De Citroën C5 X Plug-In hybride (SUV): de complete gids voor Nederland

Citroën C5 X Plug-In hybride
Price: € n.v.t
Type of electric vehicle: Plug-In Hybride (PHEV)
Body type: SUV
Battery size: 12,4 kWh
Electric range (WLTP): 55 km
Tailpipe emissions: 30 g (CO2/km)

Overzicht


Citroën is een toonaangevende Franse autofabrikant die nu eigendom is van het in Nederland gevestigde Stellantis N.V., dat is ontstaan uit de fusie tussen Fiat Chrysler Automobiles (Italiaans/Amerikaans) en Groupe PSA (Frans). Stellantis bezit een gevarieerde en uitgebreide portefeuille van toonaangevende automerken, waaronder Maserati, Opel, Peugeot, Jeep, FIAT, Alfa Romeo enz. Voorheen had Peugeot een belang van 89,95% in het bedrijf.

Maar Citroën begon zijn leven natuurlijk in 1919 in een veel bescheidener context. Het bedrijf werd opgericht door André Citroën, een Franse industrieel. Hoewel Citroën veel succesvolle modellen heeft gehad, springt de Citroën 2CV er zeker uit. De auto werd onthuld in 1948 en bleef in productie tot 1990. In totaal zijn er in deze periode meer dan 9 miljoen 2CV-varianten geproduceerd. In 2009 kondigde Citroën de introductie aan van een premiummerk ‘DS’ (Different Spirit/ Distinctive Series). Citroën is aanwezig in 101 landen en heeft een netwerk van 6.200 verkoop- en servicepunten over de hele wereld.

Het aanbod elektrische voertuigen (EV) van Citroën bestaat uit zowel batterij-elektrische voertuigen (BEV) als plug-in hybride elektrische voertuigen (PHEV):



Elektrische auto’s: De basis


Voor degenen die nog niet bekend zijn met elektrisch rijden zonder uitstoot, raden we aan de volgende artikelen te lezen:


Schrijf je in voor de e-zoomed Electric Living nieuwsbrief

De Citroën C5 X Plug-In hybride SUV


Citroën staat bekend om zijn eigenzinnige styling en de Citroën C5 X plug-in hybride elektrische auto (PHEV) stelt niet teleur. Op het eerste gezicht is het moeilijk om het carrosserietype te herkennen, omdat de plug-in hybride een aantal carrosseriestijlen combineert. De Franse autofabrikant omschrijft de exterieurstyling als ‘een klasse apart, de nieuwe Citroën C5 X vormt de perfecte mix van een traditionele grote sedan met zijn lange en imposante motorkap, een praktische stationcar met zijn grote bagageruimte en de verhoogde houding van een SUV dankzij de wielen met grote diameter’.

Het maakt niet uit hoe je het bekijkt, de Citroën C5 X heeft een onderscheidend uiterlijk en ziet er zeker goed uit! De agressieve styling van de daklijn versterkt de aantrekkingskracht van de plug-in hybride auto, die ook verkrijgbaar is in een bi-tone kleur.

De C5 X plug-in hybride elektrische auto heeft een behoorlijke emissievrije elektrische actieradius tot 55 km (WLTP gecertificeerd). De 12,4 kWh EV-batterij aan boord voldoet aan de behoeften van de meeste gezinnen die willen profiteren van de lagere kosten van elektrisch rijden. Een elektrische actieradius van 55 km is voldoende voor alledaagse ritten.

De PHEV heeft een ingebouwde lader van 7,4 kW, die perfect is om thuis op te laden via een speciale enkelfasige EV-lader. De elektrische SUV kan in 2 uur tot 100% worden opgeladen! De EV biedt geen gelijkstroom opladen. Wij bij e-zoomed raden aan om de EV ‘s nachts thuis op te laden, wanneer de elektriciteitsprijzen goedkoper zijn. Probeer waar mogelijk een speciaal EV-energietariefplan af te sluiten voor het opladen van een elektrische auto. Probeer ook zonne-energie voor woningen te combineren met het opladen van EV’s.

Hoewel de CX 5 ook verkrijgbaar is als conventionele variant met verbrandingsmotor (ICE), raden we aan om voor de PHEV-variant te kiezen, gezien de zeer lage kosten van puur elektrisch rijden met een PHEV. Afhankelijk van waar en wanneer de elektrische auto (EV) wordt opgeladen, bedragen de kosten per kilometer tussen de 5 en 10 cent.

Bovendien kan de EV, door regelmatig bij te tanken, voor de meeste woon-werkverplaatsingen zonder uitlaatgassen worden gebruikt. Plug-in hybride elektrische auto’s zijn ook een geweldige manier om vertrouwd te raken met elektrisch rijden met een lagere uitstoot, zonder dat je je zorgen hoeft te maken over onrust over de actieradius!

De voorwielaangedreven CX5 PHEV koppelt een 1,6-liter benzinemotor aan een elektromotor (80 kW). De EV haalt 0-100 km/u in 7,9 seconden (maximaal vermogen: 225 pk). De topsnelheid van de elektrische auto is 145 km/u. Het geclaimde brandstofverbruik van de CX5 EV is 1,5 l/100 km. Hoewel het brandstofverbruik in de praktijk lager zal zijn dan het geclaimde verbruik, zal regelmatig gebruik van de e-stand het brandstofverbruik verbeteren en de kosten van het autorijden verlagen.

De C5 X plug-in elektrische auto zit boordevol technologie, waaronder een centraal 12″ touchscreen met MyCitroën Drive Plus, een uitgebreid head-up display, bestuurdersassistentie, 360 graden camerazicht en groothoekblindheid, parkeersensoren voor en achter, spotmonitoring-systeem, keyless entry en start, draadloos opladen voor smartphone en nog veel meer!

De elektrische auto heeft een praktisch en ruim interieur, versterkt door het uitstekende zicht van 360 graden (glasbedekking – het panoramische zonnedak is optioneel). De achterbank heeft voldoende been- en hoofdruimte en de extra stoelvulling maakt ze erg comfortabel! De bagageruimte (485 liter) is niet zo groot als die van sommige concurrenten, maar nog steeds praktisch voor dagelijks woon-werkverkeer en weekendjes weg!

De C5 PHEV heeft een geclaimde 30 g CO2/km uitlaatemissie. Kortom, elektrisch rijden is goed voor het milieu en de portemonnee!


PROS CONS
Mooi en eigenzinnig uiterlijkElektrisch bereik niet zo goed als alternatieven
Goede en comfortabele binnenruimte, ook op de achterbankKleinere bagageruimte dan de concurrentie (485 L) en beperkte hoofdruimte achterin
Een verfijnde aandrijvingDC opladen niet beschikbaar

Galerij


De Citroën C5 X Plug-In hybride SUV (krediet: Citroën)


In een oogopslag
Type EV:Plug-In Hybride (PHEV)
Lichaamstype:SUV
Motor:Benzine-Elektrisch
Beschikbaar in Nederland:Ja

Varianten (1 Opties)
Citroen C5 X (vanaf € n.v.t)

EV-batterij en emissies
Type EV-batterij:Lithium-ion
Batterijcapaciteit EV:Verkrijgbaar in één batterijformaat: 12,4 kWh
Opladen:DC opladen niet beschikbaar. AC-lader aan boord: 7,4 kW AC (0%-100%: 2 uur)
Laadpoort:Type 2
Type EV-kabel:Type 2
Uitlaatemissies:30 g (CO2/km)
Garantie op EV-batterijen:8 jaar of 160.000 km

Gemiddelde kosten van residentieel opladen
Netto capaciteit batterij: 8,8 kWh€ 2,94
Netto capaciteit batterij: 12,0 kWh€ 4,02
Netto capaciteit batterij: 14,10 kWh€ 4,72
Netto capaciteit batterij: 18,8 kWh€ 6,29
Netto capaciteit batterij: 22,29 kWh€ 7,46
Netto capaciteit batterij: 25,4 kWh€ 8,50
Netto capaciteit batterij: 31,2 kWh€ 10,45
Netto capaciteit batterij: 38,2 kWh€ 12,79
  • Opmerking 1: De gemiddelde kosten van residentiële elektriciteit in Nederland variëren afhankelijk van de regio, de leverancier en het type energie dat wordt gebruikt. Een gemiddelde voor Nederland is 33,50 cent/kWh.
  • Opmerking 2: Niet alle EV-fabrikanten stellen gegevens beschikbaar over de netto EV-batterijcapaciteit en in een aantal gevallen wordt bij de geadverteerde EV-batterijcapaciteit niet vermeld of het om bruto- of nettocapaciteit gaat. Over het algemeen ligt de bruikbare EV-batterijcapaciteit tussen 85% en 95% van de bruto beschikbare capaciteit.

Oplaadtijden (Overzicht)
Langzaam opladen AC (3 kW – 3,6 kW):6 – 12 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen AC (7 kW – 22 kW):3 – 8 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen AC (43 kW):0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen DC (50 kW+):0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
  • Note 1: SoC: state of charge

Afmetingen
Hoogte (mm):1485
Breedte (mm):1865
Lengte (mm):4805
Wielbasis (mm):2785
Cirkel draaien (m):n.v.t
Bagageruimte (L):485
Frunk (L):n.v.t

C5 X Plug-In Hybrid
Batterijcapaciteit EV:12,4 kWh
Puur elektrisch fornuis (WLTP):55 km
Elektrisch energieverbruik (Wh/km):159
Brandstofverbruik (l/100 km):1,2 – 1,5
Opladen:DC opladen niet beschikbaar. AC-lader aan boord: 7,4 kW AC (0%-100%: 2 uur)
Topsnelheid:145 km/h
0-100 km/h:7,9 seconden
Aandrijving:Voorwielaandrijving (FWD)
Elektrische motor (kW):80
Maximaal vermogen (PS):225 (gecombineerd)
Koppel (Nm):360
Transmissie:Automatisch
Zetels:5
Deuren:5
Gewicht (kg):1.722
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/ (kg):n.v.t.
Kleuren:6
NCAP veiligheidswaardering:n.v.t.

Hoewel e-zoomed zich naar alle redelijkheid inspant om nauwkeurige en actuele informatie te verstrekken, is een deel van de verstrekte informatie afkomstig van derden en niet onafhankelijk door e-zoomed geverifieerd. Hoewel de informatie van derden betrouwbaar wordt geacht, geeft e-zoomed geen enkele expliciete of impliciete garantie met betrekking tot de nauwkeurigheid, geschiktheid, volledigheid, wettigheid, betrouwbaarheid of bruikbaarheid van de informatie. Deze disclaimer is van toepassing op zowel afzonderlijk als gezamenlijk gebruik van deze informatie.


Aanbevolen artikelen



Aanbevolen producten



Author

Ashvin Suri

Ashvin is sinds 2006 betrokken bij de sectoren hernieuwbare energie, energie-efficiëntie en infrastructuur. Hij heeft een passie voor de overgang naar een koolstofarme economie en elektrisch vervoer. Ashvin begon zijn carrière in 1994 bij Amerikaanse investeringsbanken in New York. Na zijn MBA aan de London Business School (1996-1998) werkte hij verder in investment banking bij Flemings (Londen) en JPMorgan (Londen). Zijn functies omvatten advies op het gebied van bedrijfsfinanciering, fusies en overnames en het aantrekken van kapitaal. Hij was betrokken bij verschillende industriële sectoren, waaronder engineering, lucht- en ruimtevaart, olie & gas, luchthavens en de auto-industrie in Azië en Europa. In 2010 was hij medeoprichter van een ontwikkelingsplatform voor zonne-energie, voor grootschalige grond- en dakzonne-energieprojecten in het Verenigd Koninkrijk, Italië, Duitsland en Frankrijk. Hij heeft ook geadviseerd over verschillende duurzame energieprojecten (wind- en zonne-energie) op nutsschaal in samenwerking met internationale institutionele investeerders en onafhankelijke energieproducenten (IPP's) in de duurzame energiesector. Hij heeft ook geadviseerd in belangrijke internationale markten zoals India, waaronder het adviseren van grootschalige industriële en automotive groepen in India. Ashvin heeft ook geadviseerd bij Indian Energy, een IPP gesteund door Guggenheim (een fonds van US$ 165 miljard). Hij heeft ook een in Singapore gevestigde groep van US$ 2 miljard geadviseerd. Ashvin heeft ook gewerkt in de vastgoed- en infrastructuursector, onder andere samen met de Matrix Group (een vastgoedgroep met een waarde van US$ 4 miljard in het Verenigd Koninkrijk) om een van de eerste institutionele vastgoedfondsen voor de Indiase vastgoedmarkt te lanceren. Het fonds werd met succes gelanceerd met aanzienlijke institutionele steun van de Britse/Europese markten. Hij heeft ook geadviseerd over waterinfrastructuur, onder andere aan een Zweeds bedrijf voor schone technologie in de watersector. Hij is ook betrokken geweest bij een aantal startende ondernemingen.

Producten voor elektrisch rijden kopen

Aanmelden voor e-zoomed nieuws en aanbiedingen

Deze site maakt gebruik van technische cookies om een optimale en snelle navigatie te garanderen en van analysecookies om statistieken op te stellen.
U kunt het Cookiebeleid raadplegen om meer inzicht te krijgen of om het gebruik van alle of sommige cookies te blokkeren via de Cookie-instellingen.
Door te kiezen voor Accepteren geeft u toestemming voor het gebruik van bovengenoemde cookies.

Privacy Settings saved!
Privacy Settings

When you visit any web site, it may store or retrieve information on your browser, mostly in the form of cookies. Control your personal Cookie Services here.

These cookies are necessary for the website to function and cannot be switched off in our systems.

In order to use this website we use the following technically required cookies
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

We use Google Tag Manager to monitor our traffic and to help us AB test new features.

Decline all Services
Accept all Services
0
    0
    Your Cart
    Your cart is emptyReturn to Shop