Overzicht
Citroën is een toonaangevende Franse autofabrikant die nu eigendom is van het in Nederland gevestigde Stellantis N.V., dat is ontstaan uit de fusie tussen Fiat Chrysler Automobiles (Italiaans/Amerikaans) en Groupe PSA (Frans). Stellantis bezit een gevarieerde en uitgebreide portefeuille van toonaangevende automerken, waaronder Maserati, Opel, Peugeot, Jeep, FIAT, Alfa Romeo enz. Voorheen had Peugeot een belang van 89,95% in het bedrijf.
Maar Citroën begon zijn leven natuurlijk in 1919 in een veel bescheidener context. Het bedrijf werd opgericht door André Citroën, een Franse industrieel. Hoewel Citroën veel succesvolle modellen heeft gehad, springt de Citroën 2CV er zeker uit. De auto werd onthuld in 1948 en bleef in productie tot 1990. In totaal zijn er in deze periode meer dan 9 miljoen 2CV-varianten geproduceerd. In 2009 kondigde Citroën de introductie aan van een premiummerk ‘DS’ (Different Spirit/ Distinctive Series). Citroën is aanwezig in 101 landen en heeft een netwerk van 6.200 verkoop- en servicepunten over de hele wereld.
Het aanbod elektrische voertuigen (EV) van Citroën bestaat uit zowel batterij-elektrische voertuigen (BEV) als plug-in hybride elektrische voertuigen (PHEV):
- Citroen C5 Aircross Plug-In Hybride
- Volledig elektrische Citroën ë-C3
- Volledig elektrische Citroën ë-C4
- Volledig elektrische Citroen ë-C4 X
- Volledig elektrische Citroën ë-Berlingo
- Volledig elektrische Citroën ë-Spacetourer
- Citroën C5 X Plug-In hybride
- Volledig elektrische Citroën Ami
Elektrische auto’s: De basis
Voor degenen die nog niet bekend zijn met elektrisch rijden zonder uitstoot, raden we aan de volgende artikelen te lezen:
Schrijf je in voor de e-zoomed Electric Living nieuwsbrief
De Citroën C5 Aircross Plug-In hybride SUV
De Citroen C5 Aircross SUV wordt sinds 2017 geproduceerd. De concept Aircross werd onthuld op de Shanghai Auto Show van 2015. De verkoop in Europa begon in 2018. De Citroën C5 Aircross is ook verkrijgbaar als plug-in hybride elektrisch voertuig (PHEV).
De opvallende vormgeving van het exterieur van de C5 Aircross PHEV SUV is het overwegen waard voor particulieren, gezinnen en zakelijke rijders die graag een ruime plug-in elektrische SUV willen, maar dan tegen een meer betaalbare prijs. Net als bij elektrisch rijden is er aanzienlijke ruimte voor financiële besparingen wanneer in de e-stand wordt gereden.
Rijden op de elektrische stand kost tussen de 5 en 10 cent per km, aanzienlijk minder in vergelijking met het gebruik van een verbrandingsmotor op benzine of diesel. Bovendien zal het gebruik van de elektrische hybride aandrijflijn, gevoed door de ingebouwde EV-batterij, het brandstofverbruik van de elektrische auto verbeteren.
Citroën claimt dat de C5 Aircross PHEV een brandstofverbruik heeft tot 1,8 l/100 km, aanzienlijk beter dan de equivalente variant met verbrandingsmotor (ICE). Natuurlijk, als de PHEV voornamelijk op de verbrandingsmotor rijdt, kun je verwachten dat het brandstofverbruik minder efficiënt zal zijn.
De C5 plug-in hybride SUV heeft een EV-batterij van 13,2 kWh aan boord, met een WLTP-gecertificeerde elektrische actieradius tot 55 km. Zowel de grootte van de EV-batterij als de geclaimde actieradius is wat we inmiddels gewend zijn van de meeste PHEV’s die momenteel op de markt verkrijgbaar zijn. Hoewel een elektrische actieradius tot 55 km misschien niet veel lijkt, is de realiteit dat de meerderheid van de dagelijkse woon-werkverplaatsingen kortere woon-werkverplaatsingen zijn.
Zelfs als we rekening houden met factoren die het geclaimde elektrische rijbereik verkleinen, zou de PHEV in staat moeten zijn om bijna 50 km af te leggen op een volledig opgeladen EV-batterij, wat meer dan voldoende is voor de meeste rijbehoeften. Het belangrijkste is natuurlijk om de EV-batterij opgeladen te houden en een goede gewoonte aan te leren om regelmatig bij te vullen, zodat je optimaal kunt profiteren van alles wat de elektrische aandrijflijn te bieden heeft!
Een andere manier om de efficiëntie van een EV te verbeteren is door gebruik te maken van de regeneratieve remprofielen die beschikbaar zijn. Wennen aan regeneratief remmen kost geen tijd!
De Citroen C5 Aircross PHEV combineert de 1,6-liter (4 cilinder) PureTech 180 benzinemotor met een elektromotor (80 kW). De prestaties van de elektrische auto (EV) zullen je niet helpen de Formule 1 te winnen, maar zijn voldoende voor het betaalbare prijskaartje.
De voorwielaangedreven Aircross plug-in hybride haalt 0-100 km/u in 8,7 seconden. Het totaal beschikbare vermogen is 225 pk en 250 Nm koppel. De topsnelheid bedraagt 195 km/u. De elektrische auto heeft drie rijmodi: elektrisch, hybride en sport. De sportstand met hogere prestaties heeft de grootste impact op de actieradius!
Op praktisch gebied heeft de plug-in hybride SUV veel te bieden. De EV is ruim voor volwassenen voor en achter (voldoende hoofd- en beenruimte). Het zicht vanaf de bestuurdersstoel is goed en ondanks de plaatsing van de EV-batterij is de bagageruimte 460 L. De kwaliteit van het interieur en de specificaties zijn voldoende en weerspiegelen de verkoopprijs van de auto.
De C5 Aircross PHEV heeft een geclaimde 32g CO2/km uitlaatemissie.Kortom, elektrisch rijden is goed voor het milieu en de portemonnee!
PROS | CONS |
---|---|
Een praktische en ruime elektrische auto voor gezinnen | Niet verkrijgbaar als vierwielaandrijving |
Een relatief betaalbare plug-in hybride. Goedkoop om puur elektrisch te rijden | Niet zo efficiënt als sommige recentere PHEV’s |
Voldoende bagageruimte | 11 kW lader aan boord geen standaardoptie |
De Citroën C5 Aircross Plug-In hybride SUV (krediet: Citroën)
In een oogopslag | |
---|---|
Type EV: | Plug-In Hybride (PHEV) |
Lichaamstype: | SUV |
Motor: | Benzine-Elektrisch |
Beschikbaar in Nederland: | Ja |
Varianten (1 Opties) |
---|
Citroen C5 Aircross (vanaf € n.v.t) |
EV-batterij en emissies | |
---|---|
Type EV-batterij: | Lithium-ion |
Batterijcapaciteit EV: | Verkrijgbaar in één batterijformaat: 13,2 kWh |
Opladen: | DC opladen niet beschikbaar. AC-lader aan boord: 7 kW AC/ 11 kW AC (beschikbaar als optie) |
Laadpoort: | Type 2 |
Type EV-kabel: | Type 2 |
Uitlaatemissies: | 32 g (CO2/km) |
Garantie op EV-batterijen: | 8 jaar of 160.000 km |
Gemiddelde kosten van residentieel opladen | |
---|---|
Netto capaciteit batterij: 8,8 kWh | € 2,94 |
Netto capaciteit batterij: 12,0 kWh | € 4,02 |
Netto capaciteit batterij: 14,10 kWh | € 4,72 |
Netto capaciteit batterij: 18,8 kWh | € 6,29 |
Netto capaciteit batterij: 22,29 kWh | € 7,46 |
Netto capaciteit batterij: 25,4 kWh | € 8,50 |
Netto capaciteit batterij: 31,2 kWh | € 10,45 |
Netto capaciteit batterij: 38,2 kWh | € 12,79 |
- Opmerking 1: De gemiddelde kosten van residentiële elektriciteit in Nederland variëren afhankelijk van de regio, de leverancier en het type energie dat wordt gebruikt. Een gemiddelde voor Nederland is 33,50 cent/kWh.
- Opmerking 2: Niet alle EV-fabrikanten stellen gegevens beschikbaar over de netto EV-batterijcapaciteit en in een aantal gevallen wordt bij de geadverteerde EV-batterijcapaciteit niet vermeld of het om bruto- of nettocapaciteit gaat. Over het algemeen ligt de bruikbare EV-batterijcapaciteit tussen 85% en 95% van de bruto beschikbare capaciteit.
Oplaadtijden (Overzicht) | |
---|---|
Langzaam opladen AC (3 kW – 3,6 kW): | 6 – 12 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
Snelladen AC (7 kW – 22 kW): | 3 – 8 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
Snelladen AC (43 kW): | 0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
Snelladen DC (50 kW+): | 0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
- Note 1: SoC: state of charge
Afmetingen | |
---|---|
Hoogte (mm): | 1670 |
Breedte (mm): | 1859 |
Lengte (mm): | 4500 |
Wielbasis (mm): | 2730 |
Cirkel draaien (m): | 10,7 |
Bagageruimte (L): | 460 |
Frunk (L): | n.v.t. |
C5 Aircross Plug-In Hybrid | |
---|---|
Batterijcapaciteit EV: | 13,2 kWh |
Puur elektrisch fornuis (WLTP): | 55 km |
Elektrisch energieverbruik (kWh/100km): | 15,7 |
Brandstofverbruik (l/100 km): | 1,8 – 1,3 |
Opladen: | DC opladen niet beschikbaar. AC-lader aan boord: 7 kW AC/ 11 kW AC (beschikbaar als optie) |
Topsnelheid: | 195 km/h |
0-100 km/h: | 8,7 seconden |
Aandrijving: | Voorwielaandrijving (FWD) |
Elektrische motor (kW): | 80 (electric) |
Maximaal vermogen (PS): | 180 (225 gecombineerd) |
Koppel (Nm): | 250 |
Transmissie: | Automatisch |
Zetels: | 5 |
Deuren: | 5 |
Gewicht (kg): | 1.770 |
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/ (kg): | n.v.t. |
Kleuren: | 7 |
NCAP veiligheidswaardering: | 4/5 |
Hoewel e-zoomed zich naar alle redelijkheid inspant om nauwkeurige en actuele informatie te verstrekken, is een deel van de verstrekte informatie afkomstig van derden en niet onafhankelijk door e-zoomed geverifieerd. Hoewel de informatie van derden betrouwbaar wordt geacht, geeft e-zoomed geen enkele expliciete of impliciete garantie met betrekking tot de nauwkeurigheid, geschiktheid, volledigheid, wettigheid, betrouwbaarheid of bruikbaarheid van de informatie. Deze disclaimer is van toepassing op zowel afzonderlijk als gezamenlijk gebruik van deze informatie.