ondernemingen.

Producten voor elektrisch rijden kopen

Aanmelden voor e-zoomed nieuws en aanbiedingen

Deze site maakt gebruik van technische cookies om een optimale en snelle navigatie te garanderen en van analysecookies om statistieken op te stellen.
U kunt het Cookiebeleid raadplegen om meer inzicht te krijgen of om het gebruik van alle of sommige cookies te blokkeren via de Cookie-instellingen.
Door te kiezen voor Accepteren geeft u toestemming voor het gebruik van bovengenoemde cookies.

Privacy Settings saved!
Privacy Settings

When you visit any web site, it may store or retrieve information on your browser, mostly in the form of cookies. Control your personal Cookie Services here.

These cookies are necessary for the website to function and cannot be switched off in our systems.

In order to use this website we use the following technically required cookies
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

We use Google Tag Manager to monitor our traffic and to help us AB test new features.

Decline all Services
Accept all Services
0
    0
    Your Cart
    Your cart is emptyReturn to Shop