De Land Rover Range Rover Velar Plug-In hybride (SUV): de complete gids voor Nederland

Range Rover Velar Plug-In hybride
Price: n.v.t.
Type of electric vehicle: Plug-In Hybride (PHEV)
Body type: SUV
Battery size: 17,1 kWh
Electric range (WLTP): 52 km
Tailpipe emissions: 57 – 49g (CO2/km)

Overzicht


Land Rover is een iconisch Brits merk dat wereldwijd bekend staat om zijn terreinwagens en voertuigen met vierwielaandrijving. Land Rover is eigendom van Jaguar Land Rover (JLR) Automotive PLC, een toonaangevende fabrikant van luxe auto’s met een kenmerkende Britse en iconische reputatie.

Het autoconcern is nu echter eigendom van het toonaangevende Indiase industriële conglomeraat, de Tata Group. Het blue chip-bedrijf met hoofdkantoor in India is een toonaangevende speler in de autosector via zijn dochtermaatschappij Tata Motors in Mumbai. Tata nam Jaguar en Land Rover in 2008 over van Ford Motor Company. JLR is nog steeds actief vanuit Coventry in het Verenigd Koninkrijk.

De elektrische voertuigen (EV’s) van Range Rover omvatten:



Elektrische auto’s: De basis


Voor degenen die nog niet bekend zijn met elektrisch rijden zonder uitstoot, raden we aan de volgende artikelen te lezen:


Schrijf je in voor de e-zoomed Electric Living nieuwsbrief

De Range Rover Velar Plug-In hybride SUV


De luxe SUV Land Rover Range Rover Velar (kortweg Range Rover Velar) werd begin 2017 in Londen onthuld. De Velar is het vierde model in de Range Rover SUV line-up. De leveringen begonnen eind 2017.

De SUV is nu ook verkrijgbaar als mild hybrid electric vehicle (MHEV) en als plug-in electric vehicle (PHEV). Land Rover heeft geen datum bekendgemaakt voor de introductie van de puur elektrische Velar SUV.

Als je houdt van een daklijn die dichter bij een coupéstijl ligt, dan is de Range Rover Velar een overtuigender keuze dan de meer traditioneel vormgegeven daklijn van de Range Rover Sport. Met de beschikbaarheid van de plug-in hybride aandrijflijn voor de Velar is de SUV nog aantrekkelijker geworden, zowel voor gezinnen als voor bestuurders van bedrijfswagens die de kosten van het autorijden willen verlagen.

De Velar PHEV combineert een 2,0-liter (4-cilinder) turbobenzinemotor met een elektromotor. De autofabrikant claimt een brandstofverbruik tot 2,2 l/100 km voor de elektrische auto (EV). Natuurlijk is het brandstofverbruik in de praktijk afhankelijk van een aantal factoren, maar geen enkele factor is zo belangrijk als het gebruik van de e-stand. Kortom, om het brandstofverbruik van de elektrische auto te verhogen en de rijkosten te verlagen, moet de PHEV zo veel mogelijk in de puur elektrische stand worden gereden.

Aangezien de WLTP-gecertificeerde emissievrije actieradius 52 km is en de meeste woon-werkritten kort zijn, is er veel ruimte om te profiteren van elektrisch rijden om geld te besparen. De PHEV heeft een EV-batterij van 17,1 kWh aan boord, wat redelijk standaard is voor een PHEV van dit formaat.

Verwacht echter dat de werkelijke emissievrije elektrische actieradius dichter bij de 40 km zal liggen. De actieradius van EV wordt beïnvloed door een aantal factoren, waaronder: rijprofiel, snelheid, belading, regeneratief remmen, wegomstandigheden, weer, wielgrootte en nog veel meer.

Om te profiteren van het bereik van EV moet je er ook een gewoonte van maken om de EV regelmatig op te laden, wat net zo eenvoudig is als het opladen van een smartphone. Wij bij e-zoomed raden het gebruik van een speciaal EV-laadstation aan, zoals myenergi zappi om de EV op te laden. We raden het gebruik van een huishoudelijke 3-pins stekker af.

De EV kan tot 32 kW gelijkstroom opladen (10%-80%: 30 minuten). Houd er rekening mee dat de meeste PHEV’s niet geschikt zijn voor snelladen. Het opladen van de EV (0% – 100%) met een enkelfasige EV-lader duurt tot een uur en 40 minuten. Als je regelmatig bijvult, zal de oplaadtijd natuurlijk sneller zijn. De EV heeft een 7 kW AC boordlader. Land Rover biedt een garantie tot 6 jaar of 100.000 km.

De prestaties van de vierwielaangedreven elektrische SUV zijn goed, ondanks het extra gewicht van de ingebouwde EV-batterij. De Range Rover Velar P400e PHEV haalt 0-100 km/u in 5,1 seconden, met een topsnelheid tot 209 km/u. De aandrijflijn levert een maximumvermogen van 404 pk (koppel: 640 Nm), voldoende voor stadsverkeer en snelwegverkeer.

Zoals verwacht mag worden van een SUV met een premium prijs, biedt de Velar plug-in hybride een interieur van hoge kwaliteit, met een goed niveau van standaard veiligheidsvoorzieningen en technologie. Deze omvatten: 10″ touchscreen, Pivi Pro met connected navigatie, Apple CarPlay, Android Auto, achteruitrijcamera, lane keep assist, driver condition monitor, dynamic stability control, roll stability control en meer. De EV heeft vijf sterren gekregen voor de NCAP-veiligheidsbeoordeling.

Wat de praktische kant betreft, heeft de daklijn wel invloed op de beschikbare hoofdruimte voor de passagiers achterin. Desondanks is het interieur ruim. De bagageruimte wordt ook beïnvloed door de plaatsing van de EV-batterij en is 440 liter groot.

De geclaimde uitlaatemissies van de PHEV bedragen 57 gram (CO2/km). Dit is weliswaar hoger dan bij sommige andere PHEV’s, maar nog altijd lager dan bij de conventionele variant met verbrandingsmotor (ICE).

Kortom, elektrisch rijden is goed voor het milieu en de portemonnee!


PROS CONS
Een luxe en goed uitziende PHEV SUVDuur, vooral in de hogere uitrustingsniveaus
Compatibel met DC opladenBatterijcapaciteit EV klein en beperkt elektrisch bereik
Elektrisch rijden is goedkoopHoofdruimte voor middelste zitplaats achterin kan beter

Galerij


De Range Rover Velar Plug-In hybride SUV (krediet: Land Rover)


In een oogopslag
Type EV:Plug-In Hybride (PHEV)
Lichaamstype:SUV
Motor:Benzine-Elektrisch
Beschikbaar in Nederland:Ja

Varianten (1 Optie)
Range Rover Velar PHEV (vanaf € n.v.t.)

EV-batterij en emissies
Type EV-batterij:Lithium-ion
Batterijcapaciteit EV:Beschikbaar in één batterijformaat: 17,1 kWh
Opladen:32 kW DC snelladen (10%-80%: 30 minuten). AC-lader aan boord: 7 kW AC (0%-100%: 1 uur 40 minuten)
Laadpoort:Type 2
Type EV-kabel:Type 2
Uitlaatemissies:57 – 49g (CO2/km)
Garantie op EV-batterijen:6 jaar of 100.000 km

Gemiddelde kosten van residentieel opladen
Netto capaciteit batterij: 8,8 kWh€ 2,94
Netto capaciteit batterij: 12,0 kWh€ 4,02
Netto capaciteit batterij: 14,10 kWh€ 4,72
Netto capaciteit batterij: 18,8 kWh€ 6,29
Netto capaciteit batterij: 22,29 kWh€ 7,46
Netto capaciteit batterij: 25,4 kWh€ 8,50
Netto capaciteit batterij: 31,2 kWh€ 10,45
Netto capaciteit batterij: 38,2 kWh€ 12,79
  • Opmerking 1: De gemiddelde kosten van residentiële elektriciteit in Nederland variëren afhankelijk van de regio, de leverancier en het type energie dat wordt gebruikt. Een gemiddelde voor Nederland is 33,50 cent/kWh.
  • Opmerking 2: Niet alle EV-fabrikanten stellen gegevens beschikbaar over de netto EV-batterijcapaciteit en in een aantal gevallen wordt bij de geadverteerde EV-batterijcapaciteit niet vermeld of het om bruto- of nettocapaciteit gaat. Over het algemeen ligt de bruikbare EV-batterijcapaciteit tussen 85% en 95% van de bruto beschikbare capaciteit.

Oplaadtijden (Overzicht)
Langzaam opladen AC (3 kW – 3,6 kW):6 – 12 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen AC (7 kW – 22 kW):3 – 8 uur (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen AC (43 kW):0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
Snelladen DC (50 kW+):0%-80%: 20 min. tot 60 min (afhankelijk van grootte EV-batterij & SOC)
  • Note 1: SoC: state of charge

Afmetingen
Hoogte (mm):1683
Breedte (mm):2041
Lengte (mm):4797
Wielbasis (mm):2874
Cirkel draaien (m):12,0
Bagageruimte (L):440

Velar P400e PHEV
Batterijcapaciteit EV:17,1 kWh
Puur elektrisch fornuis (WLTP):52 km
Elektrisch energieverbruik (kWh/100km):n.v.t.
Brandstofverbruik (l/100 km):2,2
Opladen:32 kW DC snelladen (10%-80%: 30 minuten). AC-lader aan boord: 7 kW AC (0%-100%: 1 uur 40 minuten)
Topsnelheid:209 km/h
0-100 km/h:5,1 seconden
Aandrijving:Vierwielaandrijving (AWD)
Elektrische motor (kW):n.v.t.
Maximaal vermogen (PS):404
Koppel (Nm):640
Transmissie:Automatisch
Zetels:5
Deuren:5
Gewicht (kg):2.233
Trekvermogen (geremd/ongeremd)/ (kg):n.v.t.
Kleuren:24
NCAP veiligheidswaardering:5/5

Hoewel e-zoomed zich naar alle redelijkheid inspant om nauwkeurige en actuele informatie te verstrekken, is een deel van de verstrekte informatie afkomstig van derden en niet onafhankelijk door e-zoomed geverifieerd. Hoewel de informatie van derden betrouwbaar wordt geacht, geeft e-zoomed geen enkele expliciete of impliciete garantie met betrekking tot de nauwkeurigheid, geschiktheid, volledigheid, wettigheid, betrouwbaarheid of bruikbaarheid van de informatie. Deze disclaimer is van toepassing op zowel afzonderlijk als gezamenlijk gebruik van deze informatie.


Aanbevolen artikelen



Aanbevolen producten



Author

Ashvin Suri

Ashvin is sinds 2006 betrokken bij de sectoren hernieuwbare energie, energie-efficiëntie en infrastructuur. Hij heeft een passie voor de overgang naar een koolstofarme economie en elektrisch vervoer. Ashvin begon zijn carrière in 1994 bij Amerikaanse investeringsbanken in New York. Na zijn MBA aan de London Business School (1996-1998) werkte hij verder in investment banking bij Flemings (Londen) en JPMorgan (Londen). Zijn functies omvatten advies op het gebied van bedrijfsfinanciering, fusies en overnames en het aantrekken van kapitaal. Hij was betrokken bij verschillende industriële sectoren, waaronder engineering, lucht- en ruimtevaart, olie & gas, luchthavens en de auto-industrie in Azië en Europa. In 2010 was hij medeoprichter van een ontwikkelingsplatform voor zonne-energie, voor grootschalige grond- en dakzonne-energieprojecten in het Verenigd Koninkrijk, Italië, Duitsland en Frankrijk. Hij heeft ook geadviseerd over verschillende duurzame energieprojecten (wind- en zonne-energie) op nutsschaal in samenwerking met internationale institutionele investeerders en onafhankelijke energieproducenten (IPP's) in de duurzame energiesector. Hij heeft ook geadviseerd in belangrijke internationale markten zoals India, waaronder het adviseren van grootschalige industriële en automotive groepen in India. Ashvin heeft ook geadviseerd bij Indian Energy, een IPP gesteund door Guggenheim (een fonds van US$ 165 miljard). Hij heeft ook een in Singapore gevestigde groep van US$ 2 miljard geadviseerd. Ashvin heeft ook gewerkt in de vastgoed- en infrastructuursector, onder andere samen met de Matrix Group (een vastgoedgroep met een waarde van US$ 4 miljard in het Verenigd Koninkrijk) om een van de eerste institutionele vastgoedfondsen voor de Indiase vastgoedmarkt te lanceren. Het fonds werd met succes gelanceerd met aanzienlijke institutionele steun van de Britse/Europese markten. Hij heeft ook geadviseerd over waterinfrastructuur, onder andere aan een Zweeds bedrijf voor schone technologie in de watersector. Hij is ook betrokken geweest bij een aantal startende ondernemingen.

Producten voor elektrisch rijden kopen

Aanmelden voor e-zoomed nieuws en aanbiedingen

Deze site maakt gebruik van technische cookies om een optimale en snelle navigatie te garanderen en van analysecookies om statistieken op te stellen.
U kunt het Cookiebeleid raadplegen om meer inzicht te krijgen of om het gebruik van alle of sommige cookies te blokkeren via de Cookie-instellingen.
Door te kiezen voor Accepteren geeft u toestemming voor het gebruik van bovengenoemde cookies.

Privacy Settings saved!
Privacy Settings

When you visit any web site, it may store or retrieve information on your browser, mostly in the form of cookies. Control your personal Cookie Services here.

These cookies are necessary for the website to function and cannot be switched off in our systems.

In order to use this website we use the following technically required cookies
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

We use Google Tag Manager to monitor our traffic and to help us AB test new features.

Decline all Services
Accept all Services
0
    0
    Your Cart
    Your cart is emptyReturn to Shop