De volledig elektrische Mercedes-Benz EQS (Sedan): de complete gids voor Nederland

Mercedes-Benz EQS
Price: n.v.t.
Type of electric vehicle: Batterij-elektrisch voertuig (BEV)
Body type: Sedan
Battery size: 108,4 kWh
Electric range (WLTP): 540 - 729 km
Tailpipe emissions: 0g (CO2/km)

Overzicht


Mercedes-Benz, beter bekend als Mercedes, is een toonaangevende, wereldwijde fabrikant van luxe auto’s met hoofdkantoor in Duitsland. Het bedrijf heeft zijn hoofdkantoor in Stuttgart en staat bekend om zijn hoogwaardige personenauto’s, waaronder de Mercedes-Maybach. Het bedrijf is echter ook toonaangevend in de productie van commerciële voertuigen, waaronder de Mercedes eSprinter commerciële EV en de Mercedes eVito elektrische bestelwagen.

Mercedes-Benz EQ is het submerk dat het bedrijf gebruikt voor zijn portfolio van batterij-elektrische voertuigen (BEV’s), plug-in hybride elektrische voertuigen (PHEV’s) en milde hybrides. De zuiver elektrische auto’s worden aangeduid als EQ, terwijl de PHEV’s worden aangeduid als EQ Power. De mild hybride voertuigen dragen de merknaam EQ Boost. Het BEV-gamma omvat:



Elektrische auto’s: De basis


Voor degenen die nog niet bekend zijn met elektrisch rijden zonder uitstoot, raden we aan de volgende artikelen te lezen:


Schrijf je in voor de e-zoomed Electric Living nieuwsbrief

De volledig elektrische Mercedes-Benz EQS Sedan


De volledig elektrische Mercedes-Benz EQS sedan maakt deel uit van de Mercedes-Benz EQ elektrische mobiliteitsfamilie. De EQS werd in 2019 getoond op de International Motor Show Duitsland, als de Mercedes-Benz Vision EQS. Het productiemodel van de EQS werd in april 2021 onthuld. De productie van de elektrische sedan begon in oktober 2021. De EQS is gebaseerd op het EV-platform MEA.

De EQS sedan is verkrijgbaar als achterwielaangedreven (RWD) en als krachtige vierwielaangedreven (AWD) variant. Alle varianten hebben dezelfde EV-batterij (108,4 kWh), met een WLTP-gemiddelde actieradius van 729 km voor het instapmodel EQS 450+ en 576 km voor het topmodel AMG EQS 53 4MATIC+.

Natuurlijk zal de werkelijke zuiver elektrische actieradius lager uitvallen door een aantal factoren, waaronder snelheid! Het is dus geen verrassing dat de EQS 53 met hogere prestaties een lagere actieradius heeft. Verwacht voor de EQS 450+ een actieradius dichter bij 620 km, terwijl voor de EQS 53 4MATIC+ een actieradius van 490 km realistischer is. In elk geval is de actieradius van de EV indrukwekkend, praktisch en nuttig voor de meeste rijbehoeften, inclusief snelwegritten over langere afstanden.

Alle varianten bieden standaard gelijkstroom opladen tot 200 kW gelijkstroom. De EV-batterij kan in 31 minuten tot 80% worden opgeladen. De fabrikant biedt ook standaard een driefasige 11 kW AC boordlader.

Met een speciale driefasige (11 kW) EV-lader zoals myenergi zappi kan de EQS elektrische auto in 10 uur volledig worden opgeladen. Eenfasig opladen duurt langer (15 uur en 30 minuten). Wij bij e-zoomed raden aan om ‘s nachts thuis op te laden, wanneer de elektriciteitstarieven goedkoper zijn.

De achterwielaangedreven EQS 450+ rijdt van 0-100 km/u in 6,2 seconden (maximumvermogen: 333/koppel: 568 Nm). De krachtige vierwielaangedreven AMG EQS 53 4MATIC+ rijdt van 0-100 km/u in maar liefst 3,8 seconden (maximumvermogen: 658/koppel: 950 Nm). De topsnelheid van de EV is 220 km/u. Natuurlijk profiteert de elektrische auto ook van het directe koppel.

De EQS heeft een interieur van hoge kwaliteit en specificaties, waaronder: standaard een infotainmentsysteem met twee schermen, met als optie een MBUX hyperscreen (17,7 inch). De luxueuze EQS elektrische auto (EV) zit boordevol technologie, zoals: actieve afstandsassistent DISTRONIC, achtersensoren voor de rijstrookafwijkingsassistent, actieve stuurassistent, vingerafdrukscanner, MBUX multimediasysteem, breedbeeld cockpit, 360° camera, parkeerhulp met geheugen en nog veel meer.

Wat de praktische kant betreft, biedt de elektrische EQS een indrukwekkende bagageruimte van 610 liter. De daklijn heeft wel invloed op het zicht naar achteren.

Kortom, elektrisch rijden is goed voor het milieu en de portemonnee!


PROS CONS
Grote EV-batterij en goed elektrisch bereikTopklasse duur (opties ook niet goedkoop)
200 kW gelijkstroom opladen en 11 kW AC-lader standaard aan boordHet ontwerp van het exterieur is misschien niet aantrekkelijk voor mensen die op zoek zijn naar een meer traditionele stijl
Goede kofferruimte (610 L)Schuine daklijn beïnvloedt zicht naar achteren

Galerij


De volledig elektrische Mercedes-Benz EQS Sedan (krediet: Mercedes-Benz)


In een oogopslag
Type EV:Batterij-elektrisch voertuig (BEV)
Lichaamstype:Sedan
Motor:Elektrisch
Beschikbaar in Nederland:Ja

Varianten (1 Optie)
Mercedes-Benz EQS (€ n.v.t.)

EV-batterij en emissies
Type EV-batterij:Lithium-ion
Batterijcapaciteit EV:Beschikbaar in één batterijformaat: 108,4 kWh
Opladen:200 kW DC snelladen (10%-80%: 31 minuten). AC-lader aan boord: 11 kW AC (0%-100%: 10 uur)
Laadpoort:Type 2
Type EV-kabel:Type 2
Uitlaatemissies:0g (CO2/km)
Garantie op EV-batterijen:8 jaar of 160.000 km

Gemiddelde kosten van residentieel opladen
Netto capaciteit batterij: 30,0 kWh€ 10,05
Netto capaciteit batterij: 39,2 kWh€ 13,13
Netto capaciteit batterij: 45,0 kWh€ 15,07
Netto capaciteit batterij: 50,0 kWh€ 16,75
Netto capaciteit batterij: 64,0 kWh€ 21,44
Netto capaciteit batterij: 71,0 kWh€ 23,78
Netto capaciteit batterij: 77,0 kWh€ 25,79
Netto capaciteit batterij: 90,0 kWh€ 30,15
Netto capaciteit batterij: 100,0 kWh€ 33,50
Netto capaciteit batterij: 110,0 kWh€ 36,85
Netto capaciteit batterij: 120,0 kWh€ 40,20
  • Opmerking 1: De gemiddelde kosten van residentiële elektriciteit in Nederland variëren afhankelijk van de regio, de leverancier en het type energie dat wordt gebruikt. Een gemiddelde voor Nederland is 33,50 cent/kWh.
  • Opmerking 2: Niet alle EV-fabrikanten stellen gegevens beschikbaar over de netto EV-batterijcapaciteit en in een aantal gevallen wordt bij de geadverteerde EV-batterijcapaciteit niet vermeld of het om bruto- of nettocapaciteit gaat. Over het algemeen ligt de bruikbare EV-batterijcapaciteit tussen 85% en 95% van de bruto beschikbare capaciteit.

Oplaadtijden (Overzicht)
Langzaam opladen AC (3 kW – 3,6 kW):6 – 12 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen AC (7 kW – 22 kW):3 – 8 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen AC (43 kW):0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen DC (50 kW+):0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
DC ultrasnel laden (150 kW+):0%-80% : 20 min. tot 40 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Tesla Supercharger (120 kW – 250 kW):0%-80%: tot 25 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
  • Note 1: SoC: state of charge

Afmetingen
Hoogte (mm):1512
Breedte (mm):2125
Lengte (mm):5216
Wielbasis (mm):3210
Cirkel draaien (m):11,9
Bagageruimte (L):610

 EQS 450+
Batterijcapaciteit EV:108,4 kWh
Puur elektrisch fornuis (WLTP):650 – 729 km
Elektrisch energieverbruik (kWh/100km):19,3 – 17,0
Opladen:200 kW DC snelladen (10%-80%: 31 minuten). AC-lader aan boord: 11 kW AC (0%-100%: 10 uur)
Topsnelheid:220 km/h
0-100 km/h:6,2 seconden
Aandrijving:Achterwielaandrijving (RWD)
Elektrische motor (kW):n.v.t.
Maximaal vermogen (PS):333
Koppel (Nm):568
Transmissie:Automatisch
Zetels:5
Deuren:5
Gewicht (kg):2.480
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/ (kg):n.v.t.
Kleuren:10
NCAP veiligheidswaardering:5/5

 AMG EQS 53 4MATIC +
Batterijcapaciteit EV:108,4 kWh
Puur elektrisch fornuis (WLTP):540 – 576 km
Elektrisch energieverbruik (kWh/100km):19,3 – 17,0
Opladen:200 kW DC snelladen (10%-80%: 31 minuten). AC-lader aan boord: 11 kW AC (0%-100%: 10 uur)
Topsnelheid:220 km/h
0-100 km/h:3,8 seconden
Aandrijving:Vierwielaandrijving (AWD)
Elektrische motor (kW):n.v.t.
Maximaal vermogen (PS):658
Koppel (Nm):950
Transmissie:Automatisch
Zetels:5
Deuren:5
Gewicht (kg):2.655
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/ (kg):n.v.t.
Kleuren:10
NCAP veiligheidswaardering:5/5

Hoewel e-zoomed zich naar alle redelijkheid inspant om nauwkeurige en actuele informatie te verstrekken, is een deel van de verstrekte informatie afkomstig van derden en niet onafhankelijk door e-zoomed geverifieerd. Hoewel de informatie van derden betrouwbaar wordt geacht, geeft e-zoomed geen enkele expliciete of impliciete garantie met betrekking tot de nauwkeurigheid, geschiktheid, volledigheid, wettigheid, betrouwbaarheid of bruikbaarheid van de informatie. Deze disclaimer is van toepassing op zowel afzonderlijk als gezamenlijk gebruik van deze informatie.


Aanbevolen artikelen



Aanbevolen producten



Author

Ashvin Suri

Ashvin is sinds 2006 betrokken bij de sectoren hernieuwbare energie, energie-efficiëntie en infrastructuur. Hij heeft een passie voor de overgang naar een koolstofarme economie en elektrisch vervoer. Ashvin begon zijn carrière in 1994 bij Amerikaanse investeringsbanken in New York. Na zijn MBA aan de London Business School (1996-1998) werkte hij verder in investment banking bij Flemings (Londen) en JPMorgan (Londen). Zijn functies omvatten advies op het gebied van bedrijfsfinanciering, fusies en overnames en het aantrekken van kapitaal. Hij was betrokken bij verschillende industriële sectoren, waaronder engineering, lucht- en ruimtevaart, olie & gas, luchthavens en de auto-industrie in Azië en Europa. In 2010 was hij medeoprichter van een ontwikkelingsplatform voor zonne-energie, voor grootschalige grond- en dakzonne-energieprojecten in het Verenigd Koninkrijk, Italië, Duitsland en Frankrijk. Hij heeft ook geadviseerd over verschillende duurzame energieprojecten (wind- en zonne-energie) op nutsschaal in samenwerking met internationale institutionele investeerders en onafhankelijke energieproducenten (IPP's) in de duurzame energiesector. Hij heeft ook geadviseerd in belangrijke internationale markten zoals India, waaronder het adviseren van grootschalige industriële en automotive groepen in India. Ashvin heeft ook geadviseerd bij Indian Energy, een IPP gesteund door Guggenheim (een fonds van US$ 165 miljard). Hij heeft ook een in Singapore gevestigde groep van US$ 2 miljard geadviseerd. Ashvin heeft ook gewerkt in de vastgoed- en infrastructuursector, onder andere samen met de Matrix Group (een vastgoedgroep met een waarde van US$ 4 miljard in het Verenigd Koninkrijk) om een van de eerste institutionele vastgoedfondsen voor de Indiase vastgoedmarkt te lanceren. Het fonds werd met succes gelanceerd met aanzienlijke institutionele steun van de Britse/Europese markten. Hij heeft ook geadviseerd over waterinfrastructuur, onder andere aan een Zweeds bedrijf voor schone technologie in de watersector. Hij is ook betrokken geweest bij een aantal startende ondernemingen.

Producten voor elektrisch rijden kopen

Aanmelden voor e-zoomed nieuws en aanbiedingen

Deze site maakt gebruik van technische cookies om een optimale en snelle navigatie te garanderen en van analysecookies om statistieken op te stellen.
U kunt het Cookiebeleid raadplegen om meer inzicht te krijgen of om het gebruik van alle of sommige cookies te blokkeren via de Cookie-instellingen.
Door te kiezen voor Accepteren geeft u toestemming voor het gebruik van bovengenoemde cookies.

Privacy Settings saved!
Privacy Settings

When you visit any web site, it may store or retrieve information on your browser, mostly in the form of cookies. Control your personal Cookie Services here.

These cookies are necessary for the website to function and cannot be switched off in our systems.

In order to use this website we use the following technically required cookies
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

We use Google Tag Manager to monitor our traffic and to help us AB test new features.

Decline all Services
Accept all Services
0
    0
    Your Cart
    Your cart is emptyReturn to Shop