De Citroën C5 Aircross Plug-In hybride (SUV): de complete gids voor Nederland

Citroën C5 Aircross Plug-In hybride
Price: n.v.t
Type of electric vehicle: Plug-In Hybride (PHEV)
Body type: SUV
Battery size: 13,2 kWh
Electric range (WLTP): 55 km
Tailpipe emissions: 32g (CO2/km)

Overzicht


Citroën is een toonaangevende Franse autofabrikant die nu eigendom is van het in Nederland gevestigde Stellantis N.V., dat is ontstaan uit de fusie tussen Fiat Chrysler Automobiles (Italiaans/Amerikaans) en Groupe PSA (Frans). Stellantis bezit een gevarieerde en uitgebreide portefeuille van toonaangevende automerken, waaronder Maserati, Opel, Peugeot, Jeep, FIAT, Alfa Romeo enz. Voorheen had Peugeot een belang van 89,95% in het bedrijf.

Maar Citroën begon zijn leven natuurlijk in 1919 in een veel bescheidener context. Het bedrijf werd opgericht door André Citroën, een Franse industrieel. Hoewel Citroën veel succesvolle modellen heeft gehad, springt de Citroën 2CV er zeker uit. De auto werd onthuld in 1948 en bleef in productie tot 1990. In totaal zijn er in deze periode meer dan 9 miljoen 2CV-varianten geproduceerd. In 2009 kondigde Citroën de introductie aan van een premiummerk ‘DS’ (Different Spirit/ Distinctive Series). Citroën is aanwezig in 101 landen en heeft een netwerk van 6.200 verkoop- en servicepunten over de hele wereld.

Het aanbod elektrische voertuigen (EV) van Citroën bestaat uit zowel batterij-elektrische voertuigen (BEV) als plug-in hybride elektrische voertuigen (PHEV):



Elektrische auto’s: De basis


Voor degenen die nog niet bekend zijn met elektrisch rijden zonder uitstoot, raden we aan de volgende artikelen te lezen:


Schrijf je in voor de e-zoomed Electric Living nieuwsbrief

De Citroën C5 Aircross Plug-In hybride SUV


De Citroen C5 Aircross SUV wordt sinds 2017 geproduceerd. De concept Aircross werd onthuld op de Shanghai Auto Show van 2015. De verkoop in Europa begon in 2018. De Citroën C5 Aircross is ook verkrijgbaar als plug-in hybride elektrisch voertuig (PHEV).

De opvallende vormgeving van het exterieur van de C5 Aircross PHEV SUV is het overwegen waard voor particulieren, gezinnen en zakelijke rijders die graag een ruime plug-in elektrische SUV willen, maar dan tegen een meer betaalbare prijs. Net als bij elektrisch rijden is er aanzienlijke ruimte voor financiële besparingen wanneer in de e-stand wordt gereden.

Rijden op de elektrische stand kost tussen de 5 en 10 cent per km, aanzienlijk minder in vergelijking met het gebruik van een verbrandingsmotor op benzine of diesel. Bovendien zal het gebruik van de elektrische hybride aandrijflijn, gevoed door de ingebouwde EV-batterij, het brandstofverbruik van de elektrische auto verbeteren.

Citroën claimt dat de C5 Aircross PHEV een brandstofverbruik heeft tot 1,8 l/100 km, aanzienlijk beter dan de equivalente variant met verbrandingsmotor (ICE). Natuurlijk, als de PHEV voornamelijk op de verbrandingsmotor rijdt, kun je verwachten dat het brandstofverbruik minder efficiënt zal zijn.

De C5 plug-in hybride SUV heeft een EV-batterij van 13,2 kWh aan boord, met een WLTP-gecertificeerde elektrische actieradius tot 55 km. Zowel de grootte van de EV-batterij als de geclaimde actieradius is wat we inmiddels gewend zijn van de meeste PHEV’s die momenteel op de markt verkrijgbaar zijn. Hoewel een elektrische actieradius tot 55 km misschien niet veel lijkt, is de realiteit dat de meerderheid van de dagelijkse woon-werkverplaatsingen kortere woon-werkverplaatsingen zijn.

Zelfs als we rekening houden met factoren die het geclaimde elektrische rijbereik verkleinen, zou de PHEV in staat moeten zijn om bijna 50 km af te leggen op een volledig opgeladen EV-batterij, wat meer dan voldoende is voor de meeste rijbehoeften. Het belangrijkste is natuurlijk om de EV-batterij opgeladen te houden en een goede gewoonte aan te leren om regelmatig bij te vullen, zodat je optimaal kunt profiteren van alles wat de elektrische aandrijflijn te bieden heeft!

Een andere manier om de efficiëntie van een EV te verbeteren is door gebruik te maken van de regeneratieve remprofielen die beschikbaar zijn. Wennen aan regeneratief remmen kost geen tijd!

De Citroen C5 Aircross PHEV combineert de 1,6-liter (4 cilinder) PureTech 180 benzinemotor met een elektromotor (80 kW). De prestaties van de elektrische auto (EV) zullen je niet helpen de Formule 1 te winnen, maar zijn voldoende voor het betaalbare prijskaartje.

De voorwielaangedreven Aircross plug-in hybride haalt 0-100 km/u in 8,7 seconden. Het totaal beschikbare vermogen is 225 pk en 250 Nm koppel. De topsnelheid bedraagt 195 km/u. De elektrische auto heeft drie rijmodi: elektrisch, hybride en sport. De sportstand met hogere prestaties heeft de grootste impact op de actieradius!

Op praktisch gebied heeft de plug-in hybride SUV veel te bieden. De EV is ruim voor volwassenen voor en achter (voldoende hoofd- en beenruimte). Het zicht vanaf de bestuurdersstoel is goed en ondanks de plaatsing van de EV-batterij is de bagageruimte 460 L. De kwaliteit van het interieur en de specificaties zijn voldoende en weerspiegelen de verkoopprijs van de auto.

De C5 Aircross PHEV heeft een geclaimde 32g CO2/km uitlaatemissie.Kortom, elektrisch rijden is goed voor het milieu en de portemonnee!


PROS CONS
Een praktische en ruime elektrische auto voor gezinnenNiet verkrijgbaar als vierwielaandrijving
Een relatief betaalbare plug-in hybride. Goedkoop om puur elektrisch te rijdenNiet zo efficiënt als sommige recentere PHEV’s
Voldoende bagageruimte11 kW lader aan boord geen standaardoptie

Galerij


De Citroën C5 Aircross Plug-In hybride SUV (krediet: Citroën)


In een oogopslag
Type EV:Plug-In Hybride (PHEV)
Lichaamstype:SUV
Motor:Benzine-Elektrisch
Beschikbaar in Nederland:Ja

Varianten (1 Opties)
Citroen C5 Aircross (vanaf € n.v.t)

EV-batterij en emissies
Type EV-batterij:Lithium-ion
Batterijcapaciteit EV:Verkrijgbaar in één batterijformaat: 13,2 kWh
Opladen:DC opladen niet beschikbaar. AC-lader aan boord: 7 kW AC/ 11 kW AC (beschikbaar als optie)
Laadpoort:Type 2
Type EV-kabel:Type 2
Uitlaatemissies:32 g (CO2/km)
Garantie op EV-batterijen:8 jaar of 160.000 km

Gemiddelde kosten van residentieel opladen
Netto capaciteit batterij: 8,8 kWh€ 2,94
Netto capaciteit batterij: 12,0 kWh€ 4,02
Netto capaciteit batterij: 14,10 kWh€ 4,72
Netto capaciteit batterij: 18,8 kWh€ 6,29
Netto capaciteit batterij: 22,29 kWh€ 7,46
Netto capaciteit batterij: 25,4 kWh€ 8,50
Netto capaciteit batterij: 31,2 kWh€ 10,45
Netto capaciteit batterij: 38,2 kWh€ 12,79
  • Opmerking 1: De gemiddelde kosten van residentiële elektriciteit in Nederland variëren afhankelijk van de regio, de leverancier en het type energie dat wordt gebruikt. Een gemiddelde voor Nederland is 33,50 cent/kWh.
  • Opmerking 2: Niet alle EV-fabrikanten stellen gegevens beschikbaar over de netto EV-batterijcapaciteit en in een aantal gevallen wordt bij de geadverteerde EV-batterijcapaciteit niet vermeld of het om bruto- of nettocapaciteit gaat. Over het algemeen ligt de bruikbare EV-batterijcapaciteit tussen 85% en 95% van de bruto beschikbare capaciteit.

Oplaadtijden (Overzicht)
Langzaam opladen AC (3 kW – 3,6 kW):6 – 12 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen AC (7 kW – 22 kW):3 – 8 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen AC (43 kW):0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen DC (50 kW+):0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
  • Note 1: SoC: state of charge

Afmetingen
Hoogte (mm):1670
Breedte (mm):1859
Lengte (mm):4500
Wielbasis (mm):2730
Cirkel draaien (m):10,7
Bagageruimte (L):460
Frunk (L):n.v.t.

C5 Aircross Plug-In Hybrid
Batterijcapaciteit EV:13,2 kWh
Puur elektrisch fornuis (WLTP):55 km
Elektrisch energieverbruik (kWh/100km):15,7
Brandstofverbruik (l/100 km):1,8 – 1,3
Opladen:DC opladen niet beschikbaar. AC-lader aan boord: 7 kW AC/ 11 kW AC (beschikbaar als optie)
Topsnelheid:195 km/h
0-100 km/h:8,7 seconden
Aandrijving:Voorwielaandrijving (FWD)
Elektrische motor (kW):80 (electric)
Maximaal vermogen (PS):180 (225 gecombineerd)
Koppel (Nm):250
Transmissie:Automatisch
Zetels:5
Deuren:5
Gewicht (kg):1.770
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/ (kg):n.v.t.
Kleuren:7
NCAP veiligheidswaardering:4/5

Hoewel e-zoomed zich naar alle redelijkheid inspant om nauwkeurige en actuele informatie te verstrekken, is een deel van de verstrekte informatie afkomstig van derden en niet onafhankelijk door e-zoomed geverifieerd. Hoewel de informatie van derden betrouwbaar wordt geacht, geeft e-zoomed geen enkele expliciete of impliciete garantie met betrekking tot de nauwkeurigheid, geschiktheid, volledigheid, wettigheid, betrouwbaarheid of bruikbaarheid van de informatie. Deze disclaimer is van toepassing op zowel afzonderlijk als gezamenlijk gebruik van deze informatie.


Aanbevolen artikelen



Aanbevolen producten



Author

Ashvin Suri

Ashvin is sinds 2006 betrokken bij de sectoren hernieuwbare energie, energie-efficiëntie en infrastructuur. Hij heeft een passie voor de overgang naar een koolstofarme economie en elektrisch vervoer. Ashvin begon zijn carrière in 1994 bij Amerikaanse investeringsbanken in New York. Na zijn MBA aan de London Business School (1996-1998) werkte hij verder in investment banking bij Flemings (Londen) en JPMorgan (Londen). Zijn functies omvatten advies op het gebied van bedrijfsfinanciering, fusies en overnames en het aantrekken van kapitaal. Hij was betrokken bij verschillende industriële sectoren, waaronder engineering, lucht- en ruimtevaart, olie & gas, luchthavens en de auto-industrie in Azië en Europa. In 2010 was hij medeoprichter van een ontwikkelingsplatform voor zonne-energie, voor grootschalige grond- en dakzonne-energieprojecten in het Verenigd Koninkrijk, Italië, Duitsland en Frankrijk. Hij heeft ook geadviseerd over verschillende duurzame energieprojecten (wind- en zonne-energie) op nutsschaal in samenwerking met internationale institutionele investeerders en onafhankelijke energieproducenten (IPP's) in de duurzame energiesector. Hij heeft ook geadviseerd in belangrijke internationale markten zoals India, waaronder het adviseren van grootschalige industriële en automotive groepen in India. Ashvin heeft ook geadviseerd bij Indian Energy, een IPP gesteund door Guggenheim (een fonds van US$ 165 miljard). Hij heeft ook een in Singapore gevestigde groep van US$ 2 miljard geadviseerd. Ashvin heeft ook gewerkt in de vastgoed- en infrastructuursector, onder andere samen met de Matrix Group (een vastgoedgroep met een waarde van US$ 4 miljard in het Verenigd Koninkrijk) om een van de eerste institutionele vastgoedfondsen voor de Indiase vastgoedmarkt te lanceren. Het fonds werd met succes gelanceerd met aanzienlijke institutionele steun van de Britse/Europese markten. Hij heeft ook geadviseerd over waterinfrastructuur, onder andere aan een Zweeds bedrijf voor schone technologie in de watersector. Hij is ook betrokken geweest bij een aantal startende ondernemingen.

Producten voor elektrisch rijden kopen

Aanmelden voor e-zoomed nieuws en aanbiedingen

Deze site maakt gebruik van technische cookies om een optimale en snelle navigatie te garanderen en van analysecookies om statistieken op te stellen.
U kunt het Cookiebeleid raadplegen om meer inzicht te krijgen of om het gebruik van alle of sommige cookies te blokkeren via de Cookie-instellingen.
Door te kiezen voor Accepteren geeft u toestemming voor het gebruik van bovengenoemde cookies.

Privacy Settings saved!
Privacy Settings

When you visit any web site, it may store or retrieve information on your browser, mostly in the form of cookies. Control your personal Cookie Services here.

These cookies are necessary for the website to function and cannot be switched off in our systems.

In order to use this website we use the following technically required cookies
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

We use Google Tag Manager to monitor our traffic and to help us AB test new features.

Decline all Services
Accept all Services
0
    0
    Your Cart
    Your cart is emptyReturn to Shop