Overzicht
Land Rover is een iconisch Brits merk dat wereldwijd bekend staat om zijn terreinwagens en voertuigen met vierwielaandrijving. Land Rover is eigendom van Jaguar Land Rover (JLR) Automotive PLC, een toonaangevende fabrikant van luxe auto’s met een kenmerkende Britse en iconische reputatie.
Het autoconcern is nu echter eigendom van het toonaangevende Indiase industriële conglomeraat, de Tata Group. Het blue chip-bedrijf met hoofdkantoor in India is een toonaangevende speler in de autosector via zijn dochtermaatschappij Tata Motors in Mumbai. Tata nam Jaguar en Land Rover in 2008 over van Ford Motor Company. JLR is nog steeds actief vanuit Coventry in het Verenigd Koninkrijk.
De elektrische voertuigen (EV’s) van Range Rover omvatten:
- Range Rover Evoque PHEV
- Range Rover PHEV
- Range Rover Velar PHEV
- Range Rover Sport PHEV
Elektrische auto’s: De basis
Voor degenen die nog niet bekend zijn met elektrisch rijden zonder uitstoot, raden we aan de volgende artikelen te lezen:
Schrijf je in voor de e-zoomed Electric Living nieuwsbrief
De Range Rover Velar Plug-In hybride SUV
De luxe SUV Land Rover Range Rover Velar (kortweg Range Rover Velar) werd begin 2017 in Londen onthuld. De Velar is het vierde model in de Range Rover SUV line-up. De leveringen begonnen eind 2017.
De SUV is nu ook verkrijgbaar als mild hybrid electric vehicle (MHEV) en als plug-in electric vehicle (PHEV). Land Rover heeft geen datum bekendgemaakt voor de introductie van de puur elektrische Velar SUV.
Als je houdt van een daklijn die dichter bij een coupéstijl ligt, dan is de Range Rover Velar een overtuigender keuze dan de meer traditioneel vormgegeven daklijn van de Range Rover Sport. Met de beschikbaarheid van de plug-in hybride aandrijflijn voor de Velar is de SUV nog aantrekkelijker geworden, zowel voor gezinnen als voor bestuurders van bedrijfswagens die de kosten van het autorijden willen verlagen.
De Velar PHEV combineert een 2,0-liter (4-cilinder) turbobenzinemotor met een elektromotor. De autofabrikant claimt een brandstofverbruik tot 2,2 l/100 km voor de elektrische auto (EV). Natuurlijk is het brandstofverbruik in de praktijk afhankelijk van een aantal factoren, maar geen enkele factor is zo belangrijk als het gebruik van de e-stand. Kortom, om het brandstofverbruik van de elektrische auto te verhogen en de rijkosten te verlagen, moet de PHEV zo veel mogelijk in de puur elektrische stand worden gereden.
Aangezien de WLTP-gecertificeerde emissievrije actieradius 52 km is en de meeste woon-werkritten kort zijn, is er veel ruimte om te profiteren van elektrisch rijden om geld te besparen. De PHEV heeft een EV-batterij van 17,1 kWh aan boord, wat redelijk standaard is voor een PHEV van dit formaat.
Verwacht echter dat de werkelijke emissievrije elektrische actieradius dichter bij de 40 km zal liggen. De actieradius van EV wordt beïnvloed door een aantal factoren, waaronder: rijprofiel, snelheid, belading, regeneratief remmen, wegomstandigheden, weer, wielgrootte en nog veel meer.
Om te profiteren van het bereik van EV moet je er ook een gewoonte van maken om de EV regelmatig op te laden, wat net zo eenvoudig is als het opladen van een smartphone. Wij bij e-zoomed raden het gebruik van een speciaal EV-laadstation aan, zoals myenergi zappi om de EV op te laden. We raden het gebruik van een huishoudelijke 3-pins stekker af.
De EV kan tot 32 kW gelijkstroom opladen (10%-80%: 30 minuten). Houd er rekening mee dat de meeste PHEV’s niet geschikt zijn voor snelladen. Het opladen van de EV (0% – 100%) met een enkelfasige EV-lader duurt tot een uur en 40 minuten. Als je regelmatig bijvult, zal de oplaadtijd natuurlijk sneller zijn. De EV heeft een 7 kW AC boordlader. Land Rover biedt een garantie tot 6 jaar of 100.000 km.
De prestaties van de vierwielaangedreven elektrische SUV zijn goed, ondanks het extra gewicht van de ingebouwde EV-batterij. De Range Rover Velar P400e PHEV haalt 0-100 km/u in 5,1 seconden, met een topsnelheid tot 209 km/u. De aandrijflijn levert een maximumvermogen van 404 pk (koppel: 640 Nm), voldoende voor stadsverkeer en snelwegverkeer.
Zoals verwacht mag worden van een SUV met een premium prijs, biedt de Velar plug-in hybride een interieur van hoge kwaliteit, met een goed niveau van standaard veiligheidsvoorzieningen en technologie. Deze omvatten: 10″ touchscreen, Pivi Pro met connected navigatie, Apple CarPlay, Android Auto, achteruitrijcamera, lane keep assist, driver condition monitor, dynamic stability control, roll stability control en meer. De EV heeft vijf sterren gekregen voor de NCAP-veiligheidsbeoordeling.
Wat de praktische kant betreft, heeft de daklijn wel invloed op de beschikbare hoofdruimte voor de passagiers achterin. Desondanks is het interieur ruim. De bagageruimte wordt ook beïnvloed door de plaatsing van de EV-batterij en is 440 liter groot.
De geclaimde uitlaatemissies van de PHEV bedragen 57 gram (CO2/km). Dit is weliswaar hoger dan bij sommige andere PHEV’s, maar nog altijd lager dan bij de conventionele variant met verbrandingsmotor (ICE).
Kortom, elektrisch rijden is goed voor het milieu en de portemonnee!
PROS | CONS |
---|---|
Een luxe en goed uitziende PHEV SUV | Duur, vooral in de hogere uitrustingsniveaus |
Compatibel met DC opladen | Batterijcapaciteit EV klein en beperkt elektrisch bereik |
Elektrisch rijden is goedkoop | Hoofdruimte voor middelste zitplaats achterin kan beter |
De Range Rover Velar Plug-In hybride SUV (krediet: Land Rover)
In een oogopslag | |
---|---|
Type EV: | Plug-In Hybride (PHEV) |
Lichaamstype: | SUV |
Motor: | Benzine-Elektrisch |
Beschikbaar in Nederland: | Ja |
Varianten (1 Optie) |
---|
Range Rover Velar PHEV (vanaf € n.v.t.) |
EV-batterij en emissies | |
---|---|
Type EV-batterij: | Lithium-ion |
Batterijcapaciteit EV: | Beschikbaar in één batterijformaat: 17,1 kWh |
Opladen: | 32 kW DC snelladen (10%-80%: 30 minuten). AC-lader aan boord: 7 kW AC (0%-100%: 1 uur 40 minuten) |
Laadpoort: | Type 2 |
Type EV-kabel: | Type 2 |
Uitlaatemissies: | 57 – 49g (CO2/km) |
Garantie op EV-batterijen: | 6 jaar of 100.000 km |
Gemiddelde kosten van residentieel opladen | |
---|---|
Netto capaciteit batterij: 8,8 kWh | € 2,94 |
Netto capaciteit batterij: 12,0 kWh | € 4,02 |
Netto capaciteit batterij: 14,10 kWh | € 4,72 |
Netto capaciteit batterij: 18,8 kWh | € 6,29 |
Netto capaciteit batterij: 22,29 kWh | € 7,46 |
Netto capaciteit batterij: 25,4 kWh | € 8,50 |
Netto capaciteit batterij: 31,2 kWh | € 10,45 |
Netto capaciteit batterij: 38,2 kWh | € 12,79 |
- Opmerking 1: De gemiddelde kosten van residentiële elektriciteit in Nederland variëren afhankelijk van de regio, de leverancier en het type energie dat wordt gebruikt. Een gemiddelde voor Nederland is 33,50 cent/kWh.
- Opmerking 2: Niet alle EV-fabrikanten stellen gegevens beschikbaar over de netto EV-batterijcapaciteit en in een aantal gevallen wordt bij de geadverteerde EV-batterijcapaciteit niet vermeld of het om bruto- of nettocapaciteit gaat. Over het algemeen ligt de bruikbare EV-batterijcapaciteit tussen 85% en 95% van de bruto beschikbare capaciteit.
Oplaadtijden (Overzicht) | |
---|---|
Langzaam opladen AC (3 kW – 3,6 kW): | 6 – 12 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
Snelladen AC (7 kW – 22 kW): | 3 – 8 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
Snelladen AC (43 kW): | 0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
Snelladen DC (50 kW+): | 0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC) |
- Note 1: SoC: state of charge
Afmetingen | |
---|---|
Hoogte (mm): | 1683 |
Breedte (mm): | 2041 |
Lengte (mm): | 4797 |
Wielbasis (mm): | 2874 |
Cirkel draaien (m): | 12,0 |
Bagageruimte (L): | 440 |
Velar P400e PHEV | |
---|---|
Batterijcapaciteit EV: | 17,1 kWh |
Puur elektrisch fornuis (WLTP): | 52 km |
Elektrisch energieverbruik (kWh/100km): | n.v.t. |
Brandstofverbruik (l/100 km): | 2,2 |
Opladen: | 32 kW DC snelladen (10%-80%: 30 minuten). AC-lader aan boord: 7 kW AC (0%-100%: 1 uur 40 minuten) |
Topsnelheid: | 209 km/h |
0-100 km/h: | 5,1 seconden |
Aandrijving: | Vierwielaandrijving (AWD) |
Elektrische motor (kW): | n.v.t. |
Maximaal vermogen (PS): | 404 |
Koppel (Nm): | 640 |
Transmissie: | Automatisch |
Zetels: | 5 |
Deuren: | 5 |
Gewicht (kg): | 2.233 |
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/ (kg): | n.v.t. |
Kleuren: | 24 |
NCAP veiligheidswaardering: | 5/5 |
Hoewel e-zoomed zich naar alle redelijkheid inspant om nauwkeurige en actuele informatie te verstrekken, is een deel van de verstrekte informatie afkomstig van derden en niet onafhankelijk door e-zoomed geverifieerd. Hoewel de informatie van derden betrouwbaar wordt geacht, geeft e-zoomed geen enkele expliciete of impliciete garantie met betrekking tot de nauwkeurigheid, geschiktheid, volledigheid, wettigheid, betrouwbaarheid of bruikbaarheid van de informatie. Deze disclaimer is van toepassing op zowel afzonderlijk als gezamenlijk gebruik van deze informatie.