De volledig elektrische Peugeot e-308 SW (Estate): de complete gids voor Nederland

Peugeot e-308 SW
Price: € 39.550
Type of electric vehicle: Batterij-elektrisch voertuig (BEV)
Body type: Estate
Battery size: 54 kWh
Electric range (WLTP): 410 km
Tailpipe emissions: 0g (CO2/km)

Overzicht


Peugeot is onderdeel van het in Nederland gevestigde Stellantis N.V., dat is ontstaan uit de fusie tussen Fiat Chrysler Automobiles (Italiaans/Amerikaans) en Groupe PSA (Frans). Je bent misschien niet bekend met deze namen, maar de automerken in het gecombineerde portfolio zijn bij de meeste consumenten wel bekend. Deze omvatten: Maserati, Opel, Opel, Jeep, FIAT, Alfa Romeo enz.

Peugeot werd opgericht in 1810 in Oost-Frankrijk (Sochaux). Het bedrijf werd opgericht door Jean-Frédéric en Jean-Pierre II Peugeot. Het bedrijf is nog steeds gevestigd in Sochaux. Het eerste Peugeot-voertuig werd geproduceerd in 1889. Het was een driewielige auto die door stoom werd aangedreven. Het voertuig werd datzelfde jaar getoond op de Wereldtentoonstelling in Parijs. Sindsdien heeft Peugeot een benijdenswaardige staat van dienst opgebouwd. Het bedrijf heeft veel prijzen gewonnen voor zijn personenauto’s, waaronder zes Europese Auto van het Jaar-awards. Een opmerkelijk succes was de best verkopende Peugeot supermini die in 1983 werd gelanceerd. Het bedrijf heeft ook een rijk erfgoed in de autosport.

Het bedrijf heeft momenteel de volgende batterij-elektrische voertuigen (BEV’s) en plug-in hybride elektrische voertuigen (PHEV’s):

  • Volledig elektrische Peugeot e-208
  • Volledig elektrische Peugeot e-2008
  • Volledig elektrische Peugeot e-308
  • Volledig elektrische Peugeot e-308 SW
  • Volledig elektrische Peugeot e-3008
  • Volledig elektrische Peugeot e-408
  • Volledig elektrische Peugeot e-5008
  • Volledig elektrische Peugeot Rifter
  • Volledig elektrische Peugeot Traveller
  • Peugeot 308 Plug-in Hybride
  • Peugeot 308 SW Plug-in Hybride
  • Peugeot 3008 Plug-in Hybride
  • Peugeot 408 Plug-in Hybride
  • Peugeot 5008 Plug-in Hybride
  • Peugeot 508 Plug-in Hybride
  • Peugeot 508 SW Plug-in Hybride
  • Peugeot 508 PSE Plug-in Hybride
  • Peugeot 508 SW PSE Plug-in Hybride
  • Peugeot Hypercar 9X8 Plug-in hybride


Elektrische auto’s: De basis


Voor degenen die nog niet bekend zijn met elektrisch rijden zonder uitstoot, raden we aan de volgende artikelen te lezen:


Schrijf je in voor de e-zoomed Electric Living nieuwsbrief

De volledig elektrische Peugeot e-308 SW Estate


Ondanks alle uitstekende vooruitgang die de wereldwijde EV-sector heeft geboekt, blijft de beschikbaarheid en keuze van zuiver elektrische stationwagens, hoewel verbeterd, nog steeds beperkt. Vooral de beschikbaarheid van betaalbare volledig elektrische gezinswagens blijft beperkt.

In het recente verleden hebben we gezien dat autofabrikanten zich meer inspannen voor de ontwikkeling en lancering van elektrische stationwagons (BEV’s). Enkele van de beschikbare elektrische stationwagons zonder uitlaatgassen zijn de: Volkswagen ID.7 Tourer, Audi A6 Avant e-tron, Opel Astra Sports Tourer, Porsche Taycan Cross Turismo, BMW i5 Touring en de MG5 EV. En ja, een stationwagen en stationcar zijn hetzelfde carrosserietype!

Er is natuurlijk de optie voor plug-in hybride elektrische stationwagons. Peugeot biedt zelfs twee PHEV stationwagens aan: de Peugeot 308 SW plug-in hybride en de Peugeot 508 SW plug-in hybride. We raden aan om te kiezen voor een puur elektrische stationcar in plaats van een plug-in hybride stationcar, gezien de aanzienlijke verbetering van het werkelijke elektrische bereik voor volledig elektrische auto’s en de lagere kosten van alleen elektrisch rijden!

De Peugeot e-308 SW is verkrijgbaar in slechts één EV batterijformaat: 54 kWh (Lithium-ion), met een geclaimde actieradius tot 410 km (WLTP). Als je de actieradius aanpast aan de werkelijke rijomstandigheden, kun je een elektrische actieradius tot 350 km op één acculading verwachten. Ter vergelijking: de volledig elektrische MG5 EV estate heeft een 61,1 kWh EV-batterij aan boord met een geclaimd bereik van 403 km. In ieder geval biedt de Peugeot e-308 SW een praktisch elektrisch bereik in de praktijk, zowel in de stad als op de snelweg.

De Peugeot e-308 SW elektrische stationcar heeft standaard een 11 kW AC (driefasige) lader aan boord. Bij driefasig opladen duurt het 5 uur en 46 minuten om de auto volledig op te laden. Met 7,4 kW AC (enkelfasig) kan de BEV van 0%-100% worden opgeladen: 7 uur 20 minuten via een speciale enkelfasige slimme EV-lader. Met een huishoudelijk 3-PIN stopcontact duurt het 14 uur en 40 minuten om de EV op te laden.

Wij bij e-zoomed moedigen het gebruik van een slimme EV-lader aan die geschikt is voor zonne-energie om thuis op te laden. e-zoomed biedt een breed scala aan hoogwaardige EV-laders voor thuisgebruik (levering en installatie). De e-308 SW BEV kan tot 100 kW gelijkstroom opladen. De EV kan 20%-80% worden opgeladen in 30 minuten. Peugeot biedt standaard 8 jaar of 160.000 km garantie op EV-accu’s tot 70% van de oorspronkelijke capaciteit. Hoewel dit nu de industrienorm is, bieden sommige autofabrikanten zelfs een langere garantieperiode voor EV-accu’s.

Wij bij e-zoomed moedigen EV-eigenaren aan om ter plekke (thuis of op het bedrijf) zon-PV en batterijopslag te installeren. Het is een fantastische manier om te profiteren van het potentieel voor lagere eigendomskosten van een elektrische auto en ook om ‘well-to-wheel’ nul-uitstoot te bereiken. Wij bij e-zoomed bieden een aantal fantastische bundelaanbiedingen voor zon-PV en batterijopslag!

De Peugeot 308 is momenteel aan zijn derde generatie toe. De stationwagonversie van deze populaire hatchback werd geïntroduceerd in 2021 en de e-308 puur elektrische variant in 2022. De Peugeot e-308 SW maakt ook gebruik van het EMP2 V3 multi-energieplatform (evolutie 3 van het EMP2-platform).

De Peugeot e-308 SW is 4,63 m lang en 1,47 m hoog (1,85 m breed). Ter vergelijking: de MG5 EV is 4,60 m lang en 1,54 m hoog. De Peugeot e-308 SW heeft geen kofferbak en biedt een bagageruimte van 548 liter (tot 1.574 liter met de achterbank neergeklapt). Het is niet verwonderlijk dat de e-308 SW geen kofferbak heeft, aangezien de EV niet is ontwikkeld op een specifiek EV-platform. Een kofferbak is perfect voor het opbergen van de EV-oplaadkabel! De MG5 EV heeft een kofferruimte van 479 liter.

De styling van het exterieur van de Peugeot e-308 SW is een goede balans tussen een futuristische en traditionele designtaal. De conventionele 308 SW met benzinemotor ziet er hetzelfde uit, op een paar aanpassingen na (de ‘E’ badge staat voor de volledig elektrische versie)! Het is ook de eerste auto met de nieuwe Peugeot-badge.

De Peugeot e-308 SW heeft nog geen Euro NCAP veiligheidsclassificatie gekregen. De EV biedt standaard de volgende veiligheidsvoorzieningen: intelligente snelheidsaanpassing, cruise control en snelheidsbegrenzer, adaptieve cruise control, rijstrookassistent, snelheidslimietherkenning, actieve veiligheidsrem, attentiewaarschuwing voor de bestuurder, akoestisch voertuigwaarschuwingssysteem (AVAS) en meer. Op het gebied van technologie beschikt de EV standaard over de Peugeot i-Cockpit en een 10″ head-up digitaal instrumentenpaneel, Apple CarPlay en Android Auto.

De kwaliteit van het interieur voelt premium aan! De EV biedt voldoende hoofd- en beenruimte voor volwassenen achterin. Niet zo comfortabel voor de passagier in het midden, aangezien de vloer niet vlak is, zoals het geval is bij puur elektrische auto’s die gebouwd zijn op een speciaal EV-platform!

De voorwielaangedreven Peugeot e-308 SW kan 0-100 km/u halen in 9,9 seconden (maximumvermogen: 156 pk/koppel: 270 Nm). De topsnelheid van de elektrische auto is 170 km/u. Ter vergelijking: de MG5 EV met voorwielaandrijving haalt 0-100 km/u in 8,3 seconden. Het zicht naar achteren van de Peugeot e-308 SW is beperkt.

De Peugeot e-308 SW BEV heeft drie rijmodi: Sport, Normaal en Eco. De EV beschikt ook over twee niveaus van regeneratief remmen: matig en versterkt (B-Mode). Voor een maximale actieradius kun je het beste de Eco- en B-modus gebruiken. De BEV heeft een elektrisch energieverbruik van 15,1 (kWh/100km). Hoewel de EV een warmtepomp heeft, is dit een optionele optie. We raden aan deze optie te kiezen om de efficiëntie van het voertuig verder te verhogen.

Is de Peugeot e-308 SW een goede auto? Wij vinden dat de elektrische stationwagon veel te bieden heeft. De hogere prijs maakt de BEV echter minder aantrekkelijk in vergelijking met de MG5 EV. Kortom, elektrisch rijden is goed voor het milieu en de portemonnee!

Kortom, elektrisch rijden is goed voor het milieu en de portemonnee!


PROS CONS
Praktische elektrische actieradius in de praktijkNiet zo betaalbaar als de MG5 EV
Premium en stijlvol interieur en exterieurWarmtepomp is niet standaard
11 kW AC standaard aan boordNiet ontwikkeld op een specifiek EV-platform

Galerij


De volledig elektrische Peugeot e-308 SW Estate (krediet: Peugeot)


In een oogopslag
Type EV:Batterij-elektrisch voertuig (BEV)
Lichaamstype:Estate
Motor:Elektrisch
Beschikbaar in Nederland:Ja

Varianten (3 Opties)
Peugeot e-308 SW Style (vanaf € 39.550)
Peugeot e-308 SW Allure (vanaf € n.v.t.)
Peugeot e-308 SW GT (vanaf € n.v.t.)

EV-batterij en emissies
Type EV-batterij:Lithium-ion
Batterijcapaciteit EV:Verkrijgbaar in één batterijformaat: 54 kWh
Opladen:100 kW DC snelladen (20%-80%: 30 minuten). AC-lader aan boord: 11 kW AC (0%-100%: 5 uur en 46 minuten)/ 7,4 kW AC (0%-100%: 7 uur en 20 minuten)
Laadpoort:Type 2
Type EV-kabel:Type 2
Uitlaatemissies:0g (CO2/km)
Garantie op EV-batterijen:8 jaar of 160.000 km (70% van oorspronkelijke capaciteit)

Gemiddelde kosten van residentieel opladen
Netto capaciteit batterij: 30,0 kWh€ 10,05
Netto capaciteit batterij: 39,2 kWh€ 13,13
Netto capaciteit batterij: 45,0 kWh€ 15,07
Netto capaciteit batterij: 50,0 kWh€ 16,75
Netto capaciteit batterij: 64,0 kWh€ 21,44
Netto capaciteit batterij: 71,0 kWh€ 23,78
Netto capaciteit batterij: 77,0 kWh€ 25,79
Netto capaciteit batterij: 90,0 kWh€ 30,15
Netto capaciteit batterij: 100,0 kWh€ 33,50
Netto capaciteit batterij: 110,0 kWh€ 36,85
Netto capaciteit batterij: 120,0 kWh€ 40,20
  • Opmerking 1: De gemiddelde kosten van residentiële elektriciteit in Nederland variëren afhankelijk van de regio, de leverancier en het type energie dat wordt gebruikt. Een gemiddelde voor Nederland is 33,50 cent/kWh.
  • Opmerking 2: Niet alle EV-fabrikanten stellen gegevens beschikbaar over de netto EV-batterijcapaciteit en in een aantal gevallen wordt bij de geadverteerde EV-batterijcapaciteit niet vermeld of het om bruto- of nettocapaciteit gaat. Over het algemeen ligt de bruikbare EV-batterijcapaciteit tussen 85% en 95% van de bruto beschikbare capaciteit.

Oplaadtijden (Overzicht)
Langzaam opladen AC (3 kW – 3,6 kW):6 – 12 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen AC (7 kW – 22 kW):3 – 8 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen AC (43 kW):0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen DC (50 kW+):0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
DC ultrasnel laden (150 kW+):0%-80% : 20 min. tot 40 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Tesla Supercharger (120 kW – 250 kW):0%-80%: tot 25 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
  • Note 1: SoC: state of charge

Afmetingen
Hoogte (mm):1475
Breedte (mm):1850
Lengte (mm):4635
Wielbasis (mm):2735
Cirkel draaien (m):10,5
Bagageruimte (L):548 (tot 1.574 L met neergeklapte achterbank)
Frunk (L):n.v.t.

Peugeot e-308 SW
Batterijcapaciteit EV:54 kWh
Puur elektrisch fornuis (WLTP):410 km
Elektrisch energieverbruik (kWh/100km):15,1
Opladen:100 kW DC snelladen (20%-80%: 30 minuten). AC-lader aan boord: 11 kW AC (0%-100%: 5 uur en 46 minuten)/ 7,4 kW AC (0%-100%: 7 uur en 20 minuten)
Topsnelheid:170 km/h
0-100 km/h:9,9 seconden
Aandrijving:Voorwielaandrijving (FWD)
Elektrische motor (kW):115
Maximaal vermogen (PS):156
Koppel (Nm):270
Transmissie:Automatisch
Zetels:5
Deuren:5
Gewicht (kg):1.716
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/ (kg):n.v.t.
Kleuren:6
NCAP veiligheidswaardering:n.v.t.

Hoewel e-zoomed zich naar alle redelijkheid inspant om nauwkeurige en actuele informatie te verstrekken, is een deel van de verstrekte informatie afkomstig van derden en niet onafhankelijk door e-zoomed geverifieerd. Hoewel de informatie van derden betrouwbaar wordt geacht, geeft e-zoomed geen enkele expliciete of impliciete garantie met betrekking tot de nauwkeurigheid, geschiktheid, volledigheid, wettigheid, betrouwbaarheid of bruikbaarheid van de informatie. Deze disclaimer is van toepassing op zowel afzonderlijk als gezamenlijk gebruik van deze informatie.


Aanbevolen artikelen



Aanbevolen producten



Author

Ashvin Suri

Ashvin is sinds 2006 betrokken bij de sectoren hernieuwbare energie, energie-efficiëntie en infrastructuur. Hij heeft een passie voor de overgang naar een koolstofarme economie en elektrisch vervoer. Ashvin begon zijn carrière in 1994 bij Amerikaanse investeringsbanken in New York. Na zijn MBA aan de London Business School (1996-1998) werkte hij verder in investment banking bij Flemings (Londen) en JPMorgan (Londen). Zijn functies omvatten advies op het gebied van bedrijfsfinanciering, fusies en overnames en het aantrekken van kapitaal. Hij was betrokken bij verschillende industriële sectoren, waaronder engineering, lucht- en ruimtevaart, olie & gas, luchthavens en de auto-industrie in Azië en Europa. In 2010 was hij medeoprichter van een ontwikkelingsplatform voor zonne-energie, voor grootschalige grond- en dakzonne-energieprojecten in het Verenigd Koninkrijk, Italië, Duitsland en Frankrijk. Hij heeft ook geadviseerd over verschillende duurzame energieprojecten (wind- en zonne-energie) op nutsschaal in samenwerking met internationale institutionele investeerders en onafhankelijke energieproducenten (IPP's) in de duurzame energiesector. Hij heeft ook geadviseerd in belangrijke internationale markten zoals India, waaronder het adviseren van grootschalige industriële en automotive groepen in India. Ashvin heeft ook geadviseerd bij Indian Energy, een IPP gesteund door Guggenheim (een fonds van US$ 165 miljard). Hij heeft ook een in Singapore gevestigde groep van US$ 2 miljard geadviseerd. Ashvin heeft ook gewerkt in de vastgoed- en infrastructuursector, onder andere samen met de Matrix Group (een vastgoedgroep met een waarde van US$ 4 miljard in het Verenigd Koninkrijk) om een van de eerste institutionele vastgoedfondsen voor de Indiase vastgoedmarkt te lanceren. Het fonds werd met succes gelanceerd met aanzienlijke institutionele steun van de Britse/Europese markten. Hij heeft ook geadviseerd over waterinfrastructuur, onder andere aan een Zweeds bedrijf voor schone technologie in de watersector. Hij is ook betrokken geweest bij een aantal startende ondernemingen.

Producten voor elektrisch rijden kopen

Aanmelden voor e-zoomed nieuws en aanbiedingen

Deze site maakt gebruik van technische cookies om een optimale en snelle navigatie te garanderen en van analysecookies om statistieken op te stellen.
U kunt het Cookiebeleid raadplegen om meer inzicht te krijgen of om het gebruik van alle of sommige cookies te blokkeren via de Cookie-instellingen.
Door te kiezen voor Accepteren geeft u toestemming voor het gebruik van bovengenoemde cookies.

Privacy Settings saved!
Privacy Settings

When you visit any web site, it may store or retrieve information on your browser, mostly in the form of cookies. Control your personal Cookie Services here.

These cookies are necessary for the website to function and cannot be switched off in our systems.

In order to use this website we use the following technically required cookies
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

We use Google Tag Manager to monitor our traffic and to help us AB test new features.

Decline all Services
Accept all Services
0
    0
    Your Cart
    Your cart is emptyReturn to Shop