Overzicht
BMW (Bayerische Motoren Werke AG) is een wereldwijd toonaangevende autofabrikant met hoofdkantoor in München, Duitsland. BMW staat bekend om zijn portfolio van luxewagens, waaronder de befaamde Rolls-Royce luxewagens. De groep produceert een aantal auto’s onder het merk BMW, waaronder batterij-elektrische voertuigen (BEV’s) en plug-in hybride elektrische voertuigen (PHEV’s).
Het bedrijf heeft momenteel de volgende portefeuille van batterij-elektrische voertuigen (BEV’s) en plug-in hybride elektrische voertuigen (PHEV’s):
- Volledig elektrische BMW iX1
- Volledig elektrische BMW iX2
- Volledig elektrische BMW iX3
- Volledig elektrische BMW iX
- Volledig elektrisch BMW i3
- Volledig elektrisch BMW i4
- Volledig elektrisch BMW i5
- Volledig elektrisch BMW i7
- BMW X1 Plug-In hybride
- BMW X2 Plug-In hybride
- BMW X3 Plug-In hybride
- BMW X5 Plug-In hybride
- BMW 2 Series Plug-In hybride
- BMW 3 Series Plug-In hybride
- BMW 3 Series Touring Plug-In hybride
- BMW 5 Series Plug-In hybride
- BMW 5 Series Touring Plug-In hybride
- BMW 7 Series Plug-In hybride
Elektrische auto’s: De basis
Voor degenen die nog niet bekend zijn met elektrisch rijden zonder uitstoot, raden we aan de volgende artikelen te lezen:
Schrijf je in voor de e-zoomed Electric Living nieuwsbrief
De BMW X1 Plug-In hybride SUV
De BMW X1 compacte luxe SUV is sinds 2009 te koop. De SUV is momenteel aan zijn tweede generatie toe. De BMW X1 PHEV is standaard verkrijgbaar met vierwielaandrijving (AWD). De BMW X1 PHEV is een goede instapoptie voor consumenten die op zoek zijn naar een premium-badge, financiële besparingen en minder uitlaatgassen van een compacte SUV.
De BMW plug-in hybride elektrische auto heeft een EV-batterij van 8,82 kWh aan boord, met een geciteerde WLTP elektrische actieradius tot 52 km. De meeste recente PHEV’s hebben een grotere EV-batterij en leveren een groter emissievrij EV-bereik. Dat gezegd hebbende, voor kortere afstanden, met name in steden, is een elektrische actieradius van meer dan 50 km meer dan voldoende.
Ondanks de vermelde elektrische actieradius van de fabrikant, mag je verwachten dat de actieradius in de praktijk lager zal zijn. Deze wordt beïnvloed door een aantal factoren, waaronder: de manier waarop het elektrische voertuig (EV) wordt bestuurd, de omstandigheden op de weg, de snelheid, het weer, de belasting van de passagiers, het regeneratieve remprofiel en nog veel meer. De werkelijke zuiver elektrische actieradius zal dichter bij 45 km liggen.
Wij bij e-zoomed raden aan (indien van toepassing) om altijd het maximaal beschikbare regeneratie remprofiel te kiezen in de EV. Dit zal helpen om meer energie te recupereren en de algemene brandstofefficiëntie van de elektrische auto te verhogen. Bovendien raden we ook aan om de batterij van de EV ‘bijgevuld’ te houden, want hoe meer de EV elektrisch kan rijden, hoe hoger de financiële besparingen. Houd in gedachten dat rijden met een EV per km meestal tussen de 5 en 10 cent is, dus veel goedkoper dan rijden op benzine of diesel.
De X1 EV heeft een ingebouwde lader van 3,6 kW, voldoende om een kleine EV-batterij van 8,82 kWh op te laden. Hoewel een EV kan worden opgeladen met een 3-pins stopcontact, raden we EV-bestuurders aan om op te laden met een speciale EV-lader zoals Easee: sneller en veiliger in het opladen, vergeleken met een 3-pins stekker! De EV kan volledig opgeladen worden in 3 uur. De elektrische auto biedt geen gelijkstroom opladen. BMW biedt 8 jaar of 160.000 km garantie op de batterij van de EV.
De vierwielaangedreven BMW X1 xDrive25e PHEV koppelt een 1,5-liter (3-cilinder) verbrandingsmotor aan een elektromotor (70 kW). De EV haalt 0-100 km/u in 6,9 seconden, met een topsnelheid van 190 km/u (elektrische modus: 130 km/u). Natuurlijk zal een plug-in hybride elektrische auto iets zwaarder zijn dan de variant met verbrandingsmotor, vanwege het extra gewicht van de EV-batterij aan boord. Een PHEV profiteert echter wel van de beschikbaarheid van direct koppel.
De plug-in SUV heeft een geclaimd brandstofverbruik tot 1,9 l/100 km, maar dit zal variëren, gezien de hoeveelheid waarmee de EV in elektrische modus wordt gereden. Voor een beter brandstofverbruik en financiële besparingen is het noodzakelijk om het EV-bereik regelmatig te gebruiken.
Op het gebied van praktische bruikbaarheid en kwaliteit stelt de X1 plug-in hybride niet teleur. Er is voldoende been- en hoofdruimte voor voor- en achterpassagiers. Ondanks dat de bagageruimte kleiner is geworden door de plaatsing van de EV-batterij, biedt deze nog steeds 450 L. Het interieur is van hoge kwaliteit en zit boordevol technologie, zoals: rijassistent plus, BMW Head-Up Display, parkeerassistent, draadloos opladen, Apple Car Play en nog veel meer.
De uitlaatemissies van de BMW X1 PHEV zijn laag (43 g CO2/km) in vergelijking met de conventionele ICE-variant. Kortom, elektrisch rijden is goed voor het milieu en de portemonnee!
PROS | CONS |
---|---|
Veelzijdig en een praktische SUV voor het hele gezin zonder concessies te doen aan kwaliteit en comfort | Kleine EV-batterij en beperkt elektrisch bereik |
Compacte SUV voor in de stad | Betaalbaarder dan andere BMW PHEV’s |
Goedkoop op elektriciteit | Ingebouwde lader beperkt tot 3,7 kW |
De BMW X1 Plug-In hybride SUV (krediet: BMW)
In een oogopslag | |
---|---|
Type EV: | Plug-In Hybride (PHEV) |
Lichaamstype: | SUV |
Motor: | Benzine-Elektrisch |
Beschikbaar in Nederland: | Ja |
Varianten (1 Opties) |
---|
BMW X1 xDrive25e (vanaf € 56.476) |
EV-batterij en emissies | |
---|---|
Type EV-batterij: | Lithium-ion |
Batterijcapaciteit EV: | Verkrijgbaar in één batterijformaat: 8,82 kWh |
Opladen: | DC opladen niet beschikbaar. AC-lader aan boord: 3,7 kW AC (0%-100%: 3 uur) |
Laadpoort: | Type 2 |
Type EV-kabel: | Type 2 |
Uitlaatemissies: | 43 – 41g (CO2/km) |
Garantie op EV-batterijen: | 8 jaar of 160.000 km |
Gemiddelde kosten van residentieel opladen | |
---|---|
Netto capaciteit batterij: 8,8 kWh | € 2,94 |
Netto capaciteit batterij: 12,0 kWh | € 4,02 |
Netto capaciteit batterij: 14,10 kWh | € 4,72 |
Netto capaciteit batterij: 18,8 kWh | € 6,29 |
Netto capaciteit batterij: 22,29 kWh | € 7,46 |
Netto capaciteit batterij: 25,4 kWh | € 8,50 |
Netto capaciteit batterij: 31,2 kWh | € 10,45 |
Netto capaciteit batterij: 38,2 kWh | € 12,79 |
- Opmerking 1: De gemiddelde kosten van residentiële elektriciteit in Nederland variëren afhankelijk van de regio, de leverancier en het type energie dat wordt gebruikt. Een gemiddelde voor Nederland is 33,50 cent/kWh.
- Opmerking 2: Niet alle EV-fabrikanten stellen gegevens beschikbaar over de netto EV-batterijcapaciteit en in een aantal gevallen wordt bij de geadverteerde EV-batterijcapaciteit niet vermeld of het om bruto- of nettocapaciteit gaat. Over het algemeen ligt de bruikbare EV-batterijcapaciteit tussen 85% en 95% van de bruto beschikbare capaciteit.
Oplaadtijden (Overzicht) | |
---|---|
Langzaam opladen AC (3 kW – 3,6 kW): | 6 – 12 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
Snelladen AC (7 kW – 22 kW): | 3 – 8 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
Snelladen AC (43 kW): | 0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
Snelladen DC (50 kW+): | 0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
- Note 1: SoC: state of charge
Afmetingen | |
---|---|
Hoogte (mm): | 1582 |
Breedte (mm): | 1821 |
Lengte (mm): | 4447 |
Wielbasis (mm): | 2670 |
Cirkel draaien (m): | n.v.t. |
Bagageruimte (L): | 450 |
Frunk (L): | n.v.t. |
BMW X1 xDrive25e | |
---|---|
Batterijcapaciteit EV: | 8,82 kWh |
Puur elektrisch fornuis (WLTP): | 49 − 52 km |
Elektrisch energieverbruik (km/kWh): | 15,0 − 15,4 |
Brandstofverbruik (l/100 km): | 1,7 − 1,9 |
Opladen: | DC opladen niet beschikbaar. AC-lader aan boord: 3,7 kW AC (0%-100%: 3 uur) |
Topsnelheid: | 190 km/h (electric: 130 km/h) |
0-100 km/h: | 6,9 seconden |
Aandrijving: | Vierwielaandrijving (AWD) |
Elektrische motor (kW): | 70 |
Maximaal vermogen (PS): | 220 |
Koppel (Nm): | 220 |
Transmissie: | Automatisch |
Zetels: | 5 |
Deuren: | 5 |
Gewicht (kg): | 1.820 |
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/ (kg): | n.v.t. |
Kleuren: | 6 |
NCAP veiligheidswaardering: | 5/5 |
Hoewel e-zoomed zich naar alle redelijkheid inspant om nauwkeurige en actuele informatie te verstrekken, is een deel van de verstrekte informatie afkomstig van derden en niet onafhankelijk door e-zoomed geverifieerd. Hoewel de informatie van derden betrouwbaar wordt geacht, geeft e-zoomed geen enkele expliciete of impliciete garantie met betrekking tot de nauwkeurigheid, geschiktheid, volledigheid, wettigheid, betrouwbaarheid of bruikbaarheid van de informatie. Deze disclaimer is van toepassing op zowel afzonderlijk als gezamenlijk gebruik van deze informatie.