De BMW X1 Plug-In hybride (SUV): de complete gids voor Nederland

BMW X1 Plug-In hybride
Price: € 56.476
Type of electric vehicle: Plug-In Hybride (PHEV)
Body type: SUV
Battery size: 8,82 kWh
Electric range (WLTP): 49 − 52 km
Tailpipe emissions: 43 - 41g (CO2/km)

Overzicht


BMW (Bayerische Motoren Werke AG) is een wereldwijd toonaangevende autofabrikant met hoofdkantoor in München, Duitsland. BMW staat bekend om zijn portfolio van luxewagens, waaronder de befaamde Rolls-Royce luxewagens. De groep produceert een aantal auto’s onder het merk BMW, waaronder batterij-elektrische voertuigen (BEV’s) en plug-in hybride elektrische voertuigen (PHEV’s).

Het bedrijf heeft momenteel de volgende portefeuille van batterij-elektrische voertuigen (BEV’s) en plug-in hybride elektrische voertuigen (PHEV’s):



Elektrische auto’s: De basis


Voor degenen die nog niet bekend zijn met elektrisch rijden zonder uitstoot, raden we aan de volgende artikelen te lezen:


Schrijf je in voor de e-zoomed Electric Living nieuwsbrief

De BMW X1 Plug-In hybride SUV


De BMW X1 compacte luxe SUV is sinds 2009 te koop. De SUV is momenteel aan zijn tweede generatie toe. De BMW X1 PHEV is standaard verkrijgbaar met vierwielaandrijving (AWD). De BMW X1 PHEV is een goede instapoptie voor consumenten die op zoek zijn naar een premium-badge, financiële besparingen en minder uitlaatgassen van een compacte SUV.

De BMW plug-in hybride elektrische auto heeft een EV-batterij van 8,82 kWh aan boord, met een geciteerde WLTP elektrische actieradius tot 52 km. De meeste recente PHEV’s hebben een grotere EV-batterij en leveren een groter emissievrij EV-bereik. Dat gezegd hebbende, voor kortere afstanden, met name in steden, is een elektrische actieradius van meer dan 50 km meer dan voldoende.

Ondanks de vermelde elektrische actieradius van de fabrikant, mag je verwachten dat de actieradius in de praktijk lager zal zijn. Deze wordt beïnvloed door een aantal factoren, waaronder: de manier waarop het elektrische voertuig (EV) wordt bestuurd, de omstandigheden op de weg, de snelheid, het weer, de belasting van de passagiers, het regeneratieve remprofiel en nog veel meer. De werkelijke zuiver elektrische actieradius zal dichter bij 45 km liggen.

Wij bij e-zoomed raden aan (indien van toepassing) om altijd het maximaal beschikbare regeneratie remprofiel te kiezen in de EV. Dit zal helpen om meer energie te recupereren en de algemene brandstofefficiëntie van de elektrische auto te verhogen. Bovendien raden we ook aan om de batterij van de EV ‘bijgevuld’ te houden, want hoe meer de EV elektrisch kan rijden, hoe hoger de financiële besparingen. Houd in gedachten dat rijden met een EV per km meestal tussen de 5 en 10 cent is, dus veel goedkoper dan rijden op benzine of diesel.

De X1 EV heeft een ingebouwde lader van 3,6 kW, voldoende om een kleine EV-batterij van 8,82 kWh op te laden. Hoewel een EV kan worden opgeladen met een 3-pins stopcontact, raden we EV-bestuurders aan om op te laden met een speciale EV-lader zoals Easee: sneller en veiliger in het opladen, vergeleken met een 3-pins stekker! De EV kan volledig opgeladen worden in 3 uur. De elektrische auto biedt geen gelijkstroom opladen. BMW biedt 8 jaar of 160.000 km garantie op de batterij van de EV.

De vierwielaangedreven BMW X1 xDrive25e PHEV koppelt een 1,5-liter (3-cilinder) verbrandingsmotor aan een elektromotor (70 kW). De EV haalt 0-100 km/u in 6,9 seconden, met een topsnelheid van 190 km/u (elektrische modus: 130 km/u). Natuurlijk zal een plug-in hybride elektrische auto iets zwaarder zijn dan de variant met verbrandingsmotor, vanwege het extra gewicht van de EV-batterij aan boord. Een PHEV profiteert echter wel van de beschikbaarheid van direct koppel.

De plug-in SUV heeft een geclaimd brandstofverbruik tot 1,9 l/100 km, maar dit zal variëren, gezien de hoeveelheid waarmee de EV in elektrische modus wordt gereden. Voor een beter brandstofverbruik en financiële besparingen is het noodzakelijk om het EV-bereik regelmatig te gebruiken.

Op het gebied van praktische bruikbaarheid en kwaliteit stelt de X1 plug-in hybride niet teleur. Er is voldoende been- en hoofdruimte voor voor- en achterpassagiers. Ondanks dat de bagageruimte kleiner is geworden door de plaatsing van de EV-batterij, biedt deze nog steeds 450 L. Het interieur is van hoge kwaliteit en zit boordevol technologie, zoals: rijassistent plus, BMW Head-Up Display, parkeerassistent, draadloos opladen, Apple Car Play en nog veel meer.

De uitlaatemissies van de BMW X1 PHEV zijn laag (43 g CO2/km) in vergelijking met de conventionele ICE-variant. Kortom, elektrisch rijden is goed voor het milieu en de portemonnee!


PROS CONS
Veelzijdig en een praktische SUV voor het hele gezin zonder concessies te doen aan kwaliteit en comfortKleine EV-batterij en beperkt elektrisch bereik
Compacte SUV voor in de stadBetaalbaarder dan andere BMW PHEV’s
Goedkoop op elektriciteitIngebouwde lader beperkt tot 3,7 kW

Galerij


De BMW X1 Plug-In hybride SUV (krediet: BMW)


In een oogopslag
Type EV:Plug-In Hybride (PHEV)
Lichaamstype:SUV
Motor:Benzine-Elektrisch
Beschikbaar in Nederland:Ja

Varianten (1 Opties)
BMW X1 xDrive25e (vanaf € 56.476)

EV-batterij en emissies
Type EV-batterij:Lithium-ion
Batterijcapaciteit EV:Verkrijgbaar in één batterijformaat: 8,82 kWh
Opladen:DC opladen niet beschikbaar. AC-lader aan boord: 3,7 kW AC (0%-100%: 3 uur)
Laadpoort:Type 2
Type EV-kabel:Type 2
Uitlaatemissies:43 – 41g (CO2/km)
Garantie op EV-batterijen:8 jaar of 160.000 km

Gemiddelde kosten van residentieel opladen
Netto capaciteit batterij: 8,8 kWh€ 2,94
Netto capaciteit batterij: 12,0 kWh€ 4,02
Netto capaciteit batterij: 14,10 kWh€ 4,72
Netto capaciteit batterij: 18,8 kWh€ 6,29
Netto capaciteit batterij: 22,29 kWh€ 7,46
Netto capaciteit batterij: 25,4 kWh€ 8,50
Netto capaciteit batterij: 31,2 kWh€ 10,45
Netto capaciteit batterij: 38,2 kWh€ 12,79
  • Opmerking 1: De gemiddelde kosten van residentiële elektriciteit in Nederland variëren afhankelijk van de regio, de leverancier en het type energie dat wordt gebruikt. Een gemiddelde voor Nederland is 33,50 cent/kWh.
  • Opmerking 2: Niet alle EV-fabrikanten stellen gegevens beschikbaar over de netto EV-batterijcapaciteit en in een aantal gevallen wordt bij de geadverteerde EV-batterijcapaciteit niet vermeld of het om bruto- of nettocapaciteit gaat. Over het algemeen ligt de bruikbare EV-batterijcapaciteit tussen 85% en 95% van de bruto beschikbare capaciteit.

Oplaadtijden (Overzicht)
Langzaam opladen AC (3 kW – 3,6 kW):6 – 12 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen AC (7 kW – 22 kW):3 – 8 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen AC (43 kW):0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen DC (50 kW+):0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
  • Note 1: SoC: state of charge

Afmetingen
Hoogte (mm):1582
Breedte (mm):1821
Lengte (mm):4447
Wielbasis (mm):2670
Cirkel draaien (m):n.v.t.
Bagageruimte (L):450
Frunk (L):n.v.t.

BMW X1 xDrive25e
Batterijcapaciteit EV:8,82 kWh
Puur elektrisch fornuis (WLTP):49 − 52 km
Elektrisch energieverbruik (km/kWh):15,0 − 15,4
Brandstofverbruik (l/100 km):1,7 − 1,9
Opladen:DC opladen niet beschikbaar. AC-lader aan boord: 3,7 kW AC (0%-100%: 3 uur)
Topsnelheid:190 km/h (electric: 130 km/h)
0-100 km/h:6,9  seconden
Aandrijving:Vierwielaandrijving (AWD)
Elektrische motor (kW):70
Maximaal vermogen (PS):220
Koppel (Nm):220
Transmissie:Automatisch
Zetels:5
Deuren:5
Gewicht (kg):1.820
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/ (kg):n.v.t.
Kleuren:6
NCAP veiligheidswaardering:5/5

Hoewel e-zoomed zich naar alle redelijkheid inspant om nauwkeurige en actuele informatie te verstrekken, is een deel van de verstrekte informatie afkomstig van derden en niet onafhankelijk door e-zoomed geverifieerd. Hoewel de informatie van derden betrouwbaar wordt geacht, geeft e-zoomed geen enkele expliciete of impliciete garantie met betrekking tot de nauwkeurigheid, geschiktheid, volledigheid, wettigheid, betrouwbaarheid of bruikbaarheid van de informatie. Deze disclaimer is van toepassing op zowel afzonderlijk als gezamenlijk gebruik van deze informatie.


Aanbevolen artikelen



Aanbevolen producten



Author

Ashvin Suri

Ashvin is sinds 2006 betrokken bij de sectoren hernieuwbare energie, energie-efficiëntie en infrastructuur. Hij heeft een passie voor de overgang naar een koolstofarme economie en elektrisch vervoer. Ashvin begon zijn carrière in 1994 bij Amerikaanse investeringsbanken in New York. Na zijn MBA aan de London Business School (1996-1998) werkte hij verder in investment banking bij Flemings (Londen) en JPMorgan (Londen). Zijn functies omvatten advies op het gebied van bedrijfsfinanciering, fusies en overnames en het aantrekken van kapitaal. Hij was betrokken bij verschillende industriële sectoren, waaronder engineering, lucht- en ruimtevaart, olie & gas, luchthavens en de auto-industrie in Azië en Europa. In 2010 was hij medeoprichter van een ontwikkelingsplatform voor zonne-energie, voor grootschalige grond- en dakzonne-energieprojecten in het Verenigd Koninkrijk, Italië, Duitsland en Frankrijk. Hij heeft ook geadviseerd over verschillende duurzame energieprojecten (wind- en zonne-energie) op nutsschaal in samenwerking met internationale institutionele investeerders en onafhankelijke energieproducenten (IPP's) in de duurzame energiesector. Hij heeft ook geadviseerd in belangrijke internationale markten zoals India, waaronder het adviseren van grootschalige industriële en automotive groepen in India. Ashvin heeft ook geadviseerd bij Indian Energy, een IPP gesteund door Guggenheim (een fonds van US$ 165 miljard). Hij heeft ook een in Singapore gevestigde groep van US$ 2 miljard geadviseerd. Ashvin heeft ook gewerkt in de vastgoed- en infrastructuursector, onder andere samen met de Matrix Group (een vastgoedgroep met een waarde van US$ 4 miljard in het Verenigd Koninkrijk) om een van de eerste institutionele vastgoedfondsen voor de Indiase vastgoedmarkt te lanceren. Het fonds werd met succes gelanceerd met aanzienlijke institutionele steun van de Britse/Europese markten. Hij heeft ook geadviseerd over waterinfrastructuur, onder andere aan een Zweeds bedrijf voor schone technologie in de watersector. Hij is ook betrokken geweest bij een aantal startende ondernemingen.

Producten voor elektrisch rijden kopen

Aanmelden voor e-zoomed nieuws en aanbiedingen

Deze site maakt gebruik van technische cookies om een optimale en snelle navigatie te garanderen en van analysecookies om statistieken op te stellen.
U kunt het Cookiebeleid raadplegen om meer inzicht te krijgen of om het gebruik van alle of sommige cookies te blokkeren via de Cookie-instellingen.
Door te kiezen voor Accepteren geeft u toestemming voor het gebruik van bovengenoemde cookies.

Privacy Settings saved!
Privacy Settings

When you visit any web site, it may store or retrieve information on your browser, mostly in the form of cookies. Control your personal Cookie Services here.

These cookies are necessary for the website to function and cannot be switched off in our systems.

In order to use this website we use the following technically required cookies
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

We use Google Tag Manager to monitor our traffic and to help us AB test new features.

Decline all Services
Accept all Services
0
    0
    Your Cart
    Your cart is emptyReturn to Shop