Thuislader EV: Vast of los?

thuis EV-lader


Elektrische auto’s: De basis


Voor degenen die nog niet bekend zijn met elektrisch rijden zonder uitstoot, raden we aan de volgende artikelen te lezen:


Schrijf je in voor de e-zoomed Electric Living nieuwsbrief

Wat is een vast thuis oplaadpunt voor EV?


Eenvoudig gezegd, in een vast thuis laadstation voor EV is de EV-kabel die gebruikt wordt om het elektrische voertuig (EV) op te laden permanent bevestigd (vastgemaakt) aan het EV laadstation. De lengte van de vastgemaakte kabel varieert afhankelijk van de fabrikant, maar de meeste fabrikanten bieden een lengte tussen 4m en 8m. Bijvoorbeeld, de myenergi tethered zappi EV lader heeft een kabel van 6,5m die bevestigd is aan de lader van de elektrische auto.

Over het algemeen zijn verankerde oplaadpunten voor elektrische auto’s populair bij particuliere klanten in Europa. Aangesloten laadstations voor elektrische auto’s worden geleverd met een Type 1 of een Type 2 EV-kabel. Eén van de argumenten om te kiezen voor een niet-aangesloten (alleen stopcontact – kabel niet aangesloten) EV laadstation is de flexibiliteit voor het opladen van EV’s die een Type 1 of Type 2 EV kabel nodig hebben.

De meeste van de nieuwste batterij-elektrische voertuigen (BEV’s) en plug-in hybride elektrische voertuigen (PHEV’s) vereisen echter een Type 2 EV-kabel, waardoor de noodzaak voor een Type 1 laadstation grotendeels wegvalt. Een voorbeeld van een EV die een Type 1 kabel nodig heeft, is de oudere generatie van de zuiver elektrische Nissan Leaf. De nieuwste Nissan Leaf gebruikt echter een Type 2 EV-kabel. Naarmate de elektrische auto-industrie volwassener wordt, kunnen we een voortdurende focus op type 2 laadstandaard verwachten.

De voordelen van een vastgemaakt laadstation zijn gemak en veiligheid. In een verankerd apparaat kan de EV-kabel na gebruik veilig worden opgeborgen in het apparaat, waardoor er minder risico is dat iemand struikelt over een EV-kabel die op de grond ligt.

Bovendien hoeft een EV-eigenaar met een vastgemaakte kabel alleen maar thuis te komen en de laadkabel in te pluggen, waardoor het opladen van de EV snel en gemakkelijk kan beginnen. In het geval van een niet-aangesloten laadkabel moet de EV-eigenaar de kabel uit de kofferbak halen, wat niet zo handig is als een vastgebonden laadstation, vooral op koude dagen of na een lange werkdag.

Voor sommige huishoudens die hun elektrische auto alleen thuis opladen, vermindert de aanschaf van een vastgebonden EV-laadstation de noodzaak om een extra EV-kabel aan te schaffen (d.w.z. er is geen reserve EV-kabel nodig in de kofferbak voor openbaar opladen). In elk geval raden we je aan de gewoonte aan te leren om de vastgemaakte EV-kabel netjes op te vouwen na het opladen. Dit is beter voor het onderhoud van de EV-kabel en het EV-laadstation op lange termijn.

myenergi zappi Thuislader voor EV
myenergi zappi Thuislader voor EV (credit: myenergi)

Wat is een ongebonden thuislaadstation voor EV?


Bij een niet-aangesloten thuislaadstation voor elektrische auto’s is de EV-laadkabel die gebruikt wordt om je EV op te laden niet permanent aan het laadstation bevestigd. Zo’n EV thuislaadstation wordt meestal ‘alleen stopcontact’ genoemd. Een ongebonden EV thuislaadpunt is populair bij gezinnen die de flexibiliteit nodig hebben om zowel een Type 1 als Type 2 elektrische auto op te laden.

Met een enkel stopcontact laadstation kan een gebruiker een Type 1 of Type 2 EV laadkabel gebruiken. Een enkel stopcontact EV-lader wordt niet geleverd met een EV-kabel, die moet apart worden aangeschaft. Eén van de voordelen van de socket only EV-lader is dat dezelfde EV-kabel gebruikt kan worden voor thuis en openbaar EV-laden. Natuurlijk, als de EV kabel te lang is om mee te nemen, dan heb je een kortere EV kabel nodig voor openbaar opladen.

Het andere voordeel is dat je een EV-kabel van elke lengte kunt gebruiken en niet beperkt bent tot de specificaties van de fabrikant. In sommige huizen bevindt het EV-laadpunt zich veel verder van de locatie van het elektrische voertuig (EV). Bij e-zoomed verkopen we EV laadkabels tot 50m en het is niet ongewoon dat residentiële klanten zelfs langere EV kabels bij ons kopen. Deze klanten hebben meestal specifieke parkeerbeperkingen waardoor de EV niet dicht bij de EV-lader geparkeerd kan worden.

Easee niet-aangesloten thuislader voor EV
Easee niet-aangesloten thuislader voor EV (credit: Easee)

Wat is de lengte van een kabel in een verankerde oplader?


Zoals hierboven vermeld, is er niet één lengte. De lengte varieert afhankelijk van de fabrikant en het model lader. Een EVBOX Elvi oplaadpunt wordt bijvoorbeeld geleverd met een kabel van 4 m of 8 m, afhankelijk van welk specifiek Elvi model je kiest. Wij bij e-zoomed raden aan om een oplaadpunt voor elektrische auto’s te kiezen met een kabel van minstens 5 meter. Dat is veel praktischer op de lange termijn! We raden ook aan om de afstand tussen de EV-lader en de elektrische auto zorgvuldig te meten, zodat u zeker weet dat de verankerde EV-kabel de EV gemakkelijk kan bereiken.


Wat is de ideale lengte van een kabel in een draadloze oplader?


Er is niet één lengte. De lengte varieert afhankelijk van je behoeften, maar wordt meestal verkocht in lengtes tussen 5 m en 50 m. Denk natuurlijk ook goed na over de opslag wanneer je een kabel kiest. Idealiter wordt de EV-kabel op een koele en droge plaats binnenshuis opgeslagen. Bij e-zoomed verkopen we laadkabels voor elektrische auto’s (type 1 en type 2) in verschillende lengtes, van 2 m tot 50 m! We bieden ook lengtes op maat van elk formaat. Stuur voor meer informatie een e-mail naar shop-nl@ezoomed.com.


Wat is beter: Een vast of los oplaadstation voor elektrische auto’s?


Over het algemeen hebben de meeste EV-rijders een EV-kabel in de kofferbak van hun elektrische auto om onderweg in het openbaar EV-opladen mogelijk te maken. Meestal wordt een elektrische auto echter thuis opgeladen, meestal ‘s nachts wanneer de tarieven goedkoper zijn. We raden altijd aan om groene energie te gebruiken voor je huis en plug-in elektrische auto. Op die manier is de ‘well-to-wheel’-uitstoot nul.

Door een thuisgebonden EV-laadstation te bezitten, hoeft de EV-eigenaar de kabel niet uit de kofferbak te halen telkens als de groene auto opgeladen moet worden. Dit is praktisch de beste optie, gezien het weer, en voorkomt het gedoe van het af- en oprollen van een ongebonden kabel. Aan de andere kant is de lengte van de verankerde kabel vast en kan deze soms beperkingen hebben voor thuis opladen als je moet veranderen waar je parkeert of het type elektrisch voertuig dat moet worden opgeladen.

Vastgemaakte kabels kunnen netjes en gemakkelijk worden opgeborgen, zodat er niet over de oprit kan worden gestruikeld of iemand zich kan verwonden. Er is ook het extra comfort van veiligheid, d.w.z. de kabel kan niet worden verwijderd of gestolen uit het laadstation. Het vervangen van een kabel kan duur zijn en kost in de meeste gevallen meer dan €200, zo niet veel meer.

Het voordeel van niet-aangesloten kabels is dat de EV-bestuurder niet beperkt is tot een bepaald type connector, vooral als het huishouden meer dan één elektrische auto heeft en er verschillende connectoren nodig zijn of als het huishouden in de toekomst EV’s wil kopen die andere connectortypes nodig kunnen hebben. Als het gezin echter maar één EV bezit, dan voldoet een vastgekoppeld apparaat prima. Met niet-aangesloten apparaten ben je niet beperkt tot de lengte van de kabel en heb je dus veel meer flexibiliteit.

Kortom, er is geen eenduidig antwoord. Het hangt af van de omstandigheden, het type EV dat je bezit, je budget, esthetiek, toekomstbestendigheid en je persoonlijke keuze.


Hoewel e-zoomed zich naar alle redelijkheid inspant om nauwkeurige en actuele informatie te verstrekken, is een deel van de verstrekte informatie afkomstig van derden en niet onafhankelijk door e-zoomed geverifieerd. Hoewel de informatie van derden betrouwbaar wordt geacht, geeft e-zoomed geen enkele expliciete of impliciete garantie met betrekking tot de nauwkeurigheid, geschiktheid, volledigheid, wettigheid, betrouwbaarheid of bruikbaarheid van de informatie. Deze disclaimer is van toepassing op zowel afzonderlijk als gezamenlijk gebruik van deze informatie.


Aanbevolen artikelen



Aanbevolen producten



Author

Ashvin Suri

Ashvin is sinds 2006 betrokken bij de sectoren hernieuwbare energie, energie-efficiëntie en infrastructuur. Hij heeft een passie voor de overgang naar een koolstofarme economie en elektrisch vervoer. Ashvin begon zijn carrière in 1994 bij Amerikaanse investeringsbanken in New York. Na zijn MBA aan de London Business School (1996-1998) werkte hij verder in investment banking bij Flemings (Londen) en JPMorgan (Londen). Zijn functies omvatten advies op het gebied van bedrijfsfinanciering, fusies en overnames en het aantrekken van kapitaal. Hij was betrokken bij verschillende industriële sectoren, waaronder engineering, lucht- en ruimtevaart, olie & gas, luchthavens en de auto-industrie in Azië en Europa. In 2010 was hij medeoprichter van een ontwikkelingsplatform voor zonne-energie, voor grootschalige grond- en dakzonne-energieprojecten in het Verenigd Koninkrijk, Italië, Duitsland en Frankrijk. Hij heeft ook geadviseerd over verschillende duurzame energieprojecten (wind- en zonne-energie) op nutsschaal in samenwerking met internationale institutionele investeerders en onafhankelijke energieproducenten (IPP's) in de duurzame energiesector. Hij heeft ook geadviseerd in belangrijke internationale markten zoals India, waaronder het adviseren van grootschalige industriële en automotive groepen in India. Ashvin heeft ook geadviseerd bij Indian Energy, een IPP gesteund door Guggenheim (een fonds van US$ 165 miljard). Hij heeft ook een in Singapore gevestigde groep van US$ 2 miljard geadviseerd. Ashvin heeft ook gewerkt in de vastgoed- en infrastructuursector, onder andere samen met de Matrix Group (een vastgoedgroep met een waarde van US$ 4 miljard in het Verenigd Koninkrijk) om een van de eerste institutionele vastgoedfondsen voor de Indiase vastgoedmarkt te lanceren. Het fonds werd met succes gelanceerd met aanzienlijke institutionele steun van de Britse/Europese markten. Hij heeft ook geadviseerd over waterinfrastructuur, onder andere aan een Zweeds bedrijf voor schone technologie in de watersector. Hij is ook betrokken geweest bij een aantal startende ondernemingen.

Producten voor elektrisch rijden kopen

Aanmelden voor e-zoomed nieuws en aanbiedingen

Deze site maakt gebruik van technische cookies om een optimale en snelle navigatie te garanderen en van analysecookies om statistieken op te stellen.
U kunt het Cookiebeleid raadplegen om meer inzicht te krijgen of om het gebruik van alle of sommige cookies te blokkeren via de Cookie-instellingen.
Door te kiezen voor Accepteren geeft u toestemming voor het gebruik van bovengenoemde cookies.

Privacy Settings saved!
Privacy Settings

When you visit any web site, it may store or retrieve information on your browser, mostly in the form of cookies. Control your personal Cookie Services here.

These cookies are necessary for the website to function and cannot be switched off in our systems.

In order to use this website we use the following technically required cookies
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

We use Google Tag Manager to monitor our traffic and to help us AB test new features.

Decline all Services
Accept all Services
0
    0
    Your Cart
    Your cart is emptyReturn to Shop