De volledig elektrische Fiat 500e (Hatchback): de complete gids voor Nederland

volledig elektrische Fiat 500e
Price: n.v.t.
Type of electric vehicle: Batterij-elektrisch voertuig (BEV)
Body type: Hatchback
Battery size: 24 kWh/ 42 kWh
Electric range (WLTP): 190 - 320 km
Tailpipe emissions: 0g (CO2/km)

Overzicht


Fiat Automobile S.p.A. is een dochteronderneming van het in Nederland gevestigde Stellantis N.V., dat is ontstaan uit de fusie van Fiat Chrysler Automobiles (Italiaans/Amerikaans) en Groupe PSA (Frans). Je bent misschien niet bekend met deze namen, maar de automerken in de portefeuille zijn bij de meeste consumenten wel bekend. Deze omvatten: Maserati, Opel, Peugeot, Jeep, Opel, Alfa Romeo enz.

Fiat blijft de grootste autofabrikant in Italië, maar heeft ook productielocaties wereldwijd, met Brazilië als de grootste internationale productielocatie. Fiat Automobiles is in Europa erkend voor de lagere uitstoot van zijn voertuigen en heeft de laagste CO2-uitstoot van in Europa verkochte voertuigen. De volledig elektrische Fiat 500 heeft voor de Italiaanse fabrikant de overgang naar emissievrij elektrisch rijden geleid. Het bedrijf heeft momenteel de volgende portfolio van elektrische voertuigen (EV’s):



Elektrische auto’s: De basis


Voor degenen die nog niet bekend zijn met elektrisch rijden zonder uitstoot, raden we aan de volgende artikelen te lezen:


Schrijf je in voor de e-zoomed Electric Living nieuwsbrief

De volledig elektrische Fiat 500e hatchback


De Fiat 500 elektrische auto vindt zijn oorsprong in de klassieke Fiat 500 uit 1957, een auto die enorm succesvol en iconisch is geweest (wereldwijd meer dan 2 miljoen exemplaren verkocht). De Fiat 500 EV is groter dan de auto met verbrandingsmotor (ICE): 6 cm breder en langer, met een 22 mm langere wielbasis. De EV is verkrijgbaar als hatchback en cabriolet.

De volledig elektrische auto is zeer geschikt voor personen en gezinnen die in steden wonen en op zoek zijn naar een milieuvriendelijke oplossing voor hun dagelijkse woon-werkverkeer. Net als de volledig elektrische Honda e is de Fiat 500 EV in de eerste plaats bedoeld voor rijden in de stad, met de flexibiliteit van een ruim elektrisch bereik voor langere ritten op de snelweg.

De elektrische auto van Fiat is verkrijgbaar met twee EV-accu’s: 24 kWh en 42 kWh. De 24 kWh-accu heeft een emissievrij elektrisch bereik tot 190 km, terwijl de grotere 42 kWh-accu een bereik tot 320 km (WLTP) biedt. Uiteraard moeten deze waarden worden aangepast aan de werkelijke rijomstandigheden, maar verwacht dat de 24 kWh-accu een bereik van 165 km kan leveren en de 42 kWh-accu een bereik van 280 km. Hoe dan ook, beide varianten hebben veel te bieden, afhankelijk van de behoeften van het gezin. Voor wie voornamelijk korte afstanden aflegt voor dagelijkse woon-werkverkeer, is de 24 kWh-batterijoptie geschikter, gezien de korte afstanden naar de plaatselijke supermarkt, school, werk, winkelstraat enz.

Voor wie regelmatig langere afstanden aflegt, zal de 42 kWh-optie nuttiger blijken. Beide varianten kunnen worden opgeladen met gelijkstroom. De 24 kWh-variant kan worden opgeladen tot 50 kW gelijkstroom (0%-80%: 30 minuten), terwijl de 42 kWh-variant kan worden opgeladen tot 85 kW gelijkstroom (0%-80%: 35 minuten). Beide varianten zijn uitgerust met een 11 kW AC (3-fasen) boordlader. Voor wie thuis of op het werk toegang heeft tot driefasig opladen, kan de 24 kW-accu in 2 uur en 30 minuten volledig worden opgeladen, terwijl de 42 kWh EV-accu in 4 uur en 15 minuten volledig kan worden opgeladen. Eenfasig (7,4 kW) EV-opladen duurt langer.

Hoewel de volledig elektrische auto van Fiat kan worden opgeladen via een huishoudelijk 3-pins stopcontact, raden wij bij e-zoomed het gebruik van een huishoudelijk stopcontact voor het opladen van een elektrische auto af. Het duurt namelijk tot 8 uur en 45 minuten om de 24 kWh EV-accu op te laden en tot 15 uur en 15 minuten om de 42 kWh-accu op te laden. Wij raden aan om een elektrische auto op te laden met een speciaal EV-laadstation voor thuis, zoals myenergi zappi.

De elektrische auto van Fiat stelt niet teleur wat betreft zijn iconische uiterlijk en het interieur is al even aantrekkelijk. De elektrische hatchback beschikt over tal van functies: intelligente adaptieve cruisecontrol, dodehoekbewaking in de stad, drone view (360° parkeersensoren), achteruitrijcamera, autonome noodremfunctie, verkeersbordherkenning en snelheidsadviseur, aandachtsassistent, rijbaanassistent, noodoproep en nog veel meer. De EV biedt ook een 10,25″ infotainmentdisplay en is compatibel met Apple Car Play en Android Auto.

Wat betreft de bruikbaarheid voor rijden in de stad zijn het compacte formaat en de kleine draaicirkel zeker handig. De achterbank is echter krap en de bagageruimte is beperkt tot 185 liter. Ondanks het extra gewicht van de EV-accu (294,3 kg) kan de Fiat 500 e met voorwielaandrijving in 9 seconden van 0 naar 100 km/u accelereren voor de 42 kWh-variant. Het maximale vermogen bedraagt 118 pk (220 Nm) en de topsnelheid is 150 km/u. De 24 kWh-variant is iets trager: 0-100 km/u in 9,5 seconden.

Kortom, elektrisch rijden is goed voor het milieu en de portemonnee!


PROS CONS
DC-opladen tot 85 kWAchterbank met beperkte hoofd- en beenruimte
Verkrijgbaar in twee EV-batterijformatenNiet praktisch voor een groter gezin
11 kW boordlader standaardKleine bagageruimte (185 liter)

Galerij


De volledig elektrische Fiat 500e Hatchback (krediet: Fiat)


In een oogopslag
Type EV:Batterij-elektrisch voertuig (BEV)
Lichaamstype:Hatchback
Motor:Elektrisch
Beschikbaar in Nederland:Ja

Varianten (2 Opties)
Fiat 500e 24 kWh (vanaf € n.v.t.)
Fiat 500e 42 kWh (vanaf € n.v.t.)

EV-batterij en emissies
Type EV-batterij:Lithium-ion
Batterijcapaciteit EV:Verkrijgbaar in twee maten: 24 kWh/ 42 kWh
Opladen:Tot 85 kW DC snelladen. Ingebouwde lader 11 kW AC
Laadpoort:Type 2
Type EV-kabel:Type 2
Uitlaatemissies:0g (CO2/km)
Garantie op EV-batterijen:8 jaar of 160.000 km

Gemiddelde kosten van residentieel opladen
Netto capaciteit batterij: 30,0 kWh€ 10,05
Netto capaciteit batterij: 39,2 kWh€ 13,13
Netto capaciteit batterij: 45,0 kWh€ 15,07
Netto capaciteit batterij: 50,0 kWh€ 16,75
Netto capaciteit batterij: 64,0 kWh€ 21,44
Netto capaciteit batterij: 71,0 kWh€ 23,78
Netto capaciteit batterij: 77,0 kWh€ 25,79
Netto capaciteit batterij: 90,0 kWh€ 30,15
Netto capaciteit batterij: 100,0 kWh€ 33,50
Netto capaciteit batterij: 110,0 kWh€ 36,85
Netto capaciteit batterij: 120,0 kWh€ 40,20
  • Opmerking 1: De gemiddelde kosten van residentiële elektriciteit in Nederland variëren afhankelijk van de regio, de leverancier en het type energie dat wordt gebruikt. Een gemiddelde voor Nederland is 33,50 cent/kWh.
  • Opmerking 2: Niet alle EV-fabrikanten stellen gegevens beschikbaar over de netto EV-batterijcapaciteit en in een aantal gevallen wordt bij de geadverteerde EV-batterijcapaciteit niet vermeld of het om bruto- of nettocapaciteit gaat. Over het algemeen ligt de bruikbare EV-batterijcapaciteit tussen 85% en 95% van de bruto beschikbare capaciteit.

Oplaadtijden (Overzicht)
Langzaam opladen AC (3 kW – 3,6 kW):6 – 12 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen AC (7 kW – 22 kW):3 – 8 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen AC (43 kW):0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen DC (50 kW+):0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
DC ultrasnel laden (150 kW+):0%-80% : 20 min. tot 40 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Tesla Supercharger (120 kW – 250 kW):0%-80%: tot 25 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
  • Note 1: SoC: state of charge

Afmetingen
Hoogte (mm):1527
Breedte (mm):1900
Lengte (mm):3632
Wielbasis (mm):2322
Cirkel draaien (m):9,3
Bagageruimte (L):185
Frunk (L):n.v.t.

500 (70 kW 93 hp)
Batterijcapaciteit EV:24 kWh
Puur elektrisch fornuis (WLTP):190 km
Elektrisch energieverbruik(kWh/100km):13,0
Opladen:50 kW DC snelladen (0%-80%: 30 minuten). 11 kW AC boordlader (0%-100%: 2 uur en 30 minuten)
Topsnelheid:135 km/h
0-100 km/h:9,5 seconden
Aandrijving:Voorwielaandrijving (FWD)
Elektrische motor (kW):70
Maximaal vermogen (PS):93
Koppel (Nm):220
Transmissie:Automatisch
Zetels:4
Deuren:3
Gewicht (kg):1.365
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/ (kg):n.v.t.
Kleuren:4
NCAP veiligheidswaardering:4/4

500 (87 KW 118 HP)
Batterijcapaciteit EV:42 kWh
Puur elektrisch fornuis (WLTP):299 – 320 km
Elektrisch energieverbruik(kWh/100km):13,6
Opladen:85 kW DC snelladen (0%-80%: 35 minuten). 11 kW AC boordlader (0%-100%: 4 uur en 15 minuten)
Topsnelheid:150 km/h
0-100 km/h:9,0 seconden
Aandrijving:Voorwielaandrijving (FWD)
Elektrische motor (kW):87
Maximaal vermogen (PS):118
Koppel (Nm):220
Transmissie:Automatisch
Zetels:4
Deuren:3
Gewicht (kg):n.v.t.
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/ (kg):n.v.t.
Kleuren:4
NCAP veiligheidswaardering:4/4

Hoewel e-zoomed zich naar alle redelijkheid inspant om nauwkeurige en actuele informatie te verstrekken, is een deel van de verstrekte informatie afkomstig van derden en niet onafhankelijk door e-zoomed geverifieerd. Hoewel de informatie van derden betrouwbaar wordt geacht, geeft e-zoomed geen enkele expliciete of impliciete garantie met betrekking tot de nauwkeurigheid, geschiktheid, volledigheid, wettigheid, betrouwbaarheid of bruikbaarheid van de informatie. Deze disclaimer is van toepassing op zowel afzonderlijk als gezamenlijk gebruik van deze informatie.


Aanbevolen artikelen



Aanbevolen producten



Author

Ashvin Suri

Ashvin is sinds 2006 betrokken bij de sectoren hernieuwbare energie, energie-efficiëntie en infrastructuur. Hij heeft een passie voor de overgang naar een koolstofarme economie en elektrisch vervoer. Ashvin begon zijn carrière in 1994 bij Amerikaanse investeringsbanken in New York. Na zijn MBA aan de London Business School (1996-1998) werkte hij verder in investment banking bij Flemings (Londen) en JPMorgan (Londen). Zijn functies omvatten advies op het gebied van bedrijfsfinanciering, fusies en overnames en het aantrekken van kapitaal. Hij was betrokken bij verschillende industriële sectoren, waaronder engineering, lucht- en ruimtevaart, olie & gas, luchthavens en de auto-industrie in Azië en Europa. In 2010 was hij medeoprichter van een ontwikkelingsplatform voor zonne-energie, voor grootschalige grond- en dakzonne-energieprojecten in het Verenigd Koninkrijk, Italië, Duitsland en Frankrijk. Hij heeft ook geadviseerd over verschillende duurzame energieprojecten (wind- en zonne-energie) op nutsschaal in samenwerking met internationale institutionele investeerders en onafhankelijke energieproducenten (IPP's) in de duurzame energiesector. Hij heeft ook geadviseerd in belangrijke internationale markten zoals India, waaronder het adviseren van grootschalige industriële en automotive groepen in India. Ashvin heeft ook geadviseerd bij Indian Energy, een IPP gesteund door Guggenheim (een fonds van US$ 165 miljard). Hij heeft ook een in Singapore gevestigde groep van US$ 2 miljard geadviseerd. Ashvin heeft ook gewerkt in de vastgoed- en infrastructuursector, onder andere samen met de Matrix Group (een vastgoedgroep met een waarde van US$ 4 miljard in het Verenigd Koninkrijk) om een van de eerste institutionele vastgoedfondsen voor de Indiase vastgoedmarkt te lanceren. Het fonds werd met succes gelanceerd met aanzienlijke institutionele steun van de Britse/Europese markten. Hij heeft ook geadviseerd over waterinfrastructuur, onder andere aan een Zweeds bedrijf voor schone technologie in de watersector. Hij is ook betrokken geweest bij een aantal startende ondernemingen.

Producten voor elektrisch rijden kopen

Aanmelden voor e-zoomed nieuws en aanbiedingen

Deze site maakt gebruik van technische cookies om een optimale en snelle navigatie te garanderen en van analysecookies om statistieken op te stellen.
U kunt het Cookiebeleid raadplegen om meer inzicht te krijgen of om het gebruik van alle of sommige cookies te blokkeren via de Cookie-instellingen.
Door te kiezen voor Accepteren geeft u toestemming voor het gebruik van bovengenoemde cookies.

Privacy Settings saved!
Privacy Settings

When you visit any web site, it may store or retrieve information on your browser, mostly in the form of cookies. Control your personal Cookie Services here.

These cookies are necessary for the website to function and cannot be switched off in our systems.

In order to use this website we use the following technically required cookies
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

We use Google Tag Manager to monitor our traffic and to help us AB test new features.

Decline all Services
Accept all Services
0
    0
    Your Cart
    Your cart is emptyReturn to Shop