Overzicht
Rolls-Royce Motors Cars Limited is een beroemde Britse fabrikant van luxe auto’s die sinds 2003 eigendom is van BMW Group. Het bedrijf is gevestigd op het Goodwood landgoed in West Sussex. Ultraluxe auto’s zoals de Rolls-Royce Phantom staan wereldwijd voor raffinement, luxe en status.
Rolls-Royce is ontstaan uit een elektrisch en mechanisch bedrijf dat in 1884 werd opgericht door Henry Royce. Royce, medeoprichter van Rolls-Royce, bouwde zijn eerste auto in 1904, hetzelfde jaar waarin hij Charles Rolls ontmoette, de andere medeoprichter van Rolls-Royce. Charles verkocht in die tijd auto’s van hoge kwaliteit in Londen.
Het partnerschap van de twee heeft de geschiedenis van de automobielsector bepaald op manieren die weinigen zich hadden kunnen voorstellen. Het bedrijf Rolls-Royce werd formeel opgericht in maart 1906, wat samenviel met de lancering van de zescilinder Silver Ghost. De Ghost werd binnen een jaar uitgeroepen tot de ‘beste auto ter wereld’ en de rest is geschiedenis!
Elektrische auto’s: De basis
Voor degenen die nog niet bekend zijn met elektrisch rijden zonder uitstoot, raden we aan de volgende artikelen te lezen:
Schrijf je in voor de e-zoomed Electric Living nieuwsbrief
De volledig elektrische Rolls-Royce Spectre Coupé
De volledig elektrische Rolls-Royce Spectre is een bepalend hoofdstuk in de geschiedenis van de befaamde luxe autofabrikant, nu het bedrijf migreert naar de productie van elektrische auto’s. Vanaf 2030 zal Rolls-Royce zijn hele portfolio van luxe auto’s elektrificeren. De Spectre is de eerste puur elektrische productieauto, die in september 2021 werd aangekondigd. De lancering van de Rolls-Royce Spectre is ook een bepalend moment voor de wereldwijde auto-industrie!
Het is vermeldenswaard dat Charles Rolls, de medeoprichter van dit beroemde merk, een elektrische auto voor zijn bedrijf had voorspeld. Charles had een elektrische auto (EV) aangeschaft met de naam Columbia Electric Carriage. De introductie van de elektrische Spectre is de vervulling van de voorspelling 120 jaar later!
De elektrische auto Spectre is ontwikkeld op hetzelfde platform dat wordt gebruikt voor de Rolls-Royce Phantom en de Rolls-Royce Cullinan. De Spectre EV heeft ook een aantal overeenkomsten met de Rolls-Royce Wraith coupé, waaronder de zelfmoorddeuren.
De volledige technische details voor de Spectre fastback elektrische auto moeten nog worden gepubliceerd door de autofabrikant, maar de EV heeft naar verwachting een 105 kWh EV-batterij aan boord, met een puur elektrische actieradius tot 520 km (WLTP) op één lading.
De batterij van de EV is in de vloerplaat gemonteerd, wat nog eens 30% extra torsiestijfheid oplevert. Wat het opladen betreft, kan de EV naar verwachting tot 195 kW gelijkstroom opladen. Met andere woorden, we kunnen verwachten dat de EV-batterij aan boord binnen 30 minuten tussen 10% en 80% kan worden opgeladen.
Het exterieurdesign van de Spectre EV is niet alleen ontworpen om de aantrekkingskracht van de auto verder te vergroten, maar ook om de aerodynamische eigenschappen te verbeteren en zo de efficiëntie en actieradius van de elektrische auto van Rolls-Royce te vergroten. De EV heeft een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,25Cd, waardoor het de meest aerodynamische Rolls-Royce ooit is.
De claim van de fabrikant dat de Spectre ‘s werelds eerste ultra-luxe elektrische supercoupé is, kan niet in twijfel worden getrokken. De tweedeurs coupé Rolls-Royce batterij-elektrisch voertuig (BEV) is zonder enige twijfel de meest luxueuze elektrische auto ooit gemaakt, en zoals dat het geval is met Rolls-Royce auto’s, is de elektrische Spectre bedoeld voor een zeer smal spectrum van ultra-rijke klanten!
De styling van het exterieur is verbluffend, zonder al te futuristisch te zijn. De EV heeft de breedste grille van alle Rolls-Royce auto’s, maar houd er natuurlijk wel rekening mee dat EV geen luchttoevoer nodig heeft zoals een verbrandingsmotor (ICE) die nodig heeft om de motor te koelen!
In ieder geval is de Rolls-Royce grille iconisch en een integraal onderdeel van het ontwerp! Interessant is dat de achterlichten ook opnieuw zijn ontworpen als eerbetoon aan het iconische grilleontwerp. Het motorkapornament Spirit of Ecstasy is ook opnieuw ontworpen zodat het er aerodynamischer uitziet. De EV is verkrijgbaar in 12 standaard exterieurkleuren en 17 opdrachtkleuren.
Ondanks de coupéachtige daklijn is er voldoende hoofdruimte voor volwassen passagiers achterin. Het is zeker een elektrische auto met vier zitplaatsen. Het interieur is wat je mag verwachten van dit merk en prijskaartje. De afwerking is van een niveau dat maar weinig autofabrikanten kunnen evenaren. De EV heeft een behoorlijke bagageruimte, maar interessant genoeg geen kofferbak (voorin).
Net als bij andere Rolls-Royce auto’s biedt de Spectre een onvoorstelbare hoeveelheid opties om de EV aan te passen, waaronder het nieuwe, meerkleurige stoelontwerp. Ook verkrijgbaar zijn de Starlight Doors, de verlichte facia en de Starlight Headliner. De Starlight deuren hebben 4.796 verlichte perforaties die elk met de hand zijn aangebracht! Het verlichte dashboard heeft 5.500 sterren die de vleugel van de Spirit of Ecstasy uitbeelden.
De EV is ook de ‘meest intelligente Rolls-Royce’. De luxueuze elektrische auto heeft 141.200 zender-ontvangerfuncties, 7 kilometer bekabeling en meer dan 25.000 subfuncties. Eigenaars van een Rolls-Royce EV kunnen ook de ‘Whispers’-app gebruiken om contact te maken met de elektrische auto. De EV is getest over 2,5 miljoen km.
De vierwielaangedreven Rolls-Royce Spectre elektrische auto haalt 0-100 km/u in 4,4 seconden, ondanks het extra gewicht van de ingebouwde EV-batterij (700 kg). Het totale leeggewicht van de EV is 2.975 kg. De EV kan een koppel van 900 Nm en 576 pk leveren.
De fabrikant heeft aangegeven dat deze cijfers te zijner tijd definitief worden gemaakt. De EV is niet goedkoop. Rolls-Royce moet de prijs nog bevestigen. Maar de iconische Rolls-Royce paraplu is er wel bij inbegrepen!
Kortom, elektrisch rijden is goed voor het milieu en de portemonnee!
PROS | CONS |
---|---|
Goed elektrisch bereik | Geen frunk |
Ultraluxe en verfijnd | DC opladen beperkt tot 195 kW |
Aantrekkelijke coupé exterieurstyling | Beschikbaar in slechts één EV-batterijformaat |
De volledig elektrische Rolls-Royce Spectre Coupé (krediet: Rolls-Royce)
In een oogopslag | |
---|---|
Type EV: | Batterij-elektrisch voertuig (BEV) |
Lichaamstype: | Coupé |
Motor: | Elektrisch |
Beschikbaar in Nederland: | Ja |
Varianten (1 Optie) |
---|
Rolls-Royce Spectre (€ n.v.t.) |
EV-batterij en emissies | |
---|---|
Type EV-batterij: | Lithium-ion |
Batterijcapaciteit EV: | Beschikbaar in één batterijformaat: 105 kWh |
Opladen: | 195 kW DC snelladen (10%-80%: 30 minuten). AC-lader aan boord: n.v.t. kW AC (0%-100%: n.v.t.) |
Laadpoort: | Type 2 |
Type EV-kabel: | Type 2 |
Uitlaatemissies: | 0g (CO2/km) |
Garantie op EV-batterijen: | n.v.t. |
Gemiddelde kosten van residentieel opladen | |
---|---|
Netto capaciteit batterij: 30,0 kWh | € 10,05 |
Netto capaciteit batterij: 39,2 kWh | € 13,13 |
Netto capaciteit batterij: 45,0 kWh | € 15,07 |
Netto capaciteit batterij: 50,0 kWh | € 16,75 |
Netto capaciteit batterij: 64,0 kWh | € 21,44 |
Netto capaciteit batterij: 71,0 kWh | € 23,78 |
Netto capaciteit batterij: 77,0 kWh | € 25,79 |
Netto capaciteit batterij: 90,0 kWh | € 30,15 |
Netto capaciteit batterij: 100,0 kWh | € 33,50 |
Netto capaciteit batterij: 110,0 kWh | € 36,85 |
Netto capaciteit batterij: 120,0 kWh | € 40,20 |
- Opmerking 1: De gemiddelde kosten van residentiële elektriciteit in Nederland variëren afhankelijk van de regio, de leverancier en het type energie dat wordt gebruikt. Een gemiddelde voor Nederland is 33,50 cent/kWh.
- Opmerking 2: Niet alle EV-fabrikanten stellen gegevens beschikbaar over de netto EV-batterijcapaciteit en in een aantal gevallen wordt bij de geadverteerde EV-batterijcapaciteit niet vermeld of het om bruto- of nettocapaciteit gaat. Over het algemeen ligt de bruikbare EV-batterijcapaciteit tussen 85% en 95% van de bruto beschikbare capaciteit.
Oplaadtijden (Overzicht) | |
---|---|
Langzaam opladen AC (3 kW – 3,6 kW): | 6 – 12 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
Snelladen AC (7 kW – 22 kW): | 3 – 8 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
Snelladen AC (43 kW): | 0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
Snelladen DC (50 kW+): | 0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
DC ultrasnel laden (150 kW+): | 0%-80% : 20 min. tot 40 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
Tesla Supercharger (120 kW – 250 kW): | 0%-80%: tot 25 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
- Note 1: SoC: state of charge
Afmetingen | |
---|---|
Hoogte (mm): | 1559 |
Breedte (mm): | 2080 |
Lengte (mm): | 5453 |
Wielbasis (mm): | 3210 |
Cirkel draaien (m): | 12,7 |
Bagageruimte (L): | n.v.t. |
Spectre | |
---|---|
Batterijcapaciteit EV: | 105 kWh (te bevestigen) |
Puur elektrisch fornuis (WLTP): | 520 km |
Elektrisch energieverbruik (kWh/100km): | n.v.t. |
Opladen: | 195 kW DC snelladen (10%-80%: 30 minuten). AC-lader aan boord: n.v.t. kW AC (0%-100%: n.v.t.) |
Topsnelheid: | n.v.t. |
0-100 km/h: | 4,4 seconden |
Aandrijving: | Vierwielaandrijving (AWD) |
Elektrische motor (kW): | n.v.t. |
Maximaal vermogen (PS): | 576 |
Koppel (Nm): | 900 |
Transmissie: | Automatisch |
Zetels: | 4 |
Deuren: | 2 |
Gewicht (kg): | 2.975 |
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/ (kg): | n.v.t. |
Kleuren: | 29 |
NCAP veiligheidswaardering: | n.v.t. |
Hoewel e-zoomed zich naar alle redelijkheid inspant om nauwkeurige en actuele informatie te verstrekken, is een deel van de verstrekte informatie afkomstig van derden en niet onafhankelijk door e-zoomed geverifieerd. Hoewel de informatie van derden betrouwbaar wordt geacht, geeft e-zoomed geen enkele expliciete of impliciete garantie met betrekking tot de nauwkeurigheid, geschiktheid, volledigheid, wettigheid, betrouwbaarheid of bruikbaarheid van de informatie. Deze disclaimer is van toepassing op zowel afzonderlijk als gezamenlijk gebruik van deze informatie.