Overzicht
Fiat Automobile S.p.A. is een dochteronderneming van het in Nederland gevestigde Stellantis N.V., dat is ontstaan uit de fusie van Fiat Chrysler Automobiles (Italiaans/Amerikaans) en Groupe PSA (Frans). Je bent misschien niet bekend met deze namen, maar de automerken in de portefeuille zijn bij de meeste consumenten wel bekend. Deze omvatten: Maserati, Opel, Peugeot, Jeep, Opel, Alfa Romeo enz.
Fiat blijft de grootste autofabrikant in Italië, maar heeft ook productielocaties wereldwijd, met Brazilië als de grootste internationale productielocatie. Fiat Automobiles is in Europa erkend voor de lagere uitstoot van zijn voertuigen en heeft de laagste CO2-uitstoot van in Europa verkochte voertuigen. De volledig elektrische Fiat 500 heeft voor de Italiaanse fabrikant de overgang naar emissievrij elektrisch rijden geleid. Het bedrijf heeft momenteel de volgende portfolio van elektrische voertuigen (EV’s):
- Fiat 500e Hatchback
- Fiat 500e Cabrio
- Fiat 600e SUV
Elektrische auto’s: De basis
Voor degenen die nog niet bekend zijn met elektrisch rijden zonder uitstoot, raden we aan de volgende artikelen te lezen:
Schrijf je in voor de e-zoomed Electric Living nieuwsbrief
De volledig elektrische Fiat 500e hatchback
De Fiat 500 elektrische auto vindt zijn oorsprong in de klassieke Fiat 500 uit 1957, een auto die enorm succesvol en iconisch is geweest (wereldwijd meer dan 2 miljoen exemplaren verkocht). De Fiat 500 EV is groter dan de auto met verbrandingsmotor (ICE): 6 cm breder en langer, met een 22 mm langere wielbasis. De EV is verkrijgbaar als hatchback en cabriolet.
De volledig elektrische auto is zeer geschikt voor personen en gezinnen die in steden wonen en op zoek zijn naar een milieuvriendelijke oplossing voor hun dagelijkse woon-werkverkeer. Net als de volledig elektrische Honda e is de Fiat 500 EV in de eerste plaats bedoeld voor rijden in de stad, met de flexibiliteit van een ruim elektrisch bereik voor langere ritten op de snelweg.
De elektrische auto van Fiat is verkrijgbaar met twee EV-accu’s: 24 kWh en 42 kWh. De 24 kWh-accu heeft een emissievrij elektrisch bereik tot 190 km, terwijl de grotere 42 kWh-accu een bereik tot 320 km (WLTP) biedt. Uiteraard moeten deze waarden worden aangepast aan de werkelijke rijomstandigheden, maar verwacht dat de 24 kWh-accu een bereik van 165 km kan leveren en de 42 kWh-accu een bereik van 280 km. Hoe dan ook, beide varianten hebben veel te bieden, afhankelijk van de behoeften van het gezin. Voor wie voornamelijk korte afstanden aflegt voor dagelijkse woon-werkverkeer, is de 24 kWh-batterijoptie geschikter, gezien de korte afstanden naar de plaatselijke supermarkt, school, werk, winkelstraat enz.
Voor wie regelmatig langere afstanden aflegt, zal de 42 kWh-optie nuttiger blijken. Beide varianten kunnen worden opgeladen met gelijkstroom. De 24 kWh-variant kan worden opgeladen tot 50 kW gelijkstroom (0%-80%: 30 minuten), terwijl de 42 kWh-variant kan worden opgeladen tot 85 kW gelijkstroom (0%-80%: 35 minuten). Beide varianten zijn uitgerust met een 11 kW AC (3-fasen) boordlader. Voor wie thuis of op het werk toegang heeft tot driefasig opladen, kan de 24 kW-accu in 2 uur en 30 minuten volledig worden opgeladen, terwijl de 42 kWh EV-accu in 4 uur en 15 minuten volledig kan worden opgeladen. Eenfasig (7,4 kW) EV-opladen duurt langer.
Hoewel de volledig elektrische auto van Fiat kan worden opgeladen via een huishoudelijk 3-pins stopcontact, raden wij bij e-zoomed het gebruik van een huishoudelijk stopcontact voor het opladen van een elektrische auto af. Het duurt namelijk tot 8 uur en 45 minuten om de 24 kWh EV-accu op te laden en tot 15 uur en 15 minuten om de 42 kWh-accu op te laden. Wij raden aan om een elektrische auto op te laden met een speciaal EV-laadstation voor thuis, zoals myenergi zappi.
De elektrische auto van Fiat stelt niet teleur wat betreft zijn iconische uiterlijk en het interieur is al even aantrekkelijk. De elektrische hatchback beschikt over tal van functies: intelligente adaptieve cruisecontrol, dodehoekbewaking in de stad, drone view (360° parkeersensoren), achteruitrijcamera, autonome noodremfunctie, verkeersbordherkenning en snelheidsadviseur, aandachtsassistent, rijbaanassistent, noodoproep en nog veel meer. De EV biedt ook een 10,25″ infotainmentdisplay en is compatibel met Apple Car Play en Android Auto.
Wat betreft de bruikbaarheid voor rijden in de stad zijn het compacte formaat en de kleine draaicirkel zeker handig. De achterbank is echter krap en de bagageruimte is beperkt tot 185 liter. Ondanks het extra gewicht van de EV-accu (294,3 kg) kan de Fiat 500 e met voorwielaandrijving in 9 seconden van 0 naar 100 km/u accelereren voor de 42 kWh-variant. Het maximale vermogen bedraagt 118 pk (220 Nm) en de topsnelheid is 150 km/u. De 24 kWh-variant is iets trager: 0-100 km/u in 9,5 seconden.
Kortom, elektrisch rijden is goed voor het milieu en de portemonnee!
PROS | CONS |
---|---|
DC-opladen tot 85 kW | Achterbank met beperkte hoofd- en beenruimte |
Verkrijgbaar in twee EV-batterijformaten | Niet praktisch voor een groter gezin |
11 kW boordlader standaard | Kleine bagageruimte (185 liter) |
De volledig elektrische Fiat 500e Hatchback (krediet: Fiat)
In een oogopslag | |
---|---|
Type EV: | Batterij-elektrisch voertuig (BEV) |
Lichaamstype: | Hatchback |
Motor: | Elektrisch |
Beschikbaar in Nederland: | Ja |
Varianten (2 Opties) |
---|
Fiat 500e 24 kWh (vanaf € n.v.t.) |
Fiat 500e 42 kWh (vanaf € n.v.t.) |
EV-batterij en emissies | |
---|---|
Type EV-batterij: | Lithium-ion |
Batterijcapaciteit EV: | Verkrijgbaar in twee maten: 24 kWh/ 42 kWh |
Opladen: | Tot 85 kW DC snelladen. Ingebouwde lader 11 kW AC |
Laadpoort: | Type 2 |
Type EV-kabel: | Type 2 |
Uitlaatemissies: | 0g (CO2/km) |
Garantie op EV-batterijen: | 8 jaar of 160.000 km |
Gemiddelde kosten van residentieel opladen | |
---|---|
Netto capaciteit batterij: 30,0 kWh | € 10,05 |
Netto capaciteit batterij: 39,2 kWh | € 13,13 |
Netto capaciteit batterij: 45,0 kWh | € 15,07 |
Netto capaciteit batterij: 50,0 kWh | € 16,75 |
Netto capaciteit batterij: 64,0 kWh | € 21,44 |
Netto capaciteit batterij: 71,0 kWh | € 23,78 |
Netto capaciteit batterij: 77,0 kWh | € 25,79 |
Netto capaciteit batterij: 90,0 kWh | € 30,15 |
Netto capaciteit batterij: 100,0 kWh | € 33,50 |
Netto capaciteit batterij: 110,0 kWh | € 36,85 |
Netto capaciteit batterij: 120,0 kWh | € 40,20 |
- Opmerking 1: De gemiddelde kosten van residentiële elektriciteit in Nederland variëren afhankelijk van de regio, de leverancier en het type energie dat wordt gebruikt. Een gemiddelde voor Nederland is 33,50 cent/kWh.
- Opmerking 2: Niet alle EV-fabrikanten stellen gegevens beschikbaar over de netto EV-batterijcapaciteit en in een aantal gevallen wordt bij de geadverteerde EV-batterijcapaciteit niet vermeld of het om bruto- of nettocapaciteit gaat. Over het algemeen ligt de bruikbare EV-batterijcapaciteit tussen 85% en 95% van de bruto beschikbare capaciteit.
Oplaadtijden (Overzicht) | |
---|---|
Langzaam opladen AC (3 kW – 3,6 kW): | 6 – 12 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
Snelladen AC (7 kW – 22 kW): | 3 – 8 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
Snelladen AC (43 kW): | 0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
Snelladen DC (50 kW+): | 0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
DC ultrasnel laden (150 kW+): | 0%-80% : 20 min. tot 40 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
Tesla Supercharger (120 kW – 250 kW): | 0%-80%: tot 25 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
- Note 1: SoC: state of charge
Afmetingen | |
---|---|
Hoogte (mm): | 1527 |
Breedte (mm): | 1900 |
Lengte (mm): | 3632 |
Wielbasis (mm): | 2322 |
Cirkel draaien (m): | 9,3 |
Bagageruimte (L): | 185 |
Frunk (L): | n.v.t. |
500 (70 kW 93 hp) | |
---|---|
Batterijcapaciteit EV: | 24 kWh |
Puur elektrisch fornuis (WLTP): | 190 km |
Elektrisch energieverbruik(kWh/100km): | 13,0 |
Opladen: | 50 kW DC snelladen (0%-80%: 30 minuten). 11 kW AC boordlader (0%-100%: 2 uur en 30 minuten) |
Topsnelheid: | 135 km/h |
0-100 km/h: | 9,5 seconden |
Aandrijving: | Voorwielaandrijving (FWD) |
Elektrische motor (kW): | 70 |
Maximaal vermogen (PS): | 93 |
Koppel (Nm): | 220 |
Transmissie: | Automatisch |
Zetels: | 4 |
Deuren: | 3 |
Gewicht (kg): | 1.365 |
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/ (kg): | n.v.t. |
Kleuren: | 4 |
NCAP veiligheidswaardering: | 4/4 |
500 (87 KW 118 HP) | |
---|---|
Batterijcapaciteit EV: | 42 kWh |
Puur elektrisch fornuis (WLTP): | 299 – 320 km |
Elektrisch energieverbruik(kWh/100km): | 13,6 |
Opladen: | 85 kW DC snelladen (0%-80%: 35 minuten). 11 kW AC boordlader (0%-100%: 4 uur en 15 minuten) |
Topsnelheid: | 150 km/h |
0-100 km/h: | 9,0 seconden |
Aandrijving: | Voorwielaandrijving (FWD) |
Elektrische motor (kW): | 87 |
Maximaal vermogen (PS): | 118 |
Koppel (Nm): | 220 |
Transmissie: | Automatisch |
Zetels: | 4 |
Deuren: | 3 |
Gewicht (kg): | n.v.t. |
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/ (kg): | n.v.t. |
Kleuren: | 4 |
NCAP veiligheidswaardering: | 4/4 |
Hoewel e-zoomed zich naar alle redelijkheid inspant om nauwkeurige en actuele informatie te verstrekken, is een deel van de verstrekte informatie afkomstig van derden en niet onafhankelijk door e-zoomed geverifieerd. Hoewel de informatie van derden betrouwbaar wordt geacht, geeft e-zoomed geen enkele expliciete of impliciete garantie met betrekking tot de nauwkeurigheid, geschiktheid, volledigheid, wettigheid, betrouwbaarheid of bruikbaarheid van de informatie. Deze disclaimer is van toepassing op zowel afzonderlijk als gezamenlijk gebruik van deze informatie.