Overzicht
BYD Auto Co, Ltd werd opgericht in 2003 en is een dochteronderneming van BYD Company Limited, een beursgenoteerd Chinees conglomeraat met hoofdkantoor in Shenzhen, China. BYD Company Limited is verticaal geïntegreerd en actief in een aantal sectoren. Hoewel BYD op dit moment nog geen bekend automerk is in onze markt, verwachten we dat de naamsbekendheid en -herkenning snel zullen groeien, gezien de versnelde opkomst van Chinese bedrijven in elektrische auto’s wereldwijd. Interessant is dat BYD sinds 2013 pure elektrische bussen op de westerse markten introduceert.
BYD, een acroniem voor ‘Build Your Dreams’, produceert personenauto’s, bussen, vrachtwagens, vorkheftrucks, elektrische fietsen en auto-onderdelen. Het bedrijf produceert ook EV-batterijen en is de op twee na grootste fabrikant van EV-batterijen ter wereld. Het bedrijf heeft zelfs meer dan 29 jaar ervaring in onderzoek & ontwikkeling (R&D) van batterijen. Naast het BYD-merk worden de voertuigen verkocht onder andere merknamen: Denza, Fangchengbao en Yangwang.
Met betrekking tot elektrische voertuigen (EV’s) is BYD nu de grootste fabrikant van EV’s ter wereld. BYD beëindigde de productie van conventionele voertuigen met verbrandingsmotor (ICE) in 2022, om zich te richten op de ontwikkeling en productie van elektrische auto’s. Het bedrijf heeft momenteel de volgende batterij-elektrische voertuigen (BEV’s) en plug-in hybride elektrische voertuigen (PHEV’s):
- Volledig elektrische BYD Atto 2
- Volledig elektrische BYD Atto 3
- Volledig elektrische BYD Dolphin
- Volledig elektrische BYD Seal
- Volledig elektrische BYD Sealion 7
- Volledig elektrische BYD Han
- Volledig elektrische BYD Tang
- Volledig elektrische BYD Seal U
- BYD Seal U DM-i Plug-in hybride
Elektrische auto’s: De basis
Voor degenen die nog niet bekend zijn met elektrisch rijden zonder uitstoot, raden we aan de volgende artikelen te lezen:
Schrijf je in voor de e-zoomed Electric Living nieuwsbrief
De BYD SEAL U Plug-In hybride SUV
De BYD SEAL U SUV (D-segment) wordt sinds 2020 geproduceerd als onderdeel van de BYD SONG SUV-serie, vernoemd naar de SONG-dynastie. De plug-in hybride variant werd in 2021 in China gelanceerd. Kort daarna, in 2022, werd de conventionele benzinevariant uitgefaseerd. De Europese PHEV-variant werd in 2024 geïntroduceerd. Het is de eerste BYD PHEV die op de Europese markt wordt geïntroduceerd. Om verwarring te voorkomen: de andere BYD SEAL is een volledig elektrische sedan en geen SUV! Er is momenteel een volledig elektrische BYD SEAL U SUV beschikbaar op sommige Europese markten.
Voor degenen die graag willen overstappen op elektrische voertuigen (EV’s), maar niet kunnen kiezen tussen een volledig elektrische auto (puur elektrische auto) of een plug-in hybride elektrische auto, raden wij bij e-zoomed aan om te kiezen voor een volledig elektrische auto. De beschikbaarheid van puur elektrische auto’s in alle segmenten en budgetten is uitstekend en biedt stijl, technologie, veelzijdigheid, praktisch nut, plezier en meer dan voldoende werkelijke elektrische actieradius zonder uitlaatgassen. Hoewel er veel redenen zijn om een batterij-elektrisch voertuig (BEV) te verkiezen boven een plug-in hybride elektrisch voertuig (PHEV), zijn de twee belangrijkste: lagere eigendomskosten over de hele levenscyclus en een lagere milieu-impact (uitstoot) over de hele levenscyclus.
In tegenstelling tot wat meestal wordt gesuggereerd, zijn BEV’s, ook bekend als volledig elektrische auto’s, goedkoper om te bezitten, te gebruiken, op te laden (bijvullen) en te onderhouden gedurende de levensduur van het elektrische voertuig, in vergelijking met plug-in hybride elektrische voertuigen (PHEV’s) en conventionele benzine- en dieselauto’s met verbrandingsmotor (ICE’s). In schril contrast hiermee hebben conventionele benzine- en dieselauto’s de hoogste eigendomskosten van alle voertuigen.
Bovendien hebben BEV’s op basis van hun levenscyclus veel lagere emissies dan PHEV’s of conventionele benzine- en dieselvoertuigen. De levenscyclusemissies van BEV’s zijn potentieel 50% lager in vergelijking met conventionele benzine- of dieselvoertuigen! En vergeet niet dat een BEV geen uitlaat heeft, dus geen uitlaatemissies (waardoor de lokale luchtkwaliteit verbetert). Het bezit van een BEV is dus zowel goed voor het milieu als voor de portemonnee van het huishouden/bedrijf!
Natuurlijk, voor degenen die nog steeds graag een plug-in elektrische auto willen, is de keuze en beschikbaarheid de afgelopen jaren ook aanzienlijk toegenomen, met PHEV’s die een praktische elektrische actieradius zonder uitlaatgassen kunnen leveren. De eerdere generatie PHEV’s had een kleine (minder dan 10 kWh) EV-batterij aan boord, met een werkelijke actieradius van minder dan 30 km. De BYD SEAL U DM-i plug-in hybride is een goed voorbeeld van het verbeterde elektrische bereik van PHEV’s. De Seal U plug-in elektrische familie-SUV maakt gebruik van de door BYD ontwikkelde Super DM (Dual Mode) hybride technologie. Vandaar de ‘DM-i’ in de modelnaam. De ‘i’ staat voor intelligentie. Volgens BYD biedt de hybride technologie een aantal voordelen, waaronder: hogere energie-efficiëntie en lager brandstofverbruik.
De SEAL U PHEV is verkrijgbaar in twee EV batterijformaten (kobaltvrije (LFP) BYD Blade Battery): het instapmodel 18,3 kWh (339,2 V) en de grotere 26,6 kWh (339,2 V) variant. Volgens BYD heeft de voorwielaangedreven (FWD) 18,3 kWh-variant een elektrische actieradius van 80 km (WLTP), terwijl de vierwielaangedreven (AWD) 18,3 kWh-variant een elektrische actieradius van 70 km (WLTP) heeft. De grotere 26,6 kWh (FWD) heeft een geclaimde elektrische actieradius van 124 km (WLTP). De fabrikant claimt een elektriciteitsverbruik tussen 5,0-5,9 km/kWh. Totdat en tenzij je echt een aandrijflijn met vierwielaandrijving (AWD) nodig hebt, zouden we aanraden om voor de 26,6 kWh variant met voorwielaandrijving (FWD) te kiezen, omdat deze de langste elektrische actieradius heeft.
Natuurlijk zal het werkelijke elektrische bereik zonder uitlaatgassen lager zijn dan het geclaimde WLTP-bereik. Een aantal factoren beïnvloedt de actieradius, waaronder: rijstijl, snelheid, wegdek, gewicht van het voertuig, weer, temperatuur, terrein, bandenmaat, regeneratief remprofiel en nog veel meer! Voor de 26,6 kWh-variant is een actieradius van 105 km realistischer. Verwacht voor de 18,3 kWh-varianten een actieradius tussen 60-70 km. Ter vergelijking: de Renault Rafale PHEV SUV heeft een EV-batterij van 22 kWh aan boord en een geclaimde actieradius van 105 km (WLTP) en de Mazda CX-60 Plug-In Hybrid SUV heeft een EV-batterij van 17,8 kWh en een actieradius van 60 km (WLTP).
We raden aan om de plug-in hybride EV batterij regelmatig op te laden om de voordelen van elektrisch rijden te benutten. Houd er rekening mee dat wanneer een PHEV in de e-modus rijdt, de uitlaatemissies nul zijn, waardoor de lokale luchtkwaliteit nog verder verbetert. De BYD SEAL U PHEV heeft een uitlaatemissie van 15-37 gram (CO2/km). Ter vergelijking: de Renault Rafale E-TECH Plug-In Hybrid heeft tussen de 12-15 gram (CO2/km) en de Mazda CX-60 PHEV heeft tot 33 gram (CO2/km). Bovendien zal rijden in de elektrische modus de efficiëntie van de EV verbeteren, d.w.z. de brandstofkosten verlagen! Als de PHEV voornamelijk wordt aangedreven door de ingebouwde verbrandingsmotor (ICE), dan zal het brandstofverbruik in de praktijk vergelijkbaar zijn met dat van de conventionele benzinevariant. Vul de batterij van de EV dus regelmatig bij voor een maximaal brandstofverbruik!
De BYD SEAL U SUV PHEV kan standaard 18 kW gelijkstroom opladen. Niet alle PHEV’s bieden de mogelijkheid om gelijkstroom op te laden. Afhankelijk van de SEAL U variant kan de PHEV worden opgeladen van 30%-80% tussen 35-55 minuten. De EV biedt standaard 11 kW AC (driefasig) laadvermogen aan boord. Voor degenen die toegang hebben tot driefasig opladen van EV’s kan de 18,3 kWh variant in 120 minuten van 15%-100% worden opgeladen via een speciale slimme residentiële EV-lader. De 26,6 kWh EV-batterij heeft tot 192 minuten nodig om volledig op te laden. Enkelfasig (7 kW) EV opladen zal langer duren.
We moedigen het gebruik aan van een slimme EV-lader die geschikt is voor zonne-energie, zoals Hypervolt, samen met een lokaal PV-systeem en energieopslagsysteem. Natuurlijk kunnen zonne-energie en batterijopslag ook je huis van energie voorzien en de energierekening van het huishouden en de uitstootvoetafdruk verder verlagen!
Qua afmetingen is de BYD SEAL U PHEV met 5 zitplaatsen 4,77 m lang en 1,67 m hoog. Ter vergelijking: de Renault Rafale PHEV is 4,71 m lang en 1,61 m hoog. De Mazda CX-60 PHEV is 4,74 m lang en 1,67 m hoog! De vijfdeurs SEAL U PHEV biedt een bagageruimte van 425 liter, die toeneemt tot 1.440 liter met de stoelen neergeklapt. Ter vergelijking: de Renault Rafale PHEV heeft een bagageruimte van 539 liter en de Mazda CX-60 PHEV heeft een bagageruimte van 570 liter. De vormgeving van het exterieur is aangenaam, maar valt niet op. Dat gezegd hebbende, de styling van de EV is een goede balans tussen conventionele en futuristische designtaal. Volgens BYD combineert de SEAL PHEV ‘oceanische esthetiek met futuristische accenten’.
Het interieur is goed afgewerkt met onder andere zachte materialen. Het voelt zeker meer premium dan budget. Er is voldoende hoofd- en beenruimte, behalve voor langere passagiers achterin, waar de hoofdruimte beperkt aanvoelt. De bestuurder heeft goed zicht, hoewel het zicht naar achteren beter zou kunnen. In ieder geval heeft de EV standaard 360-graden camera’s. Er is voldoende opbergruimte in de cabine. Over het geheel genomen voelt het interieur ruim aan, wat nog wordt versterkt door het panoramische zonnedak dat standaard wordt meegeleverd.
De EV biedt standaard de volgende veiligheidsvoorzieningen op alle varianten: parkeerradars (voor en achter), adaptieve cruise control, lane keep assistance, dodehoekdetectie, lane change assist, intelligente snelheidsbegrenzing, waarschuwing voor dwarsverkeer voor, waarschuwing voor botsing in de toekomst, lane departure warning, lane departure assistant, verkeersbordherkenning, indirect vermoeidheidsmanagement voor de bestuurder, waarschuwing bij het openen van een portier en nog veel meer. De BYD SEAL U PHEV is bekroond met een Euro NCAP Safety Rating van vijf sterren. Ook standaard zijn: Vehicle-to-Load (V2L), 15,6″ draaibaar touchscreen, 12,3″ TFT full LCD instrumentenpaneel, Head-up Display (HUD), draadloos opladen voor smartphone, Android Auto, Apple CarPlay en meer!
De BYD SEAL U PHEV heeft een viercilinder 1,5-liter turbo benzinemotor. De voorwielaangedreven (FWD) variant haalt 0-100 km/u in 8,9 seconden (maximaal vermogen: 217 p/koppel: 300 Nm). De topsnelheid van de PHEV is 169 km/u. De AWD (All-wheel drive) Seal U PHEV-variant haalt 0-100 km/u in 5,9 seconden (maximumvermogen: 323 ps/koppel: 550 Nm). De topsnelheid van de PHEV is 180 km/u. De EV beschikt over een aantal rijmodi, waaronder: Eco, Normaal, Sport, Sneeuw, Zand en Modderig. We raden aan om de Eco-modus zo vaak mogelijk te gebruiken!
Is de BYD SEAL U hybride een goede auto? De e-SUV heeft veel te bieden op het gebied van uitrusting aan boord en praktische bruikbaarheid. Natuurlijk zou een langere actieradius de algehele propositie nog verder verbeteren. Kortom, elektrisch rijden is goed voor het milieu en de portemonnee!
PROS | CONS |
---|---|
Praktische elektrische actieradius in de praktijk | Het zicht naar achteren kan beter |
Standaard goede boordapparatuur/technologie (V2L/ HUD) | Beperkte fysieke knoppen in de cabine |
18 kW DC/ 11 kW AC (driefasig) EV-opladen als standaard | De hoofdruimte achterin kan een probleem zijn voor langere passagiers |
De BYD SEAL U Plug-In hybride SUV (krediet: BYD)
In een oogopslag | |
---|---|
Type EV: | Plug-In Hybride (PHEV) |
Lichaamstype: | SUV |
Motor: | Benzine-Elektrisch |
Beschikbaar in Nederland: | Ja |
Varianten (3 Opties) |
---|
BYD SEAL U DM-i Boost (vanaf € 39.790) |
BYD SEAL U DM-i Comfort (vanaf € n.v.t) |
BYD SEAL U DM-i Design (vanaf € 47.390) |
EV-batterij en emissies | |
---|---|
Type EV-batterij: | Lithium ijzerfosfaat (LFP) |
Batterijcapaciteit EV: | Verkrijgbaar in twee batterijformaten: 18,3 kWh (339,2 V)/ 26,6 kWh (339,2 V) |
Opladen: | 18 kW DC snelladen (30%-80%: 35-55 minuten). AC-lader aan boord: 11 kW AC (15%-100%: 120–192 minuten) |
Laadpoort: | Type 2 |
Type EV-kabel: | Type 2 |
Uitlaatemissies: | 15-37g (CO2/km) |
Garantie op EV-batterijen: | 8 jaar of 160.000 km (70% van de oorspronkelijke capaciteit van de batterij) |
Gemiddelde kosten van residentieel opladen | |
---|---|
Netto capaciteit batterij: 8,8 kWh | € 2,94 |
Netto capaciteit batterij: 12,0 kWh | € 4,02 |
Netto capaciteit batterij: 14,10 kWh | € 4,72 |
Netto capaciteit batterij: 18,8 kWh | € 6,29 |
Netto capaciteit batterij: 22,29 kWh | € 7,46 |
Netto capaciteit batterij: 25,4 kWh | € 8,50 |
Netto capaciteit batterij: 31,2 kWh | € 10,45 |
Netto capaciteit batterij: 38,2 kWh | € 12,79 |
- Opmerking 1: De gemiddelde kosten van residentiële elektriciteit in Nederland variëren afhankelijk van de regio, de leverancier en het type energie dat wordt gebruikt. Een gemiddelde voor Nederland is 33,50 cent/kWh.
- Opmerking 2: Niet alle EV-fabrikanten stellen gegevens beschikbaar over de netto EV-batterijcapaciteit en in een aantal gevallen wordt bij de geadverteerde EV-batterijcapaciteit niet vermeld of het om bruto- of nettocapaciteit gaat. Over het algemeen ligt de bruikbare EV-batterijcapaciteit tussen 85% en 95% van de bruto beschikbare capaciteit.
Oplaadtijden (Overzicht) | |
---|---|
Langzaam opladen AC (3 kW – 3,6 kW): | 6 – 12 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
Snelladen AC (7 kW – 22 kW): | 3 – 8 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
Snelladen AC (43 kW): | 0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
Snelladen DC (50 kW+): | 0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
- Note 1: SoC: state of charge
Afmetingen | |
---|---|
Hoogte (mm): | 1670 |
Breedte (mm): | 1890 |
Lengte (mm): | 4775 |
Wielbasis (mm): | 2765 |
Cirkel draaien (m): | 11,0 |
Bagageruimte (L): | 425 (tot 1.440 L met neergeklapte stoelen) |
Frunk (L): | n.v.t |
BYD Seal Boost | |
---|---|
Batterijcapaciteit EV: | 18,3 kWh (339,2 V) |
Puur elektrisch fornuis (WLTP): | 80 km |
Elektrisch energieverbruik (km/kWh): | 5,9 |
Brandstofverbruik (l/100 km): | n.v.t. |
Opladen: | 18 kW DC snelladen (30%-80%: 35 minuten). AC-lader aan boord: 11 kW AC (15%-100%: 120 minuten) |
Topsnelheid: | 169 km/h |
0-100 km/h: | 8,9 seconden |
Aandrijving: | Voorwielaandrijving (FWD) |
Elektrische motor (kW): | 160 |
Maximaal vermogen (PS): | 217 |
Koppel (Nm): | 300 |
Transmissie: | Automatisch |
Zetels: | 5 |
Deuren: | 5 |
Gewicht (kg): | 1.940 |
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/ (kg): | n.v.t. |
Kleuren: | 5 |
NCAP veiligheidswaardering: | 5/5 |
BYD Seal Comfort | |
---|---|
Batterijcapaciteit EV: | 26,6 kWh (339,2 V) |
Puur elektrisch fornuis (WLTP): | 124 km |
Elektrisch energieverbruik (km/kWh): | 5,6 |
Brandstofverbruik (l/100 km): | n.v.t. |
Opladen: | 18 kW DC snelladen (30%-80%: 55 minuten). AC-lader aan boord: 11 kW AC (15%-100%: 192 minuten) |
Topsnelheid: | 169 km/h |
0-100 km/h: | 8.9 seconden |
Aandrijving: | Voorwielaandrijving (FWD) |
Elektrische motor (kW): | 160 |
Maximaal vermogen (PS): | 217 |
Koppel (Nm): | 300 |
Transmissie: | Automatisch |
Zetels: | 5 |
Deuren: | 5 |
Gewicht (kg): | 1.995 |
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/ (kg): | n.v.t. |
Kleuren: | 5 |
NCAP veiligheidswaardering: | 5/5 |
BYD Seal Design | |
---|---|
Batterijcapaciteit EV: | 18,3 kWh (339,2 V) |
Puur elektrisch fornuis (WLTP): | 70 km |
Elektrisch energieverbruik (km/kWh): | 5,0 |
Brandstofverbruik (l/100 km): | n.v.t. |
Opladen: | 18 kW DC snelladen (30%-80%: 35 minuten). AC-lader aan boord: 11 kW AC (15%-100%: 120 minuten) |
Topsnelheid: | 180 km/h |
0-100 km/h: | 5,9 seconden |
Aandrijving: | Vierwielaandrijving (AWD) |
Elektrische motor (kW): | 238 |
Maximaal vermogen (PS): | 323 |
Koppel (Nm): | 550 |
Transmissie: | Automatisch |
Zetels: | 5 |
Deuren: | 5 |
Gewicht (kg): | 2.100 |
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/ (kg): | n.v.t. |
Kleuren: | 5 |
NCAP veiligheidswaardering: | 5/5 |
Hoewel e-zoomed zich naar alle redelijkheid inspant om nauwkeurige en actuele informatie te verstrekken, is een deel van de verstrekte informatie afkomstig van derden en niet onafhankelijk door e-zoomed geverifieerd. Hoewel de informatie van derden betrouwbaar wordt geacht, geeft e-zoomed geen enkele expliciete of impliciete garantie met betrekking tot de nauwkeurigheid, geschiktheid, volledigheid, wettigheid, betrouwbaarheid of bruikbaarheid van de informatie. Deze disclaimer is van toepassing op zowel afzonderlijk als gezamenlijk gebruik van deze informatie.