De volledig elektrische Rolls-Royce Spectre (Coupé): de complete gids voor Nederland

Rolls-Royce Spectre Coupé
Price: n.v.t.
Type of electric vehicle: Batterij-elektrisch voertuig (BEV)
Body type: Coupé
Battery size: 105 kWh
Electric range (WLTP): 520 km
Tailpipe emissions: 0g (CO2/km)

Overzicht


Rolls-Royce Motors Cars Limited is een beroemde Britse fabrikant van luxe auto’s die sinds 2003 eigendom is van BMW Group. Het bedrijf is gevestigd op het Goodwood landgoed in West Sussex. Ultraluxe auto’s zoals de Rolls-Royce Phantom staan wereldwijd voor raffinement, luxe en status.

Rolls-Royce is ontstaan uit een elektrisch en mechanisch bedrijf dat in 1884 werd opgericht door Henry Royce. Royce, medeoprichter van Rolls-Royce, bouwde zijn eerste auto in 1904, hetzelfde jaar waarin hij Charles Rolls ontmoette, de andere medeoprichter van Rolls-Royce. Charles verkocht in die tijd auto’s van hoge kwaliteit in Londen.

Het partnerschap van de twee heeft de geschiedenis van de automobielsector bepaald op manieren die weinigen zich hadden kunnen voorstellen. Het bedrijf Rolls-Royce werd formeel opgericht in maart 1906, wat samenviel met de lancering van de zescilinder Silver Ghost. De Ghost werd binnen een jaar uitgeroepen tot de ‘beste auto ter wereld’ en de rest is geschiedenis!



Elektrische auto’s: De basis


Voor degenen die nog niet bekend zijn met elektrisch rijden zonder uitstoot, raden we aan de volgende artikelen te lezen:


Schrijf je in voor de e-zoomed Electric Living nieuwsbrief

De volledig elektrische Rolls-Royce Spectre Coupé


De volledig elektrische Rolls-Royce Spectre is een bepalend hoofdstuk in de geschiedenis van de befaamde luxe autofabrikant, nu het bedrijf migreert naar de productie van elektrische auto’s. Vanaf 2030 zal Rolls-Royce zijn hele portfolio van luxe auto’s elektrificeren. De Spectre is de eerste puur elektrische productieauto, die in september 2021 werd aangekondigd. De lancering van de Rolls-Royce Spectre is ook een bepalend moment voor de wereldwijde auto-industrie!

Het is vermeldenswaard dat Charles Rolls, de medeoprichter van dit beroemde merk, een elektrische auto voor zijn bedrijf had voorspeld. Charles had een elektrische auto (EV) aangeschaft met de naam Columbia Electric Carriage. De introductie van de elektrische Spectre is de vervulling van de voorspelling 120 jaar later!

De elektrische auto Spectre is ontwikkeld op hetzelfde platform dat wordt gebruikt voor de Rolls-Royce Phantom en de Rolls-Royce Cullinan. De Spectre EV heeft ook een aantal overeenkomsten met de Rolls-Royce Wraith coupé, waaronder de zelfmoorddeuren.

De volledige technische details voor de Spectre fastback elektrische auto moeten nog worden gepubliceerd door de autofabrikant, maar de EV heeft naar verwachting een 105 kWh EV-batterij aan boord, met een puur elektrische actieradius tot 520 km (WLTP) op één lading.

De batterij van de EV is in de vloerplaat gemonteerd, wat nog eens 30% extra torsiestijfheid oplevert. Wat het opladen betreft, kan de EV naar verwachting tot 195 kW gelijkstroom opladen. Met andere woorden, we kunnen verwachten dat de EV-batterij aan boord binnen 30 minuten tussen 10% en 80% kan worden opgeladen.

Het exterieurdesign van de Spectre EV is niet alleen ontworpen om de aantrekkingskracht van de auto verder te vergroten, maar ook om de aerodynamische eigenschappen te verbeteren en zo de efficiëntie en actieradius van de elektrische auto van Rolls-Royce te vergroten. De EV heeft een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,25Cd, waardoor het de meest aerodynamische Rolls-Royce ooit is.

De claim van de fabrikant dat de Spectre ‘s werelds eerste ultra-luxe elektrische supercoupé is, kan niet in twijfel worden getrokken. De tweedeurs coupé Rolls-Royce batterij-elektrisch voertuig (BEV) is zonder enige twijfel de meest luxueuze elektrische auto ooit gemaakt, en zoals dat het geval is met Rolls-Royce auto’s, is de elektrische Spectre bedoeld voor een zeer smal spectrum van ultra-rijke klanten!

De styling van het exterieur is verbluffend, zonder al te futuristisch te zijn. De EV heeft de breedste grille van alle Rolls-Royce auto’s, maar houd er natuurlijk wel rekening mee dat EV geen luchttoevoer nodig heeft zoals een verbrandingsmotor (ICE) die nodig heeft om de motor te koelen!

In ieder geval is de Rolls-Royce grille iconisch en een integraal onderdeel van het ontwerp! Interessant is dat de achterlichten ook opnieuw zijn ontworpen als eerbetoon aan het iconische grilleontwerp. Het motorkapornament Spirit of Ecstasy is ook opnieuw ontworpen zodat het er aerodynamischer uitziet. De EV is verkrijgbaar in 12 standaard exterieurkleuren en 17 opdrachtkleuren.

Ondanks de coupéachtige daklijn is er voldoende hoofdruimte voor volwassen passagiers achterin. Het is zeker een elektrische auto met vier zitplaatsen. Het interieur is wat je mag verwachten van dit merk en prijskaartje. De afwerking is van een niveau dat maar weinig autofabrikanten kunnen evenaren. De EV heeft een behoorlijke bagageruimte, maar interessant genoeg geen kofferbak (voorin).

Net als bij andere Rolls-Royce auto’s biedt de Spectre een onvoorstelbare hoeveelheid opties om de EV aan te passen, waaronder het nieuwe, meerkleurige stoelontwerp. Ook verkrijgbaar zijn de Starlight Doors, de verlichte facia en de Starlight Headliner. De Starlight deuren hebben 4.796 verlichte perforaties die elk met de hand zijn aangebracht! Het verlichte dashboard heeft 5.500 sterren die de vleugel van de Spirit of Ecstasy uitbeelden.

De EV is ook de ‘meest intelligente Rolls-Royce’. De luxueuze elektrische auto heeft 141.200 zender-ontvangerfuncties, 7 kilometer bekabeling en meer dan 25.000 subfuncties. Eigenaars van een Rolls-Royce EV kunnen ook de ‘Whispers’-app gebruiken om contact te maken met de elektrische auto. De EV is getest over 2,5 miljoen km.

De vierwielaangedreven Rolls-Royce Spectre elektrische auto haalt 0-100 km/u in 4,4 seconden, ondanks het extra gewicht van de ingebouwde EV-batterij (700 kg). Het totale leeggewicht van de EV is 2.975 kg. De EV kan een koppel van 900 Nm en 576 pk leveren.

De fabrikant heeft aangegeven dat deze cijfers te zijner tijd definitief worden gemaakt. De EV is niet goedkoop. Rolls-Royce moet de prijs nog bevestigen. Maar de iconische Rolls-Royce paraplu is er wel bij inbegrepen!

Kortom, elektrisch rijden is goed voor het milieu en de portemonnee!


PROS CONS
Goed elektrisch bereikGeen frunk
Ultraluxe en verfijndDC opladen beperkt tot 195 kW
Aantrekkelijke coupé exterieurstylingBeschikbaar in slechts één EV-batterijformaat

Galerij


De volledig elektrische Rolls-Royce Spectre Coupé (krediet: Rolls-Royce)


In een oogopslag
Type EV:Batterij-elektrisch voertuig (BEV)
Lichaamstype:Coupé
Motor:Elektrisch
Beschikbaar in Nederland:Ja

Varianten (1 Optie)
Rolls-Royce Spectre (€ n.v.t.)

EV-batterij en emissies
Type EV-batterij:Lithium-ion
Batterijcapaciteit EV:Beschikbaar in één batterijformaat: 105 kWh
Opladen:195 kW DC snelladen (10%-80%: 30 minuten). AC-lader aan boord: n.v.t. kW AC (0%-100%: n.v.t.)
Laadpoort:Type 2
Type EV-kabel:Type 2
Uitlaatemissies:0g (CO2/km)
Garantie op EV-batterijen:n.v.t.

Gemiddelde kosten van residentieel opladen
Netto capaciteit batterij: 30,0 kWh€ 10,05
Netto capaciteit batterij: 39,2 kWh€ 13,13
Netto capaciteit batterij: 45,0 kWh€ 15,07
Netto capaciteit batterij: 50,0 kWh€ 16,75
Netto capaciteit batterij: 64,0 kWh€ 21,44
Netto capaciteit batterij: 71,0 kWh€ 23,78
Netto capaciteit batterij: 77,0 kWh€ 25,79
Netto capaciteit batterij: 90,0 kWh€ 30,15
Netto capaciteit batterij: 100,0 kWh€ 33,50
Netto capaciteit batterij: 110,0 kWh€ 36,85
Netto capaciteit batterij: 120,0 kWh€ 40,20
  • Opmerking 1: De gemiddelde kosten van residentiële elektriciteit in Nederland variëren afhankelijk van de regio, de leverancier en het type energie dat wordt gebruikt. Een gemiddelde voor Nederland is 33,50 cent/kWh.
  • Opmerking 2: Niet alle EV-fabrikanten stellen gegevens beschikbaar over de netto EV-batterijcapaciteit en in een aantal gevallen wordt bij de geadverteerde EV-batterijcapaciteit niet vermeld of het om bruto- of nettocapaciteit gaat. Over het algemeen ligt de bruikbare EV-batterijcapaciteit tussen 85% en 95% van de bruto beschikbare capaciteit.

Oplaadtijden (Overzicht)
Langzaam opladen AC (3 kW – 3,6 kW):6 – 12 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen AC (7 kW – 22 kW):3 – 8 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen AC (43 kW):0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen DC (50 kW+):0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
DC ultrasnel laden (150 kW+):0%-80% : 20 min. tot 40 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Tesla Supercharger (120 kW – 250 kW):0%-80%: tot 25 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
  • Note 1: SoC: state of charge

Afmetingen
Hoogte (mm):1559
Breedte (mm):2080
Lengte (mm):5453
Wielbasis (mm):3210
Cirkel draaien (m):12,7
Bagageruimte (L):n.v.t.

 Spectre
Batterijcapaciteit EV:105 kWh (te bevestigen)
Puur elektrisch fornuis (WLTP):520 km
Elektrisch energieverbruik (kWh/100km):n.v.t.
Opladen:195 kW DC snelladen (10%-80%: 30 minuten). AC-lader aan boord: n.v.t. kW AC (0%-100%: n.v.t.)
Topsnelheid:n.v.t.
0-100 km/h:4,4 seconden
Aandrijving:Vierwielaandrijving (AWD)
Elektrische motor (kW):n.v.t.
Maximaal vermogen (PS):576
Koppel (Nm):900
Transmissie:Automatisch
Zetels:4
Deuren:2
Gewicht (kg):2.975
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/ (kg):n.v.t.
Kleuren:29
NCAP veiligheidswaardering:n.v.t.

Hoewel e-zoomed zich naar alle redelijkheid inspant om nauwkeurige en actuele informatie te verstrekken, is een deel van de verstrekte informatie afkomstig van derden en niet onafhankelijk door e-zoomed geverifieerd. Hoewel de informatie van derden betrouwbaar wordt geacht, geeft e-zoomed geen enkele expliciete of impliciete garantie met betrekking tot de nauwkeurigheid, geschiktheid, volledigheid, wettigheid, betrouwbaarheid of bruikbaarheid van de informatie. Deze disclaimer is van toepassing op zowel afzonderlijk als gezamenlijk gebruik van deze informatie.


Aanbevolen artikelen



Aanbevolen producten



Author

Ashvin Suri

Ashvin is sinds 2006 betrokken bij de sectoren hernieuwbare energie, energie-efficiëntie en infrastructuur. Hij heeft een passie voor de overgang naar een koolstofarme economie en elektrisch vervoer. Ashvin begon zijn carrière in 1994 bij Amerikaanse investeringsbanken in New York. Na zijn MBA aan de London Business School (1996-1998) werkte hij verder in investment banking bij Flemings (Londen) en JPMorgan (Londen). Zijn functies omvatten advies op het gebied van bedrijfsfinanciering, fusies en overnames en het aantrekken van kapitaal. Hij was betrokken bij verschillende industriële sectoren, waaronder engineering, lucht- en ruimtevaart, olie & gas, luchthavens en de auto-industrie in Azië en Europa. In 2010 was hij medeoprichter van een ontwikkelingsplatform voor zonne-energie, voor grootschalige grond- en dakzonne-energieprojecten in het Verenigd Koninkrijk, Italië, Duitsland en Frankrijk. Hij heeft ook geadviseerd over verschillende duurzame energieprojecten (wind- en zonne-energie) op nutsschaal in samenwerking met internationale institutionele investeerders en onafhankelijke energieproducenten (IPP's) in de duurzame energiesector. Hij heeft ook geadviseerd in belangrijke internationale markten zoals India, waaronder het adviseren van grootschalige industriële en automotive groepen in India. Ashvin heeft ook geadviseerd bij Indian Energy, een IPP gesteund door Guggenheim (een fonds van US$ 165 miljard). Hij heeft ook een in Singapore gevestigde groep van US$ 2 miljard geadviseerd. Ashvin heeft ook gewerkt in de vastgoed- en infrastructuursector, onder andere samen met de Matrix Group (een vastgoedgroep met een waarde van US$ 4 miljard in het Verenigd Koninkrijk) om een van de eerste institutionele vastgoedfondsen voor de Indiase vastgoedmarkt te lanceren. Het fonds werd met succes gelanceerd met aanzienlijke institutionele steun van de Britse/Europese markten. Hij heeft ook geadviseerd over waterinfrastructuur, onder andere aan een Zweeds bedrijf voor schone technologie in de watersector. Hij is ook betrokken geweest bij een aantal startende ondernemingen.

Producten voor elektrisch rijden kopen

Aanmelden voor e-zoomed nieuws en aanbiedingen

Deze site maakt gebruik van technische cookies om een optimale en snelle navigatie te garanderen en van analysecookies om statistieken op te stellen.
U kunt het Cookiebeleid raadplegen om meer inzicht te krijgen of om het gebruik van alle of sommige cookies te blokkeren via de Cookie-instellingen.
Door te kiezen voor Accepteren geeft u toestemming voor het gebruik van bovengenoemde cookies.

Privacy Settings saved!
Privacy Settings

When you visit any web site, it may store or retrieve information on your browser, mostly in the form of cookies. Control your personal Cookie Services here.

These cookies are necessary for the website to function and cannot be switched off in our systems.

In order to use this website we use the following technically required cookies
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

We use Google Tag Manager to monitor our traffic and to help us AB test new features.

Decline all Services
Accept all Services
0
    0
    Your Cart
    Your cart is emptyReturn to Shop